handdator

Visa fullständig version : Carburator kit från custom chrome......passar inte min CV



Ice
2012-05-07, 07:49
Min softtail -93:a med cv förgasare började flöda. H-D förgasare märkt Y74A BHAV.
Köpte rep kit 15799 som ska vara för alla cv på big twin 90 och upp.

2 saker stämmer inte. I axpumps-locket ligger en liten o-ring som är lite "hög" som en liten bit rör om man säger så. I kittet finns bara "vanliga" o-ringar. Den som passar i spåret är så tunn att den inte sticker upp över kanten och kommer alltså inte att täta.

Det andra är flottörnålen/ ventilen. I förgasaren sitter en "fyrkantig" nål (4 längsgående ryggar som stödjer mot röret den löper i) men i kittet är en trekantig (3 ryggar) som dessutom är lite mindre så den vickar hit och dit i röret och kommer inte säkert att träffa sätet med rätt vinkel.

Enligt min rephandbok är det skillnad på 90-91 jämfört med 92- upp. De beskriver det som att 90-91 identifieras med att nålen är "den lilla trekantiga" och 92-up har den "större fyrkantiga".

Custom chrome är ju hyggligt etablerade :-) och borde ha koll men är det så att till detta kit ska man själv komplettera med nål och o-ring om man har 92-up ?

Nå´n som stått med samma huvudklåda?

Ice
2012-05-12, 08:58
Jag har fått mitt resonemang bekräftat från säker källa :-)

admin
2012-05-12, 09:03
Så hur var det? Hur löste det sig?

Ice
2012-05-12, 11:14
Det blev att komplettera med en orginalnål. Den är av det större slaget med 4 "ribbor". Det var visst en recall på nålen i början av 90-talet. Den "lilla" var inte helt pålitlig eftersom den kunde komma lite snett i "röret". Dels blev det inte bra anliggning och dels kunde det bli lite "byrålådseffekt" så den kärvade. Som jag fått det så kom CV:n 90 i big twin och efter 1-2 år bytte man till den större nålen och ändrade. Jag antar det är därför orginal bara har ett utförande på nålen. De städade bort den lilla ur sortimentet.
Tänk vad man lär sig :-) Nu ska jag sätta ihop förgasaren och njuta av att jag har koll på flottörventilen :-)
Jag passar på att gå upp ett snäpp i lågfartmunstycke (42 till 45) för den rycker när man kör på liiite gas. Får se om det hjälper.....:-)