handdator

Visa fullständig version : Hur definierar man en tourer?



xbones
2012-05-26, 21:44
Någon skrev att en Softail inte är en särskild tourer. Vad är en tourer? Nåt som är hyffsat bekvämt o inte ser så cooooool ut?

admin
2012-05-26, 21:51
Har en massa väskor, stor soffa och spelar musik :D

Man kan konvertera alla Harleymodeller till touringhoj.

Lars Nilsson
2012-05-26, 22:01
Jag är ju den någon så jag får väl förklara hur jag menar.
Stötdämparna bak på en softail pallar inte 2 pers o last utan att uppdateras.
Gaffeln är för klen och bromseriet med en enkelskiva fram pallar inte med all vikt.
Men allt går ju om man bara vill ?

xbones
2012-05-27, 00:07
Jag är ju den någon så jag får väl förklara hur jag menar.
Stötdämparna bak på en softail pallar inte 2 pers o last utan att uppdateras.
Gaffeln är för klen och bromseriet med en enkelskiva fram pallar inte med all vikt.
Men allt går ju om man bara vill ? Åfan? Kör nu tredje säsongen med min Softail. Har kört långkörningar med fruga,packning ,tält mm och har inte märkt nåt av vad du skriver. Hojen är original!

- - - Uppdaterad - - -


Har en massa väskor, stor soffa och spelar musik :D

Man kan konvertera alla Harleymodeller till touringhoj. Ambulerande vardagsrumpl;?

Broder Dalton
2012-05-27, 00:11
Eh, Ser en Softail cool ut ?

xbones
2012-05-27, 00:26
Eh, Ser en Softail cool ut ? Jag sa inte så eller? Menade på att en tourer är bekväm och ser inte ut som massa ombyggda coola hojar! Ser en Dyna eller Sportster cooola ut original???BTW. Tycker personligen att softail ser cool ut jämfört med dyna! Liknar ju mer gamla klassiska HD eller har jag fel? Sen vad du tycker är ju upp till dej!

Axman
2012-05-27, 00:41
Komfort och lastutrymme borde vara nyckelorden. Vilket ganska många hojar kan uppnå på ett eller annat sätt. Men ser man det som en modelltillhörighet så borde dessa saker vara någorlunda permanenta och designade så från fabrik?

xbones
2012-05-27, 00:48
Jag är ju den någon så jag får väl förklara hur jag menar.
Stötdämparna bak på en softail pallar inte 2 pers o last utan att uppdateras.
Gaffeln är för klen och bromseriet med en enkelskiva fram pallar inte med all vikt.
Men allt går ju om man bara vill ? Är Dynagaffeln kraftigare än Softailgaffeln? Wideglide vs Fatboy???Springern har ju funnits i 70-80 år o fanns på softail till förra året.

admin
2012-05-27, 00:52
Är Dynagaffeln kraftigare än Softailgaffeln? Wideglide vs Fatboy???

Ja, Softail 41mm, Dyna 06-upp 49mm. Softail Rocker och V-Rod har oxo 49mm

xbones
2012-05-27, 00:56
Ja, Softail 41mm, Dyna 06-upp 49mm. Softail Rocker och V-Rod har oxo 49mm Har alla Softail 41mm o alla Dyna 49mm? Mvh en mindre vetande.

CrazyVic
2012-05-27, 00:59
Valfri hoj med ruta. :D

admin
2012-05-27, 01:01
Har alla Softail 41mm o alla Dyna 49mm? Mvh en mindre vetande.

Ja. Från 2006 fick alla Dyna 49mm, före var de 39mm. Fat Boy ser fet ut med det är bara en annan modell.

xbones
2012-05-27, 01:07
Ja. Från 2006 fick alla Dyna 49mm, före var de 39mm. Fat Boy ser fet ut med det är bara en annan modell.Ok,så Dyna var så klen att dom var tvungna att göra nåt åt det 2006LM;Softail har kvar samma som förr så dom är tydligen bra?

admin
2012-05-27, 01:19
Hela Dynan blev omgjord 2006/2007, oxo den bäst sålda modellen efter det :). Mycket för att Street Bob kostar 50.000,- mindre än en Night Train, men allt är egentligen bättre på Street Boben.
Sen kan man tycka vad man vill om ramarna mellan de två och balansaxeln i Softail=mindre vibrationer.

Touringmodellena brukar få senaste grejerna först.

xbones
2012-05-27, 01:26
Hela Dynan blev omgjord 2006/2007, oxo den bäst sålda modellen efter det :)
Touringmodellena brukar få senaste grejerna först.Ok,därför jag köpte xbones.Möter inte en i varje gathörnLM;

Adrenaline
2012-05-27, 01:38
En tourer, är en stelbens shovel med sissy och väska som ryggstöd..

xbones
2012-05-27, 10:30
En tourer, är en stelbens shovel med sissy och väska som ryggstöd.. Hehehthb;

Lars Nilsson
2012-05-27, 11:43
Grejen e så här kryssbenet: Softail är gjorda för att se bra ut. Design före funktion.
Bakfjädringen på en softail ser inte ut som den gör för att den är bättre utan för att inte synas.
Det finns inget sätt att få en softail lika bra i baken som en dyna men den kan bli betydligt bättre med tex ett par progressive suspension dämpare.
Framändan har för mjuka fjädrar original och en otillräcklig enkelskiva.
Progressiva fjädrar och en aning tyngre olja hjälper gaffeln.
Stålomspunna slangar och ett bättre ok rättar till bromsarna.
Det blir inte perfekt men betydligt bättre.
Stötdämparna bak skulle behöva justerbar kompression och retur, och inte bara förspänning.
Nu gillar jag softailen men att uppdatera dessa grejerna anser jag vara nödvändigt, tyvärr.

xbones
2012-05-27, 11:52
Jaja, principen med softail har jag förstått på -80 talet när den kom! Men folk byter ju dämpare ofta på dyna också. Enkelskivan har jag inga problem med. Har stoppat hittillsvic;

Neno
2012-05-27, 21:30
Visst ska det vara säkerkörning,bra bromsar,bra dämpare.Men även att se bra ut i egna ögon.Njuta att titta på sin hoj.Jag gillar softail,mest fatboy,speciellt nu efter jag byggt om lite.Tycker ser maffigare och kulare ut än andra familjer.

JohnnyRocker
2012-05-28, 07:56
Jag tror att de som klassades som Tourers är Electran och övriga med "Buffelkåpan" iaf enligt HDs egen def.

X-bones, jag har samma erfarenheter angående Softis, kan inte riktigt köpa Lars argument för en "Normal körning", men absolut med om du tillämpar en något mer "extrem körning".

Har inte problem att hänga på diverse ombyggda modeller, kurvor eller rakor på allmän väg, inom lagens råmärken. Har panikbromsat, med orginal uppsättning, och det har funkat bra utan att jag genast börjat sukta efter bättre bromsar.

Om jag jämför med de dubbla skivorna på Sporren så är det givetvis en tvärare inbromsning, men också viktskillnader
Heritagen är väl den Softis som designmässigt ligger närmast tourers utan att vara en "jukebox on wheels", tycker jag :cool:

ViLa
2012-05-28, 08:28
Eh, Ser en Softail cool ut ?
Hahaha du är min idol :)

Broder Dalton
2012-05-28, 09:23
Tourer= En hoj som man bekvämt kan marscha i 10 timmar , har bra låg-mellanvrid och som alltid funkar.....

Hmmm,,, låter som en BMW.. LOL

xbones
2012-05-28, 13:17
Tourer= En hoj som man bekvämt kan marscha i 10 timmar , har bra låg-mellanvrid och som alltid funkar.....

Hmmm,,, låter som en BMW.. LOLHeheh,låter som CrossbonesLM;

Broder Dalton
2012-05-28, 14:55
Glömde: Packväskor av glasfiber som e regntäta.....

admin
2012-05-28, 15:07
Glömde: Packväskor av glasfiber som e regntäta.....

Som denna, fantastisk långfärdscykel. :D

http://i1228.photobucket.com/albums/ee444/Harleyforum_Sweden/touring.jpg

xbones
2012-05-28, 15:18
Som denna, fantastisk långfärdscykel. :D

http://i1228.photobucket.com/albums/ee444/Harleyforum_Sweden/touring.jpgUrrrrkpk;

ViLa
2012-05-28, 15:41
Klassar inte Harleys,älskar alla(ja även sporrar :) )
Jag klassar bikern som rider.....

xbones
2012-05-28, 15:48
Klassar inte Harleys,älskar alla(ja även sporrar :) )
Jag klassar bikern som rider..... Det är ingen klassning utan frågan om olika stilar o smaker:D! Om du gillar alla stilar är du ganska unik tror jag!

ViLa
2012-05-28, 15:53
Det är ingen klassning utan frågan om olika stilar o smaker:D
Trådens namn nämner inget av det du skriver.

Definiera? Är inte det en sort av klassning?

Sitter du med en bärs i näven bones?

xbones
2012-05-28, 16:05
Trådens namn nämner inget av det du skriver.

Definiera? Är inte det en sort av klassning?

Sitter du med en bärs i näven bones? Det finns ju hojar med olika definitioner. HD själv har Touring i sitt modellprogram! Har du kanske missat det? Undrar bara vad som utmärker sej hos en hoj som kallas Touring! O den på bilden är kanske en touring men utförandet o stilen föll inte i min smak!Problem med det? Om du läser tråden från början kanske du hänger med i vad som skrivs.

- - - Uppdaterad - - -


Jag tror att de som klassades som Tourers är Electran och övriga med "Buffelkåpan" iaf enligt HDs egen def.

X-bones, jag har samma erfarenheter angående Softis, kan inte riktigt köpa Lars argument för en "Normal körning", men absolut med om du tillämpar en något mer "extrem körning".

Har inte problem att hänga på diverse ombyggda modeller, kurvor eller rakor på allmän väg, inom lagens råmärken. Har panikbromsat, med orginal uppsättning, och det har funkat bra utan att jag genast börjat sukta efter bättre bromsar.

Om jag jämför med de dubbla skivorna på Sporren så är det givetvis en tvärare inbromsning, men också viktskillnader
Heritagen är väl den Softis som designmässigt ligger närmast tourers utan att vara en "jukebox on wheels", tycker jag :cool: thb;GP;

Neno
2012-05-28, 18:00
Att köra touring känns det som att köra en bil cab.Inte mycket motorcykel kännsla.Tycker jag..Körde electra glide en väcka i usa,fullutrustad osv.Bekvämt men trååååkigt..Med all respekt för dem som gillar tourings..vic;

admin
2012-05-28, 18:38
Touringkittad Fat Bob.

http://i1228.photobucket.com/albums/ee444/Harleyforum_Sweden/b7888a86.jpg

xbones
2012-05-28, 18:52
Den var ju nice Admin:I: Är du med ViLa?

ViLa
2012-05-28, 19:11
Om du läser tråden från början kanske du hänger med i vad som skrivs.- - - Uppdaterad - - -

thb;GP;
Jo gjorde det och gav min åsikt men den dög tydligen inte.

- - - Uppdaterad - - -

Fy va ful den skapelsen va admin...
Ja bones jag är med, är du?:I:

xbones
2012-05-28, 19:45
Jo gjorde det och gav min åsikt men den dög tydligen inte.

- - - Uppdaterad - - -

Fy va ful den skapelsen va admin...
Ja bones jag är med, är du?:I: Jodå,jag är med o din åsikt dög! Alla åsikter ska ju duga eftersom åsikter är individuella!

JohnnyRocker
2012-05-28, 19:52
Klassar inte Harleys,älskar alla(ja även sporrar )
Jag klassar bikern som rider.....
vc; Du e min Idol!



ro;

xbones
2012-05-28, 20:01
Jo gjorde det och gav min åsikt men den dög tydligen inte.

- - - Uppdaterad - - -

Fy va ful den skapelsen va admin...
Ja bones jag är med, är du?:I: Heheh ViLa,tyckte du skrev att du älskar ALLA Harleyswa;

JohnnyRocker
2012-05-28, 20:13
Hmm, såg just att jag lämnade Road King utanför i inlägget ovan, det är också en Tourer enligt mitt förmenande, även om den inte har buffelkåpa och glasfiber väskor (alltid).

Vad säger ni om en X-bones med Heritageruta minus orginal halvape å läderväskor, blir en snygg halvtourer till ibland Softisarna, eller hur? :D

xbones
2012-05-28, 20:34
Hmm, såg just att jag lämnade Road King utanför i inlägget ovan, det är också en Tourer enligt mitt förmenande, även om den inte har buffelkåpa och glasfiber väskor (alltid).

Vad säger ni om en X-bones med Heritageruta minus orginal halvape å läderväskor, blir en snygg halvtourer till ibland Softisarna, eller hur? :D Varför inte? Kan vara nåtthb; thx; alla som har gett svar på min fråga! Nu vet jag bättre!

gronvit
2012-05-28, 20:43
Jag trodde det var chassit, road king, street glide och electra har väl ett annat chassi än dyna och softtail, eller?

admin
2012-05-28, 20:48
Vad säger ni om en X-bones med Heritageruta minus orginal halvape å läderväskor, blir en snygg halvtourer till ibland Softisarna, eller hur? :D


Såhär?

http://www.hdforums.com/forum/attachments/softail-models/107222d1270256903-crossbones-windshield-005.jpg

JohnnyRocker
2012-05-28, 20:50
Admin du e också min idol, hehe. thb;

Axman
2012-05-28, 21:04
Jag trodde det var chassit, road king, street glide och electra har väl ett annat chassi än dyna och softtail, eller?

Jupp, men båda är gummiupphängda och har A-motorn. touringhojarna har fler fästpunkter för motorn och är stabilare.

Edit, alltså jämfört med dynan.

xbones
2012-05-28, 21:24
Admin du e också min idol, hehe. thb; Min också! Bara vindrutan o tofsarna avviker från original. Tofsarna kan man vara utan. Har faktiskt likadana baggar vilka är Crossbones original. Ser inte så jävlig ut med rutathb;

mankanh
2012-05-28, 22:17
Smaken e som baken, för mig e en tourer något ur touring familjen tex en streetglide eller roadglide, sportster och dyna är något för aktiv körning och en softail är något för att se snygg ut

JohnnyRocker
2012-05-28, 22:32
Xbones, +1
Å det vore nog skönt med Hollywood styret från Slimen också thb;

xbones
2012-05-28, 23:28
Xbones, +1
Å det vore nog skönt med Hollywood styret från Slimen också thb;thb;thx;

mankanh
2012-05-28, 23:51
en bekant med en xbone som har ett styre liknande softail slims
7214

JohnnyRocker
2012-05-29, 07:24
@ Mankanh: Riktigt snyggt o bekvämt, en ruta för långfärder blir inte fel, men en Tourer blir det nog inte iaf.

Vore kul å höra ngn som kört/kör en Tourer och som kört/kör en Softail om skillnaderna, finns det någon här?

frv;

Draken
2012-05-29, 09:12
Har gott å väl ca 20.000 mil på några Softail samt "endast" 2.000 mil på en Tourer 103" som jag skaffade förra året.

Trivdes mycket bra med Softarna. Bara att åka. Kort som långt. Den ena hade smalt framhjul medans de senare hade ett lite tjockare (FLSTS). Med Springern körde jag 232 mil i sträck på 23 timmar och 54 minuter utan problem för ett par år sedan. En mycket lättkörd hoj som man fick ta det lite lugnare med i vissa svängar än med FLHTC. Det är utan tvekan skillnad på den nya ramen m.m. om man skall jämföra med Springern och tidigare tourermaskiner. Dock, att "tura" går alldeles utmärkt med båda.

Har blivit lite till åren nu och för första gången så kände jag under årets första Norgeresa att den är en anings lite tung. Blev en liten situation under resan, där jag i låg fart (mycket låg fart) fick bromsa då den framför gjorde en överraskande sak. Och jag nöp till med frambromsen i all hast... situationen blev så... och jag hade aningens lite styrutslag åt höger... gissa om högerbenet fick ta i för att möte en fullpackad hoj som var på väg att luta lite för mycket helt stillastående med en annan hoj alldeles framför på endast någon cm avstånd? Jag låg för nära helt enkelt under insvängen till macken. Efter alla dessa år och mil... det blev nära ändå... men det gick trots allt bra. Tung var ordet.

Rutan är också en bra sak att ha i både regn och kyla. Vi hade snöslask och endast två grader en dag... Batmannen skyddar även fingrarna i dessa situationer. Jag hade det bra medans andra frös rejält om händerna.

Så: Bägge är alldeles utmärkta att färdas långt med. Bara "basbehoven" hos var och en bör styra valet. Finns det bara en bra sadel så löser det sig med resten... behovet av last är ju (var för mig) en del i det avgörande valet också. Innerväskor - bara att lyfta ur på ett par sekunder vid framkomsten. Skinnväskorna med sin smala öppning gjorde att det tog tid att både packa och att landa efter resan. Provade både rulle, ryggsäck och T-bag att ha uppepå där bak... men för mig är/var "mulltoan" ett bättre val.

ViLa
2012-05-29, 09:42
vc; Du e min Idol!



ro;
Tackar hermano, finns ju en del folk med "touring" klassade hojar som inte pallar en 10mila tur utan att stanna 4ggr för att fika(jo jag känner en som till och med är medlem på forat men jag outar inte nån) :I:

@bones, jo jag är unik och vill gärna tro att vi alla är unika på vårat eget sätt :)

- - - Uppdaterad - - -


Min också! Bara vindrutan o tofsarna avviker från original. Tofsarna kan man vara utan. Har faktiskt likadana baggar vilka är Crossbones original. Ser inte så jävlig ut med rutathb;

Ser ju riktigt bra ut tycker jag.(för att va en softail :D ) skojar bara :)

mankanh
2012-05-29, 09:52
Jonny Rocker

Jag har haft både dyna, softail och touring, Jag tycker helt klart touring är det bästa om man kör mycket landsväg, haft både en 10 och en 11 Street glide, luftfjädringen är helt underbar vid långfärd,plus att du lätt ändrade hårdheten i den med en liten pump,använde stereon konstant och väskorna var alltid med om man så var på Ica och köpte mjölk eller om man skulle på resa, hade inner väskor som var kanon vid packning och även när man kom fram.Du har skydd av kåpa i alla väder, dubbla bromsskivor med Abs, chassit funkar bra att köra fort med,, lite klumpig inne i stan bara,Softailen jag hade var en Nighttrain och den hade sin tjusning den med, längsta dags turen var på 96mil och det funkade också, men jag gillar att köra ganska fort och softailen har inte samma väghållning som dyna eller touring så efter trimning och ombyggnad ink sänkning på den blev den mycket bättre i kurvorna men hård som en stelbenare vilket inte är så kul på vägarna i Lappland, nu kör jag trimmad dyna vilket funkar eftersom jag bara gör dagsturer och sällan över 70mil per dag

ViLa
2012-05-29, 09:58
Heheh ViLa,tyckte du skrev att du älskar ALLA Harleyswa;

Jo det stämmer men just i detta fallet så måste du hålla med att Fatboben blev ful men jag älskar den ändå.

If it aint a Harley,it aint shit :)

Hagis
2012-05-29, 10:08
Sen massa fransar och lull lull... Dessa borde heta Harley goldving LM;

7216

mankanh
2012-05-29, 13:16
Men den kom före guld vingen så det borde vara Honda electra i så fall

pidde
2012-05-29, 13:45
Jonny Rocker

Jag har haft både dyna, softail och touring, Jag tycker helt klart touring är det bästa om man kör mycket landsväg, haft både en 10 och en 11 Street glide, luftfjädringen är helt underbar vid långfärd,plus att du lätt ändrade hårdheten i den med en liten pump,använde stereon konstant och väskorna var alltid med om man så var på Ica och köpte mjölk eller om man skulle på resa, hade inner väskor som var kanon vid packning och även när man kom fram.Du har skydd av kåpa i alla väder, dubbla bromsskivor med Abs, chassit funkar bra att köra fort med,, lite klumpig inne i stan bara,Softailen jag hade var en Nighttrain och den hade sin tjusning den med, längsta dags turen var på 96mil och det funkade också, men jag gillar att köra ganska fort och softailen har inte samma väghållning som dyna eller touring så efter trimning och ombyggnad ink sänkning på den blev den mycket bättre i kurvorna men hård som en stelbenare vilket inte är så kul på vägarna i Lappland, nu kör jag trimmad dyna vilket funkar eftersom jag bara gör dagsturer och sällan över 70mil per dag

70 mil om dagen ha;Din galning de e va jag kör på hela sommaren tou;

mankanh
2012-05-29, 14:31
70 mil om dagen ha;Din galning de e va jag kör på hela sommaren tou;

Har kört 200 mil nu i maj vilket ju inte är så mycket, men vi har inte haft barmark så många veckor, har faktiskt snöat här idag, körde 42mil i går, var 0,8plus när jag for, då var man inte så kaxig, kan ärligt säga att då saknade jag street glidens vindskydd

xbones
2012-05-29, 17:56
en bekant med en xbone som har ett styre liknande softail slims
7214Coooooool hojvic;

xbones
2012-05-29, 18:04
Gött att höra Drakenvic; Själv har jag bara kört 75mil på en dag med Xbonesen o har INGENTING att klaga på. Körde på norska vägar o hojen gick som tågetthb;

TCKalle
2012-05-29, 18:26
Hyrde en StreetGlide i USA och körde ca 300 mil med passagerare. Visst var det bekvämt men inte var det nämnvärt bättre än min Softail med lejonkulanväska, BigTom som är avsevärt rymligare än HD's plastväskor och vattentäta. Träsmak fick man på bägge Hojarna. Streetgliden hade dubbla skivor fram och därmed bättre bromsar men Softailen är smidigare. Men visst ser StreetGliden mer ut som en tourer.

JohnnyRocker
2012-05-29, 18:43
Gott att läsa era inlägg Mankanh och Draken, i princip säger ni alla ovan, att alla modeller går att "Toura" med men vissa är mer ändamålsenliga när det kommer till packning, högre marschfarter och vindskydd, kort och gott bekvämlighet.

Def. av en Tourer är således en båge med Kåpa, Stor motor och Bästa fjädringen samt sist men inte minst execellenta packningsmöjlighter, vilket går att skapa på vilken HD-modell som helst å bli nöjd, men det finns färdigbyggda Touring-modeller om man nu primärt kör touring så bör man välja en sådan för att slippa för mycket modifieringar.

xbones
2012-05-29, 19:24
Jo det stämmer men just i detta fallet så måste du hålla med att Fatboben blev ful men jag älskar den ändå.

If it aint a Harley,it aint shit :)Jag tycker faktiskt att Fatboben är smårå! Hade faktiskt planer på o köpa Fatbob innan jag såg en Crossbones!

pidde
2012-05-29, 20:05
Har kört 200 mil nu i maj vilket ju inte är så mycket, men vi har inte haft barmark så många veckor, har faktiskt snöat här idag, körde 42mil i går, var 0,8plus när jag for, då var man inte så kaxig, kan ärligt säga att då saknade jag street glidens vindskydd

Jag misstänker att där är annat virke i Norrlänningar .Jag bor i Skåne.1 mil till kneget 1mil till klubben 2mil till nästa stad OSV.Vi kan väl lägga till en nolla för din del.

chrille64
2012-05-29, 21:18
Min road king klassas väl som tourer, men jag har aldrig och kommer aldrig att köra med ruta eller kåpa. Min personliga åsikt är att hojen blir ful med kåpor och rutor. men jag har fulll förståelse för de som gillar dessa. Jag gillar stilen på road kingen. letade i tre år innan jag hittade min hoj, låg och fet och körbar.

mankanh
2012-05-29, 21:29
Jag misstänker att där är annat virke i Norrlänningar .Jag bor i Skåne.1 mil till kneget 1mil till klubben 2mil till nästa stad OSV.Vi kan väl lägga till en nolla för din del.
Jag har 35mil enkel till närmaste HD handlare och större stad, jag har 12mil till närmaste stad och den är mindre än den jag bor i, är inte längre med i någon klubb men när jag var det hade vi 30mil till närmaste klubb i samma region, nu har dom bara 18till närmaste, hehe. Åker ofta över dagen till Luleå eller och hälsar på hos Mectec i Kalix dit har jag 35 resp 30mil enkel resa, har 30 mil till e4an så det ser lite annorlunda ut här uppe

Lars Nilsson
2012-05-29, 22:52
Jag minns på tidigt 80-tal hur en kompis körde med tjej o packning till spanien på en Yamaha RD 250.
På den tiden var det ett äventyr att köra söderöver, idag är det helt smärtfritt.
Men samtidigt så ändras våra krav på vilken hoj som passar för vad.
Jag anser att softailen visst går att toura med, men i sin egen takt då.
Allt hänger på förberedelserna och kunskap om sin hoj.
En armesäck med en sopsäck runt som regnskydd, och fast med den på passageraplatsen så har man ryggstöd med.
Sen är det bara o köra o njuta.

- - - Uppdaterad - - -

ps: viktigaste tillbehöret på resan= silvertejp.

JohnnyRocker
2012-05-29, 23:20
Jag minns på tidigt 80-tal hur en kompis körde med tjej o packning till spanien på en Yamaha RD 250.
På den tiden var det ett äventyr att köra söderöver, idag är det helt smärtfritt.
Men samtidigt så ändras våra krav på vilken hoj som passar för vad.
Jag anser att softailen visst går att toura med, men i sin egen takt då.
Allt hänger på förberedelserna och kunskap om sin hoj.
En armesäck med en sopsäck runt som regnskydd, och fast med den på passageraplatsen så har man ryggstöd med.
Sen är det bara o köra o njuta.

+1
Kunde varit jag men hade inte råd med en Yama så det fick bli en Java, packade allt på sadeln o tankväska, Barcelona tur o retur å då tyckte jag det var en Tourer-båge Hehe!

cybercount
2012-05-31, 17:38
Jag tänker då gå på tur med min fxdwg =)