handdator

Visa fullständig version : Hjälper Ruta på Softail delux, någon som har erfarenhet?



thro02
2012-06-03, 15:31
Som sagt återfallsknutte efter 20 år och det blev en Softail delux 2011. Rackarns vad slut jag blir när jag ligger och kör 110 på motorväg!
Mest troligt för att jag känner det jobbigt med vinden som kroppen tar upp ganska lätt i den körställning harleyn har.
Någon som vet om det blir någon förbättring om jag köper till en vindruta och monterar dit eller är den mest för syns skull?
Tacksam om ni som har ruta på en softail delux kan ge mig lite feedback om det blir trevligare att ligga och köra i 100 - 110.
Jag måste ju orka till Gotland och Tierp i år. Som det känns nu så är jag antingen väldigt otränad eller så måste det dit en ruta på harlyn.
Tacksam för svar.

indy 500
2012-06-03, 15:43
Efter nåra mil i sadeln blir du tränad, vindruta är mest för syns skull. Välkommen i våran oxnackeklubbbx;

stroker49
2012-06-03, 17:15
Ruta är inte för syns skull. Tvärtom är det mycket snyggare utan. Jag har en gammal Electra och fuskar oftast med att ha snutrutan på. Det blir jättejobbigt att ta all vind i bröstet när man sitter ganska rakt upp, det blir också jobbigt för armarna. Inget av detta märks dock när jag kör chopper, där skyddas man av gaffelkronor och tank och man sitter mycket mer skyddad. Chopper är alltså bäst för långa komfortabla turer.
Road King brukar ha en snutruta som går att plocka av och på väldigt snabbt och enkelt. Passar en sådan på din så är det ju perfa.

Harleyman1
2012-06-03, 20:52
Japp ruta hjälper vid långköring/högre hastigheter både för vindfånget och regnskurar i måttliga mängder!thb;
Men en del säger att man måste fyllt minst 50 för att få använda dessa :D

Broder Dalton
2012-06-03, 23:07
Yep! Är man som jag: 55år, lönnfet och luktar illa så skiter man i om ngn tycker man är cool eller inte....

thro02
2012-06-03, 23:14
Tusen tack! 2 år kvar till 50 asg* Då är det bara in och handla en ruta som man enkelt kan ta av om jag inte behöver den.

- - - Uppdaterad - - -

Jag tror det finns rutor med snabbfästen till Deluxen. Ska köpa in en så efter era råd. Tack

Jonasbaggen
2012-06-04, 13:40
Det är helt OK med vindruta eller liknande. Min son brukar psyka mig för rutan...typ "fult och gubbigt"...men jag är ju en gubbe, snart 52. Dessutom är det lättare att ha prillan kvar när rutan sitter på.
I alla fall när snurran ska "luftas ur"....

Lasse.S
2012-06-04, 14:22
Avstår att svara på frågan...får väl bara massa skit om jag talar om vad jag tycker om rutor på mc ;)

indy 500
2012-06-04, 16:29
Fördelen med att köra utan ruta som jag ser det, är att cigarren drar sig själv. (80-90 km/h är optimal fart). Beror i.o.f.s vilken cigarr. Cortes funkar inte! vkn;

Conny J35F
2012-06-04, 17:28
Inhandlade själv en ruta med snabbfästen, men törs knappt använda den när det är ljust. Men är ju 55, så då skulle det ju vara ok. Å andra sidan var det mycket jobbigare förra året när jag precis köpt hojen, så det är kanske en träningssak. Nu kan jag köra 110 i flera minuter... :D

sedaii
2012-06-04, 19:10
Självklart ger rätt ruta/kåpa en avlastning mot fartvind, men det är också en vanesak.
Stor risk i början att man spänner sig = tror man skall blåsa av
När man väl förstått att det går att sitta ganska avslappnat utan ruta så är det faktiskt inga problem att köra 10-15 mil i 130 :)

JohnnyRocker
2012-06-04, 19:41
Har ruta (snabbfästen orginal) på min Heritage när planen är längre resor dvs minst 35 mil enkelväg, och särskilt om jag förväntar mig blandat väder, det skall ju vara ett äventyr och ett nöje att köra, med rutan på blir det båda.

Åker man utanför "Stan" så slipper man också se ut som en vandrande Djurkyrkogård värt att tänka på om man nu bryr sig om utseende, för det gör inte jag (51), hehe!:cool:

Conny J35F
2012-06-04, 20:18
Bytte sadel till Mustang med avtagbart ryggstöd eftersom jag fick sån ***** träsmak av orginalsadeln. Tog en ryggstödssadel eftersom jag hört att dom ska vara ok vid längre körningar. Använder bara ryggstödet när jag vet det blir långa "högfartssträckor". Tycker det fungerar lika bra som vindskärmen när det gäller trött i kroppen känsla. Ser väl inte så tjusigt ut det heller, men man kan ju gömma det i jackan när man stannar för fika, hehe.
Men det är klart, insektsmousse hindras inte av ett ryggstöd.

stroker49
2012-06-04, 20:55
En sådan där hängsele med krok som man har när man vindsurfar har jag funderat på!

JohnnyRocker
2012-06-04, 21:13
LM; @ Stroker49 och varför inte flytväst om det regnar för djävligt mycket.

Harleyman1
2012-06-04, 21:18
Tusen tack! 2 år kvar till 50 asg* Då är det bara in och handla en ruta som man enkelt kan ta av om jag inte behöver den.

- - - Uppdaterad - - -

Jag tror det finns rutor med snabbfästen till Deluxen. Ska köpa in en så efter era råd. Tack

Mc-konsult hade rutor i sin outlett för ett tag sedan iaf. vet ej om det fanns fästen?? thb;

stroker49
2012-06-04, 21:30
JohnnyRocker: Det vore inte så dumt ibland!

JohnnyRocker
2012-06-04, 22:17
Håller med, som Norrtälje i helgen eller förra årets träff i Sunne, hualigen!

Alohavbg
2015-06-17, 11:40
Vilken storlek på ruta kör du med? Och hur lång är du. Tänker nämligen köpa ruta men har aldrig kört med detta. Mvh 186 cm

Intruder
2015-06-19, 19:59
Tur att man har två hojar ;-)
Heritagen har jag ruta på vilket är kanon
Bara för ATT skulle de va kul med ruta på choppern hehe

Pelleman
2015-08-11, 13:46
Jag kör två timmar om dagen, fem dagar i veckan - mestadels motorväg. Ruta är en absolut nödvändighet, i synnerhet om man som jag kör oavsett väderlek. Sedan att folk kan ha synpunkter på utseendet skiter jag fullständigt i. Jag är ändå ful som fan i Rukka-ställ och uppfällbar integral. Kör man hoj på riktigt och inte bara tramsar runt i fint väder kring kiosken så får man ha riktiga grejer.

Jonasbaggen
2015-08-11, 16:17
Pelleman: Ruta hjälper väl på alla modeller mot insekter och skitväder. Ful är man inte i Rukka kläder och det finns inga kläder som är bättre heller.