handdator

Visa fullständig version : Bensin i oljan??



Go Leafs Go
2012-05-21, 10:36
Hejsan

Jag har upptäckt att bensin runnit/kommit in i oljan på min 2003 sportster 883.?? Har bara kört lite i år och tyckte att den gick dåligt så åter fick den plats i garaget. Såg först att bensin rann ut via "overflow" slangen fram. Stängde bränsleventilen o körde lite. Det verkade åtg detta problem men sedan kändes den slö efter en lite (mkt kort) tur. Var då Jag upptäckte bensin i oljan då jag skulle bara kolla olja nivån. Mc´n gick som den skulle förre året men nu mår den dåligt. Nån som kan tippsa mig om Vad det kan vara?? Hur jag skulle kunna åtg?? osv.

Mycket tacksam för svar/tipps

Tundra Trotter
2012-05-21, 11:57
Ett visst upptag av benzin i oljan är normalt när oljan rullat 5-600 mil , ( oljebyte) . men i ditt fall vete f.. Intuitivt tänker jag slitna kolvringar , ( komp prov) . Byt ojla och filter och kolla oljan när du tankar. Börja där och be till vår Herre om lycka och väl gång ( motor ). :))

stroker49
2012-05-21, 13:46
Overflowslangen? Ursäkta en okunnig, är det förgasare på en sådan där?

Lars Nilsson
2012-05-21, 16:04
Rent teoretiskt, kan man inte få in soppa via vevhusventilationen om förgasaren flödar?
En fundering bara.

Lasse.S
2012-05-21, 16:19
tror jag blir svårt, vevhusventilationen är ju bra mycket högre en flotörhuset, sen finns det väl ett överfyllnadsrör i förgasaren som ligger lägre än insuget så i princip skall det inte gå få in bränsle i motorn mer än när den är i gång, men det finns kanske bastard byggen som inte är byggda på detta sett...vad vet jag ;)



Rent teoretiskt, kan man inte få in soppa via vevhusventilationen om förgasaren flödar?
En fundering bara.

Jörgen Karlsson
2012-05-21, 18:08
Om det rinner bränsle ur förgasarens överflödningsslang så krånglar förmodligen flottörmekanismen (flötet eller nålventilen).

När hojen står på sidostödet så kan bensin rinna in i cylindrarna där det sipprar förbi kolvringarna och hamnar i vevhuset för att sedan späda motoroljan när motorn startas. Bensin i oljan är därför ett vanligt symptom på överflödande förgasare.

Vissa vacuumkranar kan ibland bli läck i membranet, så att bensin rinner till insuget via vacuumledningen, jag vet dock inte om det kan hända på HD:s vacumkranar. Jag har inte pillat med dessa.

Om du har vacuumkran ska du förmodligen ta och kolla den också, ty den ska normalt stänga när motorn stängs av. Iaf när den inte står i läge PRI, vilket innebär att man tvångsöppnar kranen.

stroker49
2012-05-21, 18:26
Ja, det var därför jag frågade om förgasare men Jörgen täckte detta. Du måste alltså fixa förgasaren (kan vara bara lite skit eller annat problem) samt fixa bensinkranen.
När du har fått så mycket bensin i oljan så bör du inte köra förrän du bytt oljan (lite olja typ en matsked eller så gör ju inget i hela oljevolymen och kokar snart bort men nu har det blivit för mycket för att vara bra).

Lasse.S
2012-05-21, 18:59
Jag gjorde misstaget en gång som kunde gått riktigt illa men slutade med svedda ögonbryn o rejäl puls.
En av mina cv 51 or hade hängt sig o sölat e85 till en stor pöl under hojen på grund av att jag lutade den med kraftig vinkel mot en vägg för att komma åt under, slangarna var 1/2" så det flödade bra.
Då gjorde jag tanke vurpa med att ta ur stiften för att blåsa ur motorn med startmotorn men det ville sig inte bättre än att det slog 2meters flammor rakt upp i ansiktet på mig o pölen under börja brinna, som tur var stod brandsläckaren jämte mig så jag fick släckt direkt, ofta låg den i släpet och då hade det troligen inte funnits något kvar, man lär så länge man lever :)

Lasse.S
2012-05-21, 19:11
En annan historia om bensin i oljan...eller e85 i detta fallet, för varje tävling kör man ny olja i motorn men på grund av att man kör en racemotor väldigt fett och med många kallstarter blir oljan "utspädd" bara efter 5-6 repor då den aldrig får "koka ur"
Då det för övrigt inte är något fel på oljan fick den koka ett par timmar i en fritös jag hade till ändamålet, man såg på färgen och kände på lukten när spriten dunstat bort :)

indy 500
2012-05-21, 19:20
Har en fyrhjuling med defekt cylinderfotspackning p,g,a trasig flottörnål, de var säkert 1,5 liter extra i tråget. Lurigt, man kollar ju inte oljenivån varje dag.

stroker49
2012-05-21, 19:32
Jag höll också på att ställa till med stor eldsvåda en gång när vi fylltupp en Husqvarna 250 cross med bensin. Vi tog ur stiftet och kickade till varvid bensinen sprutade rakt upp, innan jag kickade till igen kom jag att tänka på att tändhatten hängde i närheten av cylindern och det hoppade gnistor där!

Under kriget så använde man sig ibland av tekniken att blanda bensin i oljan så att den blev tunn (det fanns inte helsyntet 0W-30 då). Då kunde man starta motorn nästa dag trots att det var smällkallt och bensinen kokade snart bort så att den inte försämrade smörjningen. Nu har man ju lite olika förväntningar på livslängden på en Rolls Roys Merlin om man skall upp och slåss med tyska flygaress jämfört med en Harley som ofta håller 80-100 år utan problem. Om jaktplanet kom tillbaks flera gånger var ju bara det en succé, med eller utan skuren motor!