handdator

Visa fullständig version : Street Glide med 120R motor??



sedaii
2012-04-08, 18:38
Hej alla, tänkte be om er hjälp.

Har haft en tanke om att få HD i USA att stoppa i en 120R motor i en Street Glide och skeppa den till Sverige åt mig.
Tanken var att slippa stå med en extra motor, och att få en färdig ny hoj, så som jag vill ha den, men men, ni som vet lite om HD som företag förstår säkert att detta går extremt trögt, självklart vill dom tjäna pengar på att både sälja en ny hoj till mig, sälja en ny 120R motor och sen kan dom ju tjäna på att jag behöver hjälp att byta motor.

Så nu är jag inne på att köpa en begagnad Street Glide, eventuellt köpa en 120R motor i Sv, förhoppningsvis ny.

Vad bör jag tänka på?
Dels vad gäller köp av Street Gliden, kommer inte köpa äldre än 09.
Vilken variant på 120R motor passar, och vad behöver jag göra mer på cykeln när jag byter motor?

Hoppas alla ni med spetskunskap orkar ge lite uttömmande svar, och inte bara är dästa efter alla påsk ägg. (o påsk öl)

Micke

Broder Dalton
2012-04-08, 19:00
Skulle nog tänka mig för noga....
Om du ska ha kvar Fat Boben så skulle nog 120motorn funka bättre i den...
En Street Glide/Dresser behöver mer vridmoment för att bli trevligare att köra och det går att
lösa med 103" + bra vridkammar+ just.
Visst, 110-115 hp och 155-165 i vrid är mindre än vad en 120R ger men en sån 103 är snäll och körbar i en dresser med vrid fr 1800 rpm
En fördel med en sån motor är också att den går TYST mekaniskt
Det kan man knappast säga om 120" R....HD själva har ju haft problem m att förklara för
"Rik-Nisse" som lagt upp GuldAMEXET och köpt ny S-G +120" snurra varför det rasslar så förbannat...
Nackdelen på kåphojar blir ju att rasslet går "rätt upp" och inte "blåser bort" som på en vanlig hoj
Skulle nog summera motor-spjällhus-koppling-montering och suga på det en stund
Vill du vara rappast vid rödljusen: köp en 1200 Sport för 90 och ge Speeden 15`så ska du se...

P.S Beakta också ev besiktningstrul m 120" contra "helfordonsgodkännande"...

sedaii
2012-04-09, 16:16
Tack för bra svar, nä vill inte ha en massa vibrationer, så får tänka om.

Det går inte få upp 103 motorn till 110 va, hittar inget SE kit för detta?

Tyvärr är Sportster inte aktuellt....

TCKalle
2012-04-09, 16:58
4" borr med 4 3/8" slag ger 110". Vet inte om det finns några kit men cylindrar och kolvar samt strokervevar finns i SE katalogen

Broder Dalton
2012-04-09, 17:22
Sedaii

Jorå, det går att få 110" Original 96" / 103" veven har 4 3/8" slag och med 4" borr blir d 110" =1803 cc
HD har cylindrar för det men jag skulle köra S&S ISOF (biffigare foder..)

Det drar dock iväg penningmässigt där också då du måste riva hela motorn och ta upp i blocket för
4" cyllarnas spigots. Om detta är aktuellt skulla jag nog finrikta veven och svetsa vevtappen åxå. (KARLING)
(Har själv en 110" motor med HDs 4" cyllar S-E 4 3/8" vev o 110" toppar)

Frågan om skillnaden mellan en välpreppad 103" och att bygga 110" är värt pengarna emellan.. (15`+)

En 103" med 10,2 :1 Bra vrid/mellanregisterkam/ sikta på 180-185 PSI Tillsnyggade toppar m större insugsvent
S&S headeres /pipor och bra tune (SERT) blir kanon! Byt sen främre beltdrev t 30 så ruppar det iväg fint!

Som vanligt.... tänk vrid/ mellanregister/körbarhet
I en dresser är det rätt ointressant om den ger 130+hp vid 6500 rpm...
Däremot ger en fet vridkurva 2000-4500 en trevlig körbar cykel!
Hur ska du använda hojen? Race? Europatour? Köra lite? Mycket?

Skulle räkna på alternativen innan du startar projektet.....

sedaii
2012-04-09, 18:04
Hehe, när du beskriver Onatop, tänk "Trimma for Dummies"

Kommer nog ha SGn för lite längre resor, men är barnsligt förtjust i bra vrid, precis som du skriver i mellanregistret, från 0- 100 km/h.
Kommer inte använda S&S utan HD prylar.

Om vi tänker, utveckla 103´motorn, vad göra, vilka kammar, nya alu kolvar....?

Broder Dalton
2012-04-09, 18:28
Om du ska använda endast MOCOs grejor så skulle du kunna kika på SE 251 eller ny 254 kammarna

Toppfix... Större insug och ett lätt Street-Port-jobb Ang kolv/komp, jag vet ärligt talat inte
om det sitter Flat-tops i dom nya -11 upp motorerna eller Dome-tops
I vilket fall, båda kammar ovan ska nog ha MINST 9,8:1 för att funka
+ kolla squishet!! När jag satte ihop min 110" stannade kolvarna .035" ner i cyllarna!
Fick kapa för att få flush m cyll och 1 mm shuish m .040" packning

Slå en signal t Lasse Hallstensson, verkstadchef i Täby 08 51011472 Han har gjort några och är bäst uppdaterad på det senaste fr MOCO.... Tror HD har ett par nya kammar ytterligare på G för dressers

mankanh
2012-04-17, 13:58
Körde 2010 med en Streetglide med S&S 106cui cyllar, S&S easy start kammar, portade toppar mm, motorn byggd av mectec i Kalix, en riktigt rolig hoj, den gav 110hk 155nm på bakhjulet.Bra vrid på mellanregistret men6265 Tror den hade gett bättre vrid med ett bra avgas system och kanske ett större spjällhus. men till bråkdelen av priset på en 120r så får du en riktigt rolig hoj. Köper du en 120r måste du köpa koppling, spjällhus med mera och det drar ju i väg en hel del i pengar.