handdator

Visa fullständig version : bensin 95 vs 98 lureri?



crank
2012-05-30, 21:13
kom å tänka på en sak om man har liten tank låt oss säga 10l och tankar 98 du hinner ju knappt få det bränslet innan du har fyllt tanken. för 95-98 går ju genom samma slang går ju typ i 1-3 l i mack slangen så man betalar dyrt men får samma skit ändå ?

eller hur funkar detta?

såg att det fanns folk här på forat som jobbat / jobbar på bensin station kanske har nå svar =)

så då är ju frågan får du 98 i hela tanken eller blir det typ 96,5?

CrazyVic
2012-05-30, 21:42
Körde x antal hundra mil genom Harley Davidsons hemland i höstas, på en Harley Davidson, och där finns ingenting högre än 91 att tillgå (på många ställen finns det bara 87) så att tanka 98 oktan känns för mig helt meningslöst. 95 är alltså rena lyxen i jämförelse.

Har dock inget svar på hur det funkar slangtekniskt på bensinmacken. so;

belsebub36
2012-05-30, 22:00
Körde x antal hundra mil genom Harley Davidsons hemland i höstas, på en Harley Davidson, och där finns ingenting högre än 91 att tillgå (på många ställen finns det bara 87) så att tanka 98 oktan känns för mig helt meningslöst. 95 är alltså rena lyxen i jämförelse.

nja,de anger ju sin bensin i PON vilken är en annan mätmetod för att ange vilken oktan. Det visar ett lägre värde en RON som vi har i Sverige. Så de har inte sämre bensin än vad vi har. När det gäller oktan

crank
2012-05-30, 22:06
rysk bensin sägs vara mkt kraftfull =)

CrazyVic
2012-05-30, 22:11
nja,de anger ju sin bensin i PON vilken är en annan mätmetod för att ange vilken oktan. Det visar ett lägre värde en RON som vi har i Sverige. Så de har inte sämre bensin än vad vi har. När det gäller oktan

Jahapp. Där har man blivit förd bakom ljuset alltså. Tack för infon. :D

RilleHD666
2012-05-30, 22:12
Är det så stor skillnad på 95 och 98 då förutom priset?

stroker49
2012-05-30, 22:25
Helt rätt belsebub36 PON 91 motsvarar ungefär vår RON 96. Men har man inte trimmat genom att ha hökompat (eller överladdning) så finns ju ingen anledning att tanka annat än 95. Det är ju inte högre energivärde eller bättre på annat sätt med 98. Iof sig kan man köra med något lite aggresivare tändkurva men nu börjar mina tankar bli löjliga..

crank
2012-05-30, 22:35
nån som vet hur ocktan booster funkar ? blir det nån skillnad?

belsebub36
2012-05-30, 23:57
nån som vet hur ocktan booster funkar ? blir det nån skillnad?
Skillnaden är att du får en högre oktanhalt..dvs högre motstånd emot knackningar... läs stroker49 inlägg...
Annat bränsle som funkar fint är Etanol...en överladdad Harley som går på Etanol vore häftigt och miljövänligt vic;

Jörgen Karlsson
2012-05-31, 01:41
Av rubricerad orsak tankar jag endast hojen på mackar där 98/99 oktan finns på separat pistolmunstycke. Så det blir mest Shell samt OK/Q8-mackar i dagsläget. Men på en otrimmad originalmotor duger som sagt 95.

Billy Bollocks
2012-05-31, 09:59
Kör alltid på 98 oktan, har fått för mig att den soppan har längre hållbarhetstid än 95. Speciellt viktigt inför vinterförvaringen. Hade en GSX 1100 tidigare som inte startade efter vintern. Det var bara att plocka ner förgasarna och göra rent, fullt av vita beläggningar.. Har också hört att 95 har 10% etanol nuförtiden. Tycker även att etanol inte är miljövänligt, gillar heller inte att man skövlar regnskog.

Jörgen Karlsson
2012-05-31, 15:23
Kör alltid på 98 oktan, har fått för mig att den soppan har längre hållbarhetstid än 95. Speciellt viktigt inför vinterförvaringen. Hade en GSX 1100 tidigare som inte startade efter vintern. Det var bara att plocka ner förgasarna och göra rent, fullt av vita beläggningar.. Har också hört att 95 har 10% etanol nuförtiden. Tycker även att etanol inte är miljövänligt, gillar heller inte att man skövlar regnskog.

Fortfarande max 5% etanol i 95, 98 och 99 oktan V-power.
Det har skapats lagrum för 10%, men oljebolagen är inte inkomstkompenserade för den inblandningen, så än så länge är det fortfarande 5%.
För dagsaktuell info se resp oljebolags produktdatablad på deras hemsida.

alfg
2012-06-01, 08:19
rysk bensin sägs vara mkt kraftfull =)

Jovisst, gjorde en längre resa i Polen på 80-talet när endast Rysk bensin fanns att få; klockade Volvon, motorn gick över en minut efter tändningen var avstängd! ;-)

Hagis
2012-06-01, 09:08
Kan bara påvisa hur det var när vi körde sporthoj! Vi körde oftast på 98 oktan men när det var bana eller race så körde vi på Shells V-power eller vad den heter. Det vart en enorm skillnad! Motorn gick mycket renare och jämnare samt att motorn reagera bättre när man vred på! Det handlar väll om förbränningen, finns ju en orsak till att dom som tävlar kör på sin special bensin ;)

Jag är dock lite förundrad över hur vi kan ha så höga bensinkostnader i Sverige när resten av världen har så gott som halva priset jämte mot oss! Det är så man får lust att anmäla bensinbolaget för rån så fort man ska tanka! Förstå priset när vi fyller upp tjejens Cadillac, 105 Lit tank.... jippi...

Lasse.S
2012-06-01, 09:34
Anledningen till att tävlingsmaskiner kör på race bränsle med högre oktan är av flera orsaker. Oftast har man högre komp och helt andra tändkurvor mot en standard motor och dom är mappade till toppen av gränsen vad motorn o bränslet klarar och då blir det extremt viktigt att man får exakt samma bränsle när man tankar nästa gång, därför köper man tex VP fuel för 55kronor liter.

En något trimmad gatcyckel som är normalmappad tål variationerna i bränslet och om man inte har herre jösses komp är det fördel att köra 95 oktan.


Kan bara påvisa hur det var när vi körde sporthoj! Vi körde oftast på 98 oktan men när det var bana eller race så körde vi på Shells V-power eller vad den heter. Det vart en enorm skillnad! Motorn gick mycket renare och jämnare samt att motorn reagera bättre när man vred på! Det handlar väll om förbränningen, finns ju en orsak till att dom som tävlar kör på sin special bensin ;)

Jag är dock lite förundrad över hur vi kan ha så höga bensinkostnader i Sverige när resten av världen har så gott som halva priset jämte mot oss! Det är så man får lust att anmäla bensinbolaget för rån så fort man ska tanka! Förstå priset när vi fyller upp tjejens Cadillac, 105 Lit tank.... jippi...

mrl2
2012-06-01, 10:49
Hagis
Bensin/bränsle priset består till ca 60 % av skatt o moms, ett intressant faktum som ofta glöms bort när vi klagar på priset, vi har ju oss själv att skylla.
Eftersom hela totalpriset inkl. skatter oxå är momsbelagt blir det ännu mer intressant då företag och momsredovisare får lyfta av momsen.
se länk http://www.ekonomifakta.se/sv/Fakta/Energi/Styrmedel/Konsumtionsskatter-pa-bensin/?awc=&gclid=CJuOqO7RrLACFecumAodqA6nTw

Lars Nilsson
2012-06-01, 11:58
Hade jag varit rik hade min pärla bara blivit tankad med aspensoppa.

Tundra Trotter
2012-06-01, 16:09
Hagis
Bensin/bränsle priset består till ca 60 % av skatt o moms, ett intressant faktum som ofta glöms bort när vi klagar på priset, vi har ju oss själv att skylla.
Eftersom hela totalpriset inkl. skatter oxå är momsbelagt blir det ännu mer intressant då företag och momsredovisare får lyfta av momsen.
se länk http://www.ekonomifakta.se/sv/Fakta/Energi/Styrmedel/Konsumtionsskatter-pa-bensin/?awc=&gclid=CJuOqO7RrLACFecumAodqA6nTw
Tjyv samhälle . ak47

Hagis
2012-06-01, 21:17
Då ska jag börja lyfta momsen :D har enskild firma även om den inte drar in några pengar sen start haha... vilande företag! Men det är registrerat och klart ;)

ViLa
2012-06-01, 21:40
Fortfarande max 5% etanol i 95, 98 och 99 oktan V-power.
Det har skapats lagrum för 10%, men oljebolagen är inte inkomstkompenserade för den inblandningen, så än så länge är det fortfarande 5%.
För dagsaktuell info se resp oljebolags produktdatablad på deras hemsida.

Dead on Jörgen thb;

"I stort sett all 95-oktanig bensin i Sverige innehåller fem procent etanol (95 E5) och det klarar de flesta motorer konstruerade för bensindrift utan problem. Inblandningen kommer att höjas till 10%, så kallad 95 E10 bensin. Dock är det ännu inte klart när detta slår igenom på bred front bland bensinbolagen i Sverige. I de länder där 95 E10 införts, och 95 E5 förbjudits, har det inte mottagits så väl av anledningar som att det inte är bra för motorn. Utan istället har försäljningen av 98-oktanig bensin, i vilken etanolmängden är oförändrad (98 E5) ökat."

Girlie Bike User
2012-06-01, 23:08
Se upp med bluffen Shell V-Power, idag har den inte något gemensamt med då Shell leverade bensin till Shellmackarna. Idag så har lågprisbolaget ST 1 köpt licens för att saluföra sin bensin under Shells varumärke i Sverige. Återigen så varnar jag för denna bluff med bensinen på Shells mackar idag, speciellt då det gäller V-power. Tanka Preem eller Statoil 98 så får du ett högre oktantal än den s.k V-power idag.

Axman
2012-06-01, 23:15
Åh fasen. Jag såg förut i veckan att Shell v-Power var på 98 oktan när jag tankade. Hade så bestämt för mig att det stod 99 oktan förr.

Lasse.S
2012-06-02, 07:29
För oktanens skull är det ingen nackdel att det blandas Etanol i bränslet då det innehåller 105 oktan.
Hur många av er har verkligen så hög komp att den spikar på 95, inte många skulle jag tro
Ju högre oktan man har ju långsammare brinner bränslet och en standard/lätt trimmad motor går sämre på detta bränsle då det kräver högre komp och tändkurva för att bli effektivt.
Summan av kardemumman är att av en ren gissning går 75% av er som tankar 98 oktan hojarna sämre, alltså ni betalar mer för att få en hoj med mindre effekt.

Axman
2012-06-02, 09:21
Jag har Harleys stage iii-kit och det enda jag märker är väl egentligen en lite mjukare gång med 98. Men inte ens det är säkert.

Jörgen Karlsson
2012-06-02, 10:10
För oktanens skull är det ingen nackdel att det blandas Etanol i bränslet då det innehåller 105 oktan.
Hur många av er har verkligen så hög komp att den spikar på 95, inte många skulle jag tro
Ju högre oktan man har ju långsammare brinner bränslet och en standard/lätt trimmad motor går sämre på detta bränsle då det kräver högre komp och tändkurva för att bli effektivt.
Summan av kardemumman är att av en ren gissning går 75% av er som tankar 98 oktan hojarna sämre, alltså ni betalar mer för att få en hoj med mindre effekt.

Oktantalet har inget att göra med förbränningshastighet, dvs hur fort flamfronten propagerar genom förbränningsrummet.Det är squish och turbulens som sätter den.

Lasse.S
2012-06-02, 11:03
Det där får du utveckla, squish ytorna är ju väldigt viktiga för att kunna dra nytta av förbränningshastigheten och samarbetar för bästa effekt, Pratar vi inte standard motorer nu med normala förbränningsrum eller motsatsen en sidventilare med katastrofala förbränningsrum, gick väl köra dom på allt från 70 oktan till fotosken om det var så.

Oktantalet har inget att göra med förbränningshastighet, dvs hur fort flamfronten propagerar genom förbränningsrummet.Det är squish och turbulens som sätter den.

Jörgen Karlsson
2012-06-03, 03:02
Det där får du utveckla, squish ytorna är ju väldigt viktiga för att kunna dra nytta av förbränningshastigheten och samarbetar för bästa effekt, Pratar vi inte standard motorer nu med normala förbränningsrum eller motsatsen en sidventilare med katastrofala förbränningsrum, gick väl köra dom på allt från 70 oktan till fotosken om det var så.

Det är turbulensen från squishytor och insugs-swirl som driver förbränningshastigheten

Laminär förbränningshastighet är i storleksordingen decimetrar per sekund, en ottomotor utan turbulens i förbränningsrummet kommer inte upp i högre varvtal än en tändkulemotor: maxvarv ca 100-300 rpm för en HD-cylinder.
Med turbulens i förbränningsrummet ökar flamfrontspropageringen, dessutom ökar turbulensen med ökat varvtalet av lätt insedda skäl, därför sker förbränningen i en ottomotor över ungefär lika många vevvinkelgrader oavsett motorns varvtal.

I tillägg till ovanstående brinner dessutom 95 och 98 oktan ungefär lika fort. Men som inses av ovanstående: även om det vore en hypotetisk bränslespecifik förbränningshastighetsskillnad på några procent, så hade det varit av underordnad betydelse.

Liknelse: En gräsbrand sprider sig primärt beroende av vindhastighetet.

Drivmedelspecifik förbränningshastighet är mer intressant i fastbränsleraketer, sprängämnen osv. Eller i motorer med mycket oxygenater i bränslet, som tex nitromotorer.

Lasse.S
2012-06-03, 06:09
Tror vi missförstår varandra, med förbränningshastighet menar jag att den tänder tidigare respektive långsammare.
Du vill ju få maximal kompression och rätt squirs höjd innan bränslet tänder.

Men hela resonemanget bygger ju ändå på att en standardmotor / lätt trimmad inte kan göra sig 98 oktan fördelar med att tåla högre kompression och senare tändkurvor.

Jörgen Karlsson
2012-06-03, 06:15
Tror vi missförstår varandra, med förbränningshastighet menar jag att den tänder tidigare respektive långsammare.
Du vill ju få maximal kompression och rätt squirs höjd innan bränslet tänder.

Men hela resonemanget bygger ju ändå på att en standardmotor / lätt trimmad inte kan göra sig 98 oktan fördelar med att tåla högre kompression och senare tändkurvor.

"med förbränningshastighet menar jag att den tänder tidigare respektive långsammare."
Jag förstår inte vad du menar. Du får tyvärr inte mer av min tid i denna fråga nu. Jag har förklarat så tydligt jag kan vad gäller parametrarna baom maximal tryckuppbyggnad efter TDC i arbetstakten/powerstroke.

Lars Nilsson
2012-06-03, 11:31
Värmen på gaserna samt hur väl de förbränns är också viktigt för att få en bra gashastighet.
Fast förbränningsrummets utseende är självklart viktigt.
Större portar (insug/avgas) är bra på topptrimmade hojar, men på en "normal" hoj kan det sänka gashastigheten och göra så att motorn går mycket sämre.
Kamaxelns utformning och cylinderns kompression (Corrected compression) är andra saker som påverkar gashastigheten.
Grejen är att har man en hoj som spikar på grund av för låg oktanhalt när man tankar 95 så har man en rätt "svår" gatmaskin. Racing, ja, men att ligga o puttra o köra långturer; njaaaa.
Men det är bara min åsikt.
Huvudsaken e att man trivs med sin hoj ju.

Jörgen Karlsson
2012-06-03, 14:19
Värmen på gaserna samt hur väl de förbränns är också viktigt för att få en bra gashastighet.
Fast förbränningsrummets utseende är självklart viktigt.
Större portar (insug/avgas) är bra på topptrimmade hojar, men på en "normal" hoj kan det sänka gashastigheten och göra så att motorn går mycket sämre.
Kamaxelns utformning och cylinderns kompression (Corrected compression) är andra saker som påverkar gashastigheten.
Grejen är att har man en hoj som spikar på grund av för låg oktanhalt när man tankar 95 så har man en rätt "svår" gatmaskin. Racing, ja, men att ligga o puttra o köra långturer; njaaaa.
Men det är bara min åsikt.
Huvudsaken e att man trivs med sin hoj ju.

Samtidigt kan även en originalhoj spika pga av för aggressiv tändkurva eller för mycket "total advance".Det gäller även många trimmade motorer.
Det gäller då att förstå att det inte ska hanteras som en bränslefråga, utan som en tuning-fråga.