handdator

Visa fullständig version : Nån mer som har bekymmer med startmotorn till tidiga TwinCam88?



Mr Davidson
2012-05-18, 15:31
Tjena!

Ny här på forat, så man får väl göra bort sig med en liten fråga... Har bekymmer med att el-starten strular när spisen är varm (dock inte igång, får jag väl tillägga, så ingen lägger skottpengar på mig). Vill inte kugga i riktigt, utan kan ibland släppa taget med en skrammel/rassel/slag som får en att undra om sista stunden är kommen. Hänt ibland under ca 3 år, alltid med varm motor, men än så länge inget som havererat vid dessa "överkuggningar". Istället blivit fena på släppa startknappen snabbare än Fantomen.

Tips, erfaranheter nån? frv;

admin
2012-05-19, 14:11
Har googlat och hittar en del trådar ang svårstartade varma TC88:or..
Ser att Daytonatändning ska ha hjälpt vissa.

http://www.v-twinforum.com/forums/twin-cam-engine-mods/89215-possible-fix-my-hot-starting-problem.html

http://www.v-twinforum.com/forums/twin-cam-88-engine-technical-discussion/20988-hard-starting-03-flstf-when-hot.html

admin
2012-05-19, 14:17
Ett tips.





What you are experiencing is pretty common on piped and jetting bikes. The quickest way to start it up when the bike is hot and after it has sat for 10-15 min. is to open the throttle slightly when cranking it over. Don't give it a squirt of gas just open the throttle slightly when hitting the starter button. 1/8 throttle should be enough. It should fire right up.

Basset, you should try this too, assuming that the carb is adjusted properly. Mikuni carbed bikes can be finicky when starting hot. The motor just needs a bit of air. That's why four stroke dirt bikes have a hot start button. It's just a separate air passage that gives the motor more air for easier hot starts.

Mr Davidson
2012-05-19, 22:20
Jag behöver ju inte vara orolig göra bort mig när jag ställer frågor... Dom som svarar läser ju inte ens frågan.... pl; *flinar å retas lite*

Den är inte svårstartad, startmotorn kuggar över...

indy 500
2012-05-19, 23:11
http://www.google.se/url?sa=t&rct=j&q=bendixdrevet&source=web&cd=1&ved=0CFYQFjAA&url=http%3A%2F%2Fwww.maringuiden.se%2Fforum%2F%3Bt hread%3D348121&ei=6_y3T9wnpILiBPvL3JMP&usg=AFQjCNEe66enc1rUwhOyGfF734ZwsP--VA

indy 500
2012-05-19, 23:11
Står lite om bendixdrevet ovan

indy 500
2012-05-19, 23:18
Nödlösning: Man kan också hålla emot (bromsa) lilla drevet med en brädstump eller liknande och få drevet att lättare klättra upp och få motorn att starta. Står det! Du för åka på brägårn!!! lol;

admin
2012-05-20, 02:09
Jag behöver ju inte vara orolig göra bort mig när jag ställer frågor... Dom som svarar läser ju inte ens frågan.... pl; *flinar å retas lite*

Den är inte svårstartad, startmotorn kuggar över...

:D jag läste faktiskt och var med på problemet, hade lite väl brottom så det blev lite sådär bra, haha, MEN jag lyckades få igång din tråd lite. ;)

Mr Davidson
2012-05-20, 12:32
:D jag läste faktiskt och var med på problemet, hade lite väl brottom så det blev lite sådär bra, haha, MEN jag lyckades få igång din tråd lite. ;)

Å d ska Du ha tack för... thb;

admin
2012-05-20, 12:35
Även en seende höna kan missa ett korn ;)

Mr Davidson
2012-05-20, 12:46
Står lite om bendixdrevet ovan

Det var bra info! Det är ett bendixdrev där, den gamle brittiske räven... Blir det inte lika mycket nattorientering när jag sätter verktygen i det en god sommardag. För det är nog dax. Inte riktigt helt konsekvent, dock, för värme brukar innebära att saker går lättare. Är det exv (för mycket) smörja, blir den mer lättfluten varm, varför problemet borde vara kall motor. Men tipset skit och rost är nog hett. Spelet varm/kall beror väl då på materialvalet i kugghjulet kontra motoraxeln, om det nyper eller blir större.

Va' gäller brägårn, vore det väl typiskt Harley...(?) En bruxhoj som fått en galen statusnivå i andra länder, skall väl lagas med spett och slägga, med ett enstaka inslag av nån träregel, av riktiga män, invid lägereldens sura kaffe och svinheta chili? Undrar hur faen det går förresten? Finns ju bara fel dimensioner idag 45 x 90 mm. Fattar ju vem som helst att dom inte kommer passa. Måste hitta nån som säljer 2" x 4" eller ut och hugga mig en fet trädgren själv...

Smoke *måste sluta röka skiten*