handdator

Visa fullständig version : Inkörning som gick fel

Daniel
2012-05-15, 09:26
Så här kan det gå när en inkörning går fel. Fick förklarat att det var fel design på kolvarna så de expanderade för mycket. Skickade foto till hammerperf där jag hade köpt produkterna och de skickade nya kolvar direkt. Tassen som hade hjälpt mig med motor arbetet innan hjälpte mig med mina cylindrar och mina nya kolvar. All heder åt de företagen. gå in på mitt album för att se fler foto

6925

BobStreet!
2012-05-15, 11:26
Aj aj aj...

Resten av maskin klarat sig? Kan bli rätt bra kraft neråt vevpartiet när kolvarna sätter sig.

Daniel
2012-05-15, 16:20
Jadå. Jag körde i 100 km/h när det hände. Det bara smällde till i motorn. Sedan lät den som en sködertröska

stroker49
2012-05-15, 22:16
Berodde det verkligen bara på kolvarna, verkar lite underligt?

Daniel
2012-05-15, 22:48
Det var vad hammer performance sa. De nya såg inte lika dana du

stroker49
2012-05-16, 05:28
Ok, måste ha varit någon jättemiss. Hur kör du in en nyrenoverad motor, om den var väldigt nyrenoverad vad gjorde du i 100km/h?

Daniel
2012-05-16, 08:20
Jag hade kört 40 mil när det hände. 100 km/h är under 3000 varv på min hoj. Jag har drevat om den med en kugg mer på framdrevet

Daniel
2012-05-16, 09:00
Här är även ett foto på nya vs gamla kolvar. Dom ser lite olika ut
6945

stroker49
2012-05-16, 12:21
Kolvarna är ju av helt olika modell! Konsigt, hoppas det funkar bra framgent.
Men det där är väl Carrillokolvar, de vet normalt vad de håller på med. Du måste ha fått en variant till något annat fordon?

Daniel
2012-05-16, 12:38
Ja jag vet. Men jag fick ett långt mail från hammer performance att dom hade oxå haft något haveri med de första kolvarna. Det var väl därför de skickade ett par nya gratis utan någon diskution.

elof
2012-05-18, 00:38
Är motorn tät då, före o efter missödet ??

Daniel
2012-05-18, 08:15
Ja det är och var den

Jörgen Karlsson
2012-05-20, 13:04
Hallå och välkommen hit. Jag har följt dej på sporthoj och harleyportalen. Det har varit mycket intressant läsning. Hoppas du stannar kvar. Det känns som du kan ge en hel del tips och råd till oss sportster förare

Tack!
Gällande ditt kolvras, om förgasare: vad körde du för tändkurva?
Vet du att den inte gick för magert?
Mycket svårt att höra spik med dagens bränsle i sportstrar med platta kolvar och tight squish har jag upptäckt den hårda vägen. Du kanske har sett min tråd ring tändurvor/tändmapp på xlforum. Visa gärna en närbild på förbränningsrummet tillhörande den havererade cylindern precis som det såg ut efter raset om du har.
Fullt möjligt att det är kolvarnasom är både orsak och symptom. I synnehet om Hammer säjer det. Men bra att kolla upp framförallt tänd- och bränslebiten efter en sån här händelse.

Fetpöjken
2012-05-20, 14:27
Tycker det ser ut som ett klockrent för litet spel mellan kolv och cylle, bara min tanke dock... Samt som stroker påpekar HELT olika modell på kolvarna. Hoppas det löser sig.

Daniel
2012-05-20, 22:41
Jag skall vara helt ärlig så vet jag inte vilken tändkurva som jag har på den nu. Tassen bänkade den förra året när jag hade 1250 kit på den. Han fick hela motorn när jag skulle få på mitt 90 c.i kit. Han trode inte att det var problemet. Nu när jag har fått mina cylindrar fixade och nya kolvar i motorn har jag kört över 80 mil med den och den går fint. Jag har några foto i mitt album. Det var båda cylindrar och kolvar som såg tråkiga ut. Kolvarna står nu på tassens hylla tillsammans med andra som har haft missöde.

Jörgen Karlsson
2012-05-20, 23:00
Jag skall vara helt ärlig så vet jag inte vilken tändkurva som jag har på den nu. Tassen bänkade den förra året när jag hade 1250 kit på den. Han fick hela motorn när jag skulle få på mitt 90 c.i kit. Han trode inte att det var problemet. Nu när jag har fått mina cylindrar fixade och nya kolvar i motorn har jag kört över 80 mil med den och den går fint. Jag har några foto i mitt album. Det var båda cylindrar och kolvar som såg tråkiga ut. Kolvarna står nu på tassens hylla tillsammans med andra som har haft missöde.

Det låter bra. Vilka snabba ryck! Kul att den redan är ihop igen!
Ja har Tassen satt ihop motorn så är det säkerligen rätt med tändning och bränsle. Och har du redan hunnit 80 mil utan problem så är ju det lovande.

Daniel
2012-05-20, 23:47
Ja det känns bra i motorn nu. Skall väl köra 20 mil till innan det blir olje byte. Sen blir det väl bänkning oxå. Det skall bli spännande och se vad tassen får ut ur den

Jörgen Karlsson
2012-05-20, 23:55
Ja det känns bra i motorn nu. Skall väl köra 20 mil till innan det blir olje byte. Sen blir det väl bänkning oxå. Det skall bli spännande och se vad tassen får ut ur den

Ja det ska bli spännande, rapportera gärna. Håller tummarna att allt funkar bra.

Daniel
2012-05-21, 05:56
Ja det skall jag göra. Har bara lite funderingar på om jag skall behålla min mikuni hsr 42 eller skaffa mig en cv 44 förgasare

Jörgen Karlsson
2012-05-21, 14:29
Ett alternativ är ju att gå upp till HSR45 istället. Om du är i effektträsket så är HSR enklare att bestycka in och jobba med.
Men om du inte gillar mekaniska förgasare utan vill ha en CV så är nog 44:an lagom. Jag tror dock inte 44:an flödar så värst mycket mer än din HSR42:a.

Lasse.S
2012-05-21, 14:50
Har 2 cv51 till salu om du är intresserad pardy För mig är självklara valet en cv44 som har en väldigt fin gasrespons och räcker en bra bit över 120 rwhk och bra botten vrid, handen på hjärtat hur ofta får motorn varva ur på full gas där hsr kan ge någon hk mer, är det inte resan dit som är det visentliga ?

Ja det skall jag göra. Har bara lite funderingar på om jag skall behålla min mikuni hsr 42 eller skaffa mig en cv 44 förgasare

Jörgen Karlsson
2012-05-21, 16:58
Har 2 cv51 till salu om du är intresserad pardy För mig är självklara valet en cv44 som har en väldigt fin gasrespons och räcker en bra bit över 120 rwhk och bra botten vrid, handen på hjärtat hur ofta får motorn varva ur på full gas där hsr kan ge någon hk mer, är det inte resan dit som är det visentliga ?

Jag tycker inte att valet är självklart, det beror så mycket på vad ägaren gillar.
HSR är lätta att jobba med, mer okänsliga för olika luftburkslösningar tex. Luftrenare typ forcewinder kan tex ställa till det rejält för en cv.
Samtidigt är en cv-förgasare mer förnöjsam om man gillar att ge fullgas från 2000 rpm. Ska man leverera en motor till en random kund, så är ju därför en cv säkrare, den dämpar ut ytterligheter från en vårdslös gashand. Men ngn som har motorkänsla, öppnar ju inte upp förgasaren mer än vad motorn "tar" för det givna varvtalet. Så en sån kund tycker ju inte att en HSR drar sämre på lågvarv.

HSR med rätt injusterad accpump tycker jag ger en bättre respons än både CV och S&S.

Tror det är mycket tycke och smak här. Är man en motorpulare, som vet med sig att man vill prova olika avgas och kammar i framtiden, ja då är en HSR lätt att jobba med, dvs lätt att bestycka om.

Jag står inte på ngn sida, det beror så mycket på preferenser och vad cykeln ska användas till. För touring och bränsleekonomi är ju en cv det naturliga valet.

Helt klart är att man kan få ut hög effekt med båda lösningarna, bara man är medveten om att en CV eller spjällförgasare som regel kräver ngt större halsdiameter för samma flöde som en flatslide.

Har lärt mig att det finns en konflikt mellan HSR och S&S IST-tändsystem. HSR-förgasarna triggar IST-systemets knacksensor. DEt varnas tom för detta i S&S-instruktioner. Så ska man använda IST-systemet är förmodligen det bästa att gå på en CV.

Lasse.S
2012-05-21, 17:28
Har polare med luftrenare typ forcewinder till cv som fungerar utan problem, finns ju även dom som trycksätter cv fuggar med "turbo så jag förstår inte vad du menar....
Många" kör/ körde ju även ink mig själv dragracing med cv just för dom är väldigt bra :) dom flesta går ju förstås över till insprutning som är oslagbart på alla plan :)

Jag tycker inte att valet är självklart, det beror så mycket på vad ägaren gillar.
HSR är lätta att jobba med, mer okänsliga för olika luftburkslösningar tex. Luftrenare typ forcewinder kan tex ställa till det rejält för en cv.
Samtidigt är en cv-förgasare mer förnöjsam om man gillar att ge fullgas från 2000 rpm. Ska man leverera en motor till en random kund, så är ju därför en cv säkrare, den dämpar ut ytterligheter från en vårdslös gashand. Men ngn som har motorkänsla, öppnar ju inte upp förgasaren mer än vad motorn "tar" för det givna varvtalet. Så en sån kund tycker ju inte att en HSR drar sämre på lågvarv.

HSR med rätt injusterad accpump tycker jag ger en bättre respons än både CV och S&S.

Tror det är mycket tycke och smak här. Är man en motorpulare, som vet med sig att man vill prova olika avgas och kammar i framtiden, ja då är en HSR lätt att jobba med, dvs lätt att bestycka om.

Jag står inte på ngn sida, det beror så mycket på preferenser och vad cykeln ska användas till. För touring och bränsleekonomi är ju en cv det naturliga valet.

Helt klart är att man kan få ut hög effekt med båda lösningarna, bara man är medveten om att en CV eller spjällförgasare som regel kräver ngt större halsdiameter för samma flöde som en flatslide.

Har lärt mig att det finns en konflikt mellan HSR och S&S IST-tändsystem. HSR-förgasarna triggar IST-systemets knacksensor. DEt varnas tom för detta i S&S-instruktioner. Så ska man använda IST-systemet är förmodligen det bästa att gå på en CV.

Jörgen Karlsson
2012-05-21, 17:41
Vad jag menade var att jag ville belysa de olika förgasartyperna för- och nackdelar, eller egenskaper. Det ju vara bra att få båda sidor.
Att trycksätta cv för turbo är ju utanför trådens ämne, men är ju som bekant väl utprovat. Det förutsätter dock en hel del pyssel med placering av pitotrör för att få rätt stagnationstryck till vacuumtrotteln etc. Men tack vare cv-förgasarens konstruktion är den ju helt logiskt den bästa förgasartypen att trycksätta.

Jag har aldrig skrivit att det inte går att få en cv att fungera med forcewinder, men det är inte ovanligt att man får skumma beteenden på AFR-kurvan i bänken.
Det beror nog också mycket på vad som sitter i resten av motorn. Ett första steg är ju att tillse att referenstrycksöppningarna i förgasartratten ej blockeras, men ibland är som sagt inte problemet löst där. Vad jag menade (inom området för- och nackdelar) är att CV-förgasare per definition är beroende av ett bra referenstryck, eftersom det påverkar trotteln. Det här är etablerad erfarenhet, problem som (om de dyker upp) dock ofta går att lösa.

Ett sprut som även styr tändmappen ger ju helt klar den största frihetsgraden, konverterade min sportster till sprut vintern 2007/2008. Men det är ju också lite utanför trådens ämne.

Daniel
2012-06-23, 19:19
Här kan svaret vara med mina gamla kolvar http://xlforum.net/vbportal/forums/showthread.php?t=1488718&highlight=x-forging&page=2

Daniel
2013-06-09, 11:44
Hallå igen. Nu är hojen bänkad. Tyvärr är min dator sönder så jag kan inte skanna in dom men resultatet blev. 95hp och 127Nm

FraGGion
2013-06-09, 13:10
Jag hade kört 40 mil när det hände. 100 km/h är under 3000 varv på min hoj. Jag har drevat om den med en kugg mer på framdrevet

Intressant, du har bara införskaffat ett nytt drev och satt dit och vips så varvar det inte lika mycket på 5:an.. Har jag fattat rätt ???

Daniel
2013-06-09, 21:07
Ja nu sitter där ett 28 drev fram