handdator

Visa fullständig version : läckage i stötstångstub



slicerman
2012-03-31, 13:05
tjenare!

har ett problem med en läckande tub, främre yttre stötstången. efter demontering och koll av lyftare och stängers rundhet vilket verkar ok.
upptäckte att det vibrerade kraftigt i främre yttre tuben samt att den började kasta ur sig olja när motorn blivit varm.
har jag problem med övertryck i vevhus? eller är det så att tuberna blir dåliga med tiden? kör med sae 50 mineralolja från biltema. fler jag känner kör på samma olja men har inga såna problem. nån som har en ide?

Lars Nilsson
2012-03-31, 13:47
Har du blött ur lyftarna ordentligt?
Kass fjäder/oring till röret?
Justerbara stötstänger?

slicerman
2012-03-31, 14:30
justerbara stänger ja plockade isär lyftarna och tömde dom helt justerade tre varv efter kontakt med lyftarskålen nya oringar. tror själv att tuben kan vara kass men det syns inget uppenbart fel.

Lars Nilsson
2012-03-31, 19:22
du fyllde inte lyftarna med olja igen innan montering?

slicerman
2012-04-01, 16:56
nej det kanske inte var bra eller

Lars Nilsson
2012-04-01, 18:09
Man fyller (hydrauliska lyftare) dem med olja, spänner upp stötstängerna, väntar en 10 min o sen justerar rätt dem eftersom man annars får fel spel där.
De blöder under den tiden ur överflödig olja.

Lars Nilsson
2012-04-01, 18:42
En grej du kan kolla är att du kan snurra stötstängerna när de är obelastade och fått tid att blöda ner.
De ska gå att snurra mellan fingrarna men "lagom" motstånd.
Inte jättelätt och inte tungt alltså.
Att bara skruva ut stötstängerna till ett förutbestämt mått och sen låta dem vara så funkar inte.
De måste justeras in noga.

slicerman
2012-04-02, 00:00
ok gör om gör rätt