handdator

Visa fullständig version : Broms fram



Stickan
2012-05-28, 11:01
Hej
Jag har en Softtail Custom -90. Jag har problem med frambromsen, den bygger upp tryck när jag kör. Jag har sänkt vätskenivån så lågt så att det inte syns i nivåglaset för jag hörde att trycket kan byggas upp om man har för mycket bromsvätska i. Som det är nu blev jag tvungen att stanna och släppa på trycket genom att lossa luftningsnippeln. Verkar inte som att trycker släpper när man använt bromsen och sen blir det varmt och trycket ökar ännu mer. Några tips? Det är Dot 5 i systemet.
Vad att göra?
Hälsar Stickan

Lars Nilsson
2012-05-28, 11:33
Det låter som om du har ett kärvande ok som blir varmt och då expanderar bromsvätskan.
Så som du gjort ska man aldrig behöva göra , men det vet du nog.

Tundra Trotter
2012-05-29, 08:20
Slitna belägg = tunna . Problem med återgång av kolvarna , dvs mycket bromsvätska i oket . Vätskan är hydrostatisk , dvs den tar till sig vatten som expanderar vid värme . Byt vätska , byt belägg . SBS funkar skit bra , dessutom Svenska . Lycka till .

Båging
2012-05-29, 08:46
Returhålet i kolven i huvudcylindern täppt. Har sett det flera gånger...

Stickan
2012-05-29, 09:22
Tack för tipsen mina vänner thx;
Det blir till att riva ner allt tror jag. Byta belägg och bromsvätska. Det här med stopp i returen till huvudcylindern verkar troligt, annars skulle väl bromsvätskan expandera tillbaka till bromsbehållare. Eftersom jag sänkt nivån där finns det ju plats.
Hälsar Stickan

Lars Nilsson
2012-05-29, 11:23
GP;

Returhålet i kolven i huvudcylindern täppt. Har sett det flera gånger...

indy 500
2012-05-29, 18:11
Råkade ut för samma sak på en bil en gång, då var det bromsslangen som var tät. Släppte inte tillbaks oljan. Gummit hade"svampat".

Tundra Trotter
2012-05-29, 19:17
GP;
Dito :))