handdator

Visa fullständig version : SE Heavy Breather vs. Joker Machine Filter



islandstyle
2012-05-31, 13:11
Har en fråga angående dessa luftfilter. Skiljer det något på dem egentligen?

Jag har idag ett SE Heavy Breather. Är lite sugen på ett luftfilter från Joker Machine (länk här (http://www.jokermachine.com/itemstreet2004.asp?ItemID=615&CategoryID=79&Placeholder=0)), mest för storlekens skull. MEN, jag har en mappning inlagd på hojen, måste den ändras då jag byter luftfilter? I framtiden har jag en förhoppning om att konvertera till 1200cc, gör jag mig själv en otjänst att byta ut mitt nuvarande filter?

Tacksam för tips och åsikter...

admin
2012-05-31, 13:25
Tror inte det är nån större skillnad på de två prestandamässigt. Montera den som du tycker är snyggast. Mappan om, njae, gör det när du 1200 uppgraderar om den inte beter sig konstigt.

Jag hade först SE Heavy Breather men bytte till Ness Big Sucker för utseendets skull, märkte ingen skillnad och mappa inte om.

Jörgen Karlsson
2012-05-31, 14:25
Joker-luftrenaren ser ut att ha rekordliten filterarea samt låg filterinnesluten volym. Sannolikt har den låg marginal mot nedsmustning innan den börjar hämma flödet. Ingen luftrenare jag skulle överväga till en 1200 eller större. Men jag är ju rent prestandaorienterad, dvs funktion först, sen form.

admin
2012-05-31, 15:28
Du har säkert en poäng där Jörgen, men undrar hur mycket luft SE HB egentligen drar in med den formen den har.
För bäst prestanda finns det nog bättre burkar/filter där ute.

http://i1228.photobucket.com/albums/ee444/Harleyforum_Sweden/2c3fe86b.jpg

Jörgen Karlsson
2012-05-31, 15:46
SE HB ser ju ca 100% större ut tycker jag? Men måste mäta för att räkna ut mantelyta på filterelementet.
Joker-elementet är bara 4" i diameter och ser ut att vara bara 1½" högt. Mycket litet filter, som jämförelse är mina kolvar är 4" i diameter.
Hur man kan skriva "Racing" på ett sånt luftfilter övergår mitt förstånd.
Det positiva med Joker är att kvalitén på deras prylar är hög.

http://cdn102.iofferphoto.com/img/item/138/443/739/9P37.jpg

admin
2012-05-31, 16:20
Då gissar jag att en Velocity Stack modell inte är det bästa som jag ska köra på mitt bygge. Tur jag inte bryr mig om hästar :D

http://www.phatperformanceparts.com/photos/7807-0009.jpg

Jörgen Karlsson
2012-05-31, 16:27
Helt riktigt Paul, med velocity stack enl bild går det inte att lösa filterfrågan på ett bra sätt. More show than go.

admin
2012-05-31, 16:40
Super, precis vad jag är ute efter, FFF (form före funktion).

Vad som nu blev intressant är att jag precis pratade med Pete på Rocket Bobs i England(jobbar med Jokergrejer) som har kört bänk med Joker vs andra "större" filter och dessa har visat att Jokers faktiskt ger minst lika bra ibland t.o.m bättre air flow. Har själv googlat mycket på JM's filter och inga negativa resultat har påpekats av användarna. Vi pratar std Harley 2007->

Jörgen Karlsson
2012-05-31, 16:45
Super, precis vad jag är ute efter, FFF (form före funktion).

Vad som nu blev intressant är att jag precis pratade med Pete på Rocket Bobs som har kört bänk med Joker vs andra "större" filter och dessa har visat att Jokers faktiskt ger minst lika bra ibland t.o.m bättre air flow. Har själv googlat mycket på JM's filter och inga negativa resultat har påpekats av användarna.

Det kan säkert ge tillräckligt flöde för iaf en orörd trött originalsportstermotor när filtret är nytt, men som jag skrev, marginalen mot nedsmutsning blir låg.
Ja vi tycks vara diametralt motsatta vad gäller inriktningen på modifiering av motorcyklar.
Jag kör emellertid också FFF, funktion före form ;) Jag tycker att funktion blir vackert.

admin
2012-05-31, 16:46
Haha, vi kan bygga ihop! Jag designar, du trimmar :D

admin
2012-05-31, 16:52
Det kan säkert ge tillräckligt flöde för iaf en orörd trött originalsportstermotor när filtret är nytt, men som jag skrev, marginalen mot nedsmutsning blir låg.

Ok, det resonemanget köper jag, så om jag fattat det rätt, så är ett "inkapslat/dolt" filter bäst i längden? Blir inte lika skitt lika snabbt som ett öppet? Man slipper rengöra lika ofta typ.

Jörgen Karlsson
2012-05-31, 17:03
Haha, vi kan bygga ihop! Jag designar, du trimmar :D

Tror det finns risk för ständiga konflikter då. Jag skulle nog inte kunna släppa på mina principer ens när vi går utanför drivlinan.:D Jag tycker att teknik är vackert och kan visas i sin helhet utan att dölja eller avstå ngt, om man bara håller den linjen rakt igenom. En motorcykel är för mig en enda stor maskin, och det som inte har en del i det maskineriet ska bort, enda undantaget är regskylten. Men naturligtvis tycker jag att alla ska få bygga som de vill. Det är ju tycke och smak

http://www.sporthoj.com/forum/attachment.php?attachmentid=357824&d=1333492912

Här syns min luftburk, 3" högt K&N filter element. Ett sånt filter skulle du bli knottrig av att behöva uthärda tror jag ;)

http://www.sporthoj.com/forum/attachment.php?attachmentid=357825&d=1333492918

Jörgen Karlsson
2012-05-31, 17:08
Ok, det resonemanget köper jag, så om jag fattat det rätt, så är ett "inkapslat/dolt" filter bäst i längden? Blir inte lika skitt lika snabbt som ett öppet? Man slipper rengöra lika ofta typ.

Det var inte det jag menade, men visst, den del av filterytan som på ett öppet filter är vänt mot fartvinden, kommer att fånga mer partiklar än det behöver. Det är ju samma som man kan iaktta på de ytor som är vända mot fartvinden på hojen i övrigt, här fastnar mer partiklar/smuts. Mitt filterelement blir tex svart fortast i framkant, helt naturligt

admin
2012-05-31, 17:12
Jo, fast den Sportster gillar jag ju thb;, fast den hade sett lika kool ut med en 883:a i. Sen att det sitter en fet motor i den är ju extra häftigt.

islandstyle
2012-05-31, 17:18
Kul med diskussion i min tråd :D

Om jag förstår resonemangen rätt, och resonerar lite själv så drar jag följande slutsats:

För min 883cc så funkar ett JM's filter utmärkt. För en framtida konvertering till 1200 skulle JM's filter funka OK.
För att få ut "max" prestanda ur en konverterad motor antar jag att jag måste kliva på en andra parametrar såsom tex. avgassystem, och jag avser att ha kvar mitt Big Radius 2-2, så då skiter sig det med att få ut MAX ändå. Antar att jag i detta fall ska ha ett 2-1 system, typ Supertrapp eller liknande? Mitt SE Heavy Breather skulle oxå behövas bytas om jag ska vara riktigt kinkig och få ut MAX Hp och Nm...

Sen vet man ju aldrig om konverteringen kommer att ske heller, eller när...
Kanske få bli FFF ändå ;)

Jörgen Karlsson
2012-05-31, 17:25
Jo, fast den Sportster gillar jag ju thb;, .

Tack!


fast den hade sett lika kool ut med en 883:a i. Sen att det sitter en fet motor i den är ju extra häftigt.

Nej det tycker inte jag att den hade gjort, motorbygget med alla dess detaljer för ökad servicebarhet, effekt osv, tycker iaf jag är en stor del i hojen. Det vore ingen balans för mitt öga, med så uppdaterad prestanda i resten av drivlinan, chassie och bromsar om det satt en trött 883.a i henne. Då vore det en kuliss i mina ögon. Dessutom tycker jag att den här motorn är vackare med sina lösa lyftarhus, frästa kamkåpa, svarvade runda segjärnscylindrar, externa oljereturer osv.
Det är nog här filosofierna skiljer sig.

Jag får skylla på att jag är ingenjör och inte humanist. :D

- - - Uppdaterad - - -


Kul med diskussion i min tråd :D

Om jag förstår resonemangen rätt, och resonerar lite själv så drar jag följande slutsats:

För min 883cc så funkar ett JM's filter utmärkt. För en framtida konvertering till 1200 skulle JM's filter funka OK.
För att få ut "max" prestanda ur en konverterad motor antar jag att jag måste kliva på en andra parametrar såsom tex. avgassystem, och jag avser att ha kvar mitt Big Radius 2-2, så då skiter sig det med att få ut MAX ändå. Antar att jag i detta fall ska ha ett 2-1 system, typ Supertrapp eller liknande? Mitt SE Heavy Breather skulle oxå behövas bytas om jag ska vara riktigt kinkig och få ut MAX Hp och Nm...

Sen vet man ju aldrig om konverteringen kommer att ske heller, eller när...
Kanske få bli FFF ändå ;)

Ungefär så. Det är ju möjligt att JM filtret kan hänga med en bit upp på effektstegen, om du bara tvättar det tillräckligt ofta.
Jag har bara dragit för- och nackdelar här. Man får ju göra som man vill.
Det är dessutom lätt att testa om man nått den gräns när filtret hämmar motorn, bara att köra med och utan i bänk med AFR-loggning.

admin
2012-05-31, 17:28
Kul med diskussion i min tråd :D

Om jag förstår resonemangen rätt, och resonerar lite själv så drar jag följande slutsats:

För min 883cc så funkar ett JM's filter utmärkt. För en framtida konvertering till 1200 skulle JM's filter funka OK.
För att få ut "max" prestanda ur en konverterad motor antar jag att jag måste kliva på en andra parametrar såsom tex. avgassystem, och jag avser att ha kvar mitt Big Radius 2-2, så då skiter sig det med att få ut MAX ändå. Antar att jag i detta fall ska ha ett 2-1 system, typ Supertrapp eller liknande? Mitt SE Heavy Breather skulle oxå behövas bytas om jag ska vara riktigt kinkig och få ut MAX Hp och Nm...

Sen vet man ju aldrig om konverteringen kommer att ske heller, eller när...
Kanske få bli FFF ändå ;)

Ja, du kan lungt handla det filtret du vill ha. Svåra är ju att få tag Jokers grejer, han är urusel rentutsagt på att leverera i tid eller överhuvudtaget. Har fått vänta ibland 3-5 månader på en pryl direkt från honom. Har hört samma från massa andra. Men trevlig kille, absolut.
Ring och surfa runt, kolla så just den du vill ha finns på hyllan. Finns satin kan du ju ta den, lacka själv eller behåll som den är.

islandstyle
2012-05-31, 17:44
Ska kolla runt lite till... Vill helst handla här men i värsta fall finns ju Ebay... :/


Ja, du kan lungt handla det filtret du vill ha. Svåra är ju att få tag Jokers grejer, han är urusel rentutsagt på att leverera i tid eller överhuvudtaget. Har fått vänta ibland 3-5 månader på en pryl direkt från honom. Har hört samma från massa andra. Men trevlig kille, absolut.
Ring och surfa runt, kolla så just den du vill ha finns på hyllan. Finns satin kan du ju ta den, lacka själv eller behåll som den är.

admin
2012-05-31, 17:48
Kolla även www.ebay.co.uk och www.ebay.de

Obs, tänk på att det finns både EFI och förgasaremodeller.