handdator

Visa fullständig version : Hastighetsmätaren drar tjuvström



Blondblues
2012-03-30, 09:41
Hej!

Jag har en VROD 2002 som har en hastighetsmätare som drar tjuvström.
Är det nån som vet var man kan få fatt i en ny till vettigt pris?
Eller nån som vet vart man kan vända sig för att reparera den?

En ny är väldigt dyr...
Skulle gärna få lite feedback från andra som kanske har haft samma problem och hur dom har löst detta.

Tackar på förhand!
/J

JohnnyRocker
2012-03-31, 00:50
Hur vet du att det är hastighetsmätaren som drar tjuvström?

Blondblues
2012-04-01, 22:03
Det var var dom sa på verkstan när dom servade den...

DeaDSexY
2012-04-02, 01:23
En hastighetsmätare drar väl den ström den behöver när hojen är igång... Om det inte är kortis... Men då skulle inte belysningen funka i den... Och drar den ström när hojen är avslagen så är det kortis...
Låter som en skum slutsats tycker jag av servicefolket...
Tror du måste utveckla mer vad som är problemet... Funkar mätare/belysning när den är igång?

Blondblues
2012-04-02, 12:04
Jo, så vitt jag vet har den funkat fint, men har i för sig haft lite lustigheter nån gång då och då med att mätarna har levt sitt eget liv. Så helt OK är den nog inte. Men det funkar och lyser som det ska på det stora hela. Men den drar som sagt enl verkstaden för mycket ström i stand by. Det är väll rätt mycket elektronik i dessa instrument med hastighetsmätare, tankmätare, vartal och säkert en del funktioner med larm och motorövervakning. Jag vet inte hur mycket av detta som ligger i själva instrumentet, men det kan nog vara en del?
Är det nån som kan mer om dessa eller har tips på vart jag kan vända mig vore jag tacksam.
Käns surt att köpa ett nytt mätarehus.

/J

Båging
2012-04-02, 15:21
Intressant är ju att veta hur man mätt förbrukningen? Den har ju 3 ingångar för spänning..... konstant, key on och switch power från ECU'n... det här gör ju att det finns fler förbrukare på samma kretsar...
Samt, om den beter sej underligt, är det kollat efter felkoder osv???

DeaDSexY
2012-04-02, 21:27
Jo, så vitt jag vet har den funkat fint, men har i för sig haft lite lustigheter nån gång då och då med att mätarna har levt sitt eget liv. Så helt OK är den nog inte. Men det funkar och lyser som det ska på det stora hela. Men den drar som sagt enl verkstaden för mycket ström i stand by. Det är väll rätt mycket elektronik i dessa instrument med hastighetsmätare, tankmätare, vartal och säkert en del funktioner med larm och motorövervakning. Jag vet inte hur mycket av detta som ligger i själva instrumentet, men det kan nog vara en del?
Är det nån som kan mer om dessa eller har tips på vart jag kan vända mig vore jag tacksam.
Käns surt att köpa ett nytt mätarehus.

/J

Låter som att det är en kabel som är avskavd som ligger å glappar eller ger kortis mot jord (tank, chassi etc)... Det kan hända mycket då hojen vibrerar... Så om en skavd kabel ligger å vibrerar mot övrig metall så får du de gånger den tar mot metallen på hojen (eller om kapillärerna i kabeln är av å vibrerar mot varandra) en mätare som beter sej som att den har ett eget liv... Och vibrerar den mot övrig metall på hojen (kortis) så drar den mer ström... Är kabeln helt av så får du avbrott och det enda som egentligen händer är att mätaren/belysningen dör de gånger kapillärerna inte tar emot varandra... Och det är inte detsamma som kortis...