handdator

Visa fullständig version : startspärr



supersport01
2012-04-03, 20:39
jaha då dök det upp ett mindre problem, startspärren har bestämt sig för att inte medverka till någon som helst åkning. Tvättade hojen, starta körde ut den ur tvätthallen, stängde av den, fixade lite och tänkte sedan köra den till garaget, men tji fick jag.

Händer absolut ingenting, normalt sett så blinkar blinkersen runt om när man trycker på dosan , men inte nu längre.

Är det möjligt att demontera detta själv eller måste den lämnas in till någon form av mek? eller om någon känner igen problemet och eventuellt har någon annan lösning......

Tyrre
2012-04-03, 21:20
Har du inte så att du kan avaktivera startspärren med blinkersreglagen? På min 01 går det att göra så, står i instruktionsboken hur man gör!

supersport01
2012-04-03, 21:30
får kolla det.....tack

harry davidson
2012-05-03, 21:48
Hej, Jag har en BUELL och jag har precis drabbats av samma problem som du beskriver. Normalt så brukar det blinka till i alla lampor när jag trycker på dosan. Sen är det bara att slå på tändningen och starta. Nu händer ingenting när jag trycker på dosan och cykeln går inte att starta. Vad göra? Lyckades du lösa problemet med din mc?

Mvh/

buch
2012-05-04, 08:50
byt batter i dosan. du kan anvander båda blinker knappen att løsa problemet. Be there done that. Jag har ringt hd sverige mens jag var 50mil hemifrån. samma blinkers knap kombinationen. det står i instruktionsboken.

harry davidson
2012-05-04, 17:36
byt batter i dosan. du kan anvander båda blinker knappen att løsa problemet. Be there done that. Jag har ringt hd sverige mens jag var 50mil hemifrån. samma blinkers knap kombinationen. det står i instruktionsboken.

Tack, Min buell har inte detta larm installerat som orginal därför finns det ingen info i instruktionsboken. Kan jag avlägsna larmet helt och hållet?

Sporsterman
2017-07-16, 22:28
Hej!
Har ingen instruktionsbok så jag kan läsa hur man gör med ett krånglande startspärr .
Finns den utlagd någonstans?
Jag har vecta original till min 01 1200 sporster

minhoj
2017-07-18, 00:46
Om du läser mitt svar här:
http://harleyforum.se/showthread.php?4291-Startsp%C3%A4rr-jag-blir-galen!&p=117020#post117020

så ser du att det finns hopp...
jag kan förklara typ i morrn eller nåt, nu vill jag knoppa in

men först kanske du kan berätta vad som krånglar...

minhoj
2017-07-18, 14:25
Om du har problem med att startspärren slår ifrån precis när du ska starta så beror det på att:
Det går så mycket ström genom startmotorn så att under bråkdelen av en sekund så sjunker spänningen på batteriet till en kritisk låg nivå (särskilt om batteriet är ett par år och fått högre inre motstånd)
Spänningen blir då för låg för att imobilizern ska funka och den slår ifrån, det hinner bara säga klick typ...
Därför måste man lagra lite spänning i en kondensator så att imobilizern funkar även i startögonblicket. En diod spärrar/hindrar att tömma tillbaka spänningen.

Värdena är bara tagit i luften (tagit saker jag har haft hemma bara) men har funkat kanon i säkert 15 år nu
Jag anser att Vectan är felkonstruerad och detta är min egen fix, nån annan kanske har nån annan idé...

Jag finns i Täby norr om Stockholm om nån behöver hjälp nån gång...
Ha en trevlig sommar!


19056
19057

minhoj
2018-06-11, 21:46
Me too bx;
Verkar rätt kul hobby det där...bara att sätta igång..19492194931949419495

Tjoohoo!!

Fast frugan har inte vant sej än utan hon fumlar fortfarande i fickan när man ska åka...