handdator

Visa fullständig version : Vevhus vent S&S super stock toppar twincam



belsebub36
2012-05-22, 19:42
Hejsan!

Vill ha lite tips och ideer hur ni har löst vevhusventilationen på S&S toppar? Det är ju inte samma som HD där man kombinerar fästet till luftfiltret.
Har lite funderingar på en catch tank. Vet att på S&S har på sina luftfilter en en nippel på baksidan för ventilationen men är i nuläget inte så sugen på att investera i ett nytt filter.
Kanske blir det bara en slang ner och släpper ut det på marken..:I:

Broder Dalton
2012-05-24, 12:17
Absolut!

Banjonipplar/ bygel och slang rakt ner i backen! Vinkla den lite utåt bara för att inte riskera ev vent-flås på backdäcket

Kör alltid så,, skiter i miljötrams....

Jörgen Karlsson
2012-05-24, 13:30
Använd S&S kit med inline slangmonterade backventiler vetja! De hjälper märkbart till att bygga upp ett undertryck i vevhuset. Sedan vidare med slangarna till catchtank med andningsfilter på.
Fördelen med catchtank isf för rakt ned i gatan är inte bara miljön samt mindre olja på vägen (halkrisk för andra motorcyklister i tex rondeller). Du får ju även en ytterligare metod att tillståndsbedöma din motor. Börjar det tex komma mycket olja i catchtanken, så vet du tex att du har mycket blow-by. Är det mest kondensvatten i catchtanken så tätar ringarna bra. Ytterligare en nackdel att bara dra slangen rakt ned i gatan är att det inte är tillåtet på strippen eller bandagar.

Håller med onatop att det är lite synd att dra vevhusventen till luftfiltret, det triggar spik, sölar ned filter och bidrar till koks i förbränningsrummet. Vill man dra venten till luftburken så är det bättre att ha just en oljeavskiljande catchtank först och sedan vidare till luftburken.

Riktigt rejsigt vore förstås inline backventiler -> catchtank -> avgasejektorer. Lite overkill på en gathoj, men jag kan erkänna att jag är lite sugen på att prova ejektorer för att se om det kan sänka vevhustrycket ännu mer. Vevhustrycket med och utan ejektor kan man ju logga i bänk hos tex Supertwin (via slang från timing hole)

Hejsan!

Vill ha lite tips och ideer hur ni har löst vevhusventilationen på S&S toppar? Det är ju inte samma som HD där man kombinerar fästet till luftfiltret.
Har lite funderingar på en catch tank. Vet att på S&S har på sina luftfilter en en nippel på baksidan för ventilationen men är i nuläget inte så sugen på att investera i ett nytt filter.
Kanske blir det bara en slang ner och släpper ut det på marken..:I:

belsebub36
2012-05-26, 01:05
Använd S&S kit med inline slangmonterade backventiler vetja! De hjälper märkbart till att bygga upp ett undertryck i vevhuset. Sedan vidare med slangarna till catchtank med andningsfilter på.

Jag har redan monterat backventilen. Håller på att leta upp en snygg liten catch tank.
Något i denna still får det bli7158

Jörgen Karlsson
2012-05-26, 01:12
Använd S&S kit med inline slangmonterade backventiler vetja! De hjälper märkbart till att bygga upp ett undertryck i vevhuset. Sedan vidare med slangarna till catchtank med andningsfilter på.

Jag har redan monterat backventilen. Håller på att leta upp en snygg liten catch tank.
Något i denna still får det bli7158


Ser bra ut, thats the way!

Matte-Meck
2012-05-26, 16:38
Jag har redan monterat backventilen. Håller på att leta upp en snygg liten catch tank.
Något i denna still får det bli7158

Tjena!!

Håller på med precis samma projekt som du!!
Ska göra om på en RewTech.

Riktigt snyggt, det jag ser på bilden!

Har du lust att maila mig några fler bilder med lite närmare detaljer?
Var har du hittat prylarna?

Tacksam för alla svar och tips!!

Matte
nymme199@hotmail.com