handdator

Visa fullständig version : Skum och memory foam för sadel.



Sanniz
2012-04-24, 23:06
Jag undrar om någon vet, om det går att exempelvis köpa olika skum samt memory foam till mc sadel.
Har nämligen ett litet projekt på g, till makens ombyggda nightrod special.
Helst ser jag att det är en "fysisk" butik man kan handla i, eftersom jag gärna vill kunna kolla in sakerna innan köp.
Jag huserar i Göteborgsområdet, men är ofta i trakterna av Borås också.

Dogge
2012-04-25, 09:11
Tja!
Jag har för det mesta bara skiktlimmat liggunderlag och det har funkat fint.

Sanniz
2012-04-25, 11:08
Dogge... Tackar för tipset. :)
Får se bara om jag kan få tag på memory foam... Makens sadel skall ju inte vara så "hög", utan mer slimmad. Men får man inte tag i det, får han ta det som finns. :)

Adrenaline
2012-04-29, 00:51
Håller på bygga min egen sadal just nu. Vill man göra det lätt för sig så köper man.
Är man ekonomisk eller fattig, så väljer man att bara ta från någon bil stol tex. Dom har ju samma konsistens som lämpar sig till sadelmakeri.
Material av klädsel rekomenderas galon, då det är bra mycke mer lättarbetat än skin, och mer lätt sytt samt hållbart.
Sy kan jag ju inte, så det får blir lim..

Bilder kommer..

Benny
2012-04-29, 10:17
Intressant idé men tror att vikten/ytan blir en för tuff division för memoryfoam , genomslag helt enkelt, annars vore det billigaste att slakta en memoryfoam kudde från Jysk. kanske funkar att kombinera med ett hårdare skikt, liggunderlag suger eftersom det tappar stadgan rätt snabbt.

något som funkar ganska bra är fristads lite dyrare variant av knäskydd (helt plana, inte standardmodellen) , bra konsistens,fjädrar bättre , håller.

Benny
2012-04-29, 10:27
Kom att tänka på farsan som satt i rullstol, han hade en memory-kudde i den, som var gjord för lite högre tryck, grym kvalitet, kanske hade funkat.

Vet inte hur man får tag i en sådan, men hör med någon inom vården.

Loke
2012-04-29, 17:25
Detta funkar fint oxå. bara slipa/putsa till den form man vill ha, behöver inet ens klä den om man inte vill!
http://www.grevensmcdelar.com/default.asp?c=shop&cat=8&subcat=104&id=

stroker49
2012-04-29, 17:52
Biltema har cykelsadelöverdrag med något stötdämpande guck i. En sådan skulle man kunna slakta och installera i en mc-sadel tillsammans med pytt i pannaskum eller annat.

Sanniz
2012-04-29, 19:47
Har själv köpt dels ett liggunderlag (lite bättre kvalité), som jag tänkt ha två lager av. Sedan köpte jag en memoryfoam kudde på Jysk, som skall slaktas till ytskiktet. Nu skall jag bara hitta skinn, att slakta också. :)
Brodertråd är införskaffat och testat på konstläder (för att se hur min symaskin fungerar till den saken).
Plattan är tyvärr i glasfiber, så häftning tror jag går fett bort. Misstänker att man får sätta fast det på annat vis.
Tyvärr hittade jag inget tillräckligt bra spraylim, men jag tar till ett kontaktlim som bl a skall fungera på alla material jag skall använda. Lagren skall ju limmas ihop till sista skinnbiten för snyggast resultat (har spanat en del på Youtube, hur de bygger sadlar på olika vis). Jag hade helst velat fått tag på en specialspray (lim) från 3M, men vet inte var den säljs tyvärr...

Så det som nu ligger först till hands, är att hitta bra skinn... Konstskinn håller inte alls, både spricker och blir fult fort av för mycket slitage och väta...
Får se hur lång tid det tar, innan man kommer igång. :)
Men det skall bli både spännande och kul. :)

jossi
2012-04-29, 21:15
Hej har för mig att Galantplast på Odinsgatan har mycket skum i olika hårdheter , provlimma gärna småbitar om du skall använda kontaktlim så det inte smälter ihop
ps. använd inte Biltemas spraylim släpper efter ett tag

stroker49
2012-04-29, 21:23
Skall du ha skinn så måste det gärna vara tunnt om det skall bli fint., Jag köpte en gång på en skinnmöbelfabrik, det blir bra. Men nu har jag konstskinn, det är trots allt ganska bra och håller länge. Lim funkar. Eller kanske blindnitar?

Dogge
2012-04-30, 08:35
Skinn kan du kolla på http://wassens.se/info/butiker/

Ang att fästa det så beroende på konstruktion så kan du förborra kanterna och sen popnita med nitar som har stora huvuden.

Sanniz
2012-04-30, 19:12
Jag kommer att ha ett inte för tunt, men ändå inte tjockt, skinn. Tänkte främst pejla in mig i någon second hand butik i Göteborg... Har man tur kan man komma över en rock i äkta för bara någon hundra lapp. Äkta skinn är nämligen rätt dyrt, speciellt om det skall vara så "mjukt" (vilket även gör det både följsammare och snyggare) som jag önskar. :)
Gäller bara att ha tid att springa i affärerna med. *s*

Sanniz
2012-05-12, 01:18
Skippade memoryskummet denna gång...
Bloggade om mitt jobb och resultat...
Dock är det lite kvar att fixa med, innan allt är helt klart. Fast nu är det maken, som får slita med resten. ;)

Om ni vill läsa...

http://harleyforum.se/entry.php?107-Min-del-av-sadelbyggandet-klart

stroker49
2012-05-12, 10:30
Du är ju proffs!

Sanniz
2012-05-12, 12:18
stroker49... *s* Nja, bara en glad amatör. :) Men jag har slagits med andra projekt förr, kanske inte typ sådant här. Men riktiga korsetter är också lite småpilliga att tillverka. pardy

Sanniz
2012-05-12, 23:57
Makens hoj börjar ta form, även om det är en hel del kvar att dona på den...

http://i80.photobucket.com/albums/j161/Sanniz/20120512_193649.jpg

Lite suddigare bild (där min trike även syns i bakgrunden)

http://i80.photobucket.com/albums/j161/Sanniz/IMG_5763.jpg

admin
2012-05-13, 00:06
Badass!

Sanniz
2012-05-13, 00:39
Badass!

ro;

admin
2012-05-13, 00:43
Vad det mycket mekk att få på? Passform? Är det från Thunderbike?

Sanniz
2012-05-13, 00:50
Vad det mycket mekk att få på? Passform? Är det från Thunderbike?

Maken ansåg att det vart mycket att slipa, plus att hastighetsmätaren inte riktigt är på plats ännu. Vi försökte få dit det idag, men passformen är väl inte hundra. Så lite meck får man allt ha och en del svordomar på lager också. ;)
Kittet kommer från No Limit Custom i Tyskland.
Nu skall vi bara få tag på snygga raisers också, eftersom mätarhuset numera sitter i kittet. Och så lite annat, som skall donas med. Men nu börjar den i alla fall bli mer körklar.
Inte så lik 2011:ans Night Rod Special Custom för stunden... ;)