handdator

Visa fullständig version : Ny programvara SE Race Fueler?



harly2006
2012-05-22, 14:43
Tja! Är det nån som vet nå om man måste lägga in ny programvara i ecu samt i Se race fueler brukar det vara vanligt... Har en NT 2006..

admin
2012-05-22, 14:49
Beror på vad du har gjort med Harleyn. Några nyinköpa delar?

harly2006
2012-05-22, 15:14
Nej inte nå nytt,undrar brukar det vara vanligt för jag hörde med HD verkstad och dom sa att fanns ny progvara eller är det som vill plundra läderet på en tro....

admin
2012-05-22, 15:28
Det kan säkert stämma att det kommer nya mappar som förbättrar allt möjligt, samma gäller bla Power Commander.
Sen är det frågan om du behöver den? Hade inte nöjt mej med ny programvara endast isåfall, utan passat på att bänka i samma veva.

Båging kan nog fylla på med mer och rätt info.

harly2006
2012-05-22, 16:52
Ok jag ska in där på fredag så då kan dom ju bänka i samma veva.... vi får se om båging svarar..

TCKalle
2012-05-22, 17:35
Om jag fattat rätt är Racefuelern HD's enklare variant av powercommander, alltså ingn programvara medan racetunern är ny programvara till ECU'n där du även kan labba med tändning osv.

admin
2012-05-22, 17:38
Aha, det finns det en sån oxo :)

32136-06A

http://i1228.photobucket.com/albums/ee444/Harleyforum_Sweden/cae4d3c7.jpg

harly2006
2012-05-22, 19:05
Jaha en sån pryl har man så då är frågan finns det olika program till en sådan,,,

admin
2012-05-22, 19:20
Ganska basic, som TCKalle skrev. Man justerar den med potentiometrar, inte programvara som jag fattar det. Likt Vance & Hines FuelPak.

32136-06A SCREAMIN' EAGLE PRO EFI RACE FUELER
Tune the fuel flow on your EFI bike. The tuner can elec-tronically add fuel in much the same manner as increasing jet size on a carbureted system. It allows for quick tuning for the addition of less restrictive, free flowing intake and exhaust systems.
The Fueler offers "bands" of adjustment that take into account operating ranges, such as idle, acceleration, and steady speed. The Fueler is a self-contained unit that requires no computer interface.
Adjustments are made by setting fuel, RPM and accelerator pump potentiometers, with changes monitored on LED indicators. Race Fueler can be adjusted to add additional fuel for '96-'04 models, and add or subtract fuel on '05-later models.
The compact unit is designed for "plug-in" installation and remains on the bike for convenient tuning. Tuner affects fuel delivery only and cannot change rev limit or spark timing. For race application only. Fits '06-'07 fuel-injected Dyna,Softail and Touring models.

harly2006
2012-05-22, 20:14
Jag hittade en del info som någon annan begriper... http://www.msttn.com/dyna/sertum.pdf

admin
2012-05-22, 20:27
Fet PDF. Men den mjukvaran är nog för SERT och/eller SEST som är helt andra system. Jag har pm:at Båging om tråden. Just nu famlar vi bara i mörkret :)

1_swede
2012-05-22, 21:06
Det som ni tillsammans redan har kommit fram till här är ju helt rätt!

Vad jag har förstått efter att ha läst manualen till min egen Race tuner är att;

SE Race Fueler är ett system som ansluts till elsystemet och med vilken man sedan kan ändra insprutningstiden. Race fueler kräver ingen programmering eftersom det sitter fast monterat som en del i ordinarie elsystem.

SE Race Tuner är bl.a. ett dataprogram som tillåter i stort sett vilka förändringar som helst i insprutningssystemets styrenhet. De programmerade förändringarna överförs sedan till insprutningssystemets styrenhet och ersätter därmed det tidigare programmet. Det är detta som beskrivs i manualen här ovan, se pdf-dokumentet i en tidigare post.

harly2006
2012-05-22, 21:07
japp det ser så utt *smch*

harly2006
2012-05-22, 21:13
Är det HD verkstad som kan ordna olika inställningar då för det ser ju omöjligt utt för en vanlig hojåkare.....

admin
2012-05-22, 21:17
Men varför vill HD ta in din hoj och "programmera om" som du skrev i post #3. Det fattar jag inte.

1_swede
2012-05-22, 21:31
Vad det gäller SE Race tuner så levereras detta med en CD-skiva med olika programvara för styrenheten, till olika motoralternativ och för olika förändringar, som t.ex olika avgassystem, luftrenare och kamaxlar. Således kan man själv köpa till en kabel för att sedan själv överföra programvaran till styrenheten. Man kan också göra egne förändringar via den medföljande mjukvaran och prova sig fram. HD verkstaden kan givetvis också göre detsamma.

1_swede
2012-05-22, 21:37
Jag undrar också vad det är HD verkstaden vill programmera om, om du har en SE race fueler?

harly2006
2012-05-22, 23:16
Det var någon typ ny programvara,så jag får se på fredag,får se om dom kan bänka den då...

Båging
2012-05-22, 23:25
Då skall vi se :)

ECU'n (datorn som styr i stort sett samtliga funktioner i insprutning och motorstyrningen samt kommunicerar med larmboxen om det finns en...) kan uppdateras vid behov. Man gör det helst varje gång cykeln är inne på service eller liknande. Man kan väl likna det med att uppdatera Windows ungefär..... man ändrar ingenting utan snarare ser till att sista versionen av programvaran som styr ECU'n är installerad.... man hittar väl småsaker hela tiden som kan förbättras eller helt enkelt rättar till kända programfel. Det här skall inte påverka mappningen om man har SEST/SERT, men man kan för säkerhets skull se till att man har senaste mappningen (filen som sparats) till hands om det skulle behövas.....
Skamligt dock om man tar betalt för det tcker jag.... jag ser det mer som en servicepunkt som alla andra.... Själv kan jag inte göra det dock eftersom endast auktoriserade ÅF har tillgång till diagnosdatorn man gör uppdateringen med. Nämnas kan också att en hel del annan data om cykeln sparas i USA samtidigt, typ chassinummer, miltal osv....

Har man SEST/SERT kan man på samma sätt uppdatera programvaran i den, dvs inte mappen i sej själv utan bara själva styrprogramvaran... just den biten behöver man dock inte göra hos en ÅF (till skillnad mot ECU-uppdateringen) utan det kan man t.o.m. göra själv förutsatt att man har CD-skivan och kabeln...

Race Fuelern är en extern enhet som sitter mellan ECU'n och spridarna. Man kan via 3 potentiometrar justera blandningen i låg, mellan och högvarvsregistret.... lite som att justera 3 munstycken ungefär. Går på inga sätt att jämföra med SERT/SEST som justerar samtliga tabeller/parametrar direkt i ECU'n... RaceFueler'n *kan* räcka förutsatt att cykeln är hyggligt ok från början och att man håller sej till luft&buller..... dock inget jag rekommenderar... Har genom åren justerat 1 och plockat bort 4-5 stycken ;)
RaceFuelern kan inte uppdateras. Innehåller ingen programvara....

Man kan överhuvudtaget inte jämföra SERT/SEST med någon annan "piggybacklösning" (PowerCommander, RaceFueler, V&H FuelPak osv osv) på marknaden.... SERT/SEST är betydlig mer avancerade, har tillgång till samtliga justeringspunkter/tabeller och inte minst tändkurvor...

Det var väl ungefär vad jag kunde läsa ut att ni kanske ville veta? Skrik till om det är ngt mer :)

admin
2012-05-22, 23:33
thb; Båging is da shit!

harly2006
2012-05-22, 23:37
Ok Tack för det, kan man bänka motorn med att man har Race fueler,så då man mappar motorn så gör man det via ecu,n som typ man gör på disel bilar eller har jag försått dig helt fel.....

Båging
2012-05-22, 23:49
Ja, skall man skilja det åt kanske man skulle säga att man justerar blandningen RaceFueler medan man mappar med SERT/SEST... bägge görs med fördel i bänk ;)
Att justera/mappa cykeln utan bänk är väl ungefär som att skaka om burken med munstycken och hoppas att det man tar är rätt......ungefär ;)

Att man kallar det för mappa beror förmodligen på att man kan presentera bränsle/tändningstabellen som en karta (engelska map)...... det har blivit lite svengelska av det där, men folk fattar betydelsen :)
Så här kan en map se ut som exempel...

http://www.ncs-stl.com/motorcycle/SertMap.jpg

harly2006
2012-05-23, 06:24
ok då förstår jag,jag ska se vad som händer på fredag,stort tack för info kursen du vet en del vet alt andra ingenting,på forumet får man veta MYCKET BRA jag återkommer på fredag med info.....:I:

buch
2012-05-23, 08:46
HD verkstad använder inte samma SESPT mjukvara, men et anancerad version som het DIGITAL TECHNICIAN II.