handdator

Visa fullständig version : Ta av/dra av koppling/clutch hub



lifer
2012-05-09, 12:29
Ska lyfta ur motor, låda etc från ramen som ska lackas och har nu kommit till att få bort clutch hub. Har clymers bok och följt (tror jag) instruktionerna.

Fixade en avdragare till koppling för att få bort den jäklen som sitter med krysskil och under denna tid så drog vi av gängorna till stången på avdragaren, vad gör jag för fel? Smörjde med WD40 innan vi börja, enda jag fått tipsat är att smörja avdragaren ordentligt, så det kanske var det som vi gjorde för lite. Att den sitter som fan är konstaterat iaf.

Är en 71-strut shovel, 4 växlad låda, inget spektakulärt.

Tack på förhand för svar!

keriks53
2012-05-09, 14:05
Måste ha varit en djävligt kass avdragare, så djävla hårt ska det inte sitta. Kan ju vara så att det inte har varit isär på länge. Prova med en ny avdragare med bättre gängor (kvalitet betalar sig i längden!), dra åt avdragaren allt som går, och klappa sedan till med en stor hammare på skallen på avdragarskruven, då borde det släppa. Funkar inte det så är det väl till att börja värma på skiten gassvets eller gasollampa... Lycka till!

lifer
2012-05-09, 14:58
ok, jo det kan ju ha varit grym skit kvalla, både jag och avdragaren fick utstå hårda gliringar:P! Köpte den från bikeline för 250 spänn och antog att det skulle vara OK.

Tackar för svar, ska fixa en bättre avdragare och köra på igen!

westerstroming
2012-05-09, 20:15
Den från bikeline har funkat för mig men det är momentet med att klappa till med hammaren som är att det släpper. Gjorde du inte det förstår jag att gängorna gav upp. Annars är det nåt annat som är galet :-)

lifer
2012-05-18, 20:41
Tänkte bara meddela för dem som möjligtvis är i samma situation med kopplingnavet att jag nu lyckats få av det. Pajade ju gängorna på första avdragaren, fixade en ny likadan från bikeline och nu gick det bättre.

MEN jag höll på att lägga av denna gången också, det var verkligen på sista försöket efter jag tagit bort avdragaren för lite inspektion som jag gjorde ett sista ryck o då hoppa den av. Allt handla precis som ni svarat att klappa till den men jag fick blanda upp det lite små hamrande runt avdragren. Tack för alla tips!