handdator

Visa fullständig version : Lag och rätt fortkörning



Hagis
2011-03-31, 18:26
Tjena.
Jag har en enkel fråga! En person åker dit för fortkörning via en fartkamera, personen i fråga har inget körkort! Fråga, har man någon skyldighet att namnge personen som lånade bilen.
Jag har nämligen hört tidigare att man inte måste det och det är inget dom kan göra åt då det inte är straffbart eller ens ägarens skyldighet att gola!

admin
2011-03-31, 18:55
Det behöver du säkert inte, bara säga att nykeln alltid sitter i och vem som kan låna den typ
Du har ingen koll på vem....

admin
2011-03-31, 18:56
Eller sätt en lapp i rutan : TILL SALU, ring xxxxxxxxxx-

Säg att du hade ett gäng som provkörde den dagen, du vet inte vad dom hette!

Orx
2011-03-31, 19:21
Min "svåger" klarade sig undan efter att han blivit fotad när han körde sin farsas bil. dom ringde ett par gånger men lade sedan ner, efter att hans farsa hela tiden sa att vem som helst kunde ha kört bilen.
De hinner ändå aldrig följa upp alla fotade, så de har nog inte tid med de lite krångligare fallen..
så mitt råd är att inte GOLA!!ak47

Hagis
2011-03-31, 20:01
Det låg inte som alternativ att gola :) behövde bara få veta vad som vänta skall så man är förberedd och kan slå tillbaka! Som skrivet, jag är född med olja i ådrorna ha;

Norrland
2011-03-31, 21:37
Nä du behöver inte gola, men kör man yrkestrafik så ringer dom bara åkeriet å då finns 2 möjligheter 1.Tala om vem som körde 2. Vägra och dom gör en revision på alla förarkort/färdskrivarblad på åkeriet!

53/74
2011-03-31, 23:30
Alternativet att hålla hastighetsbegränsningen går ju bort helt! Dock kan det vara en god ide att överväga det om man inte har nåt körkort...

Hagis
2011-04-05, 07:02
Då blir det till att ignorera alla samtal från privata nr samt okända nr samt alla brev! :)