handdator

Visa fullständig version : skjuter huvudsäkringen precis efter den startar...



mrzigzag
2012-05-13, 21:14
har råkat ut för ett underligt fel.
startmotorn är pigg och den startar lätt men hinner bara gå bråkdelen av en sekund så skjuter den huvudsäkringen
det är en nighttrain 2007 dvs en tc96 motor.

har någon annan råkat ut för nåt liknande?

ska det kunna va en diod i voltpack som gått så den trycker tillbaka för hög halvvågs ac spänning till batteriet. men borde inte man hinna varva lite så för att laddningen ska komma igång ordentligt?

tacksam för tips!

admin
2012-05-13, 21:21
Har du nyligen mekat med styret? Kopplat in nåt, typ nya blinkers eller dyligt? Kolla kablar under bakskärmen så de är hela.

Min tanke är att den startar fint, börjar vibrera och då kanske kortsluter nånting.

indy 500
2012-05-13, 21:41
Trasig diod brukar dra ur batteriet, inte sant? Kortis i startmotorn på någe vis? Koppla ur och prova dig fram!

stroker49
2012-05-13, 22:35
Sätt dit en ny säkring. Ta bort den lilla anslutningen till startmotorn (solenoiden). Se till att den bortkopplade kabelskon inte kortsluter något någonstans. Tryck på startknappen. Inget skall hända men säkringen skall heller inte gå. Om det är så är det kortis i startmotorn. Troligen är det en spricka i plastgenomföringen där aslutningen går in genom solenoidhuset. Om det är detta som är problemet så skall jag tala om resten?

mrzigzag
2012-05-14, 20:08
Den startar precis som vanligt men bara för ett ögonblick sen går säkringen. Jag ska prova koppla ur laddningen och testa om allt funkar då, det är lite lättare än startmotorn till att börja med.
Funkar inte det testar jag med startmotorn. Man har ju inte direkt bra med utrymme :(

stroker49
2012-05-14, 21:02
Ok, den går runt och startar. Nej, då är det nog inte startmotorn/startsolenoiden. Berätta om du hittar något.

mrzigzag
2012-05-14, 22:29
Det kan va någon tyristor styrning inne i voltpacken som får tänd puls precis då och jordar skiten så säkringen går... Får testa vidare

mrzigzag
2012-05-25, 10:25
Kopplade ur statorn och voltpacken och provade starta, Gick som klockan.
Mätte även upp statorn och den låg på 13-14V AC vid tomgång, läste nånstans att spänningen ska dubblas för varje tusen varv som man ökar på motorn dvs man ska ha va 30-40 volt nångting vid ca 3000 varv. Ska testa det nästa gång jag åker till garaget.
Statorn var inte kortsluten nånstans till jord och hade ett par ohm på varje lindning så den verkar vara ok.

Testade även koppla in voltpacken och låta den hänga fritt dvs ogjordad. då hade jag endast 3-4V DC på batteri sidan.
Sett från batteriets sida är det ett spänningsfall på 9-10V som kan gå rakt ner till jord, troligtvis är detta orsaken till att säkringen går och att voltpacken är trasig.


Ska även testa rengöra alla jord punkter på batteriet samt punkten som voltpacken använder då detta tillsammans med en ny voltpack löser troligen problemet.

Båging
2012-05-25, 11:08
Ang statorn så säger 07-boken följande:

"Run the engine at 2000 RPM. The AC output should
be 32-46 volts AC (approximately 16-23 per 1000
RPM)."

mrzigzag
2012-05-29, 09:20
Problemet Löst...

Det var voltpacken som jordade ner precis efter start då den började ladda.
Statorn var hel och fin med rätt spänning ut.
Rengjorde även jord punkter ifall att det är det som orsakat problemet med strömmar som går bakvägen.