Logga in

Visa fullständig version : Hur långt kommer man?

Sanniz
2012-05-27, 11:28
Dum fråga kanske... Men eftersom Sportstern inte har liter som mått enhet och inte heller någon bensinmätare, så undrar jag helt enkelt hur långt man brukar komma på en tank,
I mitt fall har jag en custom, dvs den större tanken (misstänker jag iaf).

Och en annan fråga...
Kan man sätta in en ännu större tank och kanske t o m en sådan med bensinmätare?
Blir det snyggt? Om det nu går...

admin
2012-05-27, 11:45
Du har 17liters tanken (4,5gallon), en sporre drar ca 0,4-0,5 liter milen. Nu har du en trike, tyngre med stora däck, så den borde dra mer. Gissar på 25-27 mil på en tank i ditt fall.
Ja, du kan montera på större customtank. En fat bob tank med två lock så kan du ha bensinmätare i den.

Snyggt? Sportstern är så smal så jag personligen tycker inte det är snyggt med en gigantisk tank, men på din trike kanske det hade funkat.

http://t2.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcScswL6Fhlv4OtHL1gt5zmd2mk2rZZAS RlLU-w8p8foasT_Hg46

Sanniz
2012-05-27, 11:48
Du har 17liters tanken (4,5gallon), en sporre drar ca 0,4-0,5 liter milen. Nu har du en trike, tyngre med stora däck, så den borde dra mer. Gissar på 25 mil på en tank i ditt fall.
Ja, du kan montera på större customtank. En fat bob tank med två lock så kan du ha bensinmätare i den.

Tackar admin... Har redan räknat ut, att den bör dra mer. Men man vill ju ha lite hum om saken iaf. :)
Tackar för tipset...
Kan man ha "elektronisk" mätare i en sådan med? Eller gäller det enbart analog variant?

admin
2012-05-27, 11:53
Man kan byta ut den analoga mot digital ja, då får du dioder som visar. Svenska Tolle har en sån tex.
Kostar mer än tanken dock :) finns nog billigare oxo.

http://www.wwag.com/cgi-bin/WebObjects/WebSite.woa/wa/DirectAction?navi=1.x&page=%2165890

http://www.wwag.com/step/610/70142.jpg

mattinkba
2012-05-27, 12:13
Kommer glatt ca 14-15 mil på min lilla 7 liters, har en 0,5 liters reserv med mig...funkar fint..vägrar större tank! så ca 0,4-0,5 beroende på hur du gasar, bestyckning etc..

Sanniz
2012-05-27, 17:26
admin...

Tackar... Får se om man bemödar sig med sådant. Annars får jag hoppas du har rätt angående milen. :D
För jag tänkte ju sälja triken nästa år... Och då köpa min drömhoj i stället!

- - - Uppdaterad - - -

Kommer glatt ca 14-15 mil på min lilla 7 liters, har en 0,5 liters reserv med mig...funkar fint..vägrar större tank! så ca 0,4-0,5 beroende på hur du gasar, bestyckning etc..

Då borde jag klara minst detsamma på min, trots att den numera är tyngre. :D

Lars Nilsson
2012-05-27, 18:27
Min hoj går ca 200 miles per tank.
Iom att den visar avstånd i miles och tanken innehåller 19,5 liter så drar den 1 liter/10 miles.
Så visar trippmätaren 145mile så går det i 14.5 liter soppa.
Så teoretisk räckvidd blir 32mil lite drygt.
Bensinförbrukningen blir ca 0.65liter per mil

Sanniz
2012-05-27, 21:07
Tankade upp hojen idag, efter en hel del körande...
Räknade snabbt ut, att den åtminstone denna gång dragit mellan 0,55-0,56 l/mil...
Klart godkänt, eller?

vc;

Nu vet jag, att jag kan åka tur och retur till jobbet utan att behöva tanka i alla fall.

MPD;

Så imorgon blir det hoj till jobbet... Får passa på innan regnet kommer i veckan. re;