handdator

Visa fullständig version : Hjälp vad händer här



Pulare
2012-05-31, 21:59
Nu är det tredje gången detta händer. Den sista rotorn var ändå en förstärkt som var dubbelt så tjock i navet och så spricker även den. Splinesen är helt ok inte ett uns av glapp i dom. Spänner muttern till kompensatorn med 223 Nm och röd loctite i gängorna och muttern sitter riktigt hårt när jag drar loss den efter haveriet.
Någon som kan ha en aning om vad som händer?

72577258

Jonasbaggen
2012-05-31, 22:40
Orginal HD motor eller rejält preppad? HD orginal kompensator?

Pulare
2012-05-31, 22:57
124 cu" 140 hp 190 Nm
orginal kompensator
Kan det vara kompensator muttern som bottnar?
Behöver kanske shimsa med en bricka mellan muttern och kompensatorn?

Broder Dalton
2012-05-31, 23:07
Pulare

Det skulle ju kunna vara så.. Montera mutter utan rotor mm på plats och mät hur mycket rotor m brickor bygger ut

O

Pulare
2012-05-31, 23:19
Ska kolla upp det imorgon. Det får bli en runda ner till Bikeline i Malmö i morgon och fixa en ny rotor och lite shims.
Jäkla tur man kom hem ifrån superrallyt på egen maskin vc;

Jonasbaggen
2012-05-31, 23:45
På min TC -03 sitter det en tjock bricka (distans) mellan mutter och kompensatorn orginal.
Fast när det gäller så mkt effekt och vrid som du har så är min kunskap begränsad.
Onatop har säkert en av de bästa erfarenheterna på forumet

Natttåget
2012-06-01, 02:58
Vilka symtom uppstår när den spricker? Rassel o knack lr?
Mvh

Pulare
2012-06-01, 07:20
Ja det trasslar och hugger till.

Vilka symtom uppstår när den spricker? Rassel o knack lr?
Mvh

- - - Uppdaterad - - -


På min TC -03 sitter det en tjock bricka (distans) mellan mutter och kompensatorn orginal.
Fast när det gäller så mkt effekt och vrid som du har så är min kunskap begränsad.
Onatop har säkert en av de bästa erfarenheterna på forumet

På min sitter ingen bricka mellan mutter och kompensator men det sitter en distans som bygger ut kompensator enheten från rotorn så transkedjan går fritt från den och samtidigt så linjerar den upp kedjan mot kopplingskorgen. Det är en TC 88B från -00 från början.

Jonasbaggen
2012-06-01, 11:41
Har samma distans på min TC 88A som du beskriver för att kunna linjera främre drevet mot kopplingskorgens drev. Går det att lägga en större styvare bricka mellan rotorn och den inre kompensator hylsan?
Detta för att lasta av rotorn så den inte spricker. Kan det flexa i kompensatorn p.g.a. effekten och vridet i din motor? Bara lite fria tankegångar....

Pulare
2012-06-02, 19:07
Har mätt upp muttern och det var 2mm kvar tills den bottnar. Då kan det ju inte vara det som spökar. När man spänner ihop kompensator paketet så känner man ju ett motstånd när man spänner ihop fjädrarna så det måste ju vara fjäderkraften som ska hålla trycket mot rotorn så den inte börjar att vobbla för den kan ju inte röra sig så mycket i rörelseriktningen på veven då splinsen är rätt så tajta.frv;

Jonasbaggen
2012-06-02, 23:16
Du skrev tidigare att det är den 3:dje rotorn som spruckit. Började dessa problem då motor uppgraderades med 124" kitet?
Frågan är om org kompensatorns konstruktion klarar kraften? Bara en idé utan jag har kunskap om detta.
Har själv 35 hk och 40Nm mindre i min motor. Tänker att kanske det finns en smärt gräns vad org grejorna tål.
En del jag känner använder SE high perf compensator men den finns vad jag har hört bara till TC96 motorerena.

Pulare
2012-06-03, 00:13
Jag vet att TC96 har problem med sina compensatorer men det är en annorlunda lösning mot den äldre som jag har och som har funnits på hela EVO episoden så den borde vara beprövad då det inte finns någon förstärkt variant. BDL har hittat på en egen lösning utan fjädrar som väger hälften av vad originalet väger men vågar man satsa på denna lösning? Detta problem började redan med min 106 cu" med 4 1/2" i slag på detta vevparti och en original rotor. Sen började jag med 124 cu" med 4 3/8 veven och en original rotor och en med förstärkta splines och bägge har brustit.


Du skrev tidigare att det är den 3:dje rotorn som spruckit. Började dessa problem då motor uppgraderades med 124" kitet?
Frågan är om org kompensatorns konstruktion klarar kraften? Bara en idé utan jag har kunskap om detta.
Har själv 35 hk och 40Nm mindre i min motor. Tänker att kanske det finns en smärt gräns vad org grejorna tål.
En del jag känner använder SE high perf compensator men den finns vad jag har hört bara till TC96 motorerena.

Jonasbaggen
2012-06-03, 11:35
Har du en bricka (distans) innanför rotorn och en bricka (distans) utanför rotorn mot shaft extension? Det måste finnas en logisk förklaring varför 3st rotorer spruckit. Har rotorn tagit i statorn någon gång? Tänker bara på om läget på statorn i förhållande till rotorn är felaktigt av någon anledning. Som sagt...fria tankar från min sida bara. Måste finnas några med djupare erfarenhet om liknade problem på forumet.

Pulare
2012-06-03, 12:06
Misstänker det är för dåligt tryck i fjädern och då blir det ju dåligt tryck på rotorn mot vevaxeldistansen och shaft extensionen. Brickan mellan rotorn och shaft extensionen är till får att shimsa upp med så man får kedjan till att lina med kopplingskorgens drev. Har man en tjockare rotor så blir det ett tunnare shims eller inget alls om man har tur eller så blir det som den rotorn jag har fått nu som är 6.35 mm tjockare än orginalen, så det blir till att ta av 2 mm på vevaxeldistansen för att få kedjan i linje.

Jonasbaggen
2012-06-03, 19:32
Det låter helt logiskt, det du skriver att det är fjäder som är för vek. Frågan är hur har andra gjort för att få det att hålla
med den effekt/vridmoment som du har? Hoppas det löser sig.

Pulare
2012-06-03, 20:17
Nu vet jag hur det fungerar. Fjädern har inget med fastdragningen att göra. Shaft extensionen och fjäderhuset drages emot varandra när man drar muttern så det blir en stum hylsa som kompensator klon kan glida på i sina splines. Shimset jag hade emellan shaft extensionen och rotorn var lite mindre i ytterdiameter än shaft extensionen, så trycket mot vevaxeldistansen har blivet på en mindre yta. Har beställt en BDL kompensator nu och den har t.om en större anliggningsyta än shaft extensionen och jag behöver inget shims mellan rotorn och shaft extensionen då jag svarvar av 2 mm på vevaxel distansen för att få rätt linje på kedjan. Hoppas att detta blir en bra lösning.
http://www.beltdrives.com/chcomp.html

Jonasbaggen
2012-06-03, 23:03
Låter som en prima lösning! Lycka till