handdator

Visa fullständig version : Broms som hänger sig!!??



Harleyman1
2012-04-28, 17:54
Hej var ute och åkte idag och hö ok fram hände sig!! :( Har en Road king -03
plocka loss oket tryckte tillbaka kolvarna och återmontera, sedan gick det ett
par mil till och samma sak hände igen utan att jag knappt hade använt frambromsen!
Så det blev samma procedur igen, men nu utan att montera tillbaka oket.
Fick ligga i en handske uppe vid strålkastaren! och köra hem utan handbroms.
Någon som råkat ut för detta fenomen? Känns som kolvarna går lätt i oket!
Bytte packningssats i huvudcylinder förra säsongen från Bike line och det gick
hur bra som helst hela förra! tou;

indy 500
2012-04-28, 19:57
Tja, dubbla skivor är lika använingsbar som en dubbelstutsare i björnskogen. Bara att demontera!:cool:

Json
2012-04-28, 20:14
Gör rent kolvarna med bromsrengöring bräkleen eller liknande. Smörj sedan med bromsvätska ock motionera kolvarna tills dom går lätt.. Då löser det dig förhoppningsvis. Lycka till

//Json

Jompa
2012-04-28, 20:23
Byt belägg så kolvarna har så bra stöd som möjligt. Kan tänka mig att om dom ligger längst ut så kan någon "tippa" och därmed låsa sig.

Harleyman1
2012-04-28, 22:08
ok tack kolla detta imorgon! hittade annars ett annat forum där någon hade varit ute för detta: Om det kan vara till nån hjälp så hade jag ett liknande problem på min Harley Davidson för några år sedan.
Det blev så att varje gång du bromsade så byggdes det upp ett tryck som inte försvann, och till slut var bromsen helt låst. När man släppte på bromsnippeln så släppte trycket. Givetvis återkom problemet direkt när du bromsade nästa gång.
Det visade sig vara fel spel på bromspedalen mot kolven till huvudcylindern. Bromspedalen låg an och belastade kolven i huvudcylindern litegrann, hela tiden och det räckte för att problemet skulle uppstå.
Kolven i huvudcylindern går då inte helt tillbaka, varvid trycket kvarstår, samt blir högre vid varje inbromsning
Bromshandtaget blev också helt stumttou;

Jompa
2012-04-29, 07:34
Knepigt, har hört liknande historier, hoppas det löser sig!

Jompa
2012-04-29, 07:39
Om det inte löser sig kanske du ska ringa ISR, Grimeca eller någon annan känd bromstillverkare och be om råd, dom bör ju kunna. Lite läskigt när en sån viktig detalj strular ju!

Harleyman1
2012-04-29, 20:27
Jaha då var det löst!!nh; men jag höll på att gå bet! Det som var att något hade hänt med bromsvätska så den hade separerat och blivit massa grunker i den.
Vilket gjorde att det lilla retur hålet i cylinder blev täpp, och trycket bara byggdes på hela tiden! De-mo rengöring alltså!
Sedan till luftning som är ett kapitel för sig!
Gjorde precis som det stog i reparationshandboken, men i helvete att det gick att få ur luften! till slut gjorde jag som man gör med bilar, när man bara bytt en bromsslang m.m
Öppna luftnippel och låt det rinna tills det inte finns någon luft kvar i det oket,sedan över till nästa sida. och samma procedur ett par gånger till och vips så har man broms igen
Tog bara en fucking halv dag att lista ut, så kan detta hjälpa någon så blir jag GLAD thb;

Jompa
2012-04-29, 20:32
Grattis då! :)