Visa fullständig version : Hot restart and cold start!?
Är det bara jag eller är det ett allmänt problem med hot restart av Fat Boy 2010 och HD i allmänhet?
När jag har kört en stund och stannat för att tanka eller vid broöppning har jag ganska ofta problem med att starta när den är varm och efter en hot soak, motorn slår ganska ofta tillbaks. Det kan vara svårt att starta upp till en timme ungefär efter att motorn varit varm och gjort en hot soak. Nu har jag en ECU från Daytona där jag kan ställa in och sänka insprutet vid varm motor. Är lite osäker på vilket som är bäst av att sänka ET Based Priming eller Cranking Pulse Width, har börjat justere lite grann för att se om jag kan få det att bli bättre.
Sen har jag ett mera udda problem vid start av kall motor, ungefär vid 16 grader. Den vill aldrig gå igång på första försöket utan det är först vid andra försöket den kickar igång.
Om jag har låtit den stå i garaget över natten och försöker starta den dagen efter går den inte igång, jag låter startmotorn gå 4-6 varv utan att den tänder.
Sen direkt efter försöker jag igen och då går den igång 9 av 10 gånger vid andra försöket, sen kan jag starta den ett antal gånger i följd utan några som helst problem.
Jag har även provat att starta den vid ett flertal tillfällen efter att den stått mellan 2-8 timmar och den fortfarande har lite värme kvar, mellan kanske 25-40 grader och då funkar det varje gång.
Jag har just bytt batteriet, dock hade jag samma problem med det gamla. Jag kan inte förstå vad det är som händer vid första försöket som gör att den inte går igång, men som gör att det funkar vid andra försöket.
Någon med erfarenhet?
Tips mottages tacksamt.
Ange gärna vad hojen har för extra utrustning från original, pipor, filter etc..
Den finns i garget med info, men du har rätt, vill man ha hjälp är det bättre med mer info än för lite.
Allt är original förutom ECU, luft och buller. Jag har ett par 2-2 BSL avgassystem och ett öppet filter från K&N.
Titta gärna på bilderna jag har i garaget så ser ni vad det är för grejor.
Kan inget om Daytona, men finns det ingen ny programvara att tanka hem till den som fixar felen som du beskriver. Det låter som Daytonan är boven i dramat men kan inget om just den, tyvärr. I övrigt har du ju inga "konstiga" delar.
Vi får se om någon här inne kan komma med tips.
Jag har senaste firmwaren, även flashat om den efter rek.
Jag har även senaste och rätt map för min modell, har provat att justera mappen sedan problemen uppstod utan resultat.
Problemen verkade öka när jag bytte till öppet luftfilter, dock har jag haft problemen hela tiden mer eller mindre.
bästa tipset jag kan ge ,åk och bänka hojen så får du en map som passar din
Jag har fått den bänkad och injusterad av Stefan Båging på Mek1.
Hot restart problemet har jag haft från start, det är bara cold start som har börjat nu på senaste.
Är det ovanligt med dessa problem, inga andra som har det?
Med 103-kitet så är min lite svår att starta igen direkt efter att man stängt av. Med 96-motorn så var den nog nästan värre överlag dock när motorn var varm. Men där hittade jag att om motorn när avstängd en stund, säg 10 minuter så startade den lättare om jag drog igång den under tiden som bränslepumpen byggde upp trycket snarare än att vänta tills den pumpat upp tryck.
Hot Soaking är tyvärr ganska vanligt på våra cyklar..... på varm motor direkt efter avstängning bygger värmen upp och insugstempsensorn registrerar högre temp på insugsluften än vad det verkligen är.... vilket i stort sett genererar fel bränsleblandning... typ :)
Ganska vanligt på system som använder Speed-Density för att styra insprutningen. System som styrs av trottelposition (Alpha-N) lider inte lika mycket av detta.....
Delphi, TTS och Daytona (förmodligen Zipper också) har algoritmer i sina boxar som försöker komma runt problemet, men det är som sagt inte helt enkelt....
Kika på Google ser du att du inte är ensam Per ;) "harley davidson heat soak" ger herrejösses med svar ;)
Tack för lite info.
Jag har Daytona TCFI III och den använder Alpha-N, dock lider min av hot soak.
Jag har provat att sänka pulse width vid varm motor och cranking revs på 1, får se om det hjälper.
Då det knyter sig i magen när man måste starta efter hot soak har jag försökt att undvika att starta när den är varm.
Jag har kikat på nätet och ett tips förutom att sänka pulse width som jag undrar över är att sänka timingen en aning vid start, vad säger du om det?
"I talked to Jim's about start timing...they suggest backing off the timing for start up to 6 degrees...it won't hurt anything and makes it a lot easier on the starter..."
Detta är bara ett av många förslag angående start timing.
Har inte provat det än, men det får bli nästa steg nu när jag har ändrat cranking revs till 1 och sänkt pulse width för priming and cranking vid varm motor.
Först vill jag bara höra om det är ok att sänka timing vid start innan jag mixtrar med det.
6669
Går den verkligen i Alpha-N? Tändningsmappen registrerar ju Map?
Att backa 6 grader gör ingenting, men kolla så att du har en cranking-map för det, alltså en egen inställning för tändningen som bara är aktiv när du trycker på knappen.... Att ändra i "driftmappen" kan ge problem med tomgångsvarv.... Men att testa gör ingenting.
Vet du hur många grader du har nu när du trycker på knappen?
indy 500
2012-05-06, 10:28
Samma sak med min, men efter att jag har börjat ge den lite gas samtidigt, så startar den varje gång!
Går den verkligen i Alpha-N? Tändningsmappen registrerar ju Map?
Att backa 6 grader gör ingenting, men kolla så att du har en cranking-map för det, alltså en egen inställning för tändningen som bara är aktiv när du trycker på knappen.... Att ändra i "driftmappen" kan ge problem med tomgångsvarv.... Men att testa gör ingenting.
Vet du hur många grader du har nu när du trycker på knappen?
Trodde den styrdes av trottelposition (Alpha-N) då jag har den tabellen, men du vet bäst.
Har heller ingen aning om jag har en cranking map för det eller om tändningen bara är aktiv när jag trycker på knappen. Vet självklart inte heller hur många grader jag har när jag trycker på knappen.
Trodde dock att detta framkom av tändkurvan jag bifogade och att sänka tändningen vid start inte skulle ge några problem vid tomgång då sänkning av tändning vid start är under tomgångs RPM, men vad vet jag?
Samma sak med min, men efter att jag har börjat ge den lite gas samtidigt, så startar den varje gång!
Skall tänka på det, tack.
Trodde den styrdes av trottelposition (Alpha-N) då jag har den tabellen, men du vet bäst.
Har heller ingen aning om jag har en cranking map för det eller om tändningen bara är aktiv när jag trycker på knappen. Vet självklart inte heller hur många grader jag har när jag trycker på knappen.
Trodde dock att detta framkom av tändkurvan jag bifogade och att sänka tändningen vid start inte skulle ge några problem vid tomgång då sänkning av tändning vid start är under tomgångs RPM, men vad vet jag?
Jo, du tänker rätt med att tändningen ligger under ditt normala varvtal, men man brukar försöka hålla uppe tändningen vid säg runt 500 varv för att den lättare skall komma tillbaka till normalvarv... har du för låg tändning där nere är det lättare för den att tjuvstanna eller stanna kvar på extremt låga varv.... du behöver lite grader för att "putta" upp varvtalet till normalt tomgångsvarv.... typ ;)
Därför är det bättre om man har en separat map för tändgrader under "cranking"...
En fråga till i sammanhanget: Har du testat med starthjälpen ännu? Både jag och Kjell-Anders reagerade direkt över ditt låga startvarv..... den låter ju som att du kör en högkompad 1550/1690 utan pysar.....
Nej, det har jag inte testat ännu.
Förstår inte riktigt varför jag skall behöva starthjälp heller, har haft samma problem med två batterier varpå nu senast har jag ett helt fräscht batteri, dessutom börjde detta startproblem efter 500 mil ungefär.
Jag märker heller inga problem med voltmätaren vid start, batteriet ligger på ca 13v och går ner till 11v vid startögonblicket.
Nu kanske jag är dum, men lika säkert som den går igång vid andra försöket går den inte igång vid första, vad är det som händer mellan första och andra försöket som gör att den går igång, någonting måste den ju kicka igång som gör att den startar vid andra försöket.
Om det hade varit batteriet hade jag väl haft samma problem som vid första försöket, dessutom startar den ju alltid igen efter första försöket hur många gånger jag än försöker och är den ljummen 25grader eller mer funkar det ju också.
Jag kommer att försöka prova att byta tillbaks till Delphi ECU och se om mina problem kvarstår, dock har jag ett par funderingar innan jag gör det som jag hade tänkt att prata med dig om.
Kan jag låta min Wego 3D och Wide Band o2 sensorer sitta kvar om jag sätter dit original ECU. Jag kommer inte att sticka ut och köra, bara prova och starta.
Tack
Var precis och provstartade helvetet efter att den har stått över natten och det hände precis som det brukar, som klockan.
Jag vrider på tändningen, sedan run switchen och väntar till bränslepumpen har gjort sitt.
Trycker sedan på startknappen och det tar då någon sekund eller två innan jag hör hur den försöker veva igång, det låter dessutom som om det är geggamoja i systemet då den låter väldigt seg, men bara vid första försöket.
Dom efterföljande gångerna är det inga problem, då verkar den veva runt som vanligt.
Ibland vid andra försöket slår jag av och på run switchen ytterligare en gång innan start, dock inte denna gång.
Jag bara tryckte på startknappen och den gick igång på en gång fast med en avgasmäll och eldsprut genom avgsröret, när den går igång vid andra försöket så är det kanske bara 2 av 10 gånger jag får avgassmällar.
Hur som helst är detta inget roligt längre, jag har provat att ändra lite av det ena och det andra i 2D mappen utan att märka någon skillnad, hur jag än gör har jag detta problem.
Dessutom kollade jag felkoderna då motorlampan slocknade först efter 20 sekunder.
Jag hade återigen felkoderna P1607 Abnormal reset och P0374 CPK Sensor Sync Error, jag får väldigt ofta felkoden U1016 också som gör att hastighetsmätare och blinkers inte funkar innan jag har startat om den.
Har dom senaste 2 veckor suttit och läst en 80 sidig forum på V-Twin Forum om just Daytona TCFI och då i första hand Gen II och jag har en Gen III, men då jag har exakt samma problem tycker jag den är intressant i allra högsta grad.
Jag har klippt ut en del som handlar om samma problem som jag har, vad kan man dra för slutsats av det?
Är det fel på TCFI eller är det bara fel på inställningarna, batteriet eller någonting annat?
Jag är inte ensam med detta problem och det är inte en och samma person i detta forum, utan det är ett flertal olika personer och fordonstyper med samma problem som jag har.
Har också börjat att fundera på att sätta tillbaks original ECU och en SE Race Tuner/Super Tuner, vet dock inte om WB o2 sensorerna funkar till det eller om man måste ha NB o2 sensorer då.
Om det inte vore för att man betalat en 15.000:- för TCFI och i fall man vill byta antagligen får betala ytterligare en kanske 8.000:- hade jag gort det vid det här laget.
Se nedan...
28 I have a question. Have you heard of people having a problem with the crank position sensor? Mine keeps on tripping. I have cleaned off the contacts and am still getting Code P0373 CKP signal lost.
33 Bite the bullet on your set up too....the instructions say you can have a TPS voltage from .3 to .8 IIRC and that simply didn't work on my bike nor does it seem to work on anyone’s.
Set the TPS to .4 volts before you start it up.
40 Start up is weird; frequently it acts as if something were preventing the motor from turning over. After a few attempts it will turn over and start.
42 I have run the bike for a bit and in the last couple days it has been very hard to start when cold.
I'm having the same issue with mine the last 2 days. I believe it's the change in the weather. Much colder temps so the bike needs more priming and starting fuel along with more warm up enrichment.
44 Have some difficulties with the starting the engine, however, if I give some throttle it will start without a problem. What adjustments are needed in the parameters to address this (i.e., equivalent of having more throttle)?
If it doesn't start at all there is not enough air. The tables to correct this are the IAC Start Adder Tables. A third area would be to determine what blocks the "IAC Based TPS Adder Table" is using and increase those values.
Thanks man. No it doesn't start at all. Actually it behaves as if the compression releases haven't been pressed so it kicks back. Also, a bit of smoke comes out of the filter (sometimes with popping as if it was lean). If I open a throttle however it tends to start.
Here is where I would start.
1. Basic parameters. Set Cranking revs to 1.
What the setting does is allow one revolution (if set to 1) of the motor before the spark plug fires. This would prevent the scenario where the starter engages just prior to a cylinder being at TDC and firing before it has a chance to get the rpm and momentum built up; causing a kickback. Especially useful when hot!
2. "Increase" the ET Based IAC Start Adder Table by 10% at the temp setting that you are having troubles with. You can tell the AFR and IAC values at start by turning the ignition on and waiting 1 minute and then turn on the RUN switch and attempt a start or two. Then download the log file. In the TCFI Log software there is a "Edit" button in the top left corner when you are viewing the data. You will be able to see the TPS block that is being used during the start (typically the 2.5% or 5.0% block @ 1250 or 1500 rpm in the Alpha-N table). It will be lean. I would increase fuel with these blocks by 2 (ie 32.0 to 34.0) and retry.
3. Just keep increasing the IAC and fuel until it starts and runs. Then follow the DTT instructions to fine tune.
45 I'm still having issues with mine concerning lock-up on initial start and definitely gear-grinding vicious sounding kickback on hot-start attempts...
Curtis, would you post up what you find in his map regarding his kickback issues and the lost crank position code. I've got the same issues with mine right now. Especially the CKP lost code.
I talked to Chris at DTT today. He thinks my hard starting and throwing the codes for CPS is due to a weak battery. I went ahead and changed it out. Seems better, no kick back even when warmed up and I rode it a bit and started it about 6 times after with no code thrown. Maybe that was the problem. Battery was only 2 years old but it definitely spins faster with the new battery even though the old one showed good voltage.
I'm running a Big Boar 350CCA in the stock location and a standard Yuasa battery in the right saddlebag hooked in Parallel so it's still a 12V system but I'm pushing about 600Amps.
I HAVE to do this to insure reliable starting... The indy that assured me this build was "no problem" told me one thing after another I needed to get this thing smooth...
As for the application to bigger engines - mine is 131" and other than some issues with the cold start it runs really great (on suggestion from BBrowncods I added more air in those lower temps and it seems that the problem went away but it's too early to say).
48 Anybody else keep getting CKP codes? Mine is constantly throwing that code & I've changed sensors 3 times.
I have found that if you have some idle issues you get this code when the engine stalls. I get it every once in a while as well. I don’t think that it has anything to do with the sensor condition. And I also think that it is an inherent problem with the DTT.... IMHO
50 I am still struggling with cold start - sometimes it starts sometimes it doesn't. The guys from DTT told me that Due to the limited size of the IAC pintle (intended for a 88 CID engine), on large engines you will have to hold the throttle open (after the fuel pump stops running and initialization is complete) to successfully start the engine in cold weather conditions. Not sure if that sorts out my problem
54 Well, I'm done with this piece of ****. Anybody want a TCFI IID? It's listed in the classified section. I have an appointment with RC cycles for 2 weeks from today for a SERT tune.
My problem is the starting, everytime I get it worked out where it seems to be starting decently it only lasts a few days and then the SOB goes back to the same old BS of backfiring or sneezing out the intake on starts or it starts fine but then wants to cough and die after a few seconds unless I blip the throttle. I just don't need this crap.
Still having issues with the VSS / turn signals. If the turn signals don't self-cancel, I know the check engine light is going to come on soon.
And if the turn signals won't self-cancel and/or the check engine light is on, that also means VSS isn't being recorded on the Log.
But if I shut the motor off for 15-20 seconds and restart it, the problems disappear?
56 TCFI gone SERT tune done. Man what a difference, any of you who think that the TCFI is doing your build justice are missing out. My bike has never started, idled or run this well. Absolutely no codes thrown, starts first try every time, power is great 101hp/105tq out of a 95"(and yes these are SAE corrected numbers).
57 Since my last message, I've noticed my bike now starts a little hard, only when cold.
Use the temp based priming and and iac to add fuel and air for the cold starts. If it is real cold I will cycle my start switch 2 to 3 times.
58 It is amazing how much better my bike runs now that the loose connection on the IAT sensor has been fixed.
71 Kick back on start-up is about daily occurance. If the turn signals don't self cancel, that means the VSS isn't working either. Somehow they are tied in together.
Since the build, I've had all the starting issues that a lot of people have posted on this forum. I'm not here to stir the pot, I just want a bike that starts reliably and runs like it's supposed to.
I'm so sick of the pinging I can't get worked out. The erratic idle that makes no sense; the kickback on startup; the occasional backfire and loss of power on takeoff (which has caused me some serious pucker when making a turn); and the list goes on
72 You just reinforced the same problems I've been having for the past 4 years.
Everyone on here that goes from a TCFI IID to a SERT says they have no more problems...
74 Still have the DTT on the 98" and must say that it runs excellent. The only problem that occurs is when the bike is cold and it kicks back the starter.
75 I finally reached the end of my rope, DTT ran great for several weeks then all the sudden just fell on it's face, again, no idea why. I took it to a local tuner to have him try and fix it, he read all the documentation and is really good at this stuff, he is certified in the SERT and the T-Max. He played with the DTT for 1 day, asked me if he could install a T-Max and let me try it at no charge if I didn't like it better he would put the DTT back and tune it. The T-Max is still in there DTT is in a box, all my issues's are gone, bike starts no kick back, no pinging, good gas milage and it runs the best it ever has.
77 Only way to fix the pinging issue with one of these is to throw it away! These are the biggest piece of crap you could put on your bike. I fought with mine for 3 years. I am an experienced Harley Mech with training in EFI and Tuning. I finally bit the bullet and put the stock ECM in and picked up a Race Tuner and I have never been happier! My bike runs flawless now.
I block the idle cells so they cannot retune. These cells control idle with 1's they can adjust to the afr you want but they cannot screw up your alpha #'s on decel. With 0's they cannot move anything. If you leave them open they will screw up your cold start settings.
I recall reading that the crank position lost is a normal code if you should stall your engine. IE the engine stops running with the ignition on = no crank signal. I get this all the time my self. Also if I stall the engine and do a compression start or a instant restart it seems the engine will be out of sync with the computer and run ratty possibly on one cylinder until I shut it down and cycle the ignition and wait for all the lights to cycle before starting to clear up the problem.
I set my timing 10 at 500, 14 at 750, 17 at 1000 - @Map 10, no kick back problem.
Jag igen, jag håller min egen tråd PåG.
Hur som helst har jag nu fixat ett extrabatteri och startkablar. Har precis provat att starta, dock var motorn redan varm och då har jag ju inga problem.
Så i morgon kl 07:00 ungefär när den stått över natten vet jag om det är så att jag har köpt ett för svagt batteri. Det är ett nytt S h o r a i batteri på 24ah och 360CCA.
Det vore väl enklast och billigast om det är fel på batteriet då jag annars är helt nöjd med TCFI, dock kommer jag att skämmas om det är batteriet då jag har dragit ut på att starta med starthjälp för att jag inte har trott att det beror på det nya batteriet, vi får se i morgon. Jag köpte ju nytt för att jag trodde det var fel på det gamla och att jag hade kört slut på det eftersom jag inte har underhållsladdat det sedan köpet av motorcykel, 2 vinterperioder utan laddning.
Startar den på första med ett hjälpbatteri har jag haft fel. Men om jag fortfarande har problem kommer jag att prova att byta ut till original ECU, mer om det vid behov.
indy 500
2012-05-06, 15:50
Min var lika seg med ett NORDSTRÖM batteri som blev monterat isamband med köpet. Seg vid första kallstarten, trodde det skulle vara så! Köpte därför HD orginal bara för att få "veta". Nu har jag full snurr även kall, och startar direkt jag rör startknappen. Hade Nordström batteriet i 2 år, huvvvvva.vkn;
Så ditt förslag är ett nytt batteri (original) för första kallstartsproblemet och gasa lite vid hot restart.
Får se i morgon vid 07:00 vad jag kommer fram till angående batteriet, kanske blir ett nytt då.
Vill i sådana fall köpa det bästa (starkaste) någon som har förslag på bra batterier?
Är tveksam till det där med batteri efter bla. Onatops inlägg i batteritråden. Det bästa isåfall hade varit att testa med batteri utan att köpa det för att få veta.
http://harleyforum.se/showthread.php?789-Batterier-SKÖTSELTIPS-och-UNDERHÅLL&highlight=Batteri
Är lite osäker på vad du syftar på , läste igenom inläggen utan att förstå vad du menar.
Jag kan vara fel ute såklart, men syftade på de dom skrev att många köper starkare batteri i tron om att det ska hjälpa mot diverse startproblem.
Skadar såklart inte att prova i ditt fall. Min Dyna 07, 103cui hade originalbatteri och startade galant i alla lägen.
Ja det förstod jag, men nu är det så att jag har kallstartat med ett nytt S h o r a i batteri ett 30 tal gånger utan att det har funkat vid första försöket, så om den går igång i morgon bitti efter att stått över natten och då startar med dubbla batterier, finns det då något annat som kan vara problem utöver ett dåligt batteri?
Då måste/borde det väl funka med ett schysst batteri, vet dock inte varför S h o r a i inte skulle funka, all data och alla värden är ju Ok, dock är det ett Lithium batteri och kanske inte pallar för en 96" Twin Cam.
Nu är det dock ett par som påpekat att dessa nya batterier är skit och hypade, bl.a. från Daytona själva, vi får se i morgon.
Jaha, då har jag provat att kallstarta med 2 batterier och den gick igång utan problem.
Då är frågan om det räcker med ett batteri, om det behövs 2 för att starta kanske inte 1 räcker?
Nånstans borde det finnas en gräns för vad den behöver, det kanske är TCFI som är volt känslig och kanske inte klarar spänningsfall.
Måste kolla med proffsen innan jag beställer.
Verkar knepigt min 103:a startar utan problem med ett nu 5 år gammalt orginalbatteri.
Kan du inte låna ett orginalbatteri av någon bara för att testa?
Jag har ett eget originalbatteri som jag inte underhållsladdade alls under 2 vintersäsonger, därav köpet av ett nytt batteri då detta blev slutkört.
När jag nu laddar det så visar voltmätaren 12,75 volt direkt efter laddning, dock kan man se hur det faller och efter ca 12h är det nere på 12,45v (ca 60%) och går ner till ytterligare 12,40v under följande 2 veckor utan belastning. Tycker det verkar som det är i dåligt skick då den faller 0,3v/40% på 12h, dock kommer jag att prova med enbart detta batteri när det är nyladdat för att se om det funkar.
Jag minns att jag hade problem med det förra säsongen även när det var så gott som nyladdat, det var ju därför jag köpte nytt. Kanske inte så konstigt när den tappar 40% på 12h, hade inte införskaffat mig i en voltmätare då. Men om jag snabbar mig på efter att det är nyladdat hinner jag nog kolla om det funkar med bara ett batteri innan jag köper ett nytt.
Rätta mig om jag har fel men ett fulladdat batteri har väl uppemot 14v när det är nyladdat?
Är fel person att rätta dig, men mina uppgifter säger att ett fulladdat blybatteri ligger på 12,7v och är användbart ner till 12,1v ungefär, dock inte önskvärt.
12.7v=100% och 12.3v=50% och sedan går det utför fort, ni får ta dessa uppgifter med en nypa salt.
När man sedan har startat motorn ger laddgenarator ut ca. 14.0v och det är väl ungefär vid den spänningen man har när man laddar batterier med batteriladdare gissar jag.
Ser nu när jag kontrollerat mina loggar att vid körning kan den röra sig lite mellan 13,8v och ända upp till 15,2v max men vid tomgång ligger den ganska fast på 14,0v.
indy 500
2012-05-07, 16:20
Det är inte så att spänningen säger allt om ett batteri, startkapaciteten cca minskar med antal starter. Mitt HD original batteri höll 13.2volt när jag hämtade det i butiken. Startar alltid på första försöket, brukar ge liiiite gas även när jag kallstartar, smäller då igång på första kolvkomp.pardy
indy 500
2012-05-07, 16:33
Finns många olika sorts batterier och köpa, men du kommer aldrig o veta hur det SKA vara om du inte monterar ett harley davidson orginal batteri, eller?po;
Jag vet inte, HD gör ju inte sina egna batterier så det borde väl att gå att få tag på lika bra.
Nu spelar inte det mig någon roll, jag är inte ute efter att köpa något annat märke, vill bara ha ett som är bra och kan ge mycket CCA.
Det är svårt att få fram hur mycket CCA HD batterierna ligger på, har pratat med 2 säljare utan ett säkert svar.
Nu har jag 2 lyckade kallstartsförsök med hjälpbatteri, kommer att göra ett sista försök i morgon bitti och sedan ladda batteriet ytterligare en gång under dagen för att senare på kvällen prova att starta med enbart det gamla originalbatteriet för att se om det även går igång med bara ett batteri innan jag utesluter S h o r a i batteriet och köper ett nytt vanligt bly batteri.
Om det dessutom är på detta sätt, om S h o r a i batteriet visar sig inte funka till min HD kommer jag att försöka reklamera batteriet då det är listat att kunna starta min modell, men således inte klarar det.
3:e gången gilt, nu har jag gjort mitt 3:e kallstartsförsök med hjälpbatteri och motorn går igång hur enkelt som helst, inte en tillstymmelse till problem eller felkoder. Nu står batteriet och åter laddas under dagen för att senare i kväll få utstå att testas med enbart originalbatteriet. Kommer att testa vid 2 tillfällen föra att sedan återigen prova Shorai batteriet.
Om det visar sig att det kommer att funka med det nyladdade gamla originalbattriet men inte Shorai kan jag vara säker på att det inte funkar eller är gjort för att klara en 96" Twin Cam och kommer således vända mig till leverantören och reklamera batteriet, återkommer med info om hur det går senare.
mrzigzag
2012-05-08, 08:29
var också inne på att skaffa ett shorai batteri men blev tveksam nu.
jänkarna verkar ha problem också vid kalkstart men då vid lägre temperaturer. Dom brukar låta lamporna stå på en stund för att få upp värmen i batteriet som i sin tur ger högre start ström. det går fort att värma upp dessa batterier redan vid små strömmar.
Jag har nu sökt på webben efter Shorai Cold Start Problem och fann dessa på en gång.
Bifogar en del länkar och erfarenheter från personer som har typ samma problem som mig och då inte ens med en troligen mera svårstartad motorcykel än 96" Twin Cam.
Shorai Battery PROBLEM on Ducati forum: (http://www.ducati.ms/forums/56-superbikes/131438-s****i-battery-problem.html)
I have only had this since late summer and its already giving me problems with starting my bike!!!.....these thing suck in ven slitghly colder weather....
It's common knowledge LiPo4 batteries don't perform when cold, that's why a leading German car manufactured who fits them also supplies a lead acid battery for cold weather backup.
I live in a tropical climate and my Shorai performs superbly.
Did you warm it up first? Turn on the ignition with the lights on and give it a few minutes? That's supposed to help a lot.
I had problems even in az on cold mornings...a quick 10 min charge from shorai tender will fire her right up...i did send my first one back since they sent me wrong size for bike now with the 18a never a problem..and turning the lights on/ off going through cycles 5 or 6 times warm them up as well...good luck they have very good customer service as well...
In Florida at or below 79* the 14ah I purchased direct from Shorai for my 1098 (as listed) would take 30+ cranks to start the bike from dead cold, even if turning on the light for 30 sec. to 1 min. to heat the cells. It would restart it in 6 cranks when hot in the same ambient temps. Above 79* and it would take 6 cranks to start from dead cold and 3 from hot. This is with the Motoletric wiring upgrade.
Fast forward to today as I've upgraded to the new 21 ah unit. It takes 5 cranks to start from dead cold at 79* and under and 2 above 79*. Restarting in any temp. is 1/2 to 1 crank. From what Motolectic said the 14ah unit is using all its juice to turn the starter and the sensors/Ecu etc. aren't getting enough to actually run the motor, needed mo' powa!!
I rode it all winter even in 40 degree temps. The first crank would be slow, after that it'd fire right up. I did get into the habit of turning the ignition on while putting my gear on, as apparently these batteries kind of hibernate in cold temps
Shorai Battery - Not Good In Cold on FJRF forum: (http://www.fjrforum.com/forum/index.php?showtopic=141377)
I just purchased a Shorai 18V battery. It appears like a great item, light weight, little on the pricy side, but I still wanted to get it and try it out.
It appears that it works well, when the battery is "warm" or on warm days, but when on cold days, bike does not want to start.
I got the 18 V battery couple weeks ago. Bike started fine when it was warm outside, 60F and higher. But, when temperature reaches 40’s and when the bike is sitting outside all night, on next morning, it does not start on first try.
Thanks for posting. Now I will know the reason why the bike did not start when the temps dropped. I as well, would not have read the fine print or the web site about the cold weather starting.
I was thinking about getting a Shoria the next time I need a battery specifically because I expected it would provide more energy for more years than a lead/acid battery. Now that I know about the cold start issue I am less likely to try one.
Knowing this, I won't buy one. Screw that. The Yausa in my bike fires every time I touch the button. If I was that worried about 8lbs, I'd just take a dump before every ride.
Geezer, not funny at all...That is exactly what's recommended, if the initial cranking is slow in cold weather, to turn on some electric devices for a couple of minutes i.e headlights, radio to warm up the battery.
Rider - Over on Brodies Shorai install post, you said that the Shorai LFX works real well, down to about 20º
Vad skall man säga, vill inte ha ett batteri där man måste utföra en del hokus pokus för att den skall starta, tycker inte ens att 16 grader som jag har i garaget är kallt.
Intressant tråd att läsa HD Life! Många reflektioner och mycket att ta till sig, då var det alltså batteriproblem även om jag har lite liknande problem trots att jag kickar i gång min, jag har väl ett Shorai ben då :p Jag han gissa på flera lösningar innan du hittade problemet, bla om tändningen var fel så den motade eller om starten gick tungt antingen själv eller mot drevet, jag är inte så hemma på dom nya motorerna, den ända elektronik jag har är Hunt magneten och generator till lyset, men det var intressant och lärorik läsning iaf thb;
Nja, det är väl inte riktigt helt säkert än att det bara är batteriet som är boven.
Jag skall idag och i morgon prova med mitt nyladdade gamla batteri innan jag känner mig helt säker, men det känns i alla fall som det är Shorai som är problemet för min motor och temperatur.
Om jag nu lyckas med 2 kallstarter med mitt gamla batteri så känner jag mig tillräcklig säker för att reklamera Shorai batteriet och gå tillbaks till bly.
Från Shorais hemsida.
"Lithium do increase in resistance more as temperature drops, compared to lead-acid. However, they also react to cranking under cold conditions in a much better way. Lead-acid will increase resistance on each subsequent cranking attempt, until it won’t turn over. If your LFX fails to start the engine on first crank, that first crank has warmed the battery, and the second attempt will be much stronger, and so on until you get a good start.
Shorai LFX are much better in cold-weather conditions than other-brand lithium starter batteries, due to our eXtreme-rate formulation with low resistance. Down to about 20 degrees fahrenheit (-7C) most users find that they can start normally on first crank. If your headlight comes on at key-ON, it is good for the batteries to flow some current before cranking in cold weather. The suggested headlight-on time before cranking depends on the temperature. If starting at 40f (5C), 30 seconds will help wake the battery and increase cranking performance. If at 0f (-17C), leave the lights on for 4~5 minutes before cranking. The result will be a better first crank, and longer battery life. Any other accessories that can be turned on before cranking can also be used for this purpose, such as heated gear, radio, etc.."
Jag är i alla fall inte i närheten av -7 grader och kommer aldrig att sitta på min motorcykel i sådan kyla.
Hade inte räknat med att jag skulle ha problem vid 16 grader då jag ser det som varmt.
Vet inte i hur många tidigare trådar jag läst om att man inte ska ha något annat än Harley-batteri i sin hoj. Även denna tråd (som jag skummit igenom, ska sägas) verkar styrka denna tes.
Tar med mig det.
Lycka till!
Nu är nog mardrömmen över för min del efter månader med problem.
Blybatteriet funkade även fast det inte är i topptrim, motorn startade på en gång utan några som helst problem. När jag hade laddat det visades det sig ligga på 12.75v som vanligt men sakta men säkert på väg ner. Efter en timme var det 12,6v kvar och när det var installerat och klart hade det gått ner till 12,53v, gissar att det då är ca 150CCA kvar. Det visar vilket skick detta batteri är i och ändå startade det utan problem, underbart. Det funkar även bättre än ett fräscht fulladdat nytt Shorai batteri på 13,3v och 360CCA.
Det är inte bara kallstartsproblem Shorai har gett mig, jag har även haft en del spikar, avgassmällar och eldsflammor i avgasmynningen när den väl har startat motorn och precis som med ett urladdat eller dåligt blybatteri kan det bero på för dålig spänning med spänningsfall till följd som då resulterar i olika typer av tändningsproblem med diverse fel till följd. Det känns inte som det är bra i längden med för mycket spikar, kick-backs och rök som kommer ur luftfiltret.
Nu kommer jag i alla fall inte behöva oroa mig mer för dessa problem nu när jag kommer återgå till blybatteri och när jag nu lärt mig och vet vikten av att sköta det på ett bra sätt med underhållsladdning för att hålla det i ett gott skick.
Dock kommer jag göra mitt sista kallstartsförsök i morgon bitti för att undanröja alla tvivel på att det var ett engångstillfälle att den startade vid första försöket.
Återkommer i morgon vid 07:45, då vet vi.
indy 500
2012-05-08, 20:45
1800 pix, scr; men sen sover du gott.
Jag har monterat ett antal Yuasa YTX20HL-BS utan några problem alls.... 18A / 310CCA och runt 1200:- inkl momsen... :)
Och det skulle inte förvåna mej det minsta om Harley tar sina batterier från Yuasa ;)
http://www.yuasabatteries.com/battery.php?bID=B173&vID=7927
Har hört det också, någonstans måste dom ju ändå ta dom.
Kan dock gissa att dom har använt sig av olika tillverkare genom åren, fast vad vet jag?
Nu är det bevisat, Shorai batterier fungerar inte så bra till min motorcykel.
Det kan fungera bättre om man gullar en stund med det eller om man håller det varmt innan man ska starta, det borde kanske ingå en varm socka till varje batteri så man kan hålla det varmt till nästa start!
Nu får vi se hur min leverantör ställer sig till mina problem och klagomål, jag tycker dock detta är fog nog för en reklamation.
Ikväll hämtar jag mitt nya blybatteri.
Här kommer en summering till dom som kanske inte har lust att läsa igenom hela tråden.
"Efter att mitt gamla originalbatteri har blivit slutkört då jag under 2 säsonger inte underhållsladdade det visade det sig vara dags att köpa nytt. Voltmätaren visar 12,75v direkt efter laddning, dock kan man se hur det faller och efter 12h har det gått ner till 12,45v för att sedan under ytterligare 2 veckor utan belastning gå ner till 12.4v. Om det går ner 0,3v eller ca. 40% av maxkapaciteten på 12h gissar jag man kan räkna det som dåligt och sönderkört.
I min jakt på ett nytt batteri fick jag då upp ögonen för Litium batterier och valet slutade på ett Shorai batteri. Det är litet och väger bara 20% av ett vanligt blybatteri, dessutom skall det vara ypperligt för start av kalla motorer och den ligger på 360 CCA. Det har dessutom väldigt låg självurladdning och har längre livslängd än vanliga blybatterier. Ett självklart val för mig även om det var lite dyrare än ett vanligt batteri och krävde att jag investerade i en speciell laddare.
Nu efter ca. 30 kallstartsförsök vid 16 grader utan att den en enda gång lyckas starta på första försöket och efter att först ha lyckats starta på det andra med en del avgassmällar och eldsflammor till följd gav jag upp. Jag kunde inte tro det var mitt nya batteri det var fel på utan jag trodde det var antingen ECU från Daytona, mappen eller någonting annat som hade blivit fel eftersom jag hade ett helt nytt batteri.
Efter ca. en månad och ett 15 tal ändringar på mina mappar och kontakt med både Stefan Båging på Mek1 i Lidköping, Kjell-Anders på MecTec i Kalix, Chris från Daytona i USA och Björn på ProBike i Täby som har försökt hjälpa mig gav jag till slut upp. Jag hade dessutom spelat in en del startförsök som dom fick lyssna på och dom var överens om att den lät väldigt seg och rekommenderade mig att prova att starta med ett hjälpbatteri.
Till slut tog jag mitt gamla batteri till hjälp efter att först ha laddat det och sedan använda det som ett hjälpbatteri för att se hur den skulle starta. Jag gjorde 3 kallstartsförsök och alla 3 lyckades utan problem vid första försöken. Jag bestämde mig då för att återigen ladda det så det var så bra som möjligt för att prova att starta motorcykeln med enbart mitt gamla originalbatteri.
Efter ytterligare 2 kallstartsförsök med enbart det gammla men nyladdade originalbatteriet och med ett utmärkt resultat kan jag inget annat göra än beklaga att jag gick på att köpa detta Shorai batteri som visades sig inte alls klara av att starta en 96” Twin-Cam i alla fall.
Roligt, nu vaknade PTB59 på tråden om laddat för generationsskifte. (http://harleyforum.se/showthread.php?2745-Laddat-f%C3%B6r-generationsskifte-nya-batterier!&p=25476#post25476)
För er som inte vet har han varit återförsäljare för just S h o r a i batterier och tycker att vi är nötter som inte kan få det att fungera bra.
Han gav till slut upp som återförsäljare på grund av alla reklamationer och skyller på dåliga startmotorer som förstör kretskorten på S h o r a i batterierna.
Nu har ju inte min startmotor förstört något ännu i alla fall, mitt problem är ju bara att man måste värma upp och gulla lite med batteriet innan man kan starta.
Och har man inte gjort det tillräckligt länge, tänder den dåligt med avgassmäll eller något annat spännande till följd, man vet inte hur det kommer att gå från gång till gång.
Ibland har man tur och den startar som vanligt, gissar att man måste värma upp den till ca. 25 grader och gulla i 1-2 minuter för det.
Jag har just fått svar från NF Racing som levererade S h o r a i batteriet med laddare till mig.
Dom har inga som helst problem med reklamationen och ersätter mig för alla utgifter inkl. returfrakt.thb;vc;ha;thx;
Jag har monterat ett antal Yuasa YTX20HL-BS utan några problem alls.... 18A / 310CCA och runt 1200:- inkl momsen... :)
Och det skulle inte förvåna mej det minsta om Harley tar sina batterier från Yuasa ;)
http://www.yuasabatteries.com/battery.php?bID=B173&vID=7927
Tack för tipset Stefan, detta blev även mitt val då jag litar på dig.
Dessutom har det, verkar det som 40CCA mer än standardbatteriet som HD säljer som ligger på 270CCA.
Gör kanske inte så stor skillnad, men det där lilla extra känns bra och jag tror inte Yuasa gör ett sämre batteri än om jag skulle köpa HD:s egna.
Kommer även att sköta det på ett bätte sätt än vad jag gjorde med mitt andra batteri och underhållsladda det vid behov, har ju införskaffat mig i en voltmeter just för detta ändamål.
Snart blir det köra av.MPD;
indy 500
2012-05-09, 18:15
Väg det på en digital köksvåg så får vi se om det väger lika som mitt harley davidson orginal batteri, vikten på blyet är av stor vikt ( där fick jag till det ha ha ha) för kapac. Förövrikt är angivna cca som när suzuki anger HP. Ur ett så litet batteri får du ut max 250 ampere. Det som är bra med batterier är att de inte stämmer in på ordspråket "det som går runt det går sunt" (sönder). Inte sant? VÄG DET!!!pardy
Nu är det både vägt och nyladdat.D;
När jag packade upp det låg det på12,77v och efter 90min laddning ligger det nu på 13,16v.
Vikten är något högre än vad det står i specen, där står det att det skall väga 5,6kg och mitt väger 6.7kg.
Så vad väger ett HD eller ditt batteri då?
indy 500
2012-05-09, 18:43
Är borta på jobb, ska ta ur och kolla det när jag kommer hem till helgen.thx;
Gissar på 7kg plus minus 100gr :)
indy 500
2012-05-09, 18:55
Ha ha kan bli kul, vad blir första pris på träffen. Jag gissar plus minus 200 grpardy .nej 6.83 gissar jag. kom along
Jag har ingen erfarenhet av nya H-D med allt de innebär. Men jag reparerar moderna maskiner ,Moderna motorstyrningar är känsliga för låg spänning troligen oxå H-D.Ett friskt batteri ska ha 2,2 volt per cell när det är fulladdat 13,2 v således.Är batteriet lite ojämnt mellan cellerna dalar spänningen när man kör på starten.Kolla syravikten den ska vara samma i alla celler.
Hur kollar man syravikten i batterier då?
13,16v för mitt nyladdade batteri är ju i sådana fall ganska bra.
Såg på Yuasa:s hemsida att dom har ett batteri för HD som ligger på 20ah och 310CCA som detta, dock väger det runt det ni gissar på. alltså 7.1kg.
Om nu vikt står för kraft undrar jag vad mitt slutkörda väger, kommer kolla det i morgon när jag byter ut det.
Hur som helst är 6.7kg inte så illa, om nu vikten står för något.
indy 500
2012-05-09, 21:17
Kolla syravikten på ett hd batteri gör du bara en gång, sen får du ut med 1800 pix en gång tillpardy
indy 500
2012-05-09, 21:18
Take your best shotak47
indy 500
2012-05-09, 21:21
:)...
Vilken skillnad, startade direkt på första försöket, nu är man med i matchen igen.
Det kommer dröja innan jag åter provar ett lithium batteri.
Nyuppackad 12,77v
Efter 90" laddning 13,16v
Efter 12h laddning 12,91v
Efter 12h utan belastning 12,89v
När tändningen är påslagen 12,51v elektroniken tar nästan 0,4v.
När motorn går ligger det på 14,10v.
Vilken skillnad mot mitt gamla som var 12,75v när det var nyladdat och efter 12h utan belastning var det nere vid 12,45v. Hade då tappat 0,3v eller 40% av sin kapacitet, snacka om slutkört.
Mitt nya tappade så mycket som 0,02v på 12h utan belastning, gissar på att det är ungefär 0,15%, så ska det va när det är fräscht.
Nu kanske man kan få åka utan en massa problem.
Förra sommaren blev jag påkörd bakifrån vid ett rödlyse när jag stod stilla, hade båda fötterna i backen och bågen slets ur mina händer och for 1m framåt och tippade till vänster.
Det räcker för att det skall bli lite skador, gissar på att det gick på 30-35.000:- för den reparationen.
Sen i år efter att jag hade hämtat ut den från 800mils service fick jag punka på bakdäcket på vägen hem från verkstan, det var ju bara och ringa och boka en ny tid, roligt.
Sen har jag nu haft problemet med mina batterier, ett som var slutkört och som gav mig en del problem och som ni vet Shorai som också gav mig likvärda problem men som dessutom vägrade starta när det var lite för (kallt).
Hur som helst, nu blir det åka av.MPD;:p
Skönt att det löste sig! Alla batterifrågor i framtiden hänvisar vi till denna tråd ;)
Ja, skönt att det löst sig och som grädde på moset fick du ju sätta dej in i TCFI-III'ans underbara värld!!! ;) :D :D :D
Ja, känner mig som ett litet proffs även där, i alla fall i teorin.vc;
Det var ju skönt att det inte var något fel på TCFI eller mina inställningar, vet inte vad jag skulle ha gjort utan min TCFI.
Jag gillar att kunna tanka ner och upp lite justeringar och själv avgöra AFR och andra parametrar.
Det är ganska lagom för mig att sitta bakom *smch* och mecka, är inte så bra när det gäller att mecka MPD;.
Jag har ju inte tummen mitt i handen, om jag hade haft en bra meckplats, lift och verktyg skulle jag nog kunna göra mer än vad jag gör idag.
Har dock valt att lämna ifrån mig bågen vid större jobb till proffsen.ha;
Tack för din hjälp Stefanthx;, fick du PDF:n på det nya uppdaterade batteriet från Yuasa? Vad tror du om det, ser bra ut på pappret. Lite bättre design och ännu lite mer kraft.thb;
Ha ha kan bli kul, vad blir första pris på träffen. Jag gissar plus minus 200 grpardy .nej 6.83 gissar jag. kom along
Fick du fram någon vikt, eller vägde det så lite så du inte vågar presentera det?
Fick du länken till elschemat?
Annars kan du prova länken här under.
indy 500
2012-05-14, 11:25
Nu ska vi se, batteriet vägde 6,7 kilo på min badrumsvåg, så du har kanske fått tag i ett orginalbatteri utan hd logga, vem vet? Elschemat jag efterlyste i en tråd var snarare en elmanual som tydligen ska finnas, har inte kollat hos hd shoppen. Fick du nån ordning på varmstartsproblemen, hjälpte det att ge lite gas. Min är så in i h....... lättstartad när den får liiiiite gas.
Ja, kanske det, nu har Yuasi kommit med en uppdaterad variant på 7.1kg och 350CCA, får bli till nästa byte.
Vad skiljer elmanual och elschema åt?
Det står i PDF:n att det är 2008 Softail Models Electrical
Diagnostics Manual.
Har inte varit ute och åkt nåt än, dåligt väder (kallt o vått) plus arbete och sjukdom.
Återkommer när jag har testat lite, nu har jag även möjlighet att justera lite parametrar vid varmstart som IAC och fuel injection.
indy 500
2012-05-14, 11:48
Jaha, ska ladde ner den och kolla. Såg att hd orginal batteriet hade fasta muttrar för M6 skruvarna, det brukar ju vara lösa på sånna häringa batterier. Hur är Yuasa batteriet tillverkat. ( samma tillverkare)?
Det är lösa (muttrar).
Jag tror inte HD använder sig av Yuasa, just nu.
Läste en Amerikansk tråd från 2009 där det stod Deka som tillverkare tror jag det var.
Spelar mig ingen roll riktigt, bara batteriet är bra och funkar som det skall.
Kommer att sköta underhållsladdningen nu och mäta volten med jämna mellanrum för att kolla skicket på det.
Jag igen, jag håller min egen tråd PåG.
Hur som helst har jag nu fixat ett extrabatteri och startkablar. Har precis provat att starta, dock var motorn redan varm och då har jag ju inga problem.
Så i morgon kl 07:00 ungefär när den stått över natten vet jag om det är så att jag har köpt ett för svagt batteri. Det är ett nytt S h o r a i batteri på 24ah och 360CCA.
Det vore väl enklast och billigast om det är fel på batteriet då jag annars är helt nöjd med TCFI, dock kommer jag att skämmas om det är batteriet då jag har dragit ut på att starta med starthjälp för att jag inte har trott att det beror på det nya batteriet, vi får se i morgon. Jag köpte ju nytt för att jag trodde det var fel på det gamla och att jag hade kört slut på det eftersom jag inte har underhållsladdat det sedan köpet av motorcykel, 2 vinterperioder utan laddning.
Startar den på första med ett hjälpbatteri har jag haft fel. Men om jag fortfarande har problem kommer jag att prova att byta ut till original ECU, mer om det vid behov.
Svagheten men litium batterier är när batteriet är kallt är att det inte orkar dra runt motorn, dock byggs en inre värme upp efter ett par starförsök och du får högre kapacitet en motsvarande blybatteri. du kan läsa om detta i anvisningarna du fick med batteriet.
Det viktiga är bara att när inte motorn går runt måste man släppa knappen och försöka igen, håller man kvar kan batteriet brinna upp. det är alltså inget fel utan dom fungerar så.
Ny teknik och annurlunda hantering thb;
Jag vet att det är ny teknik och har förstått att det krävs en annorlunda hantering, dock tycker ingen att +16 grader är kallt och därför borde det fungera vid den temperaturen. Det stod i anvisningarna att den borde kunna starta normalt ner till -7 om jag inte minns fel och det är ju inte det jag har problem med utan +16 grader, det är skillnad det.
Dessutom efter att jag försökt starta första gången gick den nästan alltid igång vid andra, när den då hade blivit varm, dock sviktade volten ganska kraftigt och jag kunde få en del spikar och avgssmällar.
Nu kan det vara så att ECU från Daytona kanske är lite känsligare än originalet men när jag mätte volten vid andra startförsöket kunde den dippa ner mellan 5-7v som lägst.
Jag gillar inte iden att man skall slå på den en stund innan start, kanske ett par minuter som längst och sedan försöka starta för att se vad som kan hända, kanske går den igång utan problem, kanske inte.
Eftersom jag inte kör när det är kallt, räknade jag inte med detta som att det skulle bli ett problem.
Jag vet att det är ny teknik och har förstått att det krävs en annorlunda hantering, dock tycker ingen att +16 grader är kallt och därför borde det fungera vid den temperaturen. Det stod i anvisningarna att den borde kunna starta normalt ner till -7 om jag inte minns fel och det är ju inte det jag har problem med utan +16 grader, det är skillnad det.
Dessutom efter att jag försökt starta första gången gick den nästan alltid igång vid andra, när den då hade blivit varm, dock sviktade volten ganska kraftigt och jag kunde få en del spikar och avgssmällar.
Nu kan det vara så att ECU från Daytona kanske är lite känsligare än originalet men när jag mätte volten vid andra startförsöket kunde den dippa ner mellan 5-7v som lägst.
Jag gillar inte iden att man skall slå på den en stund innan start, kanske ett par minuter som längst och sedan försöka starta för att se vad som kan hända, kanske går den igång utan problem, kanske inte.
Eftersom jag inte kör när det är kallt, räknade jag inte med detta som att det skulle bli ett problem.
Tyvärr är det nog så ändå att denna teknik fungerar så för tillfället i alla fall, man behöver inte vara orolig att den inte skulle starta.
En stor nackdel med dom är bara att dom inte är så tåliga, har man dålig ordning på sina grejer går det sönder lätt, blybatterier tål omildare behandling.
laddar man ur dom för mycket är det formodligen kasst också osv...av den anledningen säljer jag ut mitt befintliga lager och tar inte hem nya för en marknadern är mogen för det..
Powered by vBulletin® Version 4.2.5 Copyright © 2025 vBulletin Solutions, Inc. All rights reserved.