handdator

Visa fullständig version : Få igenom importerad sportster i besiktning!



Martin
2012-04-09, 17:08
Hej, första inlägget här och nybliven ägare av en Sportster Nightster 1200 -08 som är importerad från USA.

Jag startar denna tråd med förhoppning om lite vägledning gällande dom ändringar som ska till för att få den
godkänd i besiktningen. Vad jag vet så behöver jag positionsljus, idag är det dom främre blinkersen som agerar
positionsljus så det borde vara lätt ordnat. Antingen byta lykta eller montera en liten extra under den som sitter
där idag samt stjäla signalen från blinkersen. Är det rätt antaget att det är så lätt?

Nästa sak är dom bakre blinkersen/bakljus/bromsljus. Här misstänker jag att det blir lite svårare. Glasen är idag
röda och det är så vitt jag vet inte tillåtet. Ett byte till orangea glas gör att jag inte får något rött bak/bromsljus.
Någon som har tips på hur jag löser detta på ett billigt vis? Kanske finns det några kit att köpa?

Är det något mer än detta som behöver ändras? Ska tillägga att jag är ganska rudis på motorcyklar men är skolad
elare så jag har förhoppningen att kunna klara av dessa saker själv med lite vägledning!

Tack på förhand, Martin

Fritte
2012-04-09, 17:14
Tjena Martin,

Kolla på www.bikeline.se , de har det mesta till våra hojar.
Du kan ju även kolla www.bilprovningen.se/
Lycka till thb;

Martin
2012-04-10, 18:18
Hmm, har försökt att forska lite mer i ämnet bakre blinkers. Tydligen är dom i ett stycke och går inte dela utan att använda avsevärt våld. Misstänker att enklaste lösningen är att helt sonika köpa nya blinkers med integrerat bakljus/bromsljus och koppla om lite med elen.

Rollie
2012-04-10, 20:32
Tror du kan köpa nytt innandömme till dina befintliga blinker hus. Va o fråga om sådana till min 01 kompletta o då visade han en sprängskiss som såg ut att man kunde köpa lösa delar. Tror han skulle ha över 4 papp sidan för kompletta dock så blev aldrig av. Men ring o hör med en hd handlare vad som behövs för att göra dina till eu godkända.

Martin
2012-04-10, 21:55
Jo tänkte slå en pling i i morgon men det är ju inte för inte som dom kallas för "stealers" istället för "dealers" på dom amerikanska forumen...
Tror som sagt att jag kom fram till att mina inte är demonterbara, vill minnas att det blev någon ändring -04 eller -06 och jag har cykeln 40 mil ifrån mig så jag kan inte bara springa ut och kolla heller. Bikeline som Fritte tipsade om har dessa (http://www.bikeline.se/sv/artiklar/el-delar-matare/blinkers-bulletlights/highsider-colorado-blinkers_bakbromsljus-led-e-markt-svart.html) som jag tror kan agera ersättare, men priset svider en del. Kellerman har också ett par, men dom är ännu dyrare och passar inte stuket enligt mitt tycke. Jakten går vidare!

Rollie
2012-04-11, 16:36
Jo original all in one som sitter på dom senare modellerna är helt klart klockrena i mitt tycke, sitter själv fortfarande o velar på vad ja ska ha bak men lutar åt samma som du länkade.

Martin
2012-04-11, 18:10
Jo original all in one som sitter på dom senare modellerna är helt klart klockrena i mitt tycke, sitter själv fortfarande o velar på vad ja ska ha bak men lutar åt samma som du länkade.

Tittade runt en del i går samt mailade ett par olika handlare, dessa (http://www.shin-yo.de/artikeldetails/details_254-201.html) ska vara dom samma som bikeline saluför, han bekräftade att dom hade broms och bakljus via mail. €99,95 för paret, frakten vet jag inte men max €20 gissar jag på. Sparar i varje fall ett par hundralappar på det. Tänkte beställa på fredag när lönen kommer in så då vet jag en exakt summa. Blir till att köpa ett par effektmotstånd på elfa eller liknande också för att kompensera, men det är ju en smal sak.

Jag undrar vad jag mer behöver göra för att få registreringsbesiktiga hojjen mer än att ta hand om ljus/blinkers? Bullerintyg är på ingång, sedan ursprungskontroll, men kommer besiktningsmännen vara nöjda och glada när ljus och blinkers fungerar som det ska eller är det fler saker? Har fått höra att efter -04 tror jag det var så kräver dom en speedo som visar km/h, någon som kan bekräfta det? Något mer jag borde tänka på men inte gjort?

Martin
2012-05-08, 21:23
Liten uppdatering då: Hastighetsmätaren är utbytt, det var rätt fram och snabbt gjort. Köpte en lampinsats på Calles som efter lite modifiering passade in i det befintliga huset. Stal spänning till positionsljuset från pin 1 på kontakt 38B som sitter under tanken och trädde in en kabel genom kabelsamlaren som löper in i lykthuset, samt stal minus från den svarta ledningen inne i huset. Klippte dom två blå ledningarna (Pin 3 och 4 på kontakt 31B under tanken) så att jag blev av med "running lamps" i främre blinkers. Plockade bort "Tail lamp converter module" samt original blinkers och kopplade in mina nyinköpta Colorado Highsiders. Så då verkar det som det ända som återstår är glasen på främre bilnkers som saknar E-märkning. Tittade på denna (http://partsfinder.onlinemicrofiche.com/ronnies//showmodel.asp?Type=13&make=hdmc&A=650&B=45) skiss och här verkar det vara samma glas för alla marknader. Klarar man sig utan E-märkning på blinkers?

Gustav2K
2012-05-08, 22:56
Det kanske inte är en så dum idé att åka och besiktiga den. Då får du ju reda på vad som du måste göra. Jag skulle nog prova att åka dit så får du ju det på papper. Vore ju synd om du gör något i onödan menar jag. Lycka till som fan med ditt pyssel i alla fall!

admin
2012-05-08, 23:41
Klarar man sig utan E-märkning på blinkers?

Nej. (men kan hänga på hur vaken bes. gubben är)

Martin
2012-05-09, 16:37
OK. Kanske enklast att helt enkelt åtgärda det innan besiktning då. Undrar om dessa (http://www.harleybutiken.com/produkt/Tonade-Blinkersglas) passar på min hoj? Syftar då på 11290.

admin
2012-05-09, 18:28
OK. Kanske enklast att helt enkelt åtgärda det innan besiktning då. Undrar om dessa (http://www.harleybutiken.com/produkt/Tonade-Blinkersglas) passar på min hoj? Syftar då på 11290.

Njaoe.. Har du inte alla funktioner i dina blinkers, ljuse, broms och blink?

Martin
2012-05-09, 19:36
Njaoe.. Har du inte alla funktioner i dina blinkers, ljuse, broms och blink?
Jo bak är det så, men nu gäller det dom främre blinkersen! Dom bakre är redan utbytta.

admin
2012-05-09, 19:53
Ok, ja, då gå det fint. Känns onödigt att köpa om det bara ska vara till besiktingen. Nån har säkert originalglas liggande, passar från både Softail och Dyna från ca 00.

Gummi
2013-02-28, 14:30
Tjena Martin, jag har precis tagit hem en HD från USA och hittade din tråd här, går väl igenom ungefär samma frågor som du gjorde.

Hur löste du bullerintyget? Jag kontaktade DEKRA och de vill ha 3375:- för intyget, kom du billigare undan, hur isf?
Vet att jag kan åka och bullerbesiktiga hos SFRO för runt 2000:-, men skulle vara skönt att slippa åka iväg och göra ett bullertest.

Mvh
Martin