handdator

Visa fullständig version : Bytt risers, hur hårt dra bultar? Känns inte tillräckligt åtdraget med rätt moment enligt manual



pheur
2012-04-29, 22:56
Hej,

Har precis bytt original risers på 5" (Wide Glide) till ett par på 6". Inte speciellt stor ökning alltså.

Men i och med detta så ska man ju lyckas få styret rakt. Jag drar då fast dom nedre bultarna med handkraft sådär ungefärligt så dom sitter lite 'hyffsat' så att jag kan med kraft genom att vrida styret fullt åt något håll och sedan forcera och trycka faktiskt få styret att ändras lite. Eller att någon står med framhjulet mellan benen och man "trycket till" så får man det att röra sig.

När jag är nöjd med hur rakt styret är så ska jag dra med moment enligt manualen till någonstans mellan 40-54 Nm. Förvånad jag blev när det visar sig att min halvt seriösa fastsättning där jag ännu med kraft kan röra på styret ligger på ungefär 60-63 Nm någonstans. Jag lossar till 54 Nm och tycker helt klart att styret är för löst. Jag kan ju tusan forcera styret att bli snett genom att sätta det fullt åt någon håll och "trycka till". Ska det vara så?

Det är fullt möjligt att det var på detta sättet med original risers men som med allt annat börjar man inte pröva, trycka och forcera förrän man ändrar något och letar efter fel.

Allt hjälp och tips jag kan få uppskattas! Om ni även sitter på några guldtips angående hur man säkert får styret 100% rakt får ni gärna dela med er. Det känns som att man aldrig blir nöjd med hur rakt det sitter.

Andreas Johansson
2012-04-30, 07:45
detta kanske inte är svaret på din fråga men jag har själv en Wide Glide -11 och styret är "löst" på min med. Jag har fått förklarat för mig att styret ska sitta ganska löst för att kunna göra som du beskriver, vrida max och trycka till för att justera ett ev. snett styre.

admin
2012-04-30, 13:52
Du kan byta ut de gummiklädda risershylsorna i kronan mot fasta brickor så slipper du ett problem. Dock kommer den vibrera mera i styret.

http://www.harleybutiken.com/uploads/41729bcee49b52f5392db7ef578ebd8b.jpg_thumb_115x95. jpg

Finns även sk "Heavy Duty" med gummi numera. Borde vara bättre än original men har inte testat.

http://www.harleybutiken.com/uploads/23fda43f1a5ab995396482f48016f867.jpg_thumb_115x95. jpg

Handlebar Damper Kit Heavy Duty
High Apehanger or extra wide Flyer bars require damper bushings which are firmer than the regular rubber versions. The Heavy Duty damper bushings are made from polyurethane which still effectively isolates the handlebars from vibrations but provides a more stable feeling. Each kit includes four bushings, two brass sleeves and four chromed washers. Fit all models 1973-up, except Touring

Ozzy
2012-04-30, 17:32
Vet inte om jag fattade första frågan helt, men admins post här ovan ser inte dum ut, jag har gummi "nånstans" i riserserna, och det glappar rätt duktigt nu när jag har aphänget på. Inget jag lider av under körning, men det kanske blir med bekvämare heavy duty kittet. Lånar tråden för en annan fråga, när jag dragit åt bultarna som håller plattan i risers, dom har en tendens att lossna lite efter lång körning. Hade tagit en tur på 5 mil ca, och skulle backa upp hojen på en parkeringsficka, det var lite uppför så jag fick ta i lite i styret för att orka backa upp den. Då åkte hela styret tillbaks ca 5 cm... Tycker jag har dragit åt bultarna för kung och fosterland, men ändå lossnade det lite. Fick tag på en insexnyckel och löste det, men inte kul om det skulle ske under körning. Brukar ni köra locktight även där, eller ska jag helt enkelt känna på bultarna med jämna mellanrum?