handdator

Visa fullständig version : Dags för en liten press



883r
2012-03-26, 23:31
Tjabba tjena. Har varit med någon vecka här nu och lärt mig en del och konverterat några ? - !

Har tjackat mig en sporre 883 R -07 som går jävligt bra, inte mycket gjort på den mer än, V&H shortshots, nytt luftfilter och power commander och tonade blinkers.
Tänkte sänka den lite mer med sänkningssatsen som finns på snakebike med nya dämpare och fjädrar, någon som testat det?

Är också på jakt efter en garageplats i närheten utav huddinge/stuvsta, så om någon vet nått får ni gärna dra iväg ett PM.

Rock On!

Darkforce
2012-03-27, 08:02
Bienvenue, Willkommen, Welcome W;

Draken
2012-03-27, 10:38
Hej,
å visst är det klart att du får kul med en Sporre!

Men du har ett par saker att se upp med???

På -07 till -09 så sitter säkringarna ganska "oskyddade" och det är inte helt ovanligt att det stänker in vatten, dels från tvätten samt naturligtvis vid regnväderskörning. Detta "kan" resulterar i att bl.a. startrelä får oxidbildningar på kontaktbenen... och batteriet kan då sedan stå och tjuvdra ström ur batteriet som under en natt blir helt urladdat (du kan kanske höra ett svagt "gurglande" från tanken eller därikring).

Detta kan också leda till att det blir svårt att "stänga av" motorn på hojen... vare sig med dödarknappen eller via nyckeln - den fortsätter bara att gå...
Det du kan/bör göra för att försöka förebygga detta är att spraya med kontaktrengöring och försöka att rengöra alla stift på de båda reläerna, säkringsben samt säkringshållaren. Därefter sprayar du vaselin eller liknade från baksidan av hållaren. Fetta sedan in säkringshållaren, benen på alla säkringar samt de båda reläernas ben med batterifett/vaselin och sätt dit dem igen. Du bör ALLTID ha ett reservrelä i fickan så att du kan fixa detta när det händer där ute på vägen eller som ett riktigt nödlösningsalternativ kan du "skifta" mellan de båda reläerna och ta dig hem igen.

Sedan är det bränslepumpen som kan spökar på -07:or! En o-ring kan lossna och du får för lågt bränsletryck och det blir stopp. Om du har tur och har en sen tillverkad hoj (under sena delen av augusti -07, förmodligen -08 års modell då) så har du fått en senare, "modifierad" pump redan från tillverkningen. Du kan kolla på den runda vita lappen som sitter klistrad under tanken på främre delen av pumpmonteringsplattan... det nummer som står där skall sluta men -07C, då har du den senare "modifierade" modellen... annars... om inte C finns... strul!

Ha' de'

Nightrod
2012-03-27, 12:22
Välkommen

883r
2012-03-27, 14:13
Det där låter ju lite trist, har inte kollat än vartvsäjringarna sitter, men går det inte snickra ihop någon lösning på det, nån skyddsplåt el liknande för att skydda bättre mot fukt.

Hojen har gått ca 1000 mil o varit inne på 2 servicar på hd, borde dom inte ha fixat det där med soppapumpen? Vad kan man göra åt det annars, är det bara byta pump som gäller då?

Draken
2012-03-27, 14:33
Sitter under den vänstra kåpan. Bara att dra ut övre kanten och lägga ner locket försiktigt. Kolla genom att ta bort reläna för att se om det ser rent och snyggt ut - i så fall - ingen fara. Har det blivit lite "ärg"... så kan/bör du ju fixa enligt ovan. Skrapa på stiften och smörj in. Sedan går det nog bra. Håll ett öga på detta lite då och då bara.

Draken
2012-03-27, 14:55
Ang. pumpen: Finns ett uppgraderingskitt till A&B som heter 61005-07 och innehåller: Packning, filler screen samt två o-ringar (en liten och en lite större). Arbetsorder/laborcod =7164 och är beräknad till 1 timme.
Från sent augusti kom tydligen C som är den som ersatte de tidigare modellerna.

Hoppas att det blev en förklaring att jobba vidare från...

883r
2012-03-27, 21:00
fan va schysst, då har jag lite bättre koll, den är utplockad först -08 så jag kanske kan ha tur, får kolla på det när jag åker till garaget nästa gång.

Något annat jag bör kolla förutom säkringarna och soppapumpen?

robbbull
2012-03-28, 07:55
Välkommen!

Pontus
2012-03-28, 12:27
Välkommen.

883r
2012-03-28, 20:30
Har varit i garaget och kollat nu, enligt lappen så var det -07a, vart hittar jag det där kittet som du tipsade om och vad kostar de?

ThE DoG´s
2012-03-29, 07:42
välkommen

slycke
2012-03-29, 10:18
Välkommen till ett härligt gäng