handdator

Visa fullständig version : Bestyckning CV



JohnnyRocker
2012-04-01, 10:16
Jag hjälper en broder(mr.AxA här på HF) med iordningställande av hans införskaffade 883 -94, enda modden är ett öppet V&H propipe.

Vi har just servat fuggen och står nu i valet och kvalet att bestycka upp den ngt eftersom han också vill öppna upp luften. Stiften ser bra ut, kanske ngt snålt/torra/vita för min smak, körda med oservad fugge 40/160 + propipe+std luft.

Orginal sitter det 40/160 munstycken i och vi har ett nytt 45 liggande.

Om han nu gör en fattigmansluftning, borrar i kåpan typ, så kan han välja att sätta i 45 eller behålla 40 och borra iaf eller ge fan i å öppna upp extra luft å köra vidare tills kassan medger Stage 1.

Vad säger ni?

Girlie Bike User
2012-04-04, 09:05
42 brukar vara orginal på CV till Sportster. Den verkar vara väldigt klent bestyckad för att köra den i öppnat skick. Prova med 45 lågfart 170 huvud+öppna upp luftskruven och sätt den på ca 2-2.5 varv ut ifrån bottenläget. Kanske behöver du shimsa nålen också.

JohnnyRocker
2012-04-04, 12:19
thx; Kanon GBU, du går i samma linje som jag/vi tänkte (40/160 är orginal -94 enligt tabeller), perfekt 2-2,5 varv börjar vi med thb;

Shimsa nålen, hur mycket, finns det färdiga shims? frv;

Girlie Bike User
2012-04-04, 20:39
Kolla vad nålen har för kod. Det finns ett antal att välja på. Normalt så shimsas nålen 0.5-1mm. Shimsbrickor används 1-2st .Jag kommer inte på just nu var jag fick brickorna ifrån då jag har en helt lådfack fullt med dem.Men du ser hur stora de skall vara när du plockar ut nålen, den eller de skall ligga under "nålhuvudet"

JohnnyRocker
2012-04-04, 23:17
Okey, förstår, ska koden vara stansad på nålen eller var hittar man koden? "Hovleverantören" har säkert shims, och kanske kan lista ut koden.

Stort tack GBU thb;

Girlie Bike User
2012-04-05, 08:53
Nålkoden är instansat på övre delen av nålen under nålhatten.Bestyckade en 883 igår av 1991 års modell. Nålkod N72A, använde 1st shims +bestyckning som ovan.Gick helt perfekt för att vara en 883.

JohnnyRocker
2012-04-05, 20:36
Låter bra, vi provar ditt recept återkommer när bitarna är monterade å testade.

Glad påsk!

JohnnyRocker
2012-04-07, 06:47
Liten lägesrapport/plan:
Har bytt 45an mot ett 42 och beslutade att köpa ett bättre filter än orginal, ett K&N (behåller orgburken). Behåller 160an tsv.

Frågan om förtjänsten eller måste kring nålshimsning kvarstår ingen riktigt beslut taget ännu. Tacksamt om någon kan utveckla kring fördelar och tankesätt man skall ha inför detta.

Orginalnålen är inte märkt och inte heller shimsad (i denna CV).

Henrik Forslund
2012-04-07, 13:31
Johnny när du ek klar får du ta dig an min oxå. Min går lite sämre på lågvarv nu sedan jag satte på arlen ness big sucke 1

Girlie Bike User
2012-04-07, 14:44
Har du ingen märkning på nålen så kan knappt vara en orginalnål. Mellan c:a 25%-75% gas så är det nålen som styr bränslemängden, alltså i det område som du mest använder.Orginal bestyckning för 883 international model är följande 40 låg 160 huvud och N65J nål.

JohnnyRocker
2012-04-08, 00:39
Okey GBU, så långt är jag med, skall låta det vara osagt om märkningen, har passerat de 50 och synen är väl inte vad en gång var men även den något yngre ägare har svårigheter att finna den uppgivna beteckningen dock stämmer den de tabeller jag också hittat.
Vet du om orginalnålen borde varit shimsad? Enligt uppgift från mycket kompettent källa så behöver den inte varit det och i såfall e frågan om vilken anledningen, förutom det uppenbara tillskottet i bränslemängd tidigare i gascykeln, skulle vara att shimsa i detta fall (glömdes att fråga om detta).

Måste erkänna att detta med bestyckning av fuggar är en mycket spännande vetenskap som man inte hör så mycket om vanligtvis, därför tacksam över att få del av dina och andras kunskaper å erfarenheter om du/ni pallar med alla frågor.:D

JohnnyRocker
2012-04-08, 00:49
Fenrik, självklart bistår jag dig gärna men det finns bättre förmågor som till ex. GBU, IDI, Onatop, Bra i gasen, Båging här på HF.

Eftersom vi känner varandra och jag vet i detalj vad du gjort med din skulle jag säga att det är lämpligt att gå upp lite i munstyckesstorlek, du har ju tillfört det som man brukar kalla Luft&buller. Fråga ett, har du kollat stiften enligt modellen som beskrivs på Bra i Gasens hemsida, annars börja med det.

Girlie Bike User
2012-04-08, 09:46
Använder själv förstoringsglas för att se märkningen.Shimsning av nål används för att ge mer bränsle i dellastområdet. Luft o buller modifering innebär en stor förändring för motorn och speciellt för förgasaren som kommer bestyckad för att passa det strypta standardutförandet.Jag gjorde lite "fältprov" på min 883R i höstas(innan jag rev ner motorn) med inkopplad lambdasond för att läsa av bränsle-luftvärdet med olika nålar.Jag var lite förvånad hur mycket bränsle jag fick lägga på för att den inte skulle magra ut i jämn fart runt 110-130km.Luft o buller + större luftfilter var den enda modifieringen.

JohnnyRocker
2012-04-08, 16:04
Där ser man då är inte våra "fältobservationer" helt olika, vad rekommenderar du större högfartsmunstycke (170)
eller att försöka hitta shims (Hovlevrantören) hade inga !? Eller både och nu när filtret är seriöst bättre, större genomströmning.

Girlie Bike User
2012-04-08, 20:40
All justering gjordes med nålbyte o 1mm shimsning av nål då högfartsmunstycket kommer in längre upp i fartområdet. 170 räcker för en 883, börja med lågfart och tycker du den vill "nysa" prova med 45. Luftskruven eller blandningskruven kan du också ändra när den går på tomgång med varmkörd motor för att se om den går jämnare när du ändrar på inställningen.