handdator

Visa fullständig version : va är detta för pryl??



green_77
2012-04-11, 23:50
hittade denna prylen på min dyna-06 isolerad med silvertejp och fastsatt med buntband bakom luftburken på vevhusventilationen! den seriösa isoleringen va såklart skavd så den har antagligen legat och jordat! kan nån säga mig vad det är och vad den gör??
6074
6075
6076
6077

xbones
2012-04-12, 00:00
hittade denna prylen på min dyna-06 isolerad med silvertejp och fastsatt med buntband bakom luftburken på vevhusventilationen! den seriösa isoleringen va såklart skavd så den har antagligen legat och jordat! kan nån säga mig vad det är och vad den gör??
6074
6075
6076
6077 Det är helt klart en så kallad mackapär!vic;

green_77
2012-04-12, 00:01
Det är helt klart en så kallad mackapär!vic;
ha ha det har du helt klart rätt i!! :)

xbones
2012-04-12, 00:03
Ja, du ser jag kan massaLM;

xbones
2012-04-12, 00:07
Skicka vidare till Onatop kanske?

JohnnyRocker
2012-04-12, 00:10
Ser ut som en sk. dragmagnet fast bara halva, fattas en stålkärna som skall röra sig i hålet. brukar användas för att dra något typ ett spjäll. När spolen blir strömsatt drar den kärnan upp eller ner så att säga.

Kan vara jättefel men ser ut som en sån iaf.

:D

xbones
2012-04-12, 00:15
Ser ut som en sk. dragmagnet fast bara halva, fattas en stålkärna som skall röra sig i hålet. brukar användas för att dra något typ ett spjäll. När spolen blir strömsatt drar den kärnan upp eller ner så att säga.

Kan vara jättefel men ser ut som en sån iaf.

:D Tänkte också på en magnet men vad fan skulle den vara till. Spjäll går ju normalt på vacuum eller?

green_77
2012-04-12, 00:17
Ser ut som en sk. dragmagnet fast bara halva, fattas en stålkärna som skall röra sig i hålet. brukar användas för att dra något typ ett spjäll. När spolen blir strömsatt drar den kärnan upp eller ner så att säga.

Kan vara jättefel men ser ut som en sån iaf.

:D

fundera oxå i dom banorna! det är inte så att det sitter nåt spjäll i luftburken original? baksidan tas ju bort när man öppnar upp luftburken om ja inte är helt ute och cyklar!

JohnnyRocker
2012-04-12, 00:20
Det kan ju användas till mycket, katapultkopplad sidovagn tex lol; Det vet nog bara den som satt dit den, kanske någon lustgaslösning vad vet jag. tror inte det är någon standardfunktion så att säga som den haft.

Kanske ett spjäll i avgasröret, silencer typ.

xbones
2012-04-12, 00:27
Det kan ju användas till mycket, katapultkopplad sidovagn tex lol; Det vet nog bara den som satt dit den, kanske någon lustgaslösning vad vet jag. tror inte det är någon standardfunktion så att säga som den haft.

Kanske ett spjäll i avgasröret, silencer typ.Tror nog på ditt första alternativ! Sidovagnen tog resten med sejLM;

green_77
2012-04-12, 00:37
Det kan ju användas till mycket, katapultkopplad sidovagn tex lol; Det vet nog bara den som satt dit den, kanske någon lustgaslösning vad vet jag. tror inte det är någon standardfunktion så att säga som den haft.

Kanske ett spjäll i avgasröret, silencer typ.

är det till lustgas så vill ja ha resten oxå!! :) kontakten ser standard ut och kablarna går ihop med resten av elsystemet så det ser inte ut som nåt hemmapul!

JohnnyRocker
2012-04-12, 00:44
Då måste jag erkänna att jag inte har en aning men om den är monterad som du beskriver så känns den inte standard. Att den ansluter till systemet kan den göra även om den är ett custom tbh så att säga, har sett liknande fast snyggare lösningar för elektriskt styrda silencersystem. Montagetsplats ger ju vi härledning mot avgassystemet, hur var hålet riktat upp eller neråt?

Är det en dragmagnet då?

green_77
2012-04-12, 08:11
Hålet va riktad in mot cylindern men den va helt ihoptejpad så just nu fyller den ingen funktion alls va ja kan komma på! Ser mest ut som att den satt där för att det inte fanns någon annanstans att göra av den!
Har problem med att den drar ur batteriet på ett dygn och i och med att den lilla prylen har legat å tjuvjordat så kanske det är den som är problemet! Ska mäta lite och se vad ja kommer fram till!

Thour
2012-04-12, 08:32
Håller med om att den liknar en dragmagnet (eller solenoid)...mitt förslag är att koppla bort den och glömma bort den. Kanske du hittar någon obskyr knapp någonstans som styr dendäringa mackapären...då kan du ju koppla bort den med :)

DeaDSexY
2012-04-12, 08:35
Det är en (som JohnnyRocker sa) elektromagnet... Men det saknas en kolv... Prova att strömsätta den så ska du se att den blir riktigt "tilldragande"... När den strömsätts så ska den dra till sej en kolv som löper i hålet för att dra i något reglage på tex en motorcykel... Men det det helt klart INTE orginal ut!

Darkforce
2012-04-12, 08:42
Det är helt klart en så kallad mackapär!vic;

Jag är helt övertygad om att det är en sk Mojäng :I:

Båging
2012-04-12, 10:29
Jodå, den är original. Det är elektromagneten till spjället som sitter i strypta bakstycket till luftrenaren. Tar du bort den tänder du motorlampan.... Det finns motstånd att köpa på t.ex, Bikeline som ersätter hela magneten....
En del verkstäder gör sådär när man ostryper cykeln istället för att ersätta den med motståndet.
Har du Racetuner/Supertuner kan man avaktivera funktionen där och ta bort magneten...

green_77
2012-04-12, 18:53
Då va ja inte ute å cykla iallafall! Tack du stora orakel!! ;)

JohnnyRocker
2012-04-12, 20:11
GP; Båging! Kul med sådana här trådar - "Att fråga är att knacka på kunskapens dörr" å ibland har man tur att någon kan öppna dörren också. thb;

xbones
2012-04-12, 20:20
GP; Båging! Kul med sådana här trådar - "Att fråga är att knacka på kunskapens dörr" å ibland har man tur att någon kan öppna dörren också. thb;GP; JR!

JohnnyRocker
2012-04-12, 20:22
@ xbones thx; same 2U

Båging
2012-04-12, 23:59
Då va ja inte ute å cykla iallafall! Tack du stora orakel!! ;)


GP; Båging! Kul med sådana här trådar - "Att fråga är att knacka på kunskapens dörr" å ibland har man tur att någon kan öppna dörren också. thb;

Tackåbock, men ligger det inte lite i kulturen att man hjälps åt om man kan? :)

JohnnyRocker
2012-04-13, 08:21
+1
ro;