handdator

Visa fullständig version : tänder inte utan startgas



raketroger
2012-05-26, 17:18
En HD Fatboy 2005, 1100 mil, slocknade abrupt på vägen hem från tvätten. Hojen ville sedan inte starta igen. Fick bogseras hem.

Väl hemma i garaget provar vi med startgas och då tänder den. Medan man matar med stargas in i insuget rullar motorn på. Men när stargas slutar sprayas, slocknar motorn igen. Den verkar alltså inte vilja tända med eget bränsle?

Vad är problemet? Låter som insprutningen är störd av någon anledning. Har någon hört talas om något generalknas med denna modell?

Latjo
2012-06-02, 07:18
Tycker det låter som taskig gnista.
Har du testat med nya kablar eller stift?

Lasse.S
2012-06-02, 07:35
Tror du är inne på rätt spår, går den på startgasen får den ju gnista så jag hade jobbat mig på alla kontaktstycken till att börja med, blåsrent med tryckluft och kontaktspray som ett första försök.
sen får man bara hoppas att inte elektroniken pajat då det är dyrt...


En HD Fatboy 2005, 1100 mil, slocknade abrupt på vägen hem från tvätten. Hojen ville sedan inte starta igen. Fick bogseras hem.

Väl hemma i garaget provar vi med startgas och då tänder den. Medan man matar med stargas in i insuget rullar motorn på. Men när stargas slutar sprayas, slocknar motorn igen. Den verkar alltså inte vilja tända med eget bränsle?

Vad är problemet? Låter som insprutningen är störd av någon anledning. Har någon hört talas om något generalknas med denna modell?

jale
2012-06-02, 09:21
Tror du är inne på rätt spår, går den på startgasen får den ju gnista så jag hade jobbat mig på alla kontaktstycken till att börja med, blåsrent med tryckluft och kontaktspray som ett första försök.
sen får man bara hoppas att inte elektroniken pajat då det är dyrt...

Hua ja ... elektronik är ett skit ... tre av mina kompisar har under de senaste två åren haft elektronikproblem med sina hojar ( två softails och en ultra ) ... databoxar, tändmoduler, styrdon till insprutet och f-n vet vad det heter allt ...

Tyvärr så fick du kanske in vatten i elektroniken vid tvätten ... dyrt är bara förnamnet ...

Back to basics : använd förgasare !

Tyrre
2012-06-02, 09:49
Du har väl inte använt högtryckstvätt?
Har du varmgarage kan eventuelt vatten i elektronik självtorka med lite tur, kanske du kan ställa ut hojen i solen under dagarna och låta naturen lösa problemet.

Båging
2012-06-02, 11:18
Går bränslepumpen? Lyssna bredvid tanken när du slår på tändningen.