handdator

Visa fullständig version : Ryckigt



Nightrod
2012-05-06, 21:44
Upplever att hojen, en Nightrod Special -07 rycker ibland. Jag tycker det verkar vara mest kring 3000 varv. Hojen går inte dåligt men det är jäkligt irriterande.
Det är ungefär som att man för en väldigt kort stund slår till dödarknappen. Kan inte påminna att det var så förra säsongen.
Har bara slipon på ingen PC eller FP eller nåt annat.

Kan det vara orsaken? Nån som har en liten ide?

Har kollat felkoder och det var "none" i alla sektioner.

indy 500
2012-05-06, 21:58
Byt stift!

Lars Nilsson
2012-05-06, 23:47
Det låter som glappkontakt någonstans.
Gå över kontakter på hela hojen och dela dem, spraya med kontaktrengöring o sätt ihop igen.
Kolla batterikablar, tändkablar osv noga.
Lycka till

Nightrod
2012-05-07, 12:21
Fick idag reda på att det också kan bero på att det blandas i etanol i soppan. Ska prova byta stiften och hälla i injector cleaner. Men först ska jag kolla alla kontakter igen.

Tack för svar o hjälp.

Nightrod
2012-05-07, 15:29
Dum fråga kanske men kollar innan jag börjar.frv; Byter jag stiften ovanifrån? Alltså bort med luftburk?

admin
2012-05-07, 15:36
:cool: thb;


http://www.youtube.com/watch?v=eBrZcNLkqUg

Nightrod
2012-05-07, 16:11
Tack Admin. thb;
Det var tydligen inte en helt dum fråga :D Men det känns ju nästan som ett vinterprojekt.
Får ta det till helgen då...

admin
2012-05-07, 16:15
Finns inga dumma frågor har jag ju sagt ;)

indy 500
2012-05-07, 19:51
Tanka 98 oktan så slipper du etanolenpo;

Nightrod
2012-05-07, 22:05
Tanka 98 oktan så slipper du etanolenpo;

Tankar alltid V-power.

micke993
2012-05-07, 22:43
Tanka 98 oktan så slipper du etanolenpo;

Tack för tipset,jag har samma problem med min

Båging
2012-05-08, 01:53
Skulle nog våga påstå att den går snålt.... ser det på 95% av alla Rod'ar......

Vad gäller pratet om oktantal, så går dom faktiskt sämre på högre oktantal OM man inte justerar tändning för det.....98-oktanig bensin brinner långsammare än 95-oktanig.
Alltså, vill man ha ut maximal verkningsgrad ur motorn så måste förtändningen ligga tidigare än om man kör på 95-oktan....

Nightrod
2012-05-08, 22:52
Skulle nog våga påstå att den går snålt.... ser det på 95% av alla Rod'ar......

Vad gäller pratet om oktantal, så går dom faktiskt sämre på högre oktantal OM man inte justerar tändning för det.....98-oktanig bensin brinner långsammare än 95-oktanig.
Alltså, vill man ha ut maximal verkningsgrad ur motorn så måste förtändningen ligga tidigare än om man kör på 95-oktan....

Så original vore det bättre att köra på 95?
Ska byta stiften i helgen och jag har beställt ett Fuelpak som ska monteras på. Jag hoppas att det förbättrar saken.

Jimmy Jazz
2012-05-08, 23:16
Så original vore det bättre att köra på 95?
Ska byta stiften i helgen och jag har beställt ett Fuelpak som ska monteras på. Jag hoppas att det förbättrar saken.

Jag upplever exakt samma problem vid exakt samma varvtal som du beskriver. Du får gärna uppdatera efter helgen så vi får höra hur det funkade med stiftbytet...

Peace!

Båging
2012-05-09, 00:05
Så original vore det bättre att köra på 95?
Ska byta stiften i helgen och jag har beställt ett Fuelpak som ska monteras på. Jag hoppas att det förbättrar saken.

Exakt. Är cykeln satt för 95 oktan är det meningslöst/sämre att gå upp i oktan. Oktantalet i sig är ju bara ett mått på knacktålighet och förutsatt att man inte åker modern turbo eller annat system som jobbar mot en knacksensor (typ Porsche & liknande prestandamaskiner) så är det faktiskt sämre att gå upp i oktan...
Om inte annat är det ju onödigt dyrt ändå med soppan ;)

Problemen du beskriver är otroligt vanliga på Rod'arna..... har nog mappat 10 bara i år med just dom symptom som du beskriver. Samtliga har gått snålt alt. fått en generell map påtryckt utan manuell justering efteråt...
En NightRod med luft & buller är fullt kapabel att gå helt problemfritt, dvs totalt ryckfri och mjuk i alla register....

Nightrod
2012-05-09, 09:52
Exakt. Är cykeln satt för 95 oktan är det meningslöst/sämre att gå upp i oktan. Oktantalet i sig är ju bara ett mått på knacktålighet och förutsatt att man inte åker modern turbo eller annat system som jobbar mot en knacksensor (typ Porsche & liknande prestandamaskiner) så är det faktiskt sämre att gå upp i oktan...
Om inte annat är det ju onödigt dyrt ändå med soppan ;)

Problemen du beskriver är otroligt vanliga på Rod'arna..... har nog mappat 10 bara i år med just dom symptom som du beskriver. Samtliga har gått snålt alt. fått en generell map påtryckt utan manuell justering efteråt...
En NightRod med luft & buller är fullt kapabel att gå helt problemfritt, dvs totalt ryckfri och mjuk i alla register....

Aha. Trodde i min enfald att högre oktan var bättre generellt, men där ser man. Tur att nån kunnïg läser detta då :-)
Är medveten om att en PC eller Powervision mm med bänkning är bäst men tyvärr styrde ekonomin just nu. Jag hoppas ett Fuelpak åtminstonde förbättrar saken så jag klarar mig denna säsong.

Båging
2012-05-09, 23:55
Det kommer säkert förbättra!! Nackdelen är väl att man inte har någon större koll på hela registret :)

Girlie Bike User
2012-05-10, 21:34
Angående bensin, bli inte lurad av Shell V-power(Lågpriskejan ST1 är idag Shell i Sverige). V-powern idag har inget gemensamt med V-power när Shell var leverantör. Idag innehåller den 5% etanol och har lägre oktan än Statiol och Preem 98 som dessutom är etanolbefriade.Snudd på första klassens lurendrejeri.

Nightrod
2012-05-12, 19:03
Nu har man bytt stiften då. Dom var ganska vita. Vet ej vad det betyder. Nån som kan säga?
Väntar bara på bättre väder så man kan ut o se om det blev bättre. Får väl Fuelpaken i veckan hoppas jag.

Latjo
2012-05-12, 23:48
E stiften vita går den för snålt.
Satsa på en mappning

admin
2012-05-13, 00:30
Nu har man bytt stiften då. Dom var ganska vita. Vet ej vad det betyder. Nån som kan säga?
Väntar bara på bättre väder så man kan ut o se om det blev bättre. Får väl Fuelpaken i veckan hoppas jag.

Kommer bli bra, läs på här och kolla senaste inställningarna: http://www.fuelpakfi.com/

Nightrod
2012-05-14, 19:30
E stiften vita går den för snålt.
Satsa på en mappning

Ja, nån skillnad blev det inte. Hoppas jag får fuelpaken i veckan så får vi se vad det gör för skillnad. Annars får man nog gå på dom lite dyrare grejerna.

Nightrod
2012-05-23, 22:44
Nu är Fuelpaken monterad och hojen provkörd. Vilken skillnad!!!yp;
Om det blir såhär bra med den, hur blir hojen då med Supertuner. Ännu bättre.
Är skitnöjd just nu vc;

Jimmy Jazz
2012-05-23, 23:48
Kul att höra! Vart beställde du den och vad kostade den?

Båging
2012-05-24, 00:22
Nu är Fuelpaken monterad och hojen provkörd. Vilken skillnad!!!yp;
Om det blir såhär bra med den, hur blir hojen då med Supertuner. Ännu bättre.
Är skitnöjd just nu vc;

Du ser... allt den behövde var lite mer mat ;)
Största skillnaden med Supertunern är att du dels kan snygga till det ännu mer, men framförallt ställa tändkurvorna!! :)

admin
2012-05-24, 00:28
Kanon! Kul att höra. Nöj dig med den, laga inget som inte är trasigt ;)

Nightrod
2012-05-24, 09:13
Kul att höra! Vart beställde du den och vad kostade den?

Beställde den från Amazon.com. Vet ej exakt kostnad då jag beställde fler saker. Men ca 230 dollar.


Du ser... allt den behövde var lite mer mat ;)
Största skillnaden med Supertunern är att du dels kan snygga till det ännu mer, men framförallt ställa tändkurvorna!! :)

En annan skillnad är också att det var lite krångligt att gömma kablage och box. Det slipper man ju med Supertunern. Just nu är jag nöjd men om jag känner
mig själv rätt så lär jag nog återkomma till dig :)

Nightrod
2012-05-24, 09:14
Kanon! Kul att höra. Nöj dig med den, laga inget som inte är trasigt ;)

Kan man bli nöjd :-D

slycke
2012-05-24, 11:07
Supertuner sitter på min och kan nog inte annat än att rekomendera en sådan, pratade lite tuning med några Probike killar och allt annat var skit enligt dom Supertunern var den bästa och lättaste att hålla på med tydligen...thb;