handdator

Visa fullständig version : Luftfilter vs luftfilter?



Bikerboy
2012-04-10, 17:40
Undrar bara om det är nån större skillnad på dom olika luftfilterkit som finns? Alltså rent prestandamässigt.
Just nu sitter det ett utbytesfilter från K&N i min Wide Glide 05 (i original luftfilter-"box"). Ser till formen ut som originalfiltret, men då såklart med den skillnaden att det är tvättbart...
Min hoj har bara det filtret + ett V&H Propipe monterat, i övrigt orörd.
På min Street Bob 06, hade jag SE luftkit + SE Racetuner samt ett par SE slip on's, som senare byttes ut mot V&H sideshots. Ska väl nämnas att Bob'en justerades in i bänk också...
Och möjligtvis att Bob'en var aningen piggare. Men det kan ju ha med utväxlingen o göra också (6-växlad låda vs 5-växlad på Wide Gliden).

Till min poäng då. Är det lönt att investera i "bättre" luftfilter lösningar så länge man kör original i övrigt?

Bikebandit
2012-04-10, 18:19
Inga vinster att äter müsli om du har en kork upp röven .. det är så jag ser det..Jag menar vad är poängen att göra motorn så det andas bättre utan utbyte av(original) avgassystemet? Jag skulle hellre byta avgassystem först och luftfiltret senare men bäst både samtidigt .

Bikerboy
2012-04-10, 18:44
Min hoj har ju ett Propipe monterat, samt ett KN filter. Frågan är om det filtret är tillräckligt, eller om man bör gå på nån annan variant? Tänker närmast på Arlen Ness Big sucker, SE Heavy breather, och allt vad dom nu heter...

jale
2012-04-10, 20:00
Alltid värt att ha ett kvalitesluftfilter som öppnar upp andningen till motorn ...
MEN ... det måste kombineras med ett öppnare utblås / avgas system SAMT annan bestyckning av förgasaren eller mappning om man har EFI.
F.ö. så har jag för mig att Screamin´Eagle ( SE ) använder sig just av KN ´s fliter ... ( KN är ju kända i "bilkretsar" ... har själv detta i min roadster ).

pidde
2012-04-10, 22:35
Den bästa luftburken enl mig är den klassiska s&s teardropp .Dess utformning gör att den funkar som en tratt.Den va bra på min Buell ,ganska vassa kammar gör att filtret fylls med soppa som sen hamnar på benet .detta avhjälptes men s&s burken .funkar bra på en orginal motor oxå

buch
2012-04-12, 10:56
bra du har propipe, men original filteret i med samma storlek från K&N duger inte. som biker boy sa. SE heavy Breather eller AN Big sucker for att börja med. Om din super tuner/race tune är nyare kan du köpa skivan och kabelen, köra for att samla inn data och forbättre din luft och bränsel blanding. om du inte tenker byta kammer är det billigast sätt att göra, det gjodre jag på min fatbob