handdator

Visa fullständig version : Koppling slirar



gronvit
2012-05-25, 08:31
Ännu en gång är behovet av råd och tips uppstått.
Har försökt söka här på forumet utan att hitta rätt.

Hojen slirar på kopplingen när man drar på.
Det är en -07, tassenkonverterad 1200 med Andrews N4 och ca 90rwhp, 105nm.

1:an går bra, tvåan hyfsat, sen när man slänger i 3-5 så slirar den rejält känns det som. När man sedan slår av på gasen så skjuter hojen iväg betydligt mer samtidigt som varvet går ner.

Jag kollade spelet på transkedjan (heter det så?) och bytte alla oljor för 100 mil sedan.
Kan jag ha för mycket alt. för lite transolja? Tycker det är jävligt svårt att se rätt nivå när man byter på sporren.

Som sagt, ytterst tacksam för råd från de som kan!

Machine head
2012-05-25, 09:09
Jag antar att du justerat spel i kopplingen med vire och så?

Dunder
2012-05-25, 09:20
Många orsaker! som mulle sa., så är det nog det första man kollar! Sedan börjar man fundera på om fjädrarna börjar bli slappa,om lamellerna är slut, om det har blivit slitage på kopplingskorgen efter lammellernas yttre ingrepständer, Dom är oftast att fila til,l så att lamellerna löper som dom ska igen. Men sedan är ja faktiskt lite osäker själv på oljan.. Vet att det ska vara en tillsats i hojoljor för kopplingens skull. Ongefär som på bilar med diff, för att det ska bli rätt friktion mellan lamellerna!
Hoppas på att någon annan svarar på detta så att även jag får veta!

Lasse.S
2012-05-25, 09:58
Var bor du...är du i närheten av Göteborg kan jag hjälpa dig.


Ännu en gång är behovet av råd och tips uppstått.
Har försökt söka här på forumet utan att hitta rätt.

Hojen slirar på kopplingen när man drar på.
Det är en -07, tassenkonverterad 1200 med Andrews N4 och ca 90rwhp, 105nm.

1:an går bra, tvåan hyfsat, sen när man slänger i 3-5 så slirar den rejält känns det som. När man sedan slår av på gasen så skjuter hojen iväg betydligt mer samtidigt som varvet går ner.

Jag kollade spelet på transkedjan (heter det så?) och bytte alla oljor för 100 mil sedan.
Kan jag ha för mycket alt. för lite transolja? Tycker det är jävligt svårt att se rätt nivå när man byter på sporren.

Som sagt, ytterst tacksam för råd från de som kan!

Henrik Forslund
2012-05-25, 10:04
Jag upplevde samma på min sporre, fast egentligen bara på trean, jag kontrollerade oljenivån o fick tappa ur lite då blev det bättre.
Sen justerade jag det enkla med kopplingen i övrigt med vire, spel och spännet på själva fjädern.
Detta är väl enkla kontroll/fixar, jag kanske får frispel en kväll o kommer förbi dig?

gronvit
2012-05-25, 10:13
Var bor du...är du i närheten av Göteborg kan jag hjälpa dig.

Tack för erbjudandet!!
Men jag är ju 08 så det är ju lite avstånd. Tog dock omvägen via bollebyggd när konverteringen gjordes.

- - - Uppdaterad - - -


Jag upplevde samma på min sporre, fast egentligen bara på trean, jag kontrollerade oljenivån o fick tappa ur lite då blev det bättre.
Sen justerade jag det enkla med kopplingen i övrigt med vire, spel och spännet på själva fjädern.
Detta är väl enkla kontroll/fixar, jag kanske får frispel en kväll o kommer förbi dig?

Gärna det!
Kommer säkert kolla lite imorgon, jag har en känsla av att jag kan ha för mycket olja också.

Girlie Bike User
2012-05-27, 21:32
Byttes kopplingsfjäder när du konverterade den? 883 och 1200 av de gummiupphängda motorerna har olika fjädrar. 883 fjädern klarar inte den effekt du har.

gronvit
2012-05-27, 21:38
Det tror jag inte...
Har funderat på det också, nya fjädrar alltså?
Stor operation att bytas på en sporre, någon som gjort detta?

Lasse.S
2012-05-27, 22:06
Du behöver ett specialverktyg för att byta solofjädern på 04 upp, har man verktyget går det rätt fort att göra det.
Hjälpte en kompis med att byta packbox bakom transen på en Night train 08, betydlig smartare konstruktion på den som inte kräver specialverktyg.


Det tror jag inte...
Har funderat på det också, nya fjädrar alltså?
Stor operation att bytas på en sporre, någon som gjort detta?

Daniel
2012-05-28, 19:06
Hur svårt är det om man skall byta på en 00?

Jörgen Karlsson
2012-05-28, 19:39
Hur svårt är det om man skall byta på en 00?

Du behöver en clutch spring compressor tool. Beskrivs väl i tex Clymer manualen.

Övriga orsaker som kan ge slir är som sagt felaktig justering av kopplingen, (Beskrivs även det väl i tex Clymer manualen.)
Eller för hal olja. Använd mineraltransmissionsolja anpassad för sportster, tex HD:s Formula+. Eller ännu bättre Golden Spectros Heavy Duty Chaincase oil (Mindre dragging). Finns över disk hos Roffes om du är Sthlmare.

gronvit
2012-05-29, 08:52
Du behöver en clutch spring compressor tool. Beskrivs väl i tex Clymer manualen.

Övriga orsaker som kan ge slir är som sagt felaktig justering av kopplingen, (Beskrivs även det väl i tex Clymer manualen.)
Eller för hal olja. Använd mineraltransmissionsolja anpassad för sportster, tex HD:s Formula+. Eller ännu bättre Golden Spectros Heavy Duty Chaincase oil (Mindre dragging). Finns över disk hos Roffes om du är Sthlmare.

Kanon, höll faktiskt på sökte efter oljor på nätet. Vet att du snackat om någon du föredrog framför harleys egna formula+ på portalen förut.
Jag har harleys egen servicemanual-handbok. Blev inte riktigt klok på hur jag ska göra dock. Fan, det är svårt med engelskan när det blir mycket facktermer, speciellt när man inte är så hemma på ämnet som man skulle önska.
alltså, jag begriper ju hur jag justerar, men inte solklart hur jag ska få det rätt.

Det är ju inte helt enkelt heller att testa sig fram, motor och låda borde väl uppnå arbetstemp, eller spelar det ingen roll?

Jag kör och har alltid kört på harleys egna iaf, alltså Formula+ avsedd för min modell.

_____a_t_t__g_ö_r_a______
*Kontroll oljenivå
*Justera koppling (påbörjat)
_____k_v_a_r_________
*kontroll skick lameller
*Byta olja till golden spectror
*Byta fjädrar


rätt gång?

gronvit
2012-05-29, 09:03
Hittar en uppsjö verktug på ebay, någon som vet om det finns till vettigt pris i sverige, frakten blir dyr på bara ett litet verktyg?

Lasse.S
2012-05-29, 09:21
Jag köpte mitt verktyg av Bertil på Nostalgia motor i Göteborg tel 031-516405, kommer inte ihåg vad det kostade men tror inte det var så dyrt..slå en signal o kolla vet ja :)


Hittar en uppsjö verktug på ebay, någon som vet om det finns till vettigt pris i sverige, frakten blir dyr på bara ett litet verktyg?

Lars Nilsson
2012-05-29, 11:19
Rätt tillvägagångssätt enl mig:
Justera kopplingen.
Funkar inte detta och oljan är boven så måste lamellerna ut och göras rent med tex bräkleen.
Sen fyll på med bevisat bra olja och byt fjädern.
justera upp och kör o va lycklig.

PS: Innan du sätter i de tvättade lamellerna i hojen så ska de ligga i den nya oljan och dra i ca 24 timmar. DS

Girlie Bike User
2012-05-31, 16:40
Byt fjäder så har du löst problemet om du inte redan eldat upp dina lameller

Daniel
2012-06-02, 17:46
Så då har man bytt fjäder. Allt fungerar som det skall nu. Det blev Barnett kopplings fjäder. Det är riktigt skönt

gronvit
2012-06-03, 22:34
Var köpte du fjädern, verktyg?

Daniel
2012-06-04, 14:30
Fjäder köptes på bikeline. verktyg hos Nostalgia motor. Är det någon i Kristianstad trakten som behöver låna ett sådant verktyg så har jag ett för utlåning

gronvit
2012-06-04, 20:58
Någon som vet var man kan få tag på fjäder och verktyg till en sportster -07?

Bikeline hade inga fjädrar, slut hos custom chrome...

Roffes?
Någon annan?

JohnnyRocker
2012-06-04, 21:10
Roffes och Parts stop, eller så åker du till Åklagarn, e min rekommendation.

Daniel
2012-06-04, 21:37
Har du hört med harleybutiken.se om dom kan fixa fram det?

gronvit
2012-06-04, 22:22
Roffes och Parts stop, eller så åker du till Åklagarn, e min rekommendation.

Åklagarn, hänger inte med?
Ska kolla med Roffes och parts stop imorrn.

gronvit
2012-06-04, 22:30
Har du hört med harleybutiken.se om dom kan fixa fram det?

Nä, bara kollat på sidan, där finns ingen.
Vore skönast att få tag på det snabbt.

Girlie Bike User
2012-06-04, 23:05
ProBike och en orginalfjäder till 1200 modellen. Annars har jag en 25% styvare Barnettfjäder till salu eller så finns en lätt begn orginalfjäder ifrån 02(883 och 1200 har samma fjäder på de äldre modellerna)

gronvit
2012-06-05, 08:08
ProBike och en orginalfjäder till 1200 modellen. Annars har jag en 25% styvare Barnettfjäder till salu eller så finns en lätt begn orginalfjäder ifrån 02(883 och 1200 har samma fjäder på de äldre modellerna)

Vad kostar barnettfjädern?
Funkar den till en -07?
Räcker det med en 1200 originalfjäder, det skiljer ändå en del i effekt på min och en original 1200?

Lasse.S
2012-06-05, 10:33
Ett tips är att sätta i en Müller moment omvandlare också för att undvika Karl Alfred underarm, hade en sådan inköpt på Nostalgia motor på min 1440 som fungerade hur bra som helst :)

gronvit
2012-06-05, 11:26
Ett tips är att sätta i en Müller moment omvandlare också för att undvika Karl Alfred underarm, hade en sådan inköpt på Nostalgia motor på min 1440 som fungerade hur bra som helst :)

skulle gärna ha karl-alfred underarmar, resan dit blir så jävla jobbig bara, tack för tipset!

Jörgen Karlsson
2012-06-06, 01:30
skulle gärna ha karl-alfred underarmar, resan dit blir så jävla jobbig bara, tack för tipset!

Müller-kopplingsmekanismen har bara mer utväxling, så slaglängden på tryckplattan minskar i motsvarande grad. Jag köpte och provade en Müller, men på min hoj vart det för dålig frikoppling (dragging) och för mycket smäll vid iläggande av växel med kall motor. Jag gick tillbaks till originalmekanismen.
Det var först när jag hydraulkonverterade (metmachex slavcylinder plus 14mm.s ISR-pump och stålspunnen slang) som det vart lättare koppling och fortfarande full slaglängd. Du kan få min Müller om den passar till din hoj, jag tyckte den var värdelös som du kanske förstår. Ska se om jag har den kvar eller om jag slängt den. Jag provade den på min Scorpion, sen på min Bandit-koppling. Kanske funkar mindre dåligt på en originalkoppling.

Lasse.S
2012-06-06, 08:04
Hade som sagt inga som helst problem med "draggning" på min eller smällar i vxlådan trots den något mindre slaglängden.
det är ju ett mindre jobb att byta o testa och jag tror den passar bättre till H-D orginal som du är inne på Jörgen.
barnettfjädern var tillräckligt så kopplingen hade inga som helst tendenser till slir trotts att den fick prova på klistrad asfalt en del så jag var mycket nöjd. Här är vad Stefans Båging fick fram på sin Superflow bänk, glömmer aldrig hans leende och tummen upp efter första körningen i bänken...den gick bra :)
http://i1027.photobucket.com/albums/y332/ptb59/skalman2.jpg

gronvit
2012-06-07, 13:12
Müller-kopplingsmekanismen har bara mer utväxling, så slaglängden på tryckplattan minskar i motsvarande grad. Jag köpte och provade en Müller, men på min hoj vart det för dålig frikoppling (dragging) och för mycket smäll vid iläggande av växel med kall motor. Jag gick tillbaks till originalmekanismen.
Det var först när jag hydraulkonverterade (metmachex slavcylinder plus 14mm.s ISR-pump och stålspunnen slang) som det vart lättare koppling och fortfarande full slaglängd. Du kan få min Müller om den passar till din hoj, jag tyckte den var värdelös som du kanske förstår. Ska se om jag har den kvar eller om jag slängt den. Jag provade den på min Scorpion, sen på min Bandit-koppling. Kanske funkar mindre dåligt på en originalkoppling.

Jag tar den gärna och testar om den finns kvar!
Risken är väl att det inte passar dock.

gronvit
2012-06-07, 13:20
Hade som sagt inga som helst problem med "draggning" på min eller smällar i vxlådan trots den något mindre slaglängden.
det är ju ett mindre jobb att byta o testa och jag tror den passar bättre till H-D orginal som du är inne på Jörgen.
barnettfjädern var tillräckligt så kopplingen hade inga som helst tendenser till slir trotts att den fick prova på klistrad asfalt en del så jag var mycket nöjd. Här är vad Stefans Båging fick fram på sin Superflow bänk, glömmer aldrig hans leende och tummen upp efter första körningen i bänken...den gick bra :)


fina kurvor!

gronvit
2012-06-12, 09:51
Fan.

Jag har fått kopplingen bättre med justering av spel, oljenivå och det.
Men den slirar likt förbannat.

Lameller och fjäder finns i stockholm.
Ingen i stockholmsområdet som kan låna/hyra eller tipsa om vart man kan få tag på "clutch spring compressor tool"?
Och om man ändå byter fjäder, ska man inte passa på att byta lamellerna, jag vet inte hur de ska se ut när de är nya.
Det verkar inte finnas tider att lämna in den heller för ett "snabbt jobb", då snackar vi augusti eller något.

Jag antar att jag lär behöva byta packning på transkåpan också, är det någon som har koll på mer saker som kommer behövas. Det är så sjukt frustrerande att stå där utan och inte få ihop skiten när man börjat.

Har HD's egna servicemanual, antagligen är man lite trög, men det är inte helt lätt allting när det är på engelska.

islandstyle
2012-06-12, 10:41
LÅngskott kanske... men kolla med typ Probike... Johan kanske kan få dom att vara snälla? :)




Ingen i stockholmsområdet som kan låna/hyra eller tipsa om vart man kan få tag på "clutch spring compressor tool"?

Henrik Forslund
2012-06-12, 11:05
Mc lagret genom TOLLE hjälpte mig med fälgarna. Verkar kunna HD kändes det som o genom Tolle fick dem specialverktyg mm om jag förstod rätt.
Karlsbodavägen 4 (i närheten av K-rauta), Bromma, Tel 08 - 510 260 30
Öppet mån-tor 9-18 fre 9-16

JohnnyRocker
2012-06-12, 17:38
Är du säker Fenrik, sist jag kollade hade Tolle flyttat upp till Täby Kyrkby mittemot Probike nångonstans?

Henrik Forslund
2012-06-12, 20:54
stämmer bra.
men det blev genom TOLLE på nå vis. I dont know men han verkar ju kunnig osv. Själv fattade jag ingenting när jag fick tillbaks fälgarna. Ringde upp Tolle o han förklarade om koniska lager med mera. Jag fattar fortfarande ingenting o ska jag försöka få till distanser som jag inte heller fattar någonting om.

gronvit
2012-06-13, 21:33
Spectro-oljan inköpt & bytt.
Inte testat än.

Roffes trodde det skulle kunna hjälpa.
Tassen sa att det borde hjälpa och ska räcka med originalfjädern, byt, kör ett tag, byt igen. Så sa han. Får se om det funkar, annars blir det att börja riva nästa vecka.

Jörgen Karlsson
2012-06-17, 18:50
...Jag kör och har alltid kört på harleys egna iaf, alltså Formula+ avsedd för min modell.

_____a_t_t__g_ö_r_a______
*Kontroll oljenivå
*Justera koppling (påbörjat)
_____k_v_a_r_________
*kontroll skick lameller
*Byta olja till golden spectror
*Byta fjädrar


rätt gång?
Lite bakgrund:
Harley har inte längre ngn "sportster-anpassad" olja. Förr fanns "Sport Trans Fluid", den var speciellt framtagen av HD för sportsterns behov, dvs tillräckligt tunn för koppling/primär, men tillräckligt bärig för växellådan.

Sen rationaliserade HD bort Sport Trans Fluid. Den skulle då ersättas med Formula+.
Historiken på Formula+ är att det behövdes en tjockare mer bärig olja av GL5 typ när HD introducerade Helical gears (snedkugg) i BT-modellerna för att klara bullerkraven. Med sådana kuggar fodras en tjockare och mer bärig olja än i de rakskurna drev som sitter i sportster. Så Formula+ oljan vart betydligt sämre i sporstern än vad den gamla Sport Trans Fluid var. Det kan slira lättare innan oljan är fullt uppvärmd, och också tjuvdra mer vid inkramad koppling (dragging), samt även smälla mer när man lägger i ettan från stillastående.

Bäst i sportster är GL4 transmissionsionsoljor runt SAE80. Jag tror att Formula+ liksom andra GL5 växellådsoljor för BT med snedkugg ligger på ca SAE 85/90.
En annan bra olja i sportster är därför även Golden Spectro 80W Gear Oil.

Rent allmänt kan sägas att GL5-oljor (pga additiven) sällan är rekommenderade i transmissioner med våta kopplingar, våta diffbromsar osv.

De nya gummiupphängda sportstrarna är jag dåligt insatt i, men jag har läst att de har helical gears/snedkugg på några drevpar from 06. Av rek.tabellerna på Golden Spectros hemsida kan man säkert se om dessa modeller är undantagna eller omfattas av tex HD chaincase oil eller 80W Gear oil.

Förr, när HD hade Sport Trans Fluid körde jag dock på den. Den funkade bra.

Lasse.S
2012-06-17, 19:48
Dom "nya" gummiupphägnda sportstrarna börjar bli gamla nu Jörgen, 8år sedan dom kom ;) jo 3,4,5 skall väl vara sneskuret vad jag vet. får nog byta ut min gamla verkstadshandbok ändå...lite förändringar har det blivit med vxl, lyftarstyrningarna elsystemet och inte minst insprutningen.

Jörgen Karlsson
2012-06-18, 03:12
Dom "nya" gummiupphägnda sportstrarna börjar bli gamla nu Jörgen, 8år sedan dom kom ;) jo 3,4,5 skall väl vara sneskuret vad jag vet. får nog byta ut min gamla verkstadshandbok ändå...lite förändringar har det blivit med vxl, lyftarstyrningarna elsystemet och inte minst insprutningen.

Ja den gummiupphängda motormodellen (utan den fina kasettväxelådan) är mig veterligen fortfarande den senaste motorgenerationen, det är så jag menar. Kanske skulle skriva nuvarande motorgeneration istället.

gronvit
2012-06-18, 07:51
Det är nog bara HD som kan räknas som "ny" efter 8 år utan att någon reagerar nämnvärt.
Bra och enkelt när man behöver delar iaf.

gronvit
2012-07-07, 14:25
OK.

Min koppling har bara fortsatt att slira. Bytte olja till spectro, justerade igen och bytte ännu en gång. Fortfarande slir.

Åkte och köpte verktyg, och lamellsats samt en ny originalfjäder.
Men när jag rivit allt tycker jag att allt ser fräscht ut. Det är klackar kvar på lamellerna, det ser inte särskilt blånat eller bränt ut, allt verkar rakt och inte skevt.

Vad kan problemet vara, är fjädern för klen? Har ca 90 bakhjulshästar, "alla" säger att det borde räcka med originalfjädern.

Vad göra, sätta i den nya lamellsatsen ändå? Den kostar ju ändå 1900:-, byta till starkare fjäder? Rengöra de gamla lamellerna? Tips tack!

http://i1256.photobucket.com/albums/ii484/gronvit78/1e783e1f.jpg
http://i1256.photobucket.com/albums/ii484/gronvit78/deca2ef7.jpg

- - - Uppdaterad - - -

Väldigt tacksam för svar, tips och råd!

Lars Nilsson
2012-07-07, 14:31
Har du haft fel olja i hojen en gång så är det i stort sett omöjligt att få ut skiten från lamellerna.
Testa de nya lamellerna och sätt samtidigt i en hårdare fjäder.
Glöm inte att lägga de nya lamellerna i den nya oljan för att dra i ett dygn innan du monterar dem.
Lycka till

gronvit
2012-07-07, 14:45
Har du haft fel olja i hojen en gång så är det i stort sett omöjligt att få ut skiten från lamellerna.
Testa de nya lamellerna och sätt samtidigt i en hårdare fjäder.
Glöm inte att lägga de nya lamellerna i den nya oljan för att dra i ett dygn innan du monterar dem.
Lycka till

Fel och fel, den harley använder hade jag från början. Formula+.

Jörgen Karlsson
2012-07-07, 14:56
Jag är inte så säker på att originalfjäder stoppar för 90 rwhp. Känns som att det är dags för den 25% hårdare fjädern.

gronvit
2012-07-07, 15:18
Jag är inte så säker på att originalfjäder stoppar för 90 rwhp. Känns som att det är dags för den 25% hårdare fjädern.

Ok. Lamellerna då, rengöra och sätta tillbaka eller byta?

Jörgen Karlsson
2012-07-07, 15:55
Ok. Lamellerna då, rengöra och sätta tillbaka eller byta?

Blöt och sätt i de nya lamellerna först om du redan köpt dem. Slutar det inte slira då så sätt även i den starkare fjädern.

Girlie Bike User
2012-07-07, 16:18
Jag har för mig frågan redan är utredd tidigare här på forumet.De gummiupphängda motorerna som kom 04 har inte samma fjäder på 883 och 1200.H-D har prioriterat användarfunktionen så att 883 har en mjukare fjäder som ej pallar för en 1200konvertering och absolut inte 90rwhp.Använd inte din fjäder om den är orginal 883.

Jörgen Karlsson
2012-07-07, 17:05
Håller med Girlie Bike User. Dvs sitter 883 fjädern kvar är det inte en mössa att den orkar hålla i.
På de nyare sportstrarna skiljer det även i primärutväxling mellan 883 och 1200. 1200 har 96 länk transkedja och större motordrev. Passar på 883 om man vill byta.
Förutom lägre utväxling så sänker det alltså även vridmomentet på kopplingen.

Lars Nilsson
2012-07-07, 17:09
Fel och fel, den harley använder hade jag från början. Formula+.
Fel?
Jag läste bara att du bytt olja och förmodade att den varit felaktig ev.
Kopplingslameller som fått felaktig olja typ bilolja någon gång är näst intill omöjliga att få rena från de tillsatserna som finns i de oljorna(friktionsminskande).
Jag hade castrol gps i en hoj och den slirade då.
Det blev till att lägga dem i bräkleen över natten för att få ut den oljan ur lamellerna.
Sen är det oftast vridet som får hojen att slira på kopplingen inte toppeffekten.
Om du nu inte ligger där hela tiden.
Sen skulle jag lägga på de extra pengarna på en ny fjäder när man ändå har kopplingen isär.
Den kommer att hålla ihop grejerna bättre och klara ev fler motoruppgraderingar.

JohnnyRocker
2012-07-07, 21:37
Till saken hör att uppgraderingen är gjord av Tassen, är det ens troligt att han skickar ut en båge med för svag koppling relativt den power han satt ihop ? Bara undrar för det är inte så jag uppfattat Tassens byggen/mods.

Girlie Bike User
2012-07-07, 22:41
"På de nyare sportstrarna skiljer det även i primärutväxling mellan 883 och 1200". Nja det gäller bara USversionen, HDI har samma primärutväxling men ej samma sekundär. Primär 38-57 sekundär 883 28-68 1200 30-68

JohnnyRocker
2012-07-07, 22:51
Bumpar tråden en kortis, vill bara tacka dig GBU för råden med CVn som jag bestyckade om till polaren, det blev så bra allt lirade perfekt från start.

Jörgen Karlsson
2012-07-08, 02:19
"På de nyare sportstrarna skiljer det även i primärutväxling mellan 883 och 1200". Nja det gäller bara USversionen, HDI har samma primärutväxling men ej samma sekundär. Primär 38-57 sekundär 883 28-68 1200 30-68
Ok!
Då får jag se mig rättad. Jag köper iaf transkedjor till min S&S-motor från Probike till de gummiupphängda 1200 sportstrarna, eftersom den har 96 länk, vilket fordras för min större Bandit kopplingskorg. Betydligt billigare än att köpa Diamond 96-länkkedja från Bandit.
Visste inte att det var gemensamt på de europeiska 883 sportstrarna.

Lasse.S
2012-07-08, 07:35
Har ett svagt minne att min 04a 883a som blev 1200a slirade ibland också trotts att jag bara hade 81 rwhk på den, när jag byggde 1440 bytte jag enbart till starkare fjäder med annan utväxling som fungerade klockrent även på klistrad bana men jag har även ett svagt minne att uppgraderingen på 05 an var bl.a grövre bakaxel samt lättare koppling, hur dom löste det vet jag inte om det var med fjäder eller utväxlingen.

gronvit
2012-07-08, 20:37
Enl. PRO-Bike så är fjädern samma till 1200 och 883 på -07. Däremot finns det en SE-fjäder som är starkare, men den sitter inte original på någon av dem. Men jag tar barnett-fjädern direkt och testar med att brakeleena lamellerna så får vi se. Nu har jag ju kompressionsverktyg och vet hur man öppnar upp så det är ju tätt snabbt gjort. Enda grejen är väl att det kostar 500:- i packning och olja varje gång.

gronvit
2012-07-08, 20:45
Och som du säger JR, tassen menar att det ska räcka med org-fjädern. Men att hd's org-olja (formula+) är skit.

JohnnyRocker
2012-07-08, 22:24
Okey, låter som en god ide men jag tycker du skall sätta i det nya kopplingspaketet som du ändå har hemma. Som min gamla Farmor alltid sa "Snålheten bedrar Visheten" :D

Jörgen Karlsson
2012-07-09, 04:08
Enl. PRO-Bike så är fjädern samma till 1200 och 883 på -07. Däremot finns det en SE-fjäder som är starkare, men den sitter inte original på någon av dem. Men jag tar barnett-fjädern direkt och testar med att brakeleena lamellerna så får vi se. Nu har jag ju kompressionsverktyg och vet hur man öppnar upp så det är ju tätt snabbt gjort. Enda grejen är väl att det kostar 500:- i packning och olja varje gång.
I med SE eller Barnettfjäder. Jag vet iaf att på "di gamle" stumt monterade 5-pet evosnurrorna så krävdes dessa fjädrar för att hålla i från ca 90 rwhp och upp.
Jag fick byta till SE-fjädern när jag tog upp min 1200:a 1993:a till 100 rwhp.

Dessa fjädrar är inte tunga att koppla om du har normalnävar, inget att yvas över.'

- - - Uppdaterad - - -


Och som du säger JR, tassen menar att det ska räcka med org-fjädern. Men att hd's org-olja (formula+) är skit.

Jag och Tassen är överens vad gäller Formula+ oljan. Den draggar ofta och slirar ibland i sporrar. Synd att HD tog bort den specialutvecklade sportsteroljan, SportTransFluid. Spectro 80W trans fluid alt. Spectro Heavy Duty Chaincase är idag det bästa alternativet till SportTransFluid enligt min uppfattning.

Om du justerat kopplingen korrekt och Tassen har byggt motorn så hör gärna med honom. Han har koll, vi pratar ofta på tfn.
Vill inte lägga mig i en motor han har byggt, han vet vad han håller på med. Säger Tassen att man kan klara denna setup/effekt på oem-fjäder så har han förmodligen rätt, men då krävs ngt som han vet och jag inte vet. Gör som han säger då.

Dunder
2012-07-09, 06:04
Kan vara så att kopplingskorgen är sliten där dom yttre tänderna på lammellerna går i ingrepp! Kolla glidytan på kopplingskorgen! Blir liksom gropar efter tänderna som gör att dom inte löper som dom ska,,

Pulare
2012-07-09, 08:09
Kopplingsfjädern på en 883 2004 har nummer 37910-04A den till 1200:an har nummer 37924-04

Girlie Bike User
2012-07-09, 09:16
Det stämmer och de senaste numren är 37910-04B och 37924-04A. Sedan finns det en SE clutch sats(38002-04) och den innehåller en 10% starkare fjäder partsno 37949-98A.Barnettfjädern(MT-77) som är 25% styvare kan upplevas som tungjobbad i handtaget.Jag har använt Energy One(BT-15) som är 15% styvare och funkar bra även för kvinnohänder.Jag tycker du skall fråga din källa på Probike vad han eller hon svamlar om när det gäller koppling på Sportster.

gronvit
2012-07-09, 16:23
Då är det en 1200-fjäder jag fick med mig från Pro-Bike Täby iaf (37924-04A).
Fan, ska man våga köra med den eller vänta på barnettfjädern. Då är den ju hårdare än den som satt på innan iaf...

gronvit
2012-07-10, 11:10
Nä, barnettfjäder 20% starkare är slut hos leverantör i Holland, slut på Bikeline...
Jag slänger i de nya lamellerna och drivplattorna som legat i olja, i med 1200-originalfjädern och en liten bön till hojgudarna att det ska räcka.

Jag klarar inte en dag till utan hoj nu.

Stort tack till alla som hjälpt till här, det känna så mycket skönare att bolla lite när man gör något för första gången!

Henrik Forslund
2012-07-10, 13:35
Lycka till

Girlie Bike User
2012-07-10, 19:42
Jag har både Barnett MT-77 och Energy One BT-15 på hyllan om du behöver bättre fjäder.

gronvit
2012-07-10, 22:47
Typiskt.
Jag slängde i 1200-fjädern tidigare idag, nu slirar det inte längre iaf, så jävla skönt!

Jompa
2012-07-10, 23:23
Gott!

Jörgen Karlsson
2012-07-11, 12:34
Typiskt.
Jag slängde i 1200-fjädern tidigare idag, nu slirar det inte längre iaf, så jävla skönt!
Grattis.
Men vad betyder detta, är det alltså skillnad på 883 och 1200-fjädrarna även på europeiska gummisportstrar?

gronvit
2012-07-11, 15:18
Grattis.
Men vad betyder detta, är det alltså skillnad på 883 och 1200-fjädrarna även på europeiska gummisportstrar?

Tack.

Ja det är tydligen olika, (de var märkta med olika färg också).
Samma primär utväxling men olika sekundär och fjäder på 883 och 1200.

Lite OT, men det, toppar och cylindrar är väl det som skiljer förutom utseendegrejer. Kammar, är de olika förresten?

Jörgen Karlsson
2012-07-11, 20:10
Tack.

Ja det är tydligen olika, (de var märkta med olika färg också).
Samma primär utväxling men olika sekundär och fjäder på 883 och 1200.

Lite OT, men det, toppar och cylindrar är väl det som skiljer förutom utseendegrejer. Kammar, är de olika förresten?

Ok. Skönt att du klarade dig med HD oem-1200-fjäder då. Måste varit ett misstag att den inte redan varit monterad med tanke på både konvertering och trim.

Girlie Bike User
2012-07-11, 22:01
När det gäller de gummiupphängda motorerna, förgasarmodellen av 883 har de gamla D-kammarna 1200 har W-kammarna som kom redan 1998 på 1200 sport modellen. Med insprutning har även 883 W-kammarna