handdator

Visa fullständig version : Vill skaffa USB-kontakt till hojjen för laddning av mobil osv.



whiskeythrottle
2012-03-30, 00:25
Någon som känner till om det går att köpa eller måste man bygga? nån som vet en how-to tråd?

whiskeythrottle
2012-03-30, 00:33
pratar lite med mig själv genom att länka denna: Verkar prisvärd as fuck...........
http://burnsmoto.com/usb-power-socket-weatherproof.php

Whiplash
2012-03-30, 00:40
Googlade lite och hittade den här
http://burnsmoto.com/usb-power-socket-weatherproof.php

Whiplash
2012-03-30, 00:41
Var lite sen såg jag nu. :)

Tyrre
2012-03-30, 06:12
Jag har oxå funderat på tele/gps-laddning men har kikat på 12 volts cigguttag och hittade grejer från Ctek: http://www.ctek.nu/se/sv/chargers/Comfort%20Connect%20Cig%20Socket
Man man måste ha denna oxå: http://www.ctek.nu/se/sv/chargers/Comfort%20Connect%20Eyelet%20M6
eller denna, som även kollar batteriets laddningsnivå: http://www.ctek.nu/se/sv/chargers/Comfort%20Indicator%20Eyelet%20M6

whiskeythrottle
2012-03-30, 07:06
tyrre: jag har ctek laddare till hojjen men osäker på om jag behöver cig-uttag, blir mycket klumpigare. Man kommer ju ladda medans man kör för det är ju då man har hojjen igång. Såg på biltema att de har nån cigarette converterare till usb men kanske beställen en sån där som jag å whiplash länkade till.


Finns det någon här som har monterat en usb kontakt på hojjen? Vilka fördelar finns det om jag satsar på tyrres idé om cigarette uttag istället? Vilka andra prylar går då att använda till mc batteriet?

mrl2
2012-03-30, 12:45
Använder Tyrres lösning med Ctec kablage o sen en lös cigg/usb insats som jag lägger i sidoväskan, funkar perfekt, nackdel, är kopplat direkt på
batteri så när man lämnar hojen får man koppla ur anslutningen. Ciggtändar varianten gör att man kan ansluta flera olika saker istället för att
låsa fast sig till enbart usb. Enklast är dock att lämna alla elektronik dimsor hemma, funkade ju bra förr.

whiskeythrottle
2012-03-30, 17:48
tyvärr idag är telefonen en allt-i-ett makapär...ringa, gps, stereo, surfa osv....usb går först i min bok

Henrik Forslund
2012-03-30, 20:35
tyvärr idag är telefonen en allt-i-ett makapär...ringa, gps, stereo, surfa osv....usb går först i min bok

Har du klocka på styret oxå?

Ingel
2012-03-31, 00:15
Låter som en goldwing...

gronvit
2012-03-31, 14:47
Är man borta ett par dar kan det ju helt klart finnas en fördel med laddad telefon.

mitoman
2012-03-31, 18:31
Låter som en goldwing...

Vad låter som en goldwing?

Hagis
2012-04-01, 11:14
Jag har en enkel lösning! Montera en cigg laddare i väskan, sen kör ni med biltemas adapter för bil laddare, funkar till vilken usb enhet som helst :) Dessa kan man även använda om man behöver el med sig! Då konverterar man på samma sätt, en usb kabel gör om strömmen till 4 st 220w uttag :)

Nightrod
2012-04-01, 16:04
Det här kanske kan va nåt

http://www.instructables.com/id/USB-power-plug-in-2010-Prius-III/?ALLSTEPS

Eric Malm
2012-04-01, 16:05
Vad låter som en goldwing?

Du måste veta hur mycket det finns påplockat på en Goldwing och helst ha dreglat en stund på sporthoj.com för att se det roliga i kommentaren. :)

mitoman
2012-04-01, 16:54
Du måste veta hur mycket det finns påplockat på en Goldwing och helst ha dreglat en stund på sporthoj.com för att se det roliga i kommentaren. :)

Jag har vart medlem på Sporthoj sen 2003 och sett goldwingar på håll några ggr!

Men det är ju en klar fördel att kunna använda telefonen som gps på hojen. Jag smakade på Los Angeles- trafiken på en hyrd FXDC nyligen. Då saknade jag GPS.en! Vi pratar ju inte om stereo och dryckeshållare nu direkt!

Ingel
2012-04-02, 17:43
Jag har vart medlem på Sporthoj sen 2003 och sett goldwingar på håll några ggr!

Men det är ju en klar fördel att kunna använda telefonen som gps på hojen. Jag smakade på Los Angeles- trafiken på en hyrd FXDC nyligen. Då saknade jag GPS.en! Vi pratar ju inte om stereo och dryckeshållare nu direkt!

Det finns ju mycket som skulle vara praktiskt att ha på en rullande generator om man ska iväg på längre tur utan tillgång till el, (som tex stereo.. och dryckeshållare.) personligen tycker jag att en harley ska vara så clean som möjligt, utan vardagliga tillbehör. Det är ju såklart upp till var och en och gömma den i packväskan tycker tillochmed jag låter som en bra ide.
Lite ironi var det i min första post också;)

whiskeythrottle
2012-04-02, 23:48
har klocka inbyggd i mina instrument (orginal från fabriken), så som tripmätare, tankmätare osv. Annars har man ju klocka i mobilen om man kan tänka sig att stanna 10 sek vid vägkanten. Att ha möjlighet att ladda telefonen osv är inte något som ska synas direkt....det ska vara en sladd som inte syns förren man berättar för folk att man kan göra det. Därför känns ett cigguttag klumpigt och kommer inte installeras på min hoj i alla fall. Gps använder jag bara OM jag skulle köra vilse. Jag är en jävel på att läsa kartor så gps känns egentligen bara gay eftersom den föreslår massa vägar som bara blir senvägar.

Åkte en gång 50km/h med bil från Skara-Alingsås på små skitvägar tack vare en jävla gps som ledde mig rakt ut i skogen. Ville hålla mig till motorväg så mycket som möjligt. Biltemas tankväska är väldigt smart när man kör efter karta, rekommenderas.

mitoman
2012-04-03, 08:21
Det finns en funktion som heter "undvik motorväg" på de flesta GPS.arna:) Kolla det nästa gång!

Nasper
2012-04-03, 10:18
Och den funktionen är den bästa på hela GPSen. Vill man åka fortast möjligt från A till B är det ju bara att följa skyltarna och åka motorväg. Jag vill gärna undvika motorvägen och köra små landsvägar. Hade en sådan resa förra året Sthlm - Skåne utan motorväg och då gilllade jag verkligen att GPSen visade mig runt på vägar jag inte skulle kört annars. Ok, det tog en hel dag istället för en halv, men vad gör väl det ;-)

Tyrre
2012-04-03, 16:45
Det finns en funktion som heter "undvik motorväg" på de flesta GPS.arna:) Kolla det nästa gång!
Precis, det är ju därför man har GPS!

Hagis
2012-04-03, 20:58
Ja jag håller med i vissa av åsikterna :)
Karta av papper är ju helt klart charmigare än en gps! Men samtidigt vill jag nog ha en gps (har en genom mobilen) om jag skulle åka käpprätt åt helvete fel! OM...

Sen att ett cigg uttag blir klumpigt designmässigt?! Nä.... man monterar den så att uttaget är precis där skinnet är på utsidan ;) Krypslangar man sen alla kablar och kontakter på insidan så blir det inte mycket mer än ca 3.5 x 7 cm yta som tas upp!

Föredrar som många av er andra att köra småvägar! Jag hatar motorvägen skarpt!

whiskeythrottle
2012-04-03, 21:52
ni missade att jag skrev att jag åkte bil....åkte efter "felaktiga" koordinater för jag hitta ingen vägbeskrivning till en crosstävling jag skulle delta i, fick fråga mig fram av lokalbefolkningen till slut. Inte samma sak som när man åker mc och tar god tid på sig. Åker såklart helst kruvig landsväg med mc också. Åker man efter gps har man inte kontroll, men med karta kan du åka vilka vägar du vill om du kan läsa en sådan.

Nasper
2012-04-03, 22:41
Jag har ingenting emot kartor, men jag vill inte ha tankväska eller kartfodral. Tilläggas bör att jag är en gps-nörd också ;-)

Intressant tråd att följa även om detta hamnar lite utanför. Jag kommer också att försöka få till ett 12v uttag och det kan nog hamna i väskan om jag får dit den efter jag satte dit mina nya 3 i 1 baklampor...Gillar ctecs snabbfäste och det blir att montera dit kontaktdonet vid tillfälle. Den går ju alltid att gömma bakom "elkåpan" när den inte används.

whiskeythrottle
2012-04-03, 23:14
Den går ju alltid att gömma bakom "elkåpan" när den inte används.

På din hoj kanske...inte min.

twenty2
2013-06-22, 16:19
Ska usbladdaren vara i tex en packväska så är det inga konstigheter att bytta en egen.
Köpte en den minsta usbladdaren som gick att uppbringa från Kjell & co för typ 70spänn. Pillade isär den, tog bort bläcken som ska leda strömmen från ciggtändaren i bilen. Lödde på kablage istället. Limmade ihop laddaren. Kympslang runt kablaget och tätning av laddaren. Vipps så är den klar. Valde att koppla in min på reg-skylltsbelysningen så att den inte ligger och drar ut batteriet om jag skulle glömma något på laddning.

jossi
2013-06-23, 00:04
Jo ett par ciggtändar uttag får man allt ha på hojen den i kåpan brukar jag ha till kaffebryggaren , och den andra till mobilladdaren eller elektriska pumpen

xbones
2013-06-23, 01:56
Jo ett par ciggtändar uttag får man allt ha på hojen den i kåpan brukar jag ha till kaffebryggaren , och den andra till mobilladdaren eller elektriska pumpen Kylskåpet o värmetäcket inte att förglömmaLM;

Whiplash
2013-06-23, 12:25
Sen finns alltid den här som man kopplar till kontakten där man kopplar in batteriladdaren http://www.optimate.co.uk/o-101.htm .