handdator

Visa fullständig version : Lufta åsikter om riktiga byggen vs postorderbygge.



Lasse.S
2012-05-11, 22:03
märklig utveckling av hoj ägandet, förr i tiden kunde man gå i timmar och kolla in häftiga hojbyggen på träffarna, allt från honda 750 med långgaffel olje läckande trajor till grymt snygga H-D byggen, nu för tiden är det bara helt nya evo, twinkam hojar där man flyttat runt befintliga delar på hojen för att man inte skall ta fel hoj när man åker hem frv; kolla reg skylten, dom är olika thb;

admin
2012-05-12, 11:26
Det handlar om massa olika faktorer. ALLA byggde inte om sina hojer förr, flertalet flyttade säker runt delar då oxo. Sen vill folk köra istället för att riva motorn var, varannan helg. OCC-bommen att bygga egen hoj är slut och Custom Chrome sa själv att scratchbygge har tappat mark enormt. Man bygger hellre på det man har idag.
Många bor i storstäder, svårt med tillgång till verkstad, förr bodde fler på landet vilket underlättade.

I Fenriks fall är handlar det om att istället för köpa ett sidfäste av Joker för flera tusen, göra ett själv, så ska det vara och det ger upphov till nya moddar och skapar produktivitet.

Jag började själv ingång i tiden med att "flytta" och kapa delar, några år senare försöker jag bygga en hoj från scratch.

Hav tålamod, detta är bara början på en ny epok! En ny generation HD-åkare gör entré.

Lasse.S
2012-05-12, 12:59
Ere lite bittert hos dig?

kan jag inte påstå, tycker bara att det är synd att det blir så mycket postorderbyggen, var tog det egna skapandet vägen??

skadar väl inte att skapa lite debatt bx;

admin
2012-05-12, 13:32
kan jag inte påstå, tycker bara att det är synd att det blir så mycket postorderbyggen, var tog det egna skapandet vägen??

skadar väl inte att skapa lite debatt bx;

Debatt är jättebra!

Fenrik gjorde just det, skapa själv :)

Att montera på en 18m lång gaffel med 68 gradera rake på en 80-tals Softail kallar jag inte skapande om det är
det du syftar på förr? Kom gärna med nåt exempel.

Anledningen är enkel, allt finns att köpa idag till riktigt bra pengar och man kan köpa delar från hela världen via datorn.. Varför uppfinna hjulet igen?

Kan inte tänka mig att man förr byggde sin 3m långa gaffel själv av "drivved och kottar". Nu handlar det om vägsäkerhet och hårda regler, EU-normer och SFRO.

Vi har flera på forumet som håller på att skapa egna byggen, ser fram emot mer sånt!

JohnnyRocker
2012-05-12, 13:58
Foc eller hur Skuggan haha! Fan, det slog mig just att det kan inte vara långt borta tills vi får se första hjälmen med inbyggd hastighetsdisplay i visiret eller solbrillorna. Någon som sett ngt sådant redan?

Fenrik & PTB59, kanske ett alternativ för er med? or NOT!

Admin ;) Kolla Tyske Ralfs bygge från Norrtälje förra året det var drived o kottar å helvetes lång gaffel med massor av rake IRL!

admin
2012-05-12, 15:28
Kan tipsa om sajten http://www.bikeexif.com/ där det byggs mycket egna lösningar på alla sorters märken!

admin
2012-05-12, 15:38
Skapade en egen tråd för vädring och tyckning.

admin
2012-05-12, 16:09
kan jag inte påstå, tycker bara att det är synd att det blir så mycket postorderbyggen, var tog det egna skapandet vägen??

skadar väl inte att skapa lite debatt bx;

Sen förstår jag dig fullt ut om du menar ersättningsedelar som kuryakyn rsd, h-d mfl. då detta är mer dekoration och styling.
Att bygga en hel hoj räcker inte med att bara bygga ihopa en massa färdiga delar utan den måste se bra ut tillsammans anser jag.

Har en polare som bygger helt själv allting, ram, springergaffel etc, och det är imponeranade, men han startade för fem år sedan och kommit nästan halvvägs, jätteprojekt som tar tid speciellt då han är en vanlig svensson med vanligt jobb.

xbones
2012-05-12, 18:14
Debatt är jättebra!

Fenrik gjorde just det, skapa själv :)

Att montera på en 18m lång gaffel med 68 gradera rake på en 80-tals Softail kallar jag inte skapande om det är
det du syftar på förr? Kom gärna med nåt exempel.

Anledningen är enkel, allt finns att köpa idag till riktigt bra pengar och man kan köpa delar från hela världen via datorn.. Varför uppfinna hjulet igen?

Kan inte tänka mig att man förr byggde sin 3m långa gaffel själv av "drivved och kottar". Nu handlar det om vägsäkerhet och hårda regler, EU-normer och SFRO.

Vi har flera på forumet som håller på att skapa egna byggen, ser fram emot mer sånt! Det är ju som du säger Adminthb; förr hade folk mindre pengar ,mindre tillgång till delar o kanske mer tillgång till verkstad med maskiner o utrustning. I dagens läge är vi fan så många fler också! Dom flesta bor nog i städer o tätorter där det är brist på ett anständigt garage tom! Sen är ju det med lagar o regler som inte fanns förr!!! I dagens läge får du ju fan inte byta avgassystem enspl;

Lasse.S
2012-05-12, 21:37
Jo då det finns många som fortfarande bygger från scratch, dock verkar det som den gruppen skriver lite på forum, mer verkstad en snack så att säga, dom flesta av mina polare här i götet tillhör den gruppen.
Dom hojar jag haft har inte byggs om särskilt mycket, totalrenoverade en 750 sida en gång, hade en road king orginal förutom trim då, min gamla sportster monterade jag i vardagsrummet efter renovering och monster trim.
Race hojen kom till av ett knippe rör som jag bockade till med ritning jag hade i huvudet osv
Nightstern kommer inte heller att byggas om, har dock sänkt den o styvat upp den med tjockare olja och monterat på styrdämpare men det är mer väghållnings åtgärder, till vinter om jag kan hålla mig så länge kommer andra kolvar o kammar sättas i och då lär väl avgas systemet få bli mer effekt vänligt också...för övrig har jag lite planer att köpa mig en evo motor o bygga mig en gat bus hoj av resterna av race hojen som jag tyvärr sköt motorn på i höstas, ny ram osv får se vad som händer :)

xbones
2012-05-12, 22:33
Jo då det finns många som fortfarande bygger från scratch, dock verkar det som den gruppen skriver lite på forum, mer verkstad en snack så att säga, dom flesta av mina polare här i götet tillhör den gruppen.
Dom hojar jag haft har inte byggs om särskilt mycket, totalrenoverade en 750 sida en gång, hade en road king orginal förutom trim då, min gamla sportster monterade jag i vardagsrummet efter renovering och monster trim.
Race hojen kom till av ett knippe rör som jag bockade till med ritning jag hade i huvudet osv
Nightstern kommer inte heller att byggas om, har dock sänkt den o styvat upp den med tjockare olja och monterat på styrdämpare men det är mer väghållnings åtgärder, till vinter om jag kan hålla mig så länge kommer andra kolvar o kammar sättas i och då lär väl avgas systemet få bli mer effekt vänligt också...för övrig har jag lite planer att köpa mig en evo motor o bygga mig en gat bus hoj av resterna av race hojen som jag tyvärr sköt motorn på i höstas, ny ram osv får se vad som händer :) Mycket snack o lite verkstad kanske men det vore ju sjysst om ni som bygger o skruvar la in mer om era project som råd o tips till andrathb;Förresten varför inte kolla på HFWestcoast PTB59?

admin
2012-05-12, 22:49
Absolut PTB59, finns många som bygger, forumet är ganska nytt fortfarande och alla gillar inte datorer eller har ont om tid.
Hoppas på mycket mer byggtrådar framöver!

Jag känner dock på mig att många nykomna harleyägare börjar så smått med småmoddar för att senare göra större och tom bygga helt eget i framtiden. Man fastnar lätt i harleyträsket, vintrarna är långa och stilarna oändliga :).
Har hängt på flera USA-forumet där jag kunnat följa många medlemmar från allra första inköpet till Bike of the month, nybyggen etc. Man blir grym peppad och taggad själv.

Nya och fler harleyägar behövs och min förhoppning med hela forat är just att lyfta fram märket samt främja byggen och modifikationer.

xbones
2012-05-12, 22:58
Absolut PTB59, finns många som bygger, forumet är ganska nytt fortfarande och alla gillar inte datorer eller har ont om tid.
Hoppas på mycket mer byggtrådar framöver!

Jag känner dock på mig att många nykomna harleyägare börjar så smått med småmoddar för att senare göra större och tom bygga helt eget i framtiden. Man fastnar lätt i harleyträsket, vintrarna är långa och stilarna oändliga :).
Har hängt på flera USA-forumet där jag kunnat följa många medlemmar från allra första inköpet till Bike of the month, nybyggen etc. Man blir grym peppad och taggad själv.

Nya och fler harleyägar behövs och min förhoppning med hela forat är just att lyfta fram märket samt främja byggen och modifikationer. Många har säkert byggt o åkt med alltmöjligt men börjar bli gamla o bekväma?:D

admin
2012-05-12, 23:03
Många har säkert byggt o åkt med alltmöjligt men börjar bli gamla o bekväma?:D

Form före funktion! Viktigt! ;)

xbones
2012-05-12, 23:14
Form före funktion! Viktigt! ;) Funktion före form passar nog bättre när man börjar närma sej 60 o känner sej sliten o trasig i bodyn pl;

Json
2012-05-12, 23:27
Jag tycker inte man skall lägga värderingar på vilken typ av hoj som folk väljer att ha. Oftast rättas detta efter tycke och smak, tekniskt kunnande och tillgång till verkstad och maskiner. Att bygga en personlig hoj från scratch är imponerade men när det kommer till att åka, så kommer man lika många mil på ett fabriksbygge. Vill man sedan öppna lädret och köpa något som till exempel Gibson eller Greven knåpat ihop så är väl det upp till var och en. Är dom nöjda med sina kitbikes så är väl det bra. Jag tycker att blandningen på folk och hojarna vi åker på är kul. Det är väl tur att inte alla vill åka långgaffel med revtec evo snurra, då hade ju alla hojar sett lika dana ut. Jag tycker det viktigaste är att folk åker, inte vad dom åker på. Trivs man med att köra Ural eller Dnepr så är väl det kul för dom som gillar det. Jag är glad för min gamla Road King och gillar att åka med andra som är glada för sina hojar oavsett vad dom åker på. Eller som man brukar säga It's not the ride that makes the biker.

//Json

xbones
2012-05-12, 23:42
Helt rätt Jsonthb;GP;

Adrenaline
2012-05-13, 00:08
Vad deffinerar ett bygge igentligen?
Jag köpte en risig chopper som jag körde runt med ett tag, sedan plocka jag isär den, blästra allt, bytte bakskärm, fram och bakhjul, ekra om själv och lacka allt själv förutom det som vart pulverlack..
Döm själva.

http://img.photobucket.com/albums/v224/Simpa/chopper.jpg

Och nu..

http://img.photobucket.com/albums/v224/Simpa/DSC_0181.jpg

Lasse.S
2012-05-13, 08:04
Jag tycker inte man skall lägga värderingar på vilken typ av hoj som folk väljer att ha. Oftast rättas detta efter tycke och smak, tekniskt kunnande och tillgång till verkstad och maskiner. Att bygga en personlig hoj från scratch är imponerade men när det kommer till att åka, så kommer man lika många mil på ett fabriksbygge. Vill man sedan öppna lädret och köpa något som till exempel Gibson eller Greven knåpat ihop så är väl det upp till var och en. Är dom nöjda med sina kitbikes så är väl det bra. Jag tycker att blandningen på folk och hojarna vi åker på är kul. Det är väl tur att inte alla vill åka långgaffel med revtec evo snurra, då hade ju alla hojar sett lika dana ut. Jag tycker det viktigaste är att folk åker, inte vad dom åker på. Trivs man med att köra Ural eller Dnepr så är väl det kul för dom som gillar det. Jag är glad för min gamla Road King och gillar att åka med andra som är glada för sina hojar oavsett vad dom åker på. Eller som man brukar säga It's not the ride that makes the biker.

//Json

Helt sant som du säger, o man är inte mindre värd för man flyttar runt befintliga komponenter på hojen, men frågarna va från början vad är det som hänt?
Körde Vårmönstringen i GBG och gick om kring o tittade på flera hundra hojar, 98% kommer från butik inklusive min egen.
Alla har inte verkstad som jag som jag fyller med billiga verktyg från jula o osv och har kontakter med annat kunnigt folk när man behöver hjälp men jag tror trotts alla tidsbesparande snabbköpcentra o egen tvättmaskin i lägenheten har gjort oss lata, vi sitter hellre framför datorn o surfar på ebay än att gå ner skruva på hojen.

Lasse.S
2012-05-13, 08:04
Jag tycker inte man skall lägga värderingar på vilken typ av hoj som folk väljer att ha. Oftast rättas detta efter tycke och smak, tekniskt kunnande och tillgång till verkstad och maskiner. Att bygga en personlig hoj från scratch är imponerade men när det kommer till att åka, så kommer man lika många mil på ett fabriksbygge. Vill man sedan öppna lädret och köpa något som till exempel Gibson eller Greven knåpat ihop så är väl det upp till var och en. Är dom nöjda med sina kitbikes så är väl det bra. Jag tycker att blandningen på folk och hojarna vi åker på är kul. Det är väl tur att inte alla vill åka långgaffel med revtec evo snurra, då hade ju alla hojar sett lika dana ut. Jag tycker det viktigaste är att folk åker, inte vad dom åker på. Trivs man med att köra Ural eller Dnepr så är väl det kul för dom som gillar det. Jag är glad för min gamla Road King och gillar att åka med andra som är glada för sina hojar oavsett vad dom åker på. Eller som man brukar säga It's not the ride that makes the biker.

//Json

Helt sant som du säger, o man är inte mindre värd för man flyttar runt befintliga komponenter på hojen, men frågarna va från början vad är det som hänt?
Körde Vårmönstringen i GBG och gick om kring o tittade på flera hundra hojar, 98% kommer från butik inklusive min egen.
Alla har inte verkstad som jag som jag fyller med billiga verktyg från jula o osv och har kontakter med annat kunnigt folk när man behöver hjälp men jag tror trotts alla tidsbesparande snabbköpcentra o egen tvättmaskin i lägenheten har gjort oss lata, vi sitter hellre framför datorn o surfar på ebay än att gå ner skruva på hojen.

Lasse.S
2012-05-13, 08:09
Hade varit betydligt trevligare och gått omkring o kollat in en gäng sådana här hojar på träffarna, då kanske man böjt sig ner o till o med krupit på knä igen för att kolla in olika lösningar D;

Lasse.S
2012-05-13, 08:11
Vad deffinerar ett bygge igentligen?
Jag köpte en risig chopper som jag körde runt med ett tag, sedan plocka jag isär den, blästra allt, bytte bakskärm, fram och bakhjul, ekra om själv och lacka allt själv förutom det som vart pulverlack..
Döm själva.

http://img.photobucket.com/albums/v224/Simpa/chopper.jpg

Och nu..

http://img.photobucket.com/albums/v224/Simpa/DSC_0181.jpg

Hade varit betydligt trevligare och gått omkring o kollat in en gäng sådana här hojar på träffarna, då kanske man böjt sig ner o till o med krupit på knä igen för att kolla in olika lösningar

JohnnyRocker
2012-05-13, 09:56
Först å främst, Hjälmen av för Adreneline, har följt din byggtråd så rätt i min smak, din och min iaf.!vc;


PTB: Hade varit betydligt trevligare och gått omkring o kollat in en gäng sådana här hojar på träffarna, då kanske man böjt sig ner o till o med krupit på knä igen för att kolla in olika lösningar

+1, haha förstår precis vad du menar, har man kommit ner på knä är långgafflar enda chansen att dra sig upp igen ;)

Förr tyckte jag att bygga, lacka tom köra krävde talang annars skulle man låta bli, idag vet jag att alla kan om dem vill och väljer att prioritera det. Hur vet jag det kan man fråga sig, jo genom att läsa alla trådarna här på HF och på andra motorcykel forum.

Idag surfar och kör jag järnet, men drömmen om att bygga lever kvar och är helt säker på att när det är dags så drömmer man om att köra och surfar runt på blocket å ebay å allehanda mc-forum. :)

Samma gäller trender och ekonomin så go with the flow folks!

admin
2012-05-13, 10:07
Vad deffinerar ett bygge igentligen?
Jag köpte en risig chopper som jag körde runt med ett tag, sedan plocka jag isär den, blästra allt, bytte bakskärm, fram och bakhjul, ekra om själv och lacka allt själv förutom det som vart pulverlack..
Döm själva.

http://img.photobucket.com/albums/v224/Simpa/chopper.jpg

Och nu..

http://img.photobucket.com/albums/v224/Simpa/DSC_0181.jpg

Blev riktigt bra! En annan hoj. Mycket handlar om att sätta sin egen prägel på åket och här är HD unik jämfört med andra märken.

admin
2012-05-13, 10:29
En sportster 883 jag byggde om. Rätt mycket jobb även om mycket inte syns för ett otränat öga. Svingen töjdes ut med domkraft för att få plats med 150mm däck, massa el slaktades, saker flyttade, skärmstag kapades, skärmen sticksågad, etc etc.

Före:
http://i476.photobucket.com/albums/rr130/bosken_bobber/___DCC%20Sporty/7089009087.jpg

Efter: 3000 kr i delar(framfälg och däck) och en vecka senare.
http://i476.photobucket.com/albums/rr130/bosken_bobber/___DCC%20Sporty/IMG_0070-Kopia-2.jpg

whiskeythrottle
2012-05-13, 23:34
De hojjar jag tycker är häftigast på träffar är alla rat bikes, även om det är en yamaha lr nått annat märke som inte är harley. Å då har jag ändå en dyr harley för över 100k som mest liknar alla andras hojjar. Att bygga egna lösningar går fett mycket före att köpa färdiga eftermarknadsdelar när det är möjligt.

Sen ska hojjen inte vara nån matrix hoj eller skrothög tycker jag. Funktionen går hand i hand med utseendet och klarar man bara av att åka 4 mil pga att röven inte pallar hardtail så är man tyvärr mer mekaniker än biker. En biker åker hoj nomatter what, en mekaniker skruvar. Ska man vara både och så går all ens fritid till just motorcyklar den saken är säker. Adjö.

admin
2012-05-14, 18:51
Kolla här PTB59, riktigt nygjort fulmekk :D (PTB59 ska det såklart vara, ändrat nu, sorry)

http://harleyforum.se/showthread.php?1748-Admin-bygger-chopper-Projekt-M50K&p=39907#post39907

JohnnyRocker
2012-05-15, 07:21
Mikes teori: Allt börjar med ramen, om man börjar med en choppning där så följer att man inte kan använda en sadel från hyllan osv.

http://vimeo.com/37433875
37433875

Dirtbrother
2012-07-13, 09:08
Jag håller med PTB59. Det är för mycket billetbögar som håller på med "stajling" i den här branschen. vad fan är det för mening att åka på meets för att kolla hojbygge om man redan har sett allt i kromtillbehörs katalogerna?

Adrenaline
2012-07-13, 17:25
Många är väll helt enkelt för rädd att göra fel, och därför lämnar in sin hoj för byte bakhjul och en fotreglage sats för astronomiska summor.
Jag ser ju hellre en inte helt perfekt egentillverkad sissy med lite eget tänk, än en bolton i kromad fyrkantsjärn.
Stål är billigt. Det är bara börja göra fel några gånger först så blir det tillslut rätt.

racechopper
2012-07-13, 17:56
Många är väll helt enkelt för rädd att göra fel, och därför lämnar in sin hoj för byte bakhjul och en fotreglage sats för astronomiska summor.
.
Kan ju handla om att man inte har kunskapen att svarva fräsa till fälg /fotreglage eller gjuta egna däck typ som ingen annan har.

Trodde själv förövrigt att "postorderhoj" delar var allt som det Inte står HarleyD (made in taiwan) på ;) men jag har visst missupp fattat begreppet :I:
Så det är aluminium eller "billet" prylar som gör en "postorderhoj" :)

Man lär sig nåt varje dag :)

xbones
2012-07-13, 18:48
Det är ju som du säger Adminthb; förr hade folk mindre pengar ,mindre tillgång till delar o kanske mer tillgång till verkstad med maskiner o utrustning. I dagens läge är vi fan så många fler också! Dom flesta bor nog i städer o tätorter där det är brist på ett anständigt garage tom! Sen är ju det med lagar o regler som inte fanns förr!!! I dagens läge får du ju fan inte byta avgassystem enspl; Eftersom många har ganska nya eller nya hojar så är det inte så lätt att börja bygga själv! Går väl an med gamla järn som inte berörs av dagens lagar o regler!

Adrenaline
2012-07-13, 19:06
Njaa nu var väll fräsa fälgar lite att ta i kanske.. Och gjuta däck vet ja väll itne om någon håller på med ;)

Men som sagt. Gör om, gör rätt, våga och vinn.

racechopper
2012-07-13, 19:16
Tror det helt enkelt kan vara olika saker som menas med riktiga byggen vs postorderbyggen? Beroende på vem man frågar.

Vad är riktiga byggen är det ratbikes och fulmek (helst på original Hd eller yamaha).
Och Postorderbyggen då hoj med billetdelar från kromkataloger helst med Rewtek, Ultima eller s&s spis.
Säger inte att nåt är fel eller rätt bara undrar vad som är vad hehe :)

ESGEE
2012-08-08, 19:33
Man kan sätta egen prägel på en ny softail utan att vara rik eller masterbyggare. Jag köpte en ny Fxst Evo softail åkte hem plocka isär och börja förädla, köpte lite grejer och kapa och svetsa en del samt lite färg ,men det var ej den juppimoppen längre. Visst kanske skadat att köpa en ny softail för göra om den direkt, men man vill ju ha eget stuk och kunna åka långt på nåt. Okej gjorde massa själv men den ombyggnaden kosta mig 5000kr, och då hittar man den på parkeringen med...;)83558356

Lars Nilsson
2012-08-08, 20:57
Mattsvart är den nya kromen
ALLA hojar idag e ju fan mattsvarta....
Hur mycket "eget" eller fantasi kräver det?
Går man runt på en träff idag så e ju de flesta hojarna svarta.
Jag säger inte att det är rätt eller fel, men i min bok är mattsvarta bobberhojar lika trista som en del tycker cvo-hojarna är antagligen.
Tom Indian Larry köpte det mesta till sina hojbyggen i kataloger.
Han körde iofs inte med mattsvart i någon större utsträckning..
Nä krom o flake o mässing var hans signum samt massor av coola detaljer.
Han vågade göra hojar som HAN gillade, det e det inte många som vågar idag.
http://24.media.tumblr.com/tumblr_m4szxjxk7J1r4tmn5o1_1280.jpg

Lars Nilsson
2012-08-08, 21:09
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/5/58/Detail_of_Indian_Larry's_Wild_Child_bike.jpg

- - - Uppdaterad - - -

http://www.planetchocko.com/wp-content/uploads/2010/01/IMG_0412.JPG

Bikebandit
2012-08-08, 23:40
Sådana egenskaper är showbikes, de är skit snygg men du skulle inte se dem ute på vägen i en svensk vinter .. eller även när det regnar. Det är fördelen med matt svart thb;

JohnnyRocker
2012-08-09, 00:18
BB, it's not about the bikes colour, rather about a colourful biker, dn't you think :-)

+1 mer färger o snygga lacker, på körbara bågar!

Alunda
2012-08-09, 07:52
Varför skulle det vara svårare att tvätta en "färglack" än mattsvart??? frv;

Nä, mer färg vill jag ha.... :)

Lasse.S
2012-08-09, 08:11
Jag håller med fast jag har en egen mattsvart hoj men det är inte så jätte mycket att välja på när man köper en splitt ny hoj. Min tanke är att under tid förändra den just nu med aluminium.
Att inte köpa delar på postorder är ju svårt att undvika men det jag köpt hitills är ju inga bolt on prylar direkt utan kräver sin man bakom svetsen, svarven, fräsen osv :I:

Goodvibrations
2012-08-10, 18:33
Inte mycket till bolt on men dock färgladW; .Dyr byggkostnad men används i alla väder iallafall...8372

- - - Uppdaterad - - -

Lars Nilsson
2012-08-10, 20:43
Inte mycket till bolt on men dock färgladW; .Dyr byggkostnad men används i alla väder iallafall...8372

- - - Uppdaterad - - -

Snygg som fan.
Coolt med babyblått

JohnnyRocker
2012-08-10, 22:35
Snygg gaffel också, vad är det för byggare?thb;

Adrenaline
2012-08-10, 23:55
Jag håller med. Det är så fruktansvärt ocoolt med svart! Går man på en hojträff idag så är 40% mattsvart och 45% blanksvart pk;

Henrik Forslund
2012-08-11, 00:15
Jag kör mattsvart för jag gillart! Fuck off

CrazyVic
2012-08-11, 00:29
Själv vill jag inte sticka ut fööör mycket. Då passar svart ganska bra. Sen att det faktiskt är snyggt och ser rått ut är plus i kanten.

Jörgen Karlsson
2012-08-11, 01:47
Nuförtiden tycker jag det är roligast när riktigt vassa harleys har glada färger: pippigult, docksängsblå, apfelgrün, hemiorange osv.
Idag är ju nästan alla mattsvarta hojar ofta seriöst trötta, "grymma", attityd-hojar, typ pubertalbyggen av "skejtkillar" som inte kan skejta... Inte som på 80-talet mao.
Det har polvänt på ngt sätt.

Nu går jag och gömmer mig :O

/J

883r
2012-08-11, 02:20
Jag kör mattsvart för jag gillart! Fuck off

+1
Skål

Lasse.S
2012-08-11, 08:25
Håller med dig Jörgen fast jag har en mattsvart hoj som sagt men det är ju inte så att bara för man lackar den i H-D race färger går den som fan, tänker inte på din nu utan i allmänhet.
Det är väldigt mycket trender i hoj branschen, tror att det vänder snart och blir färggladare. men jag fattar inte samtidigt varför det alltid är den som gör tvärt om som är fräckast ;)

Nuförtiden tycker jag det är roligast när riktigt vassa harleys har glada färger: pippigult, docksängsblå, apfelgrün, hemiorange osv.
Idag är ju nästan alla mattsvarta hojar ofta seriöst trötta, "grymma", attityd-hojar, typ simpla pubertalbyggen av skejtkillar som inte kan skejta... Inte som på 80-talet mao.
Det har polvänt på ngt sätt. För första gången är vi som är prestandaorienterade pastellfärgade?

Nu går jag och gömmer mig :O

/J

Goodvibrations
2012-08-11, 09:25
Snygg gaffel också, vad är det för byggare?thb;

Det är en Redneck gaffel som inte finns på hyllan.Man får ange mått så tillverkar dom efter det, så får man hoppas att man har mätt rätt:cool:
Hojen har jag byggt den själv...
Tack för att ni gillar den

JohnnyRocker
2012-08-11, 21:37
@GV, Okey, vad hade du för mått på den här? Berätta gärna lite mer om ditt bygge, drivlina, ram, mm.


...jag fattar inte samtidigt varför det alltid är den som gör tvärt om som är fräckast
@PTB59, som en kompis sa idag när vi var på Kjula och kolla lite race -"Bara döda fiskar simmar med strömmen." :D

xbones
2012-08-11, 21:49
Har sett en Crossbones i silverflake eller nåt vilket är originalpk; Vad kan vara en bra färg på en om inte svart o helst matt?

JohnnyRocker
2012-08-11, 21:58
Xbones: Har sett en Crossbones i silverflake eller nåt vilket är original Vad kan vara en bra färg på en om inte svart o helst matt?

Bra fråga, men om man känner dig, lite iaf., skulle jag säga något i ljusblått och vitt med blanksvart pin. :D

Lasse.S
2012-08-11, 22:13
Nä det är helt sant Jonny Rocker...faktiskt lite av mitt måtto, alla var på mig om att jag envisades med att köra min dragrace hoj på sprit, och just därför var det djävligt roligt :D men i bland är det dumt att uppfinna hjulet igen....

@GV, Okey, vad hade du för mått på den här? Berätta gärna lite mer om ditt bygge, drivlina, ram, mm.


@PTB59, som en kompis sa idag när vi var på Kjula och kolla lite race -"Bara döda fiskar simmar med strömmen." :D

- - - Uppdaterad - - -

Nä det är helt sant Jonny Rocker...faktiskt lite av mitt måtto, alla var på mig om att jag envisades med att köra min dragrace hoj på sprit, och just därför var det djävligt roligt :D men i bland är det dumt att uppfinna hjulet igen....

@GV, Okey, vad hade du för mått på den här? Berätta gärna lite mer om ditt bygge, drivlina, ram, mm.


@PTB59, som en kompis sa idag när vi var på Kjula och kolla lite race -"Bara döda fiskar simmar med strömmen." :D

JohnnyRocker
2012-08-12, 10:06
@GV, jaså bågen är till salu. Läste det mesta i annonsen, nice.

@PTB59, ... vad visste den som uppfann hjulet :D

gronvit
2012-08-12, 22:30
Jag tycker alla som till att börja med köper en hoj gör rätt. De som sedan modifierar den efter eget huvud, kunnande, tid och ekonomi gör helt rätt.
Det absolut viktigaste med en hoj måste ju vara att ägaren är nöjd med den. Om ägaren är nöjd, varför ta det ifrån henne/honom?
De som bygger en hoj från scratch, som dessutom är snygg och går bra, galen respekt. Men varför ska janne inte få byta blås och och lacka mattsvart bara för att nisse byggt sin hoj själv? Jag fattar det inte.
Det som är bra är bra om det är bra, det som är snyggt är snyggt om det är det, oavsett om man hittat det på skroten, beställt från usa eller byggt det själv i vardagsrummet. Men visst, en skön story om en hoj eller del kan ju ytterliggare förhöja.

JohnnyRocker
2012-08-12, 23:09
@gronvit +1

Pirre
2012-08-13, 00:24
Jag tycker alla som till att börja med köper en hoj gör rätt. De som sedan modifierar den efter eget huvud, kunnande, tid och ekonomi gör helt rätt.
Det absolut viktigaste med en hoj måste ju vara att ägaren är nöjd med den. Om ägaren är nöjd, varför ta det ifrån henne/honom?
De som bygger en hoj från scratch, som dessutom är snygg och går bra, galen respekt. Men varför ska janne inte få byta blås och och lacka mattsvart bara för att nisse byggt sin hoj själv? Jag fattar det inte.
Det som är bra är bra om det är bra, det som är snyggt är snyggt om det är det, oavsett om man hittat det på skroten, beställt från usa eller byggt det själv i vardagsrummet. Men visst, en skön story om en hoj eller del kan ju ytterliggare förhöja.
Respekt broder,boomtjackalack!!!

Noyen
2012-08-13, 07:18
Jag tycker alla som till att börja med köper en hoj gör rätt. De som sedan modifierar den efter eget huvud, kunnande, tid och ekonomi gör helt rätt.
Det absolut viktigaste med en hoj måste ju vara att ägaren är nöjd med den. Om ägaren är nöjd, varför ta det ifrån henne/honom?
De som bygger en hoj från scratch, som dessutom är snygg och går bra, galen respekt. Men varför ska janne inte få byta blås och och lacka mattsvart bara för att nisse byggt sin hoj själv? Jag fattar det inte.
Det som är bra är bra om det är bra, det som är snyggt är snyggt om det är det, oavsett om man hittat det på skroten, beställt från usa eller byggt det själv i vardagsrummet. Men visst, en skön story om en hoj eller del kan ju ytterliggare förhöja.

Bra skrivet :D Men tycker det är löjligt när man kör med HD loggan på tanken när inte grejerna kommer från företaget.

Lasse.S
2012-08-13, 08:07
Jag har H-D loggan på armen men kommer inte från företaget pardy

JohnnyRocker
2012-08-13, 10:14
LM; vad var det för ämne nu, "Lufta åsikter om riktiga byggen vs postorderbyggen"!

mrzigzag
2012-08-15, 09:18
Bara man trivs med det man byggt är det sak samma varifrån delarna kommer.
Även om postorder är dyrt och enkelt är det en bra början, att bygga allt själv från början på första cykeln är nog att ta sig vatten över huvudet.

Man behöver lära sig lite vart efter och då är det enkelt med färdiga delar, sen när man byggt om ett par gånger blir det nog mer och mer hemma fixade saker. Däremot krävs det en rätt ordentlig maskinpark för att kunna göra saker utan att behöva stå och fila halva vintern.

Svart enkelt att börja med, även min trike är halvmatt svart.
Funderade först på andra kulörer men då hade det inte blivit mycket åka av denna sommar heller. Eventuellt ska den rivas i vinter för lite annan färg och finlir av saker som är hemmabyggda som inte funkar så bra... Men vi får se vad tiden tillåter.

westerstroming
2012-08-15, 10:36
Fördelen är väl att alla köpegrejor passar rakt av, en annan brukar få fila till o modifiera flera gånger innan det funkar som man vill!

JohnnyRocker
2012-08-15, 10:41
Igår var jag ute o körde med lite folk bla några som följer denna tråd. En liten reflektion från igår, av allt som man kan snacka om kring bågar och upplevelser på bågen så är detta med "utseende" ändå det "hetaste" samtalsämnet.

Sedan kan man säga som många inklusive en vän från igår och ett par vänner ovan, "var och en blir salig på sitt", men menar man verkligen det? om man i nästa mening förmedlar vad man själv gillar istället för att fråga "hur eller varför gjorde du detta val?". Kan man verkligen ta till sig nya idéer eller är man genuint nyfiken på kunskap om man inte "ifrågasätter" istället för att bara acceptera, utvecklar man verkligen sin egen smak utan att utforska andras, eller kopierar man bara rent intuitivt?

Hmm, blev lite filosofiskt hoppas det stör någon. :D

Om man är så gammal att man är mer eller mindre pre-postorder wa;, hur och varför gjorde man då. Det vanligaste var att man blandade delar från olika bågar, modeller och nytt med beg, så vad är skillnaden.

En annan sån där "skillnad" som tycks vara är att idag bygger man på, förr började man med att riva av för att bygga upp, oftast inte hela vägen tillbaka :I:. I den senare processen så lärde man sig lite om funktionaliteten bakom dit och dat. Det känns ganska naturligt att man inte lär sig "Hur saker och ting funkar" om man inte går in i dem utan bara kollar dem från "utsidan" liksom, ungefär som med "utseende". Verkar som det har något med tid och pengar att göra.

Vad för värderingar lägger gemeneman i ett helt mattsvart lackat fordon egentligen, verkar som det är kontroversiellare än andra matta lacker. Fått många svar på den frågan, någon sa "Bad boy", någon "ruf & tuf", personligen förknippar jag det bara med matt-lack, kanske också lite med halvfärdig lackning, lite som en slipbas eller rostskyddsfärg, inte särskilt upphetsande och meningslöst att underhålla liksom.

Jag tycker ren metallyta, slipad eller rostig, utstrålar mer "Bad boy" och "ruf & tuf" kanske det blir "modernt" snart igen, hoppas det Smoke

Machine head
2012-08-15, 23:35
Jag kan tycka att en blank hoj med fina plockapåprylar är snygga. Men dom intresserar mig inte alls. Stannar inte ens upp för att kolla närmare. Medans ett garagebygge kan få mig att imponeras och vilja stå å glo länge. Handarbete och skaparglädje is tha shit

whiskeythrottle
2012-08-16, 01:13
Var i Norrköping och en snubbe med ungar kommer fram å säger helt seriöst "En matt svart HD, det var vågat". Den frasen skämtar jag å min polare med så fort vi ser något matt svart färg :D