handdator

Visa fullständig version : Oljeläckage vid derby cover



CrazyVic
2012-05-26, 21:15
Vad är den svenska benämningen? Kopplingskåpa? Ingen aning faktiskt. :D

Hur som helst har jag bytt min original derby cover till en wrinkle black dito. Jäkligt snyggt blev det såklart (bytte även tutkåpan för att få det enhetligt). Jag återanvände packningen av typ "stor o-ring" som jag antar har suttit där sen 2007. Drog åt skruvarna så hårt som jag själv ansåg tillräckligt då jag tyvärr inte har tillgång till momentnyckel. Efter detta började det läcka olja, inte mycket men när hojen har stått över natten är det en liten, liten fläck undertill. Antar att det läcker ut lite medans oljan fortfarande är varm. Tilläggas kan att när jag öppnade kåpan rann det även då ut lite olja. Har googlat runt på detta och funnit förklaringen att om det läcker ut olja vid byte av kåpan har det helt enkelt varit för mycket olja i från början.

Efter detta har jag en gång skruvat av kåpan och vänt på packningen för att se om det hjälpte. Vid öppningen läckte det inte ut någon olja men sen återkommer samma problem med ett par små fläckar efter att den stått parkerad. I dag åkte jag så till HD och köpte en ny packning av nya modellen. De har tydligen bytt standard så nu får man en stor gammal hederlig packning istället för en o-ring. Fine.

När jag kom hem och skulle byta så rinner det återigen ut en halv dec olja när jag öppnar kåpan. Ska det vara så? Står hojen upprätt rinner det inte ut någonting men vilar den på stödet rinner det alltså ut en liten mängd. Satte dit den nya packningen och det verkar likförbannat som problemet återstår. Packningen ska monteras åt ett visst håll och med en viss grad. Inga problem med andra ord. Jag använder ett kort (2,5dm?) spärrskaft och drar åt med handkraft. Inte så hårt jag orkar men inte heller jättelöst.

Vad gör jag för fel? Och bör jag fylla på olja? Växellådan smäller på som vanligt när man byter växel.

Bild på nya packningen för er som undrar hur de ser ut nuförtiden:

7181

admin
2012-05-26, 21:25
O-ringen funkar bara en gång enligt min erfarenhet. Kasta, köp den du har på bilden, den gäller, vänd rätt enligt texten.
Jag brukar se tilla att hojen står rakt, låt högra handtaget på styret vila mot en vägg brukar funka, annars är ett depåstöd bättre.
Står den på stödet rinner det garanterat ut en del!

Lite oljespill blir det oftast vid derbykåpsbyte. Korsspänn butlarna, inte alls hårt, minns inte vridmomentet, med det är ganska lite. Se bild nedan!
För hårt och du får ett helskotta att få av dom nästa gång.

Men läcker den fortfarande menar du? Prova Lossa de övre bultarna lite lite, börja nerifrån och spänn så plattan först spänns in där nere. Korsdra sedan.

admin
2012-05-26, 21:28
thb;

http://www.hdforums.com/forum/attachments/dyna-glide-models/78883d1258324481-stripped-derby-cover-bolt-derby-cover-torque.jpg

CrazyVic
2012-05-26, 21:31
Har gjort det enl konstens alla regler (minus momentnyckel då, aldrig använt det till nåt och har alltid fått grejerna att funka ändå yp;).

Det KAN var så att det var nån droppe som blivit kvar undertill efter packningsbytet och som sedan droppade ner. Ska se i morgon hur det ser ut.

Lars Nilsson
2012-05-26, 21:43
kan kåpan vara skev?

admin
2012-05-26, 21:47
Lägg den på en glasskiva och kolla om den guppar. Men vet att jag haft lite strul att få den tät på vissa. Lossa, spände om och drog bultarna lite hårdare, speciellt de undre.

CrazyVic
2012-05-26, 21:57
Får testa det. Är ju Harley original men kan väl vara skev för det antar jag. Inte fan är det väl nåt tryck på den inifrån? Tycker inte det bör läcka så lätt. Är ju som sagt inga stora mängder men förbannat irriterande. Jag kan dock ha inbillat mig läckaget efter packningsbytet. Ska kolla noggrannare i morgon i dagsljus.

xbones
2012-05-26, 22:04
Köp en ny derbycover. MDN Enginering.com har sjyssta! Plus att du kan skicka in bilder,logon eller liknande och dom gör en sån. Jag har köpt ett derbylock (med Finska Lejonet)av dom. Fick hem det för 1500sek. Dessutom skickade ja dom ett klubbklistermärke och dom gjorde ett timercover efter märket,kostade 750sek och kvaliten är grymt brathb; Ursäkta smygreklamen Admin men dom annonserar väl här:D Dom har andra hojprodukter också o det verkar komma mer o mer.

admin
2012-05-26, 22:18
Jo, men just Wrinkleblack Derby passar så satans bra på Street Boben. HD egna grejer är överlag bra, ska inte vara skevt.

CrazyVic
2012-05-26, 22:18
Har ju för fan precis köpt en ny. :D Men skall absolut kolla upp MDN!

Lars Nilsson
2012-05-26, 22:21
Har du vänt packningen på rätt håll ?
Den ska vara med texten inåt.

CrazyVic
2012-05-26, 22:25
Har du vänt packningen på rätt håll ?
Den ska vara med texten inåt.

Hehe. Jo, nog för att man lyckas fucka upp saker rejält ibland men den här monteringsanvisningen var ganska svår att missförstå. :D

admin
2012-05-26, 22:28
Torka du ordentligt rent innan montage? Där är en skåra som kan samla på sig skit och olja.

CrazyVic
2012-05-26, 22:47
Nope. Kanske ska tänka på det nästa gång. :I:

admin
2012-05-26, 22:54
Nope. Kanske ska tänka på det nästa gång. :I:

Ja, det kanske inte är helt avgörande men kanske kan spela lite roll.

Lasse.S
2012-05-27, 08:43
En möjlighet till läckage är genom bultarna som är genomgående, inte för att jag tror det kan komma så mycket den vägen men en droppe loctite tätar också och kan hjälpa.

Noyen
2012-05-27, 10:00
Bytte olja i transen på våra Dynas i höstas och provade behålla de gamla o-ringarna och det har inte läckt nåt än iaf.
Naturligtvis korsdragning på bultarna.

CrazyVic
2012-05-27, 20:05
Verkar vara lugnt nu. Eller så är det slut på olja. :D