Visa fullständig version : styrdämpare
efter en liten pyssel afton fick jag till en plåtbit som fick bli fäste åt Öhlin dämpan, fästet på gaffelbenet får duga så länge får hitta på något snyggare senare
http://i1027.photobucket.com/albums/y332/ptb59/IMG_0051.jpg
Jörgen Karlsson
2012-05-25, 22:12
Öhlinsstyrdämparna är bra grejer, och fullt renoveringsbara. Själv har jag doc inte hittat ngn öhlinsdämpare med tillräcklig slaglängd för sportster, så jag ör med en LSL på min.
Lossnar eller vrider sig ett fäste kan man få styrutslagsblockering. Fästena måste vara styva och gänglåsta etc. Får inte vara ngn svikt, blir ganska stor kraft när frevensen går upp och dämparen dämpar. Jag kör liknande setup, TIG:ade dit ett styvt fäste på främre motorfästet på min sportster och sedan gaffelrörsklamma monterad under nedre kronan. Men jag vet inte hur det ser ut på de gummiupphängda modellerna.
Har du fork brace också? Den gör rätt stor skillnad. Extra bra vid bromsning om man kör med stor enkelskiva fram
Vet inte åldern på den, fick med den till race hojen jag köpta av Speedy och är i perfekt skick utan minsta glapp, Gaffelbensfästet blev väl inte så snyggt som sagt men styvt,Slipad upp "spelet" mellan halvorna och slog en ny M5 gänga så jag kunde straffa lite hårdare, samma dämparfästet sitter fast på två ställen utan svikt så känslan blev väldigt bra, Hela hojen känns tyngre o stabilare, man får dock inte glömma att släppa av på den om man kör i stadstrafik annars kan man ha den väldig trög.
Öhlinsstyrdämparna är bra grejer, och fullt renoveringsbara. Vrider sig tex en gaffelrörsklamma kan man få styrutslagsblockering
Så viktigt att fästena är styva och gänglåsta etc. Men det är ju självklart för dig.
Har du fork brace också? Den gör rätt stor skillnad. Extra bra om man kör med stor enkelskiva fram
Jörgen Karlsson
2012-05-25, 22:34
Så länge de inte läcker brukar det inte behöva göras ngt, man brukar känna på förekomsten av "hydrauliskt glapp" om det läckt ut ngt.
Ok! Ja klammor är ju styva. Tycker dock fästet i andra änden ser vekt och roterbart ut. Jag skulle gå på ngt styvare som mer direkt för in kraften i ramen, förslagsvis en lösning som fäster vid främre motorfästet.
Men jag ska inte döma efter en bild, svårt att se hur det hänger ihop. Ville bara bollpanka lite.
Svårt att se på bilden men den sitter i tankbulten och i fästet till tändspolen längre ner så det blev bra tycker jag, främre blev styv nog men jag fuskade till det med en bockad gängstång som jag tejpade över så den får göras om för utseendets skull, kommer ihåg att du lämnade in din för renovering, synd att Öhlin är så snuskigt dyra, går ju köpa en gaffel som kostar mer än hela hojen om man vill, skall du ha dubbla ISR bromsar är det väl en halv hoj till ;)
Så länge de inte läcker brukar det inte behöva göras ngt, man brukar känna på förekomsten av "hydrauliskt glapp" om det läckt ut ngt.
Ok! Ja klammor är ju styva. Tycker dock fästet i andra änden ser vekt och roterbart ut. Jag skulle gå på ngt styvare som mer direkt för in kraften i ramen, förslagsvis en lösning som fäster vid främre motorfästet.
Men jag ska inte döma efter en bild, svårt att se hur det hänger ihop. Ville bara bollpanka lite.
Jörgen Karlsson
2012-05-25, 22:59
Ja det är dyra grejer, därför ska man aldrig sälja en hoj man satt igång att förbättra :D
Tror att mina Öhlinsbakdämpare gick på runt 12 000:-... och det var 1996 :P
Här syns hur min dämpare sitter.
http://www.sporthoj.com/forum/attachment.php?attachmentid=358333&d=1334061648
ser ju onekligen stabilt ut, ju enklare (färre delar) ju bättre :)
Min tanke med denna hojen är att trimma den måttligt och inte som den förra, kan jag närma mig 90 rwhk blir jag mer än nöjd, skall i stället efterhand satsa på bromsar o stötdämpare men vi lever i en föränderlig värld så den som lever få se ;)
Powered by vBulletin® Version 4.2.5 Copyright © 2025 vBulletin Solutions, Inc. All rights reserved.