handdator

Visa fullständig version : Märkligt elfel



Janne
2012-05-20, 17:06
Tänkte höra om någon har nåt tips på ett enligt mig märkligt fel på hojen.

Historik: EN vecka efter att garantin gått ut för två år sedan så slutade hastighetsmätaren OCH motorvarningslampa, oljetryckslampa, neutrallampa och indikatorlampan för sjätte växeln att funka. Inte permanent utan under intervaller som kunde vara allt från en sekund till tjugo mil. Fick Probike i Sätra att göra ett goodwillärende av detta. Man hittade inget fel (litar på mecken som kollade hojen) men det bestämdes att det skulle beställas ett nytt mätarpaket.
Nu slumpade det sig så att eftersom allt funkade kanon hela den säsongen och nästan hela förra så brydde jag mig aldrig om att trycka på om bytet.

I slutet på förra säsongen var det dags igen, samma fel som dyker upp under olika långa intervaller, på slutet av säsongen funkade inget under de senaste tjugo milen.

När det var dags att starta upp i år så funkade allt perfekt utan att jag gjort någonting. Ända till idag efter c:a femtio mil då skiten började igen. Har själv lättat på mätarpaketet bara för att konstatera att man nog får gräva djupare än så.

Pratade med Probike innan säsongen men där ville man inte kännas vid något efter så lång tid trots att dom troligen lyckats missa att beställa mätarpaketet (har efter två år inte hört någon ringa om att det kommit).

Troligen finns det något jordfel någonstans men lite märkligt med tanke på hur många olika funktioner som lägger av.

Någon som har några idéer om var man ska gräva?

indy 500
2012-05-20, 17:35
Tror inte på något jordfel, oljetrycksgivaren ska ju ha en plus. Skulle nog ohmat förbindelsen från säkring instr 15A. Fram till instrumentkontakt nr6. Även förbindelsen från säkring "battery 15A fram till nr2 på instrument panelen. Däremellan har du nog felet.vic;

admin
2012-05-20, 17:47
Kolla om du kan tvinga fram någon felkod:

http://harleyforum.se/showthread.php?8-Felkoder-Dyna-06-gt

Janne
2012-05-20, 21:50
Indy.

Får försöka kolla och se om man hittar allt ;)
Sitter dessa kontakter under mätarpaketet?


Admin.

Ska kolla det. Vet att Probike kunde konstatera att felen HADE uppstått via historiken men de hittade som sagt inga fel och fel som är tillfälliga är ju inte helt enkla att hitta. F.ö. kan jag nämna att allt funka när jag slog på tändningen ikväll.


Kan man inte klara det själv får väl Åk-Lagaren göra en insats.