Visa fullständig version : Import Nightster ifrån Usa
Daniel83_HD
2012-05-27, 20:42
Hej.
Har nu via en god vän som bor i staterna sedan några år tillbaka beställt en H-D Nightster. Han kommer att plocka ut hojen och köra in den för att sedan skicka den till Sverige som begagnad till mig. Jag har sökt på forumet här men inte riktigt hittat alla svar. Jag har givetvis undersökt vilka dokument som gäller och kvitton mm. Det jag undrar mest över är den tekniska biten. Att byta ut mätaren till Km/h mätare förstår jag är ett krav samt att framlyset behöver bytas ut. Känner ni till något ytterligare? Känner ni till vart man kan köpa Eu godkänt framlyse samt mätare ?
Oerhört tacksam för svar.
Mvh: Daniel
Svåraste och dyrast (+4000,-) är att få tag i mätaren här hemma, be din US-Buddy köpa en i USA så är det klart!
Finns tre modeller på alla HD-mätare.
Mph
Mph/Kmh
Kmh (denna ska du såklart ha)
Han får fråga HD USA efter artikelnummer så det blir rätt.
Annars är det E-märkta grejer som gäller för lampor och inga röda glas!
Framlampan kan du köpa en bates style i rätt storlek och bara byt insats/glas i befintligt hus. Nightsterlampan hänger i en keps och lite speciell.
Daniel83_HD
2012-05-27, 23:06
Hej. Stort tack för svaret. Ber att han köper den med km/h. Skiljer det något annars på komponenter? Har bågarna för eu någon annan standard än de som byggs för USA marknaden?
Det är väl röda glas på baklyset/blinkers, de behövs väl också bytas som admin skrev.
Jag har gjort detsamma, alltså köpt en Nightster från USA. Ett första hett tips som gör det lättare för dig att meka är att skaffa dig en servicemanual, finns i PDF-format runt om på nätet om man letar lite. Så detta gjorde då jag: För huvudlyktan så köpte jag denna (http://calleschopperdelar.jetshop.se/lampinsats-534-h4-12v-emarkt-med-parkeringsl-p-683-c-323.aspx) som med en fil och lite vilja passar in i befintligt hus. Du behöver också stjäla spänning till positionsljuset, det gör du lättast på pin 1 på kontakt 38B som sitter under tanken (det är denna ledning som går till positionsljuset på HDI-modellen), samt att du måste klippa ledningarna till "running lamps" i blinkersen fram. Det är två blå ledningar, pin 3 och 4 på kontakt 31B som du också hittar under tanken. Allt glas måste som redan påtalats bytas ut mot E-märkt dito. Original bakblinkers är väldigt dyra, jag bytte mina mot dessa (http://www.bikeline.se/sv/artiklar/el-delar-matare/blinkers-bulletlights/highsider-colorado-blinkers_bakbromsljus-led-e-markt-svart.html) som bibehåller funktionaliteten med pos/blink/broms i ett paket. Finns billigare på tyska ebay. För att blinkersen ska fungera måste även "tail light converter module" bort och lite ledningar kopplas om. Det är ganska enkelt och rakt på om du har ett elschema, om inte så kan jag skriva en walktrough för det. Bullerprov måste införskaffas inför registreringsbesiktningen. Hastighetsmätaren är som redan påtalat snordyr i Sverige, be din vän köpa den och skicka med. Den heter 67041-08.
Du kan följa mina bryderier i denna (http://harleyforum.se/showthread.php?4061-F%C3%A5-igenom-importerad-sportster-i-besiktning!) tråd, kommer uppdatera med resultat när jag har gjort min besiktning nu i juni. Och sist av allt, välkommen!W;
Jag har gjort detsamma, alltså köpt en Nightster från USA. Ett första hett tips som gör det lättare för dig att meka är att skaffa dig en servicemanual, finns i PDF-format runt om på nätet om man letar lite. Så detta gjorde då jag: För huvudlyktan så köpte jag denna (http://calleschopperdelar.jetshop.se/lampinsats-534-h4-12v-emarkt-med-parkeringsl-p-683-c-323.aspx) som med en fil och lite vilja passar in i befintligt hus. Du behöver också stjäla spänning till positionsljuset, det gör du lättast på pin 1 på kontakt 38B som sitter under tanken (det är denna ledning som går till positionsljuset på HDI-modellen), samt att du måste klippa ledningarna till "running lamps" i blinkersen fram. Det är två blå ledningar, pin 3 och 4 på kontakt 31B som du också hittar under tanken. Allt glas måste som redan påtalats bytas ut mot E-märkt dito. Original bakblinkers är väldigt dyra, jag bytte mina mot dessa (http://www.bikeline.se/sv/artiklar/el-delar-matare/blinkers-bulletlights/highsider-colorado-blinkers_bakbromsljus-led-e-markt-svart.html) som bibehåller funktionaliteten med pos/blink/broms i ett paket. Finns billigare på tyska ebay. För att blinkersen ska fungera måste även "tail light converter module" bort och lite ledningar kopplas om. Det är ganska enkelt och rakt på om du har ett elschema, om inte så kan jag skriva en walktrough för det. Bullerprov måste införskaffas inför registreringsbesiktningen. Hastighetsmätaren är som redan påtalat snordyr i Sverige, be din vän köpa den och skicka med. Den heter 67041-08.
Du kan följa mina bryderier i denna (http://harleyforum.se/showthread.php?4061-F%C3%A5-igenom-importerad-sportster-i-besiktning!) tråd, kommer uppdatera med resultat när jag har gjort min besiktning nu i juni. Och sist av allt, välkommen!W;
GP;
Daniel83_HD
2012-05-28, 18:52
Martin. Ovärderlig hjälp där! Kul med en som gör samma sak. Tack för välkomnandet. Jag ska följa din tråd! Återigen tack! :)
- - - Uppdaterad - - -
Just det. Vart vänder man sig för att skaffa ett buller intyg?
SFRO kan hjälpa dig, svenska DEKRA kan plocka in intyg från tyska DEKRA. Mitt kommer direkt från tyska DEKRA via en bekant med lite kontakter där nere.
http://www.sfro.com/index.php/kostnader-sfro-mc
http://www.dekra-automotive.se/de/importhandlingar
Även vågsedel kan vara aktuellt, det varierar från ställe till ställe.
Lite läsning: http://www.transportstyrelsen.se/sv/Vag/Fordonsimport-och-ursprungskontroll/Fordonsimport-fran-borjan-till-slut/
Daniel83_HD
2012-05-29, 15:09
Lysande Martin.
Hoppas jag för förmånen att träffa dig, säga tack och bjuda på en lunch :).
doolycheck
2012-05-29, 18:05
Måste av nyfikenhet fråga. Vad är poängen med att köpa direkt från USA?
Måste av nyfikenhet fråga. Vad är poängen med att köpa direkt från USA?
Priset endast. Kan vara upp till halva priset ca. Brukar tipsa om england annars, pundet svagt och inte lika mycket att bygga om.
Daniel83_HD
2012-05-29, 23:00
Ja det är priset och möjligheten då jag har en god vän som hjälper mig att köra och äga den första tiden för att sedan sälja den som begagnad till mig med ett betydligt lägre belopp på kvittot(det som avgör tull och moms). Jag hade inte gett mig på detta om jag inte haft de förutsättningarna.
doolycheck
2012-05-30, 08:33
Då är jag med! att det var sån skillnad visste jag inte. Hoppas att det går smärtfritt med allt då.
Daniel83_HD
2012-05-30, 23:58
Tack. Jag tänkte skapa ett ämne om detta för att dela med mig och i slutänden summera hela kalaset.
doolycheck
2012-05-31, 07:57
Ja det intressanta är ju egentligen vad slutnotan blir neär den är inreggad och i trafik.
Då kan man ju jämföra pris och besvär och sen avgöra om det är värt det.
Tack. Jag tänkte skapa ett ämne om detta för att dela med mig och i slutänden summera hela kalaset.
Gör gärna det.
Ja det intressanta är ju egentligen vad slutnotan blir neär den är inreggad och i trafik.
Då kan man ju jämföra pris och besvär och sen avgöra om det är värt det.
Helt riktigt, man stirrar sig lätt blind på salupriset och glömmer kostnader/jobb som tillkommer.
Daniel83_HD
2012-05-31, 17:24
Det stämmer. Det är summan utav kardemumman som är det intressanta. Att man får byta lite saker ska bli roligt, ett bra sätt att bekanta sig med maskinen :-)
Powered by vBulletin® Version 4.2.5 Copyright © 2025 vBulletin Solutions, Inc. All rights reserved.