handdator

Visa fullständig version : Hur anpassa fälgdimensioner, framhjul?



Nasper
2012-03-29, 11:09
Jag har en Sportster -00 där jag vill byta fälg fram. Jag har original på mitt 21" hjul ca 11,5cm bredd på navet och önskar montera en 19" sportster alufälg, men de jag fått tag på har 10,5cm bredd på navet. Då hamnar antingen hjulet snett eller så passar inte bromsskivan med bromsoket. Är det så att jag fått tag i gamla fälgar anpassade till enkelok? De har också lösa koniska lager och det verkar inte de nyare ha...

Hur löser man detta?

Jonasbaggen
2012-03-29, 13:08
Jag har en Sportster -00 där jag vill byta fälg fram. Jag har original på mitt 21" hjul ca 11,5cm bredd på navet och önskar montera en 19" sportster alufälg, men de jag fått tag på har 10,5cm bredd på navet. Då hamnar antingen hjulet snett eller så passar inte bromsskivan med bromsoket. Är det så att jag fått tag i gamla fälgar anpassade till enkelok? De har också lösa koniska lager och det verkar inte de nyare ha...

Hur löser man detta?

Lättast är nog att byta 21" fälgen på ditt befintliga nav till den 19" alufälg du fått tag på. Då vet du att allt passar och fräsch med ett nyekrat hjul.
Ganska lätt att göra själv om du har tillgång till en bra indikator klocka. http://bikestation.mamutweb.com/Shop/List/Hjul-och-bromsarWheel-and-Brakes/16/1
har jag handlat ekrar och hjuldelar från. Jättebra sortiment och bra hjälp vid frågor / funderingar.

Nasper
2012-03-29, 13:24
Alufälgen är ju 1 enhet och går inte dela på. Finns det spacers eller liknande för att få ihop det? Jag ska kolla på bikestation också.

Henrik Forslund
2012-03-29, 15:34
Är det harleyoriginal så finns det säkerligen originalspacersatt byta till. Ring en verkstad eller försäljare så får du nog hjälp och lösning fort.

admin
2012-03-29, 17:11
Jag satte på ett 19" hd original aluhjul på en 01:a som hade 21" ekrar, minns inga direkta problem med denna konvertering. Kan ju vara en årsmodellsgrej kanske.

Annars sätter du bara en spacer så du får ut skivan till önskad plats. Behöver du även centrera om hela hjulet köper du bara nya axelspacers.

Alla dessa spacers finns i massa olika dimensioner och kostar inte så mycket.

Nasper
2012-03-30, 09:11
Var hittar man spacers och vad heter det jag ska söka på? Normalt sätt känner jag mig hygglig på att hitta info men nu har jag kammat noll... Alternativet är att ekra om med ny fälgbana så jag vet att det passar, men det tar värdefull åktid...

Girlie Bike User
2012-03-30, 09:31
Eftersom du har en 00 så har du inte koniska lager i ditt orginalnav. Då passar inte dina distanser till navet med koniska lager.Om du nu är ett alunav till XL eller Dyna du fått så skaffa distanser och hjulaxel till en 99 tidigare eller avekring och nya ekrar så du kan behålla ditt orginialnav.Rekommenderar inte att ekra själv om du inte har någon erfarenhet av detta.

Nasper
2012-03-30, 10:32
Tack för svaren! Nu har jag några alternativ att testa så får vi se vilket det blir.