handdator

Visa fullständig version : Hur uppför sig en sliten startmotor?



Petter
2012-04-01, 20:14
Jag misstänker att starten är sliten på min electra showel 1340 -82.
Kan någon förklara symtomen på en dålig startmotor. Har en del problem med att få igång cykeln emellanåt, det går åt mycket ström med enbart elstart och jag upplever att motorn verkar tung att dra runt. Bendixdrev och startselenoiden är nytt och batteriet fulladdat.
Har fått för mig att antingen gör starten jobbet eller så fungerar den inte alls, möjligen finns det fler uppföranden.

Dela gärna med er om ni har liknande erfarenheter! //P.

Lasse.S
2012-05-05, 09:44
Jag misstänker att starten är sliten på min electra showel 1340 -82.
Kan någon förklara symtomen på en dålig startmotor. Har en del problem med att få igång cykeln emellanåt, det går åt mycket ström med enbart elstart och jag upplever att motorn verkar tung att dra runt. Bendixdrev och startselenoiden är nytt och batteriet fulladdat.
Har fått för mig att antingen gör starten jobbet eller så fungerar den inte alls, möjligen finns det fler uppföranden.

Dela gärna med er om ni har liknande erfarenheter! //P.

är den från 82 är den sliten, det behöver du inte fundera mer på...för att få den bättre får du ta ur ankaret o svarva kollektorn som är bränd och ojämn o sätta i nya kol o eventuellt lager, men enklaste är väl att köpa ny...gör inte som alla andra och tro att ett nytt batteri är lösningen.

admin
2012-05-05, 10:12
Vid byte, vilken ska man köpa? Finns en hel hög märken och modeller att välja på! Pris förhållande till kvalité etc. Hitachi, Spyke etc..
När vi ändå befinner oss i samma ämne, en 1.4kw, hur långt klarar man sig med en sån?