Visa fullständig version : Passar dessa fälgar?
Henrik Forslund
2012-05-14, 13:25
Jag har en sportster
Årsmodell 2004
21" eker fram, 16 disc bak
Hittat begagnade från en roadster, tror jag.
Årsmodell 2001
Utseende enligt bild
http://img.tapatalk.com/55e1317c-eb5f-6e7d.jpg
Kan man på ett enkelt sätt ta reda på om dem passar, utan att kunna prova rätt av?
Koola, KÖP! Det ska dom göra. Eventuellt får du trixa lite med axelspacers fram (centrera i gaffeln), men inte säkert, hjulaxeldiametern är 3/4" samma. Värt småpillet :)
Här är listan, övergång Sportster hjulaxlar!
XL 04 har 3/4" axel fram & bak. thb;
XL 05-07 har 3/4" axel fram och 1" bak. wa;
08-> Nuvarande XL har 25mm axlar.
Är det från en roadster så är det väl fästa för dubbla skivor fram som du kanske får mecka till.
Är du sugen på att sälja ditt ekerhjul?
Henrik Forslund
2012-05-14, 22:43
Om det e dubbla skivor fästen gör väl inget? Eller hur menar du?
Man sätter väl bara dit sin ena skiva på ena sidan?
Om det e dubbla skivor fästen gör väl inget? Eller hur menar du?
Man sätter väl bara dit sin ena skiva på ena sidan?
Nej det kvittar. Precis. Många modeller är förberedda för dubbla skivor men har bara en, se Street Bob. Bara plugga hålen med bultar.
Bara å byta, trodde du redan var färdig :D kommer se bra ut på din!
PS. Glöm inte vit däcktext! Heavy!
Henrik Forslund
2012-05-14, 22:59
Nej det kvittar. Precis. Många modeller är förberedda för dubbla skivor men har bara en, se Street Bob. Bara plugga hålen med bultar.
Bara å byta, trodde du redan var färdig :D kommer se bra ut på din!
PS. Glöm inte vit däcktext! Heavy!
Plugga för o slippa fullt med skit i hålen lr?
Det körde ihop sig idag
Står i valet o kvalet mellan svarta 9 ekrade eller vanlig
40 Ekers 18 bakfälg. Vette fasen. Svårt å välja. Gillar båda egentligen.
Hjälp mig välja...
Plugga för o slippa fullt med skit i hålen lr?
Det körde ihop sig idag
Står i valet o kvalet mellan svarta 9 ekrade eller vanlig
40 Ekers 18 bakfälg. Vette fasen. Svårt å välja. Gillar båda egentligen.
Hjälp mig välja...
Ja, Inget tvång att plugga såklart, går säkert med annat oxo. Go black! Du kan ju byta igen sen om du vill. Det är det fina med HD :)
18 är oxo najs. Men tror du får lite mer badass-look med de svarta.
Vi får göra en omröstning, folket får tycka :D
OBS, gällande 18-tummaren, eftersom det inte är en HD-storlek, mät navets bredd så det är samma som det du har nu, annars kan det bli ett helvete att få på! Customhjul har ofta 1" bredare nav.
Henrik Forslund
2012-05-15, 08:26
18 tummaren är,en original dyna bak fälg.
Funderat över natten. Tror det får bli dem där svarta.
Blir fränt Fenrik!! Byta gummi också eller?
Henrik Forslund
2012-05-15, 09:32
Hoppas kunna ha gummit iaf över sommaren men man får kolla kvaliten.
Vita däcksidor till svarta fälgar, e det snyggt?
Hoppas kunna ha gummit iaf över sommaren men man får kolla kvaliten.
Vita däcksidor till svarta fälgar, e det snyggt?
Ja! :)
Henrik Forslund
2012-05-15, 11:35
Jag slog till.
Ok när man byter fälgar
Vad ska man tänka på
Fetta hjulaxler, hjulager mm. Flyttar man över eller hur fungerar det här?
Gällande fett fick jag detta tips av båging.
Hur dumt det än låter skall du inte använda fett.... Kör med något som heter Permatex Anti-Seize Lubricant istället, så blir axlarna betydligt enklare att få ur nästa gång ;)
Och, ja, du kan putsa av rosten! :)
http://www.permatex.com/products/aut...ubricant_a.htm (http://www.permatex.com/products/automotive/lubricants/specialty_lubricants/Permatex_Anti-Seize_Lubricant_a.htm)
H-D säger själva att man ska byta ut bultarna när man bytar belhjulet då dessa inte gillar att bli återanvända. Du gör som du vill, jag har själv återanvänt pulleybultar flera ggr utan bekymmer.
Annars flytta över allt, ny loctite och helst följa vridmomentsvärden på allt.
Kolla så framhjulet ligger centrerat i framgaffeln och kolla axelspacers vilken som sitter på vilken sida (olika bredd). Kolla även så bromsskivan ligger centrerat i oket när allt är på!
Tveka inte att fråga om du fastnar så ska jag bistå med hjälp vad jag kan!
Övriga tips.
Att vara två man är inte fel, när den står på lyften, remma fast hojen i lyften, sportsterramen är så satans smal att den lätt välter.
Lossa hjulbultar något INNAN du lyfter den.
Avslutningsvis, kolla däcktryck!
Henrik Forslund
2012-05-16, 21:38
Gällande fett fick jag detta tips av båging.
hjullagrena som man flyttar över då, ska dem fettas in o grejjas med?
Har för övrigt en sån framfälg,19", samt ett grovmönstrat däck om någon är intresserad. Fälgen är det inget fel på men behöver lackas eller blästras...
Henrik Forslund
2012-05-16, 22:11
Sitter det inga i då?
fan jag vet ingenting hehe...försöker förebereda mig hemma innan liksom hehe.
bättre jag väntar tills dem kommit hem.
Sitter det inga i då?
Precis, låt vara isåfall!
Hade hoppats på bilder nu när de sitter på :) ÖKA! ;)
Henrik Forslund
2012-05-16, 22:46
Hade hoppats på bilder nu när de sitter på :) ÖKA! ;)
Dem kommer på tisdag.
Ska nog lacka belthjulet svart oxå.
Henrik Forslund
2012-05-22, 15:43
Ok, hjulen har anlänt
Utan lager
Shit, var börjar man.
ringde till en hd åf . om jag kom in bakvägen och bidrog till kaffekassen så skulle hjullager + montering av 4 hjullager på lösa hjul kosta 2000 kr
Jag bad att kanske få återkomma.
1. Hur vet man vilka lager man ska ha?
2. Var köper man hjullager?
3. hur monterar man hjullager?
Lager: Harley Nr OEM 9267 Ball bearing, for wheels, for XL, Softail 2000-2007; FXD, Touring 2000-2003, ID x OD: 19 x 52 mm, 21 mm thick
Ca 220-250,- styck.
Specialverktygen är inte billiga så det är inte ens att tänka på om ingen har nån annan budgetidé.
Bikeline har lager för 76,-, inte HD original men kan kvitta.
http://www.bikeline.se/sv/artiklar/hjul-dack-bromsar/hjul/nav-delar/73-upp-aluminium/lager-till-nav-3_4-axel-00-upp-52mm-ydiam.html
Youtube Fenrik!! Montera är Relativt lätt , skaffa lager och distans kylspray och värmepicka... Och tat lugnt så får du dit dom. Jag har monterade en gång i tiden och vill minnas att det gick smidigt.. Antar att det är samma princip på många fälgar så sök på youtube.
Rock on!
Bra Jompa.
http://www.youtube.com/watch?v=BFgaqePWauQ&feature=youtube_gdata_player
Henrik Forslund
2012-05-22, 22:20
Tack för alla tips.
Någon svarade mig att man måste ha sleeves, vad det nu är för något?
Rör som ligger i navet. Lagren "vilar/pressar" mot detta rör. Hjulaxeln går igenom detta oxo så därför vikitgt med rätt diameter. Du kan ta rören från dina gamla men då måste du ta ut lagrena.
http://www.wwag.com/step/610/44678.jpg
Henrik Forslund
2012-05-22, 22:57
Får intrycket av den videon att man antingen behöver specialverktyg eller rätt sorts grejjer för att få dit den.
Känns nog som jag ger upp.
Fukk
Får intrycket av den videon att man antingen behöver specialverktyg eller rätt sorts grejjer för att få dit den.
Känns nog som jag ger upp.
Fukk
Naaaaj! Lugn och fin. Kolla om tex Jocke Velander (Hagis mekare) kan hjälpa dig. Ingen i UBCC som känner nån?
Har noll koll på mekare i Stockholmsregionen tyvärr. I Skåne har jag flera som fixat det till dig på en kafferast.
Henrik Forslund
2012-05-22, 23:18
Om jag får tag på rätt grejjer så ska man väl kunna hitta någon somhjälper mig.
Bra tips om hagis.
Din skiss såg ju ut att ha artikelnummer?
Om jag får tag på rätt grejjer så ska man väl kunna hitta någon somhjälper mig.
Bra tips om hagis.
Din skiss såg ju ut att ha artikelnummer?
Stämmet, men fel sorts nav. Jag tar fram rätt till dig imorgon.
Lagren är rätt på bikelinelänken ovan, bara rören som fattas.
Henrik Forslund
2012-06-03, 23:00
det börjar reda sig nu.
får väl tillbaks fälgarna om någon vecka från montering av lager med mera.
nu dock. min är ju en 2004 med navyttermått på 52mm
medans fälgarna jag köpt har ju de äldre måttet 45,3mm
det jag undrar är ju då om man måste byta bromsskivor oxå eftersom mina nu kommer vara större än ytterdiametern på navet. ? Vad spelar det för roll?
Henrik Forslund
2012-06-04, 10:30
? Någon som kan
hjullagrena som man flyttar över då, ska dem fettas in o grejjas med?
Nej, inte om det är de nya lagren, bara de gamla före, upp till 99, Timkentyp.
det börjar reda sig nu.
får väl tillbaks fälgarna om någon vecka från montering av lager med mera.
nu dock. min är ju en 2004 med navyttermått på 52mm
medans fälgarna jag köpt har ju de äldre måttet 45,3mm
det jag undrar är ju då om man måste byta bromsskivor oxå eftersom mina nu kommer vara större än ytterdiametern på navet. ? Vad spelar det för roll?
Nej, det finns mellanringar du kan använda! Tur det var på det hållet, jag fick själv förstora mina hål på skivorna. Värre.
http://www.wwag.com/cgi-bin/WebObjects/WebSite.woa/wa/DirectAction?navi=1.1&page=%21WW21812
Henrik Forslund
2012-06-08, 20:16
Länken kom inte någonstans
Henrik Forslund
2012-06-08, 20:32
Är det denna du menar?
http://www.wwag.com/cgi-bin/WebObjects/WebSite.woa/wa/DirectAction?page=%21WW30991
Henrik Forslund
2012-06-08, 20:33
Går ju inte o länka fan.
Artikelnummer 25-039
Denna får jag det till 26-680
Dina skivor har en innerdiameter på 56mm. Dina nav på hjulen har 50mm (43,5mm som du angav är lagerbanan).
26-680 www.wwag.com (http://www.wwag.com)
Reducer ring by Rick’s, for OEM wheels, aluminum, bare, ID x OD: 50 x 56 mm, 5 mm thick, Inner Ø: 56 mm, gross weight: 10 g
http://www.wwag.com/step/295/54174.jpg
Här ser du "din" config. Ringen från WW ovan sättes in i skivans hål, då detta hål är för stort för navet.
Är du med? :)
EVO upp tom 1999 har 50mm hub/nav och Timkenlager.
http://www.wwag.com/step/85/61182.jpg
TC från 2000 har 56mm hub/nav och har fasta/hela lager.
http://www.wwag.com/step/45/10327.jpg
Hade din hjul varit från 00 och uppåt hade allt passat rakt på. Fick för mig du skrev att de var från en 01/02?
Men det går att lösa såhär, inga problem. Bulthålen x5 är samma.
Kolla de RÖDA måtten på dina skivor och de svart hjulens yttermått så de är samma som bilden nedan.
http://i1228.photobucket.com/albums/ee444/Harleyforum_Sweden/nav.jpg
Henrik Forslund
2012-06-09, 11:56
Ser utsom din handritade bild
Ser utsom din handritade bild
Om dina mått är samma som min bilder ska du ha denna:
Denna får jag det till 26-680
Dina skivor har en innerdiameter på 56mm. Dina nav på hjulen har 50mm (43,5mm som du angav är lagerbanan).
26-680 www.wwag.com (http://www.wwag.com/)
Reducer ring by Rick’s, for OEM wheels, aluminum, bare, ID x OD: 50 x 56 mm, 5 mm thick, Inner Ø: 56 mm, gross weight: 10 g
http://www.wwag.com/step/295/54174.jpg
Henrik Forslund
2012-06-13, 14:43
tack
du e grym Admin.
De har en som är lite högre, kanske kan vara lämplig för pulleyn (belthjulet)
http://i1228.photobucket.com/albums/ee444/Harleyforum_Sweden/reducerring.jpg
Har du fått på dom nya fälgarna en ? BILDER !!!
- - - Uppdaterad - - -
Har du kvar fälgen 19"
- - - Uppdaterad - - -
Har du kvar fälgen 19"
Henrik Forslund
2012-08-10, 11:04
Jag har inte tagit tag i mätning av nya distanser så dem står i garaget o väntar.
Båda fälgarna är kvar.
Med nya lager i båda.
Godkända däck.
Dem blir dina för 6000 spänn.
hehe nej tack jag har fälgar håller på att fixa 16"bak och fram på sporren ...
men du vilken dimension hade du på kabbelskorna till blinkersen ??? snor den iden till min
Henrik Forslund
2012-08-10, 21:50
M8 hål
M6 gänga inlagd med loctite.
Jag har själv lånat den från gasselura här på forumet. Han har ännu bättre bilder på sin medlemssida.
Powered by vBulletin® Version 4.2.5 Copyright © 2025 vBulletin Solutions, Inc. All rights reserved.