handdator

Visa fullständig version : Trött fotbromscylinder



stroker49
2012-05-18, 15:23
Hoj: FLH 1977
Bromscylinder: Original Lockheed

Denna huvudbromscylinder verkar trött. Det känns som om jag har luft i systemet men om jag pumpar lite så funkar bakbromsen ett litet tag. Men efter en stund krävs pumpning igen. Jag behöver troligen nya packningar eller en ny bromscylinder. Men jag har bytt denna cylinder två gånger på mindre än tjugo år, varför ger den upp så fort? Handbromscylindern har funkat bra i 35år.

raketroger
2012-05-18, 18:57
Jag råkade ut för liknande kommentarer om min relativt nya hoj på bilprovningen. De tyckte att den retarderade långsamt. Hmmm... Jag har orginalbromsar på. De borde inte klaga. Problemet visade sig vara i besiktningsmannen var minderårig - mer eller mindre - ett "pryo" du vet. :) Han orkade inte klämma handtaget. Jag själv låser framhjulet utan vidare - trots enkelkolvsoket fram. Jag är en gammel jäfvel. :) Bromsstäckan hänger mer på gummit i däcket än knipet på kolvarna. Kan det varit så att du inte trampar med hela benet? No offense. Jag tror med all säkerhet att du orkar, men du kanske försöker för snällt. Vi vårdar ju alla våra hojar med hela hjärtat. MEn var inte blyg - tryck ner pedaljäfveln. Hel foten ska på! Dunka bara! :) Lite luft klämmer lårmuskeln lätt ihop. :)

admin
2012-05-18, 19:11
lol;

pidde
2012-05-18, 19:39
Skämtar du .Banan oket är väl världens bästa .Tyvärr har jag trumma bak på min -67a Skovel.thb; funderar starkt på en modifikation :cool:

pidde
2012-05-18, 19:51
Skämtar du .Banan oket är väl världens bästa .Tyvärr har jag trumma bak på min -67a Skovel.thb; funderar starkt på en modifikation :cool:

Jag läste inte hela din skrift Jag blev rent konstig i huvudet när jag trodde du hade problem med oket W;Jag har aldrig hör att någon har strul med domrnt;.Men din bromscylinder kanske behöver lite kärlek efter 35 år fast det är en H-D

raketroger
2012-05-18, 20:15
Eller så köper man bara charmen med ½fungerande HD grejer... Vi människor är inte mycket bättre heller. re;

stroker49
2012-05-19, 18:26
Idag har jag luftat bakbromsen på hojjen i fråga. Det var en hel del luft. Men, hur får man in luft i systemet? Det verkar som om det tar sig in luft i bromssystemet.

Lars Nilsson
2012-05-19, 20:05
När bytade du bromsvätska sist?

stroker49
2012-05-19, 20:18
Det brukar jag faktiskt göra ibland även om silikonbromsvätska (DOT 5) inte är så känslig för ålder. Men skall jag hålla på att lufta så håller den sig färsk. Bromsoket har blivt ompackat någon gång genom åren och huvudbromscylindern är nog inte mer än drygt 15år. Kan det komma in luft på något sätt genom bromsslangen (gummislangen sista biten till bananoket)? Den slangen är 35 år gammal och jag har fundert över hur länge den kan hänga med.

Lars Nilsson
2012-05-19, 21:05
På din hoj ska du inte köra med dot 5 olja.
Dot 4 blir kanon.

stroker49
2012-05-19, 21:13
Varför inte DOT5? Det står så i instruktionsboken och det har funkat bra i 25år. På min andra hojj med ISR-bromsar kör jag dock med "vanlig" bromsvätska.

pidde
2012-05-19, 21:31
Idag har jag luftat bakbromsen på hojjen i fråga. Det var en hel del luft. Men, hur får man in luft i systemet? Det verkar som om det tar sig in luft i bromssystemet.

Jag tror du får släppa lite på gasen ,du kör väl så in i helvete hårt så bromsvätskan kokar.Då bildas vatten som sen blir luft.Det är nog därför du har så kort livslängd på stumparna:b:

stroker49
2012-05-19, 21:37
Pidde: Jo, så är det nog. Med en original otrimmad shovel (i och för sig FLH kam!) så är det svårt att tygla all ystra hästar.

Jag kokte bromsarna fett när jag åkte ner för Kitzbühlerhorn 1990, men nu har de kallnat.

Jag har haft hojjen i 25 år och den var oskruvad och hade gått 1600 mil när jag köpte den. Packboxarna i framgaffeln fick jag byta redan när hojjen var 25 år men jag väntar fortfarande på bromsslangarna och bakstötdämparna. Annars har jag nog titat över allt under åren.

Kolla en strutshovel, kan det bli bättre?

7018

Lars Nilsson
2012-05-19, 22:10
citat:
"DOT 5 does not damage paint like other brake fluids do, but is not recommended by AP Lockheed for use in their systems due to higher wear than with other type fluids.
If silicone is introduced into an older brake system, the silicone will latch unto the sludge generated by gradual component deterioration and create a gelatin like goop which will attract more crud and eventually plug up metering orifices or cause pistons to stick. If you have already changed to DOT 5, don't compound your initial mistake and change back. Silicone is very tenacious stuff and you will never get it all out of your system. Just change the fluid regularly. For those who race using silicone fluid, I recommend that you crack the bleed screws before each racing session to insure that there is no water in the calipers."

stroker49
2012-05-19, 22:22
Jag vet att vanlig bromsvätska på många sätt är bättre än silicondito. Men jag använder det på min gamla för att det var original och så har jag haft det sedan åttiotalet. Så jag tror inte riktigt att det är det som är problemet nu.

stroker49
2012-05-20, 16:54
När jag luftade igår så fanns luften väldigt nära bromsoket, det var inte som om jag hade luft vid huvudbromscylindern som jag fick flytta bakåt medelst pumpande. Jag har nu fått för mig att det är den 35-år gamla bromsslangen som går från bromsrörets koppling vid växellådans undersida och efter svingen till bakhjulet som är defekt och har spricka som suger in luft men håller tätt åt andra hållet. Det lär förekomma! Nu har jag besiktning på torsdag och Bike Line har inte originalslang till hojjen så jag antar att man får knåpa ihop något själv. Men vad skall jag ha? Bromsslang tefon 1/8" svart BL31-442 får väl duga. Men kopplingar? Den raka kopplingen i bananoket, kan 1/8" PTF BL31-280 passa? Kopplingen under växellådan, 3/8"-24UNF BL31-279? Om denna koppling passar kanske det inte blir så bra i vilket fall då det är en böjd rörstump som ansluter till bromsslangen och det kan bli trångt där den sitter. Var får man tag i en originalliknande bromsslang?

stroker49
2012-06-30, 15:10
Lite uppföljning. Jag demonterade och inspekterade den 35 år gamla bromsslangen till bananoket och hittade inget fel. Så jag har nu bytt grejjorna i huvudbromscylindern trots att jag gjorde detta för bara ca 10 år sedan sist. Nu funkar allt perfekt igen. Experimentet för att se hur länge en bromsslang kan hänga med fortsätter, även fram är det aldrig bytt. Fram har jag renoverat bananoket härom året men bromscylindern är aldrig rörd, bra grejjor när Jimmy Carter satt i "orala rummet"!