handdator

Visa fullständig version : Bygga egen sissy



883r
2012-05-29, 00:22
Tänkte bygga mig en egen sissy och fästplattor i rostfritt och lacka, ska börja med att köpa materialet någonstans och tänkte då om någon här jobbar på plåtverkstad el nått och kunde få tag på nå spillbitar med rostfritt?

Funderar även på dimensionerna, hur tjocka är fästplattorna som man köper?
Rostfritt är ju rätt så hårt som kan det räcka med 4mm, konstruktionen på plattorna kommer ju vara samma som vanliga, lite annan form på dom bara men samma principip.

Den kommer sitta på en sportster -07

mrzigzag
2012-05-29, 09:26
Är också lite inne på samma sak fast då även snabbfästen för pakethållare och sissy/ryggstöd i samma konstruktion.

Problemet med rostfritt är att det är så förbannat hårt, skulle gärna hitta någon som skulle kunna vattenskära ut delarna.

Hagis
2012-05-29, 09:31
Snacka med Jocke Velander! Han löser utan tvekan era bådas problem! Det är han som hjälper mig bygga om hela min hoj! Allt från kapa och svettsa dit hardtail till just sissy! Dra ett pm till mig så får ni hans nr!

Dunder
2012-05-29, 09:45
Jag kan ha lite material liggandes! ( ganska mycket faktiskt! Beror lite på hur breda långa bitar du ska ha! Kan tänka mig att det går med plattstål 80x5 mm eller nått! angående hårdheten så är det inte så jävligt med rätt metoder. Vanliga HSS borrar är det bästa då jag slipar mina borrar själv! Sedan kommer man långt med en bra gradsax,plåtknäck, bandsåg av större model. ja en pelarborr och lite andra verktyg som pelarborr,polermaskiner vinkelsipar kan oxå gå åt! Men om du vill så finns det en massa material hos mig, på 0708-851743 Micke Dunder. Dunder rep&svets Lövhagenvägen 1 15395 Järna!
Har även en massa plåt,rör profiler liggandes! :)

Hagis
2012-05-29, 10:05
Dunder, så du menar att jag med min ärligt stulna wiss och handborr från Rusta inte kommer så långt :I:

Dunder
2012-05-29, 10:19
Hehe! Ju då, man kan nog ha den till en hel del! Men dom där jävla borrarna med guldtopp på, duger nog bara till fruntimmren! Tur du har jocke med ett jäkligt bra efter namn;)
Dunder, så du menar att jag med min ärligt stulna wiss och handborr från Rusta inte kommer så långt :I:

883r
2012-05-29, 11:37
Det jag skulle behöva är väl ca 300 x 300 x 4 plåt.

Jag tänkte köra med vinkelslip slipmaskin och fil typ, håleb får polaren göra på sitt jobb.
Jag har jobbat lite med rostfritt tidigare så jag är inte helt grön, tyvärr slutade det med att jag o chefen bad varann att dra åt helvete, annars hade gått dit.

Men plåt enligt ovan, är det nått du har?
Och vad tror du om 4mm, är det för fett el klent, kanske räcker med 3mm?

Dunder
2012-05-29, 11:45
Inte fyra men tre mm, Tanken jag har är att köra med plattstål som du sedan svetsar ihop, till den vinkel du har tänkt! Man gerar dom liksom för att få fästena intergerade med ryggslutet!
Det jag skulle behöva är väl ca 300 x 300 x 4 plåt.

Jag tänkte köra med vinkelslip slipmaskin och fil typ, håleb får polaren göra på sitt jobb.
Jag har jobbat lite med rostfritt tidigare så jag är inte helt grön, tyvärr slutade det med att jag o chefen bad varann att dra åt helvete, annars hade gått dit.

Men plåt enligt ovan, är det nått du har?
Och vad tror du om 4mm, är det för fett el klent, kanske räcker med 3mm?

Dunder
2012-05-29, 11:59
7218 Ungefär så här, Du svetar ihop den liggande med den stående!
Inte fyra men tre mm, Tanken jag har är att köra med plattstål som du sedan svetsar ihop, till den vinkel du har tänkt! Man gerar dom liksom för att få fästena intergerade med ryggslutet!

883r
2012-05-29, 12:01
Är det alltså som "bräda" i rostfritt som är 8cm bred?
Då kan det funka för fästet behöver inte vara så högt så får en bekant svetsa på sissy på plattorna.
Vad ska du ha för typ 50cm (2x ca 20 plus slipmarginal)
Du ska inte in närmare stan nån gång, bor i söderort.

- - - Uppdaterad - - -

Är det alltså som "bräda" i rostfritt som är 8cm bred?
Då kan det funka för fästet behöver inte vara så högt så får en bekant svetsa på sissy på plattorna.
Vad ska du ha för typ 50cm (2x ca 20 plus slipmarginal)
Du ska inte in närmare stan nån gång, bor i söderort.

Dunder
2012-05-29, 13:55
Nu hade jag inte 80x5 Men 60x5 Vilket borde duga lika bra, Priset med moms och legeringstillägg är 150kr för en bit på 1200mm Nä jag ska inte upp dit nu vad jag vet.
Är det alltså som "bräda" i rostfritt som är 8cm bred?
Då kan det funka för fästet behöver inte vara så högt så får en bekant svetsa på sissy på plattorna.
Vad ska du ha för typ 50cm (2x ca 20 plus slipmarginal)
Du ska inte in närmare stan nån gång, bor i söderort.

- - - Uppdaterad - - -

Är det alltså som "bräda" i rostfritt som är 8cm bred?
Då kan det funka för fästet behöver inte vara så högt så får en bekant svetsa på sissy på plattorna.
Vad ska du ha för typ 50cm (2x ca 20 plus slipmarginal)
Du ska inte in närmare stan nån gång, bor i söderort.

883r
2012-05-29, 14:36
Sprang på en plåtverkstad nu på eftermiddagen av en slump som hade en spillplåt i rätt mått som jag fick till väldigt bra pris.
Återkommer med bilder när jag börjat bearbeta plåten.

Hagis
2012-05-29, 21:26
Inte hört talas om! Mitt råd är att kolla vilken storlek du ska ha sen köpa D.I.D o-ring kedja för sporthojar! Tro mig dom håller!

- - - Uppdaterad - - -


Hehe! Ju då, man kan nog ha den till en hel del! Men dom där jävla borrarna med guldtopp på, duger nog bara till fruntimmren! Tur du har jocke med ett jäkligt bra efter namn;)

haha så är det! Han är just nu min enda gud :)

Dunder
2012-05-30, 07:53
Om inte annat så är dom snygga dom där kedjorna..thb; Men dom går ju inte att borra med!
Inte hört talas om! Mitt råd är att kolla vilken storlek du ska ha sen köpa D.I.D o-ring kedja för sporthojar! Tro mig dom håller!

- - - Uppdaterad - - -



haha så är det! Han är just nu min enda gud :)

883r
2012-06-04, 00:43
Har varit i garaget idag och slipat och kapat en jävla massa, lägger upp lite bilder från dagen.

7316
Mallen som jag använde för rätt mått.

7317
3mm RF tar ett tag att kapa med en vanlig vinkelslip!

7318
en hel del slipning kvar.

7319
Den ena i stort sätt klar, lite mer polering med sandpapper runt om bara.

Lobo
2012-06-04, 10:41
Jag gjorde mina fästen i vanlig 3 mm plåt, kapade ut dom med "vrålapan" och sen zinklack som grund sen vanlig mattsvart på det..har hållt i 5 år nu..hade problem i början med att dom svartoxiderade bultarna rostade men satte dit rostfritt och sen bara fint :-)

883r
2012-06-04, 15:53
Okej, hur gjorde du när du lackade, slipade du mellan varje laget och allt sånt el körde du bara ett par lager med zink och sen ett par med färg?

883r
2012-06-28, 23:12
Det har varit ett jävla stökande med en där sissyn.
Här kommer iaf lite bilder på hur det blir.

77757775

Det där var vad jag lyckades göra enbart med en jävla vilja och en ogräsbrännare från jula 140kr.

7776

Så blev den efter lite mer jobb med den på en riktig verkstad.

7777

Där är en bild på själva fästet, rostfritt rör som är svetsat på plattorna jag gjorde tidigare, där den röda bilen är så är det tänkt att det ska vara en lite bult mest för att hindra att den åker upp av någon anledning, neråt är tar ju skärmstaget emot plus att den är tajtare än en 12åring som någon sa.
Hur det gick när jag skulle gänga sissyn kan ni läsa om här http://harleyforum.se/showthread.php?5049-F%C3%A5-ut-g%C3%A4ngtapp-som-g%C3%A5tt-av kan väl säga att jag skiter i att gänga den och drar en genomgående bult med mutter istället för att gänga den.

Några åsikter om den lösningen för fästet, eller åsikter i övrigt?

Hagis
2012-06-29, 07:18
Tycker det ser bra ut! Man kommer tydligen rätt långt med små medel och en stark vilja

Henrik Forslund
2012-06-29, 08:47
Jag gillar inte sissy så himla mycket, ibland kan det va lite snyggt men framförallt är det alltid praktiskt.
Din sissy däremot var skitsnygg!!!!!! O du har gjort den själv, grattis!

mrzigzag
2012-06-29, 09:39
Det där blev riktigt bra, Jag har lite samma tankar på min att fixa ett eget fäste som är fast monterat med avtagbar pakethållare/pakethållare + sissy.

Idagsläget är ända stället för packning på ryggen med ryggsäck vilket inte är så jäkla kul alla gånger.
Skulle man fixa ett fast fäste som man sen kan hänga på olika saker i skulle det bli jäkligt praktiskt.

Då skulle man kunna ha ett för att åka ensam med pakethållare + ryggstöd och ett med bara ryggstöd för passagerare + pakethållare. enkelt att monter när behovet dyker upp.

Oj ett projekt till inför vår långa kalla svenska vinter.



Det har varit ett jävla stökande med en där sissyn.
Här kommer iaf lite bilder på hur det blir.

77757775

Det där var vad jag lyckades göra enbart med en jävla vilja och en ogräsbrännare från jula 140kr.

7776

Så blev den efter lite mer jobb med den på en riktig verkstad.

7777

Där är en bild på själva fästet, rostfritt rör som är svetsat på plattorna jag gjorde tidigare, där den röda bilen är så är det tänkt att det ska vara en lite bult mest för att hindra att den åker upp av någon anledning, neråt är tar ju skärmstaget emot plus att den är tajtare än en 12åring som någon sa.
Hur det gick när jag skulle gänga sissyn kan ni läsa om här http://harleyforum.se/showthread.php?5049-F%C3%A5-ut-g%C3%A4ngtapp-som-g%C3%A5tt-av kan väl säga att jag skiter i att gänga den och drar en genomgående bult med mutter istället för att gänga den.

Några åsikter om den lösningen för fästet, eller åsikter i övrigt?

883r
2012-06-30, 13:44
Tack för komplimangerna.
Jo det är ju främst av praktiska skäl jag bygger den, för att jag och tjejen ska ha någonstans att spänna packningen under sommarens resor, tänkte köpa mig en drybag typ 50L och spänna fast liggande bakom sissyn plus att tjejen kan koppla av lite mer när hon åker med.

Dunder
2012-07-09, 08:20
Helt okey! :)