handdator

Visa fullständig version : Glappande framhjul men fina lager



pieces
2012-04-12, 21:04
Hissade upp sporren idag för att känna över lagren, hittade glapp på framhjulet så jag har nu petat ur lagren och de ser jättefina ut?
Slits shimsen ner med tiden så att lagerspelet blir för stort eller är det ändå dags för ett lagerbyte?

Json
2012-04-12, 23:03
Bara en förfluten tanke men har du kollat så att det inte är hjulaxeln som glappar i hålet på lagret. Eller att att glappar i hålet i gaffeln.

//json

pieces
2012-04-12, 23:12
Nae det är i lagren glappet är, frågan är bara om man kan shimsa bort glappet eller som man ska byta lagren helt och hållet, det är de koniska lagren vi pratar om nu ---> 1999

JohnnyRocker
2012-04-13, 07:25
Vad har du för glapp och vad ska det vara för glapp, hur har du gjort bedömningen att det är för stort glapp? frv;

Broder Dalton
2012-04-13, 08:38
Med hjulet löst: Gör rent noga , montera ihop klabbet med axel och mock-up distanser och dra enl spec
Kolla axiellt spel enligt manual. Helst m indikatorklocka.. Justera gnm att ta bort shims eller svarva av mittdistans

Återigen , se manual...

Tundra Trotter
2012-04-13, 10:22
Köp nytt . Skuret lager i 110 kmh = sjukskrivning big time .

pieces
2012-04-13, 14:39
Hehe jag får ta på mig dumstruten, ringde mc-experten idag och snubben där sa direkt: Ah, och när du kände så glappade det? Det ska det göra med koniska lager!
Jag trodde det skulle kännas stumt...så ja..nybörjarmisstag :)

TCKalle
2012-04-13, 16:18
I min värld är det skillnad på glapp och spel. Kolla med klocka som Onatop säger. Jag har svårt att tro att det skall glappa.

pieces
2012-04-13, 16:39
Ja jag tycker med att det glappar för mycket för att vara ett vanligt lagerspel, ska köpa nya lager och be verkstan kolla spelet med klocka medan de byter däcket, lagren är ju ändå så billiga

Tundra Trotter
2012-04-14, 09:40
Lager skall för f.. inte glappa . Gäller koniska såväl som sfäriska . Om du applicerar rätt moment vid åtdragning ( momentnyckel ) skall lagret om det är helt , inte glappa . Har du momenten i armbågen , tänk om . 99 av 100 drar för hårt vid armbågsmoment och dödar lager och gängor . Så är det bara. Lager spel är något helt annat . Köp dig en verkstads bok , lär dig grunderna så slipper du " struten" :cool:

jossi
2012-04-14, 10:38
Konstigt hos oss på SKF står personalen och mäter glapp i sfäriska rullager med bladmått vid montering för att få rätt glapp thb;

Tundra Trotter
2012-04-14, 12:32
Konstigt hos oss på SKF står personalen och mäter glapp i sfäriska rullager med bladmått vid montering för att få rätt glapp thb;

Eftersom jag har mycket kvar i livet och lära , kan du utveckla ditt påstående vore jag tacksam . :D

TCKalle
2012-04-14, 12:38
Konstigt hos oss på SKF står personalen och mäter glapp i sfäriska rullager med bladmått vid montering för att få rätt glapp thb;
En gissning är att det är dom större storlekarna det är fråga om

jossi
2012-04-14, 16:52
Hej det är större lager jag tänker på främst ,när man parar ihop A o B ring med rullarna så skall lagret ha ett visst glapp beroende på om det ett N normalglapp eller C3 glapp större än normalt, montörerna mäter med bladmått mellan rullar och A ring så det är rätt glapp när dom sätter ihop lagret , konisk axel och koniskt hål i lagret kan du påverka interna glappet beroende på hur långt du driver på lagret

ta ex tvättmaskins trumma där brukar sitta spårkullager ex 6203 ena sidan andra sidan 6203 C3 , c3 störreglapp för att kunna ta värmeutveckling

hjullager till bil om du har 2 koniska lager drar åt tills det nyper sen släpper du en 6 kant ungefär förenklat förklarat

större lager mäter du axel samt hus därefter beställer du lager så att du får rätt glapp
även dom små spårkullagrena har glapp men det är litet inte alltid lätt att känna

Tundra Trotter
2012-04-15, 09:21
Snackar vi inte " spel " här , jag menar " glapp" har en negativ form eller är det så att SKF : s lager "glappar" :I:

Pulare
2012-04-15, 10:14
Axialspelet ska vara 0.05-0.15mm axlen ska momentdras till 68-74.6 Nm

jossi
2012-04-15, 10:51
Glapp egentligen då menar jag det interna glappet i lagret typ i spårkullager eller sfäriskt rullager ta bort det då blir inte lagrena gamla

Tundra Trotter
2012-04-15, 14:02
Jag ger mig med vetskapen om att axiellt respektive radiallt spel underlättar smörjnig och förhindrar att dom värme nyper . Eller ? Snow

pieces
2012-04-15, 15:15
Vad jag förstått är det lilla axialspelet till för att fettet ska kunna komma åt alla kontaktytor så det aldrig blir metall mot metall men ett axialspel på 0,05-0,15 mm borde väl knappt gå att känna utan mätinstrument. Glappet jag känner är dock inte bara axialt utan också när man vickar på hjulet "diagonalt" :)

Pulare
2012-04-15, 15:33
Det blir så att ju större axial spel man har så kommer lagret längre ifrån sätet och då glappar det också radialt. Axialspelet är till för att när man har kört en bit så har det utvecklats lite värme i lagret (även om det är smort) och då blir axialspelet lika med noll efter som metallen blir större när den blir varm.

pieces
2012-04-15, 15:56
Ja exakt så meksnubben på mc-experten till mig.. Är det normalt att man kan känna radialglapp med händerna när axialsepelet är korrekt?

Pulare
2012-04-15, 16:04
Ja man känner att där finns ett spel men hur mycket spelet är måste man faktiskt mäta med en indikatorklocka. Eller byt ut dessa Timken lager till de nya kullagren som kom senare tror det var runt 2000modellerna som de började med dom. Då slipper du tänka på detta med schimsning av axialspel då byter man hela lagret när det börjar glappa.

Broder Dalton
2012-04-15, 17:48
Det går INTE att rakt av ersätta TIMKEN-lagren med nya -00 upp-typen i nav -99 och äldre
Det skiljer i ytterdimension och bredd

jossi
2012-04-15, 20:33
här får jag nog hålla med Pulare här gör ju värmen att en del av spelet försvinner , men vi har andra applikationer där vi måste ha förspänning på koniska rullager för att det inte får glappa

stora sfäriska rullager har du ett W33 spår utvändigt för att få in smörjning samt ett slipat kryssmönster i ytterringen för att hålla kvar smörjmedlet

Caspher
2013-10-07, 02:39
Vad jag förstått är det lilla axialspelet till för att fettet ska kunna komma åt alla kontaktytor så det aldrig blir metall mot metall men ett axialspel på 0,05-0,15 mm borde väl knappt gå att känna utan mätinstrument. Glappet jag känner är dock inte bara axialt utan också när man vickar på hjulet "diagonalt" :)
5-15 hundradelar är mer än man kan tro.
Ett användbart sätt att skaffa sej en bra känsla för spel är att ta en stum metallgrej med plana, ytfina och parallella motstående sidor. En metallkloss alltså.
Ta ett skjutmått, gärna digitalt och kläm åt det. Nu är spelet noll. Öppna skjutmåttet 0.05 och du har ett spel som du vet är just 0.05. Öva på att känna igen det spelet. Prova samma sak med 0.1 och 0.15. Öva öva.
Jättenyttigt för fingertoppskänslan. Givetvis är det inte en mätmetod värd namnet men det är ett bra sätt att lära sej uppskatta om det är mycket eller litet spel.