handdator

Visa fullständig version : Fattigmanluftning



owenil
2012-03-26, 10:43
På hojar med förgasare fungerade det att göra fattigmanluft, dvs borra en massa hål i luftburken för att få in mer luft. Det påstås att det bör man inte göra på insprutningsmotorer. Någon som vet. (Sportster 1200, 2009)

Lars Nilsson
2012-03-26, 11:37
Förutom att det är en dum grej så finns det inga speciella hinder pga att det är en insprutningshoj.
Att få in ofiltrerad luft i motorn skulle jag aldrig rekommendera.

Nasper
2012-03-26, 13:38
Borrhålen sitter i plastburken bakom filterkåpan så det är ingen ofiltrerad luft som går in utan bara mer luft då inte originalinsläppet (tratten undertill) räcker till. Jag vet inte hur det funkar heller på -04 upp men på min -00 gjorde det skillnad.

JohnnyRocker
2012-03-26, 15:41
Nasper har du bild?:)

admin
2012-03-26, 16:05
Om man borrar "öppna" hål, kan man väl bara limma dit ett "nät" på insidan av hålen?
Det sitter ju ett filter i luftburken som tar skiten ändå.

Hittade denna bilden.

http://3.bp.blogspot.com/_hpJtoRZvRW8/TDstJrzTsPI/AAAAAAAAHZY/QiPayqRYgBU/s1600/Drilled+Air+Filter+Cover+Sportster+XL.jpg

admin
2012-03-26, 16:13
Original

http://i1228.photobucket.com/albums/ee444/Harleyforum_Sweden/airfilter.jpg

Nasper
2012-03-26, 16:14
Jag har bara borrat en massa hål i plasten. 13mm, många hål = lite mer luft.

Fick tipset senast att skära bort all plast på bakstycket men spara fästena om man vill ha kvar stora burken. Dit har jag inte kommit dock...

Jag kan lägga upp en bild ikväll.

Nasper
2012-03-26, 16:16
Om man borrar "öppna" hål, kan man väl bara limma dit ett "nät" på insidan av hålen?
Det sitter ju ett filter i luftburken som tar skiten ändå.

Hittade denna bilden.

http://3.bp.blogspot.com/_hpJtoRZvRW8/TDstJrzTsPI/AAAAAAAAHZY/QiPayqRYgBU/s1600/Drilled+Air+Filter+Cover+Sportster+XL.jpg


Det där var väl ändå onödigt tufft ;)

JohnnyRocker
2012-03-26, 16:18
Sweet thb;

owenil
2012-03-26, 17:59
Så det är alltså i nr 9 man ska borra i så fall?

Nasper
2012-03-26, 18:45
Stämmer. Bild med, inte så raka och inte så snygga, hål men det funkar. Ful chop?

5713

Lars Nilsson
2012-03-26, 23:49
Har man originalfilter i papper så är det inte att rekommendera att ha fritt blås framifrån så att regnvatten kommer rakt in och pressas in i filtret.
Ett KN-filter är inte gjort av papper och det oljas in för att klara av att det regnar på det utan att släppa igenom vatten och förstöras.
Ändå så har vissa tillverkare "regnsockor" att dra över filterelementet om det sitter utsatt till.

Nasper
2012-03-27, 11:38
Jag har ett KN-filter på min och det har funkat bra hittills. Jag håller lite koll på det och tittar till det emellanåt då jag pendlar med hojen och kör oavsett väder.

JohnnyRocker
2012-03-27, 12:14
Jag spånar just nu på hur kunna göra en "fattigmansluftlösning" på en polares -94 sporre med orginal luftburken som utgångsmaterial. Vi har varit inne på hål a la Nasper, men eftersom han nyss köpt ett orginal pappersfilter å jag sa ungefär samma som Lars Nilsson, så vill vi undvika hål på ovansidan, framsidan.

Jag har fundering på om man skulle kunna öppna upp ett intag som ser likadant ut som orginalet i nedre framkant, fast i övre/bakkanten istället, alltså riktat bakåt i vänstra övre hörnet av elipsen sett från sidan av bågen. Tanken är att bygga upp "tratten" av vikt aluminiumskiva och popnita fast den i plasten, det borde dubblera intaget, skydda mot regn och ändå se okey ut med givna förutsättningar.

Alternativt helt enkelt förlänga och förstora orginaltratten med en tillbyggnad i aluminiumskiva, typ halvvägs upp på vänster sidans kant.

Synpunkter och kommentarer, tack.

:)

owenil
2012-03-28, 11:57
Jag borrade tio stora hål runtom luftfiltret i den del av burkhållaren som sitter närmast motorn (nr 9 på sprängskissen), då slipper man problem med vatten. Någon effekt fick jag dock inte ut av det, märker ingen skillnad.

owenil
2012-03-28, 17:01
Eller rättare sagt, den går betydligt sämre nu, hackar även på högre farter, vilket den inte gjorde tidigare.