handdator

Visa fullständig version : Går lite i choppertankar...



mtf
2012-05-27, 19:05
Tja alla!

Har börjat gå lite i chopper tankar i dagarna och har massa funderingar men inga svar. Har aldrig kör en stelbenare eller långgaffel så har ingen anning om hur de är, bara att de ser jäkligt king ut! Syftet med den här tråden är om folk vill dela med sig om sina erfarenheter, fördelar och nackdelar om choppers. Jag har ju en Softail Custom nu som jag är helnöjd med, men jag gillar att sticka ut så varför inte gå på en långgaffel.

Om jag skulle få välja en chopper idag skulle de kanske se ut såhär t ex:
Hogtech Stelben ram
20" Tolle hydral eller springer
200-250 däck på 18 "
90 däck på 19"
Motor mm så snackar vi om en hyffsat ny cykel ingen 70-80 talare.

Kan börja med min största fundering. Hur blir den att köra? Hur ont gör de i röven när man kör i en håla i 70-80 blås?
Har en rätt busig körstil, gillar att ligga lite i kurvorna och dra på¨emellanåt.

Kanske en knäpp fråga: Hur mycket kommer de skilja sig på köregenskap och komfort jämfört med Softailen?
Snackar inte om att jag vill en en mirakelhojj nu som är ska va perfekt men man vilja ju inte sakta ner till gång hastighet så fort men ser en vägbula...

Men detta är bara mina tankar, dela gärna med er så får jag kanske lite mera inblick i detta och ser om de kanske kan va nåt för mig!

Rock on!yp;

Broder Dalton
2012-05-27, 19:13
Gå in och kolla på UCCs sida ...
Choppers m TC-B snurra Långt,slankt cleant och hur snyggt som helst
Finns INGA som gör ramar som UCC!

mtf
2012-05-27, 19:33
Thx ! Va inne o kolla, Springer gaffel är fan coolt ändå :D

stroker49
2012-05-27, 21:29
Chopper är inga problem att åka med. Jättebra! Jag har provat en softail en gång och tyckte den var stötig och kände att antingen har man riktig fjädring eller riktig stelben. Men för att det inte skall bli för stötigt så skall nog inte bakramen vara för kortad och gaffeln skall vara lång. Det går ju nästan en skamgräns på chopper vid 20" över, så det eller några tum till är nog det bästa. Har man bildäck bak så blir det extra bra, men det är inte nödvändigt. Jag har 18" över (skamligt) och 190 lågprofil bak för att visa att jag inte är helt mjäkig. Fram har jag 21". Framhjulet på en chopper biter ju inte lika bra som ett fetare däck på en kortare gaffel. Så när det regnar kan man tänka på det, men utan framskärm och med öppen hjälm brukar det justera in sig automatiskt. Bifogad bild är på min hojj häromåret när det var roll out, jag förstår om vissa tycker den passar bättre i tråden bland hunkarna (gapflabb!!).
Det är naturligtvis lite stötigt i tjälskotten men jag får bara ut 7 liter ur tanken så man får en anledning att stanna och sträcka på archelet. Men några jättelånga touringturer är inte att tänka på, men jag har varit i Ryssland, Ukraina, de baltiska staterna och en sväng ner genom Polen och en ostkrok i Slovakien, Ungern och Rumänien innan det var dags att vända åter till norr igen. Detta dock under några olika sommarturer. Det är klart att grabben skall ha en chopper!

7190

mtf
2012-05-28, 20:12
Klart ja ska ha en chopper:D Låter gött som satan ju, Tack för svar!

Machine head
2012-05-28, 21:06
Det är gött! Längtar tills min e klar!

Machine head
2012-05-28, 21:16
Fjädrad sadel gör mycket om man är taskig i ryggen

stroker49
2012-05-28, 21:23
Man kan lätt få enstaka stänk i ansiktet när man tex åker genom östra Polen i spöregn och in i Ukraina
7210

mtf
2012-05-28, 21:50
Låter nice mullemeck!

Haha snyggt stroker:D

Är de någon större skillnad på springer gaffel och hydra?

xbones
2012-05-28, 22:10
Jag hade gärna kört chopper ännu men var tvungen att sälja min gamla (miss you) stelben för att köpa en ny hoj pga vissa omständigheter.Njöt av varje meter jag körde med hojen,även långturer! LePera Barebonesen kanske inte är den bekvämaste sadeln men med 1kilo i bildäcket hade man ju lite fjädring:D

admin
2012-05-28, 22:33
Klart du ska bygga chopper! thb;
Jag ser själv fram emot den dagen jag glider förbi en lång rad med skyltfönster och ser mig själv på min egenbyggda custom! Måste vara rätt fräck känsla....kanske. :D

xbones
2012-05-28, 23:09
Chopper är inga problem att åka med. Jättebra! Jag har provat en softail en gång och tyckte den var stötig och kände att antingen har man riktig fjädring eller riktig stelben. Men för att det inte skall bli för stötigt så skall nog inte bakramen vara för kortad och gaffeln skall vara lång. Det går ju nästan en skamgräns på chopper vid 20" över, så det eller några tum till är nog det bästa. Har man bildäck bak så blir det extra bra, men det är inte nödvändigt. Jag har 18" över (skamligt) och 190 lågprofil bak för att visa att jag inte är helt mjäkig. Fram har jag 21". Framhjulet på en chopper biter ju inte lika bra som ett fetare däck på en kortare gaffel. Så när det regnar kan man tänka på det, men utan framskärm och med öppen hjälm brukar det justera in sig automatiskt. Bifogad bild är på min hojj häromåret när det var roll out, jag förstår om vissa tycker den passar bättre i tråden bland hunkarna (gapflabb!!).
Det är naturligtvis lite stötigt i tjälskotten men jag får bara ut 7 liter ur tanken så man får en anledning att stanna och sträcka på archelet. Men några jättelånga touringturer är inte att tänka på, men jag har varit i Ryssland, Ukraina, de baltiska staterna och en sväng ner genom Polen och en ostkrok i Slovakien, Ungern och Rumänien innan det var dags att vända åter till norr igen. Detta dock under några olika sommarturer. Det är klart att grabben skall ha en chopper!

7190 :cool:respect Stroker49!

mtf
2012-05-29, 12:16
Klart du ska bygga chopper! thb;
Jag ser själv fram emot den dagen jag glider förbi en lång rad med skyltfönster och ser mig själv på min egenbyggda custom! Måste vara rätt fräck känsla....kanske. :D

Jag vet i fan om ja fixar att bygga en själv. Hade ju varit roligast så men de känns som man måste kunna rätt så MYCKET mer än vad ja kan just nu. Har lärt mig mycket genom forumet med de är ju bara de enkla. Har fortfarande väldigt mycket kvar.. Men man vilja bygga själv eller nån som bygger åt en så de blir lite i ens eget stuk.
Känns som ett stort projekt för mig men spännande. Lutar åt att fråga CCS om de blir aktuellt iaf. Hur mycker dyrare blir om en firma ska göra de tror ni? (mellan tummen och pekis)

Fan har så mycket frågor så jag vet inte vad ja ska skriva haha:D
Finns de någonstans men kan lära sig lite specs och grundfakta osv osv om choppers?

Machine head
2012-05-29, 18:32
Det lär bli en rätt fin slant. Det är ju ett antal arbetstimmar man ska betala för. Om jag inte hade kunskap hade jag konsulterat med en privatperson som gört svart. Köpa ram och allt och låta honom plocka ihop den

admin
2012-05-29, 18:35
Kolla dessa filmer jag la upp för nån dag sen. Inte så svårt ;)

http://harleyforum.se/showthread.php?4593-B-Y-O-B-Build-Your-Own-Bike-(Film)

Du kan ju bygga så mycket du kan, sen kan du låta en firma slutföra.
Annars fråga på forumet när du stöter på patrull, här finns massa duktiga personer!

racechopper
2012-05-29, 18:53
Skulle nog kolla beg marknaden först.
Är många som byggt för dyra pengar som måste sälja långt under.
Kanske även bra provköra långgaffel med stelben om man inte kört sån :) innan ev affär.

stroker49
2012-05-29, 18:59
Ja många timmar är det och dyrt är det. Dessutom så är det en överjävla finish på proffsbyggena som adderar ytterligare kostnader. Min hoj är mycket hempul, bockat sissyt i skruvstycke mha gassvets och sedan svetsa med pinne. Schysst bruksstuk. Men även om jag inte är världens händigaste så måste man kunna en del och gärna kunna svetsa, svarva och andra tricks. Du har fått en del tips av andra här men jag vill bidra med ett till. Köp en färdigbyggd hoj med rätt stuk och axelavstånd, rätt motor och gaffel etc. Skit i om det är ful lack galen tank och bedrövlig sadel. Sedan kan du bygga om den som du vill. Byter du bakskärm, sadel och sissy och klarar det så är du nästan redo att bygga från scratch, ty bakdelen är den svåra!

admin
2012-05-29, 19:38
Med risk för att inte ha en aning vad jag pratar om...

Jag håller med ovan...delvis. Men vill du bygga, så gör det. Håller på med mitt Kalle-Anka bygge och har varken svets eller maskiner. Ska gå åndå.
Nu köper jag iof färdiga delar lite här pch där, nytt och gammalt, samt att den är Sportsterbaserad som är lättare. Min ram som kommer från Paughco och har alla fästen redan klara för broms, stöd, tank etc. Ingen superram men helt ok för de pengarna.
Har ju aldrig byggt från grunden så valde den enklaste vägen denna första gång.

Du ska ju inte heller göra en egen ram eller så och allt finns att köpa idag. Är det nåt litet som behövs fräsas, borras etc, åk till en mekanisk verkstad som fixar detta.

Förstår om vill ha en typ 127" med långgaffel och att delarna till denna måste vara bra, men det finns oxo att köpa, dock blir ju allt dyrare pga detta.
En stelben med "normal" däckbredd är också betydligt lättare att byggga än en Softailram med 330 sula.

Nu är jag en optimistisk amatör och jag kanske får äta upp min hatt då jag inte ens är halvvägs med mitt bygge. :D

admin
2012-05-29, 20:05
Ett tips är att ha en "mall" på vad du vill ha, hitta en bild på nätet eller i en tidning och forska på vad som behövs för att få ihop just en sån!

pidde
2012-05-29, 20:32
Jag har en chopper och de e najs .Satsa på rätt stuk och skit i herre jösses motorer, min e svåltrimmad och de e inget och ha.Totalt värdelöst i chopper bara utkastade pengar.
Har kört chopper från o till i snart 30 år,och där e alltid kommentarer och åsikter, mest positivathb;

mtf
2012-05-29, 20:52
Okej, nu ska jag se om jag ska få svar till er alla här. Hade ju kännts bäst om man hade kunnat testa et stelbenare och se om man gillar det. Men de känns lite kass och bara köra och prova choppers som folk vill ha sålda inte test körda. Känner ingen som har lång gaffel. Visst hade med velat hitta en grym hoj så redan är klar med allting. Men de känns lite tråkigt för då måste jag sälja min nuvarande hojj om bara sitta och knarka blocket varje dag tills de kommer någon så kanske bara "duger". Har gjort de förr, köpt B saker istället för riktigt från början, nu pratar vi ju isf feta cash men kan tänka mig om jag köper en hoj som jag inte är helt nöjd med kommer jag kanske ångra. Går att bygga om men, ja jag vet inte.. Bara bestämma sig ju:D

Admin du gjorde mig jäkligt taggad nu, bara drömt om att bygga själv, men de kanske kan gå. Fixar man inte de så får man kirra hjälp. Har en hyffsad mall om hur jag vill att de ska se ut.
Men de som jag borde göra först av allt är att hitta nåt jag kan provköra, men kan de inte skilja så sjukt mycket på chopper? väghållning, komfort effekt osv..

http://www.ezypublish.nu/userFiles/114/2/206718/popup_IMG_2049.JPG
http://img.arrivesafeautos.com/4051/4556443/13.jpg
http://ccs.jalbum.net/Thomas%20Chopper/slides/DSCN1415.JPG
typ:)

admin
2012-05-29, 21:17
Jatack, men med risk att få på fan av proffsen :)
Men sålänge internet finns och forumet ser jag ingen anledning att du inte får ihop det!!
Har du bara nån slags verkstad och lackare i krokarna så är den biten klar, men detta kommer ju långt fram.

Bra med bilder på vad du vill ha! En bra början.
Vad man vill bestämma här er ram och motorval. En ekonomisk fråga. Som Pidde skrev, välj en pålitlig och bra motor. 1340/1450 duger gott.
Om det ska vara en HD, S&S, Revtech eller Ultima blir olika beroende på vem du frågar och vad blånboken säger.

Långgaffel med ram har jag ingen koll på men tror du kan få bra tips här om vilken stretch, rake som spelar fint ihop.

mtf
2012-05-29, 21:29
Ja en liten början i alla fall..Har garage och lite verktyg som duger till lite.

Vad menas med stretch och rake? Måste jag bestämma ram innan jag tar reda på de? Lutar åt 20+ springer

Och jag ska bygga en hel chopper haha, ni måste tycka jag är crazyvkn;

admin
2012-05-29, 21:41
Ja, vi/du är crazy, men vi spånar ju bara :D
Hoppas proffs fliker in med synpukter!

Ok, ett exempel bara Onatop ;) , en DNA chopperram, (Calles Chopperdelar har/hade en sån här till rea såg jag nyligen)
Stretch är utdragna ramrör, uppåt, framåt, rake är styrhuvudets lutning. Jag tycker du bör sikta på ett 240-250 däck men 200 funkar fint och du slipper off-setta massa grejer. Ramen nedan klarar 240/250/260 (tel:240/250/260) men har sett de som smällt in 280 i den samma.

Här kan du se de siffrorna du kan hålla dig till ungefär för att få det stuket du visa bilder på. En passande gaffel till denna tror jag DNA själva anger 10" över. Hänger lite på vilket framhjul du ska ha och om du vill ha mer rake. Finns formler för detta, försprång kallas det.

http://i1228.photobucket.com/albums/ee444/Harleyforum_Sweden/8385a50f.jpg

admin
2012-05-29, 21:45
Annat råd om du ska ha stelbenram, kör inte ett stort hjul med lågprofilsdäck! Stötigt värre! Kör 15"-17" med högprofilsdäck.

Gällande lång springer, DNA har alla längder som bolt-on, vet inga andra som har färdiga i den längden, vet att vissa inte gillar dom här inne, så om nån har andra förslag, kom gärna med dom. Den understa bilden du postade kör en DNA-springer.

http://i1228.photobucket.com/albums/ee444/Harleyforum_Sweden/62a01347.jpg

admin
2012-05-29, 21:55
Här ser du stuket på ramen ovan som rullande chassi. Helt ok tycker jag.

http://www.chopperresource.co.uk/my_uploads/ancillary/DNA4.jpg

admin
2012-05-29, 22:00
Vad gäller provkörning, åk till nån rekommenderad svensk ramtillverkare som ev ändå ska göra en ram till dig så borde du kunna testa en där!

racechopper
2012-05-29, 22:08
Gällande lång springer, DNA har alla längder som bolt-on, vet inga andra som har färdiga i den längden, vet att vissa inte gillar dom här inne, så om nån har andra förslag, kom gärna med dom. .

Finns väll en rätt känd Calle som har Chopperdelar som säljer långa springers tex :)

admin
2012-05-29, 22:11
Finns väll en rätt känd Calle som har Chopperdelar som säljer långa springers tex :)

Ja, med de har också bara långa DNA i sitt sortiment.
http://calleschopperdelar.jetshop.se/springergafflar-c-252-1.aspx?sortorder=1&direction=0&defps=10&pagesize=20&pagenum=2&useparams=0

admin
2012-05-29, 22:13
W&W har faktiskt old school springers upp till +20! thb;

http://www.wwag.com/cgi-bin/WebObjects/WebSite.woa/wa/DirectAction?navi=1.x&page=%2140087

http://www.wwag.com/step/610/8109.jpg

admin
2012-05-29, 22:15
Fan MTF, vi är ju snart klara! :D

racechopper
2012-05-29, 22:17
Jaha Calle gör inga själv längre, trist .
Men mrMoore då kanske. Många kul byggen därifrån:) http://mrmooremotorcycles.com/

admin
2012-05-29, 22:26
Jaha Calle gör inga själv längre, trist .
Men mrMoore då kanske. Många kul byggen därifrån:) http://mrmooremotorcycles.com/

Inte säker på det, kolla bara lite snabbt på deras webshop.

pidde
2012-05-29, 22:31
I ditt fall hade jag köpt en klar chopper med justa papper innan -74.Med begränsade kunskaper blir det hyseriskt dyrt .Som Stroker skrev innan köp en med ett stuk som du gillar och sätt din personliga prägel på den ,ändra skärmar tank sadel o dyl.Annars riskerar du att få en postorderchopper .Och dom e inte kuliga (ups)vic;

admin
2012-05-29, 23:04
Men om man nu köper en sån som du säger Pidde, och sen byter nästan allt på den. Sålänge du inte kan(eller vill) tillverka varje del helt själv blir det ju alltid postorderbygge mer eller mindre? Eller hur går tankarna? Man kan ju sätta sin egen prägel även om du köper delar på postorder? Behöver ju inte köpa alla delar på samma ställe.

Dyrt kan det absolut bli, men vi har ju inte koll på hans budget.

Bikebandit
2012-05-29, 23:08
Har du sett choppern som är på Tydingesjön träffar thb;

7233 7234

admin
2012-05-30, 00:29
Jag kan oxo säga att polaren köpte en skitfräck stelbenare som absolut inte var ett postorderbygge, 47:ans papper, 98:ans motor, 03:ans gaffel m.m och det var det värsta fuskbygge jag skådat, han gav 140.000,- för skrotet och fick lägga minst 60.000,- för att fixa allt som var kasst, ramsne, ving och släppte ut all olja över natten från lådan. Den var mer på verkstad än på vägen.

Nä, då köper bygger jag hellre ett "postorderbygge" med nya fräscha delar för samma pengar.

Visst, han blev lurad tack vare sin okunskap, men med nya delar kommer du längre med okunskap även om du kommer gå på diverse minor.

Noyen
2012-05-30, 06:07
Fjädrad sadel gör mycket om man är taskig i ryggen

Ja,gillar också stelbenare men fjädrad sadel är nog ett måste för min del om det blir nån stelbenare igen.
Hade 16" vanligt mc däck på min med sadeln direkt på ramen och det vill jag aldrig köra med igen för
ryggens skull.

Den bruna hojen Admin lade in va ju smakfull.
Stroker49,har inte du balansmotor i din ? Måste ju vara kanonbra.

mtf
2012-05-30, 09:22
Shit massa svar! Roligt!thx;

Ja admin vi är ju snart klara hahah:D

Bandit: Sett den 2 gånger nu och de va den som satte allt de här i rullning:)

Jag har kollat på choppers till och från länge men tycker inte jag har hittat nån som jag riktigt gillar. Men de går ju bygga som ni säger. De hade varit så jäkla king och kunnat bygga en själv, visst kanske inte många som aldrig har kört en chopper och nu ska bygga en själv. Har inte funderat på min budget, beror på vad jag får för min nuvarande hoj. Men jag vill ha en FET hoj så kan nog sträcka mig till 170-180 papp? Kanske:D

Om vi säger nu t ex ja köper kanske ram o gaffel från Calles borde man ju kunna provköra nån som dom har? Kanske inte alls gillar springer gaffel, så hade varit nice och testa och kunna kolla runt lite i verkstaden för inspiration :) Eventuellt kan de kanske hjälpa och komma överens om någon bra deal bara så man kommer igång..

Vad menar ni med postorder chopper? Och varför är de inte bra? :)

Broder Dalton
2012-05-30, 09:41
MTF:

Calles..............Hmmmmmm.........Mummel, mummel...

Postorder-chopper: Titta på BikeLines "kit" ALLT är Kinesiskt= tveksam kvalite på det mesta
ser dessutom förjävliga ut!

Skulle nog som skrivits ovan försöka provköra ngt somliknar det du vill ha så du vet vad du ger dig in på !!

Besiktade ett B-L-bygge m 300 bak lågprofil m 3 kg i, obefintlig sadel, ULTIMA-stormotor mm
Hemskt,,,, Stenhårt och när man vred på kände jag små amalgambitar ikäften av vibrationerna...

Har sålt TC B balansaxelmotorer till ett par som byggt choppers, Helnöjda! Går fint, vibrationsfritt och med en
snäll trimkam (TW 26) så räcker draget !
Kräver ju speciell ram men UCC gör såna

Som ngn skrev, Inte supertrimmat,tänk vrid i mellanregister och fin gång..
Håll dig långt bort från RevTech...

Noyen
2012-05-30, 12:16
MTF:

Skulle nog som skrivits ovan försöka provköra ngt somliknar det du vill ha så du vet vad du ger dig in på !

Ja de tycker jag också,du skriver att vill ligga och ösa med nedlägg i kurvorna och det kan ju bli hur spännande som helst
att komma i ett rejält potthål med en stelhäck.Tycker personligen att choppers är mer glidarhojar.

Hade förlängd gaffel med ställbara kronor på en hoj och gaffeln funkade verkligen elefantanus utan ett wobbelstag på underbenen,
alla delarna var från Tolle.Men wobbelstaget gjorde susen.

mtf
2012-05-30, 12:20
Thx Onatop!

Vill ju ha en så kallat åkchopper men som ända är rå. Vill kunna åka, köra, svänga utan större problem. Den översta bilden jag posta i inlägg 21 är UCC projekt och den tycker jag ser fräck ut! Men frågar ja ingen chopper firma så är de inte så lätt att provköra nåt... UCC ligger i stockholm om jag inte misstar mig? Bor 50-60 mil därifrån. Såg en TC A motor på blocket med driv och allt för 55k. Betyder A att de inte är balans eller?

Kanske ett bra första steg: Vart provkör jag?:D

Onatop: Måste man ringa UCC för pris elelr finns de hitta någonstans vad ramar kostar?
- - - Uppdaterad - - -


Ja de tycker jag också,du skriver att vill ligga och ösa med nedlägg i kurvorna och det kan ju bli hur spännande som helst
att komma i ett rejält potthål med en stelhäck.Tycker personligen att choppers är mer glidarhojar.

Hade förlängd gaffel med ställbara kronor på en hoj och gaffeln funkade verkligen elefantanus utan ett wobbelstag på underbenen,
alla delarna var från Tolle.Men wobbelstaget gjorde susen.

Helt klart glidarhoj, men ibland är de lite extra gott att lägga sig lite i kurvan och ösa på. Men för övrigt är jag en glidarkille:cool:

Huzzi
2012-05-30, 12:34
Stämmer att UCC ligger strax utanför sthlm. Och om inte jag blandat ihop mitt grönsakhuvud helt så är Tc A utan balansaxlar så de stämmer :)

pidde
2012-05-30, 13:28
Man behöver inte ta allt så ordagrant.Men vill man missförstå så. De e lite så att dagens chopprar e stöpa i samma form.Vissa saker "måste" man köpa
Men när allt ner till minsta detalj kommer från B L e de lite tråkigt tycker jag ,men de e upp till var och en .

admin
2012-05-30, 13:47
Man behöver inte ta allt så ordagrant.Men vill man missförstå så. De e lite så att dagens chopprar e stöpa i samma form.Vissa saker "måste" man köpa
Men när allt ner till minsta detalj kommer från B L e de lite tråkigt tycker jag ,men de e upp till var och en .

Nejdå, är helt med Pidde. Tanken med MTF´s "bygge" var att just samla på sig bra komponenter från olika leverantörer och tillverkare.
Även om mycket är bolt-on så får man ofta fibbla själv med en hel del grejer. Sen kommer man ofta på egna moddar på vägen.

Förr fanns nästan bara BL, idag med internet har så många nya kanaler öppnats vilket gör att utbudet ökat radikalt. Man kan ex få i princip vilket hjul som helst tillverkat för vettiga pengar vilket direkt gör bygget unikt. www.hdwheels.com är grymma på detta.

mtf
2012-05-30, 16:34
Nu börjar allt bli lite rörigt här i trådenfrv;

Vad menar du pidde? och vad är BL?

Nu har jag fått så mycket tips på olika ramar, motorer osv osv så jag har ingen aning om vad som blir bäst.
Nån som har ett bra tips på hur jag ska kunna testa en cykel och se om man ska köra igång eller inte?

Broder Dalton
2012-05-30, 17:11
BL = BikeLine

UCC vill ha ca 25`för en TC-B ram Dyrt, men vilken finish/passning !!!

TC "A" = motor utan balansaxlar = Dyna+ Dressers
TC "B" Med = Softails

OBS! TC B motorn funka BARA med TC B växellåda!!!!

mtf
2012-05-30, 17:17
Okej. Låter dyrt men va fan. Va kostar en tcb motor+drivpaket då?

Broder Dalton
2012-05-30, 17:28
50-65 Tror dom har ett nytt kpl pkt f 67

Att hitta en beg TC B 88 motor är inte svårt 25-35
Svårare m B-låda

Alternativet är en TC A med adapterplatta
Den kan du köra m Softail 94-06 trans och Softail 90-99 låda
TC A har inte balansaxlar men med 4" slag och måttligt komp
går dom riktigt fint

admin
2012-05-30, 17:47
Kan han inte gå på denna EVO, 25 papp, ser fint ut.

http://www.blocket.se/varmland/Harley_evo_motor_40303095.htm?ca=23_11&w=3

http://213.132.112.105/images/67/6759356730.jpg

admin
2012-05-30, 17:51
En TwinCam B 1450 för 28'

http://www.blocket.se/sodermanland/HD_motor_twin_cam_b_38150039.htm?ca=23_11&w=3&last=1

http://213.132.112.100/images/53/5370931176.jpg

Broder Dalton
2012-05-30, 17:53
OBS ! det är en EVO 88-91 Rör Ej!

Ska du ha en EVO e d 92-99 som gäller!

Kan fixa ny i kartong


TC B för 28.. Inte fel!

Växellådsproblemet går att kringgå genom att köpa ett nytt tomt TC B-lådhus
och en beggad 5 vxl drevsats och montera i

Inner/yttertrans/koppl/drivn passar Softail 94-06

admin
2012-05-30, 17:57
Onatop, en EVO (ny i kartong som du sa) måste väl vara en bra motor för vettiga pengar att bygga runt, eller hur?

xbones
2012-05-30, 18:14
Tjötar om min gamla men hojen blev färdig-00 med nyrenoverad EVO-95 o samma motor rullar än idag utan några som helst reparationer! Bytte iofs tändning från brytare till single fire. Vid renoveringen monterades kolvar med högre komp,rostfria ventiler,annan kam o superE förgasare.

Broder Dalton
2012-05-30, 18:15
Admin
Yes! En EVO typ 92-99 är svårslagen n det gäller driftsäkerhet! (En del säger bättre än TC...).

Byt den trötta orig-kammen till S&S 508 el likn + fixad CV, DTT-tändning och bra 2-1
eller 2-2 m slipons= RocknRoll!

Håller på att slå ihop nåt budget-bobberlikn projekt m EVO åt en kille
Kan maila bilder

admin
2012-05-30, 18:20
Admin
Yes! En EVO typ 92-99 är svårslagen n det gäller driftsäkerhet! (En del säger bättre än TC...).

Byt den trötta orig-kammen till S&S 508 el likn + fixad CV, DTT-tändning och bra 2-1
eller 2-2 m slipons= RocknRoll!

Håller på att slå ihop nåt budget-bobberlikn projekt m EVO åt en kille
Kan maila bilder

thb;

mtf
2012-05-30, 20:40
Nu är vi kommer in på motorer så börjar jag fatt noll:) Har EVO 98 nu och tycker de går helt OK.
Hade inte varit fel med en 6 växlad låda och lite mera drag, kanske trimma lite som Onatop skrev.

Vad hade du byggt på Onatop, Evo eller TC?

xbones
2012-05-30, 20:55
Nu är vi kommer in på motorer så börjar jag fatt noll:) Har EVO 98 nu och tycker de går helt OK.
Hade inte varit fel med en 6 växlad låda och lite mera drag, kanske trimma lite som Onatop skrev.

Vad hade du byggt på Onatop, Evo eller TC? Som Onatop säger så är EVO svårslagen när det gäller hållbarhet! Kanske den bästa? I klubben jag är med i kör 9 av 12 med Evo sen många år tbx o ingen har öppnat motorerna vad jag vet på sista 7-8 åren.

mtf
2012-05-30, 20:58
Hur bra drag är de i en sån här? Och hur bra är dom? Kvalite osv..
http://213.132.112.100/images/41/4117179559.jpg

http://www.blocket.se/skaraborg/Harley_Davidson_Ultima_127_tums_drivpaket_39748656 .htm?ca=23_8&w=3

xbones
2012-05-30, 21:47
Hur bra drag är de i en sån här? Och hur bra är dom? Kvalite osv..
http://213.132.112.100/images/41/4117179559.jpg

http://www.blocket.se/skaraborg/Harley_Davidson_Ultima_127_tums_drivpaket_39748656 .htm?ca=23_8&w=3 Beror på hur mycket drag du vill ha! Vilket uppsett du vill betala för! Ultima har ju alla möjliga alternativ. Plånboken bestämmer.

crank
2012-05-30, 22:04
skulle först välja motor , sen ram sen resten . finns mkt ramar med evo fästen på ebay , med en tc motor blir det genast dyrare då det är svårare att hitta ram. håller sj på bygga med en tc a motor å har bestället en ram från hogtech efter mina egna önske mål ,

men att tänka på är ju att varje chopper som är bygg är unik i sig och är svåra att jämföra medvarandra =)

Båging
2012-05-31, 00:09
Har ju åkt stela wobbelstaket rätt länge och kan väl säga att rätt byggd är det inga som helst problem att hänga med normala cyklar när det svänger en aning ;)
Körde rätt länge med +24" och 62 grader totalt rake helt problemfritt....ja, ända tills SBP upptäckte att axelavståndet var 30cm längre än i papperen. Men ett par år rullade den flitigt i skicket på bilden.
Kan väl säga att stelt är helt ok söder om Dalälven. Vägarna neråt i landet är tillräckligt bra för att det skall kännas helt ok. Vägrade åka löspumpat, utan körde 195/60-15 bildäck med 3 kg normalt och när man väl vant sig vid att cykeln går upp på kanten när det svänger lite är det inga problem... största problemen var att pipor resp kopplingskorg tog i om det svängde tillräckligt.... Tolles fasta kronor och progressiva fjädrar funkade helt perfekt. Egentillverkade underben var väl kanske aningen bättre än original, men man kunde trycka kronan rakt ner och den fjädrade, så SBP var nöjda dom få gånger dom vågade provköra med Jockeyshiften ;)

Nackdelar är ju utseendet om man kan säga så? Packa fick man göra på styret och det hände ju ibland att både plånbokskedja och skogshuggarskjortan fastnade i bakhjulet med intressanta följder :D
Frambromsen var väl kanske inte så effektiv med ribbat 2.5" moppedäck, men det bromsade desto bättre bak.... ISR fram var väl overkill när man mest använde handbromsen för att stå still i uppförslut....
Rätt byggd pallar ramen utan problem en hel massa mil....

Motorval är ju en smaksak, men jag är såpass konservativ att jag idag inte skulle kunna välja nåt annat än en Panna ;) :D
Och motorn på bilden blev senare konverterad till Panna överdel och Huntmagnet, så den blev bra till slut ;) :D

Och så här såg åbäket ut rätt länge :)

http://dl.dropbox.com/u/28201445/CHOPPER%20synnerby.jpg

Machine head
2012-05-31, 07:33
Så jävla snygga former!!

Broder Dalton
2012-05-31, 09:16
MTF : Summering..

1 Sätt dig noga in i SFROs / Bilprovningens regler och krav! Ta ett snack m din lokala SFRO-kille
Gör rätt från början och undvik dyra modifieringar mitt i projektet
Kvitton för ursprungskontroll MSO på ram etc etc etc


2 Gör en budget: Gör 2-3 alternativ m olika motorer, hur racigt/blingigt det ska bli
Glöm inte att lägga på 15000 längst ner...

3 Tidsplan: Underskatta aldrig tid/arbetsåtgång för ett sånt här projekt... Jag har 3 insomnade lik som jag ska ta tag i
där ägaren inte orkat slutföra och proj blivit stående i flera år= penningförstöring

4 Regel: Att skruva löser sig alltid,,, få tag i grejor/rätt grejor till rätt pris är problemet

5 Försök köra ngt liknande.. En stelbenschopper är ett helt annat djur än din Softail..

6 Ju mindre Kinesiskt skit desto bättre.... Hellre beggat HD än tjing-tjong..

Ram /motor: Som ngn tidigare nämt: Skit i vråltrimmade 5000 rpm+ el 127" herrejösses-snurror
Tänk Fin gång+ vrid i mellanregister 2500-4500 rpm DÄR DU ÅKER 95% av tiden
Om du vill ha 130 hp V-Twin som går att köra som fan m i kurvorna= Aprilia RSV Mille 1000 cc....

TwinCam B UCC/annan ram:
+ Snyggt,driftsäkert vibrationsfritt och cleant (Se UCCs sida f bilder)
- Dyr speciell ram för TC B , drivpaket kan bli lite dyrt Motor = inte dyr Låda = lite krångel m passande lådhus mm

Twin Cam A A-motorn kan monteras m adapterplatta i ram f EVO-fästen Körs m 5 vxl HD-låda
+ Driftsäkert, vibrerar inte så mkt m 4" slag Lätt att hitta ram Svenska tillv+ Paugho m.fl
- Lite mer vibb än TC B

EVO 1340 orig
+ Driftsäkert Lätt att hitta ram+ övrigt
- En orig EVO vibrerar lite och är ju rätt trött

ULTIMA
+ "Billig" motor Lätt att hitta ramar mm Skulle stanna vid en 100" eller max 113" i en chopper
Ultima-snurrorna har mkt bra låg/mellanvrid original
- ULTIMA-motorer.. Har ett par i garaget En går tyst och fint. ett par andra skramlar ohyggligt...
Har helrenoverat en 120" Svaga punkter = lyftare och vippor Kan vara marigt m delar vid ras

Pan/Shovel/Knuck
+ Snygga motorer, magnifikt ljud
- Dyrt,,, S&S 1520 Shovel lågkomp kanske 60000
Att renovera en gammal skulle jag avråda från...

RevTech Tänk inte ens tanken.....


Växellådor. H-D orig 5pet är kanon! ULTIMA är rätt kexiga + finns inga delar om dom rasar!!

Ang utväxling. Vad det handlar om är totalutväxling
= vad det blir utväxl trans+ utväxl sekundär= total
Det gäller att välja utväxling efter var du vill marscha contra var motorn har sitt vridmoment
Sen är det skit samma om du har 5pet eller 6pet

mtf
2012-05-31, 12:29
Tack för svar !!!

Thx Onatop precis vad ja behövde! Men de här med budget, vart hittar jag bra sidor som man kan se priser? Kollat lite i CC och Motorcycle Storehouse. Svårt att veta vilka grejer man ska ha, vad som passar ihop med vad osv. Men de är väl bara dra till lite. Ska jobbas lite på de här i helgen:)

- - - Uppdaterad - - -


Har ju åkt stela wobbelstaket rätt länge och kan väl säga att rätt byggd är det inga som helst problem att hänga med normala cyklar när det svänger en aning:)

Precis de jag är ute efter :)

Noyen
2012-05-31, 14:01
OBS ! det är en EVO 88-91 Rör Ej!

Ska du ha en EVO e d 92-99 som gäller!


Hmm,finns det nåt bra sätt att skilja de olika modellerna utseendemässigt ? Och hur är det med evo 84-87 ?

Broder Dalton
2012-05-31, 21:01
Noyen

Kolla på oljepump, Venthål i toppar,+ fästhål f oljefilterhåll eller inte? Annars kolla motornr

84-87 var rätt OK 84-85 hade gjutjärnslyftarhus och ett annat vevparti (Som va helt OK)
Det var framförallt 89-91 som Harley fick för sig att ändra gjutning på blocken
Mycket veka runt lyftarhusen= risk för sprickor , dessutom problem m vevlagerinfstn på v sida
Jag har bytt 3 st 90-91-block (Spruckna bakom lyfthus)och själv råkat ut för vevlagersläpp V sida på egen -88 Electra,
D va inget kul...

Dessutom har ju i allmänhet de tidiga motorerna av naturliga skäl gått väldigt långt...
En renovering blir ännu dyrare

Det märkliga är att folk begär 18-20000 oavsett årsmodell och miltal..??

På en 92-98 som gått 7-10´ kan d räcka m att kolla botten/vev/kamsida/byta lyftare/oljepump/ honing/ringar och ett ventiljobb så rockar den igen. (Och naturligvis..packningar av GOD kvalitet..

mtf
2012-06-01, 20:03
Nån som kan lägga in lite hum om vad tex allt som har med el och göra kostar? 10-15 k?

Onatop: Sett några som har TC B och revtech 6 växlad låda, funkar detta eller?

Snacka lite med Calles idag, fick lite priser på ram och gaffel tex. Ram mellan 11-15 evo, lite dyrare med TC men springern gick på typ 25 papp:( Han sa han nog kunde ordna provkörningar av lite choppers:D

Broder Dalton
2012-06-01, 21:03
TC B ..+ Revtechlåda har jag en 2 polare som kör med. Jag har kört båda,den ena låter som en spårvagn trots REDLINE 140..och på den andra hoppar 2an ur ibland
Är väl som ULTIMA-lådor, finns inga delar och HD-ANDREWS passar inte

Begad HD-låda eller begad drevsats i nytt HD TC-B hus är bättre, OK 2-3`dyrare men då får du bättre grejor + att det alltid finns HD eller ANDREWS-grejor som passar

Sett en del ramar fr Småländska Höglandet, skulle nog hellre köra PAUGHCO än dessa..

Har du snackat m Gibson i Svedala ? Trevlig prick och OK priser
Hans kompletta byggen ser väl.. Eh.. en smula "robusta" ut
men du kan kolla va du får loss gaffel/ram/hjul för, Han har ju koll på mkt beggat som han tar fr US och kan ha pejl på motorpaket
Jag handlar ibland beg orig-parts fr honom. Han är rak och just i affärer enl min erfarenhet

mtf
2012-06-01, 21:17
Okej okej. Ne ite snackat med honom. Rinde mest till Calles för såg lite bilder på hojar de byggt som jag gillar stuket på. Tyckte att ramen va snygg, men bara sett på bild.
Vad är det som är fel med deras ramar? Får kolla runt lite så kaske j hittar nåt annat :)

crank
2012-06-01, 23:35
köp en hogtech ram då har du d bästa ro;

Noyen
2012-06-02, 10:54
Tack för infon Onatop :)

Broder Dalton
2012-06-02, 11:55
Noyen Kan ha en ZODIAC TC B låda på g !

Hogtech är ju inte heller fel! Gör även TC-B enl sidan

mtf
2012-06-02, 12:12
Okej, ska spana in de! Vill ha en single down tube. Har läst lite och skulle helst vilja ha en TC motor. En B hade ju varit nice. Men detta kommer långt fram..

Provkörning eventuellt nästa fredag. Sen sälja hojen om allt går enligt planerna :)

Tackar för alla svar!

Broder Dalton
2012-06-02, 13:17
MTF

OK, en single down tube är väl inget plus när det gäller vridstyvhet i ramen direkt...
Plus att det troligen ser lite corny ut i kombination med TC Bs mycket breda främre motorinfästning
Du får väl konferera med rambyggaren om detta
Kan kolla pris på TC B lådan, ska köpa en M/P 120" motor av liraren och kan t m den i paket

mtf
2012-09-14, 09:23
Im back, vad är priset på en TC B låda Onatop? Nåt du kan fixa?

Broder Dalton
2012-09-14, 09:36
MTF Peter i Nora kan ha en ny TC-B låda liggande 070-3160101 Mvh P

Annars kan jag krana ett hus + skak fram en drevsats och montera

mtf
2012-09-14, 12:33
Oki nice! Bara ringa o höra eller vadå? :)

Tack!

Broder Dalton
2012-09-14, 12:47
Yes , ring honom, Trevlig kille.

Han hade den i slutet av juni när jag var där och den har nog inte hoppat iväg..

Annars kan du ju höra om Gibson kan skaka fram en, eller köpa ett hus fr US
och beg. drevsats

stroker49
2012-09-14, 20:30
Pidde: Jag är lite nybörjare på det här, har bara kört HD i 25 år. Men jag har samma åsikt om motorer. Jag har vänner som sålt sina herrejössesmotorer och satt in snälla Evos eller original TC i choppers. Jag har själv en original TC88B i min chopper och då hojjen är ganska lätt så går den tillräckligt bra och silkeslent. Med högt komp och vilda kammar så blir det ruskande och ryckigt och varje släpp på gasen gör att ögnen håller att ramla ur hålorna.
I går var jag ute en sväng med min 350kilos originalshovelelectra. Den är slö något fruktansvärt, men så fint och vibrationsfritt den går!
Jag vill gå så långt som att säga att vitsen med en HD är att den skall vara lågkompad och byggd som en gödselpump (en gammal storsida är idealet). Har man så jävla bråttom kan man för en billig penning köpa en Yammahondazuki. I alla fall om man vill åka längre än mellan rödljusen i en storstad. Men många håller inte med mig, och det respekterar jag.
Jag har en kompis som varit med på alla resorna i österled och han har fetmotor i stelbenschpper, men han kör hårt -jämt. Men han är inte klok enär han är från Hälsingland. Han har kört hårt och långt i många år med Revtech, så jag skulle inte vara rädd för en sådan. Men det är klart, INGET slår HD´s kvalitet på motorer.

pidde
2012-09-16, 09:13
Jag sa att jag kört Chopper inte H-D .H-D har jag kört i 23 år så du vinner:( Ja det känns som effekt hysterin och volym hysterin aldrig avtar ,den kurvan pekar rakt upp.

Krona
2014-08-02, 21:26
Blev det något bygge för ts? Ligger själv i tankar att påbörja ett! 15369