handdator

Visa fullständig version : Sidmonterad skylt?



pipps83
2012-03-25, 21:11
Tja! Vill bara höra om ni har något tips på vart man kan köpa en nummerskylts hållare som man sidomonterar och som inte kostar skjortan!

whiskeythrottle
2012-03-28, 01:05
vill du ha en billig, köp reg skyltsbelysning från ebay, gå till en smed/plåtslagare. förklara vart den ska sitta på hojjen och be dem kapa till en bit av en plåt som är lagom tjock att själv bocka i ett vanligt skruvstäd. Man köper en kontakt som stämmer med orginal regskyltsbelysning och löder ihop skiten bara. Det är busenkelt och du får den precis som du vill ha den.

Nu är min smartphone trasig så kan inte lägga upp bilder på hur jag gjorde med min night rod. Men kanske kan få en kompis att ta en bild å skicka till mig så skaru få se min hemmagjorda lösning. Kan länka var jag köpte regskyltsbelysningen också. Jag kanske la max 150kr för mig sidmonterade skylt med belysning. Låt mig få återkomma med bilder.

pipps83
2012-03-28, 10:38
Ok va sjyst! Du känner dig inte manad att tillverka en till mig för en summa för sveda o värk? ro;

Charles_
2012-03-28, 12:12
Du kan få köpa min! pulverlackad svart, kan lägga upp en bild lite senare!

pipps83
2012-03-28, 13:55
Det låter jätteintressant! Är det med skyltbelysning också?

whiskeythrottle
2012-03-28, 19:43
pipps83: om du beställer skyltbelysningen så jag vet hur jag ska bygga den....visst. Lackade min svart själv eftersom övriga hojjen är svart. tar det helst i pm om du är intresserad.

Charles_
2012-03-29, 13:18
Vet inte riktigt vem du svarade med om det var till mig så är det inte skyltbelysning!

pipps83
2012-03-29, 22:55
Charles: hade du någon bild på din skylthållare?

Enzzoo
2012-04-03, 12:56
Finns det någon mer där ute som har en övers ? är väldigt intresserad av en sådan !

John Brandt
2013-01-08, 15:23
Väcker liv i tråden igen. Någon som har tips på skylthållare för axelmontage anpassad för EU skylt (gärna svart och försedd med skyltbelys)? :)

Snickarn
2013-01-08, 16:03
Ska just göra två st sidmonterade skylthållare, en till min chopper och en till fruns bobber, jag gör av lite grövre plåt. Det är inte så svårt.
När jag fixat till det så kan jag lägga upp bild på det så ser du hur det ser ut.

John Brandt
2013-01-09, 11:16
Kanon. Väntar med spänning!

whiskeythrottle
2013-01-09, 19:28
10169101711017210170

Postar bilder på min å pipps83

mean machine
2013-01-09, 19:52
Något att tänka på om man vill slippa problem med farbror blå, samt bilprovning.
Är att regskylten Endast får sitta centrerat eller på vänster sida om hojen, då bakom hjulaxeln. Finns även mått på minsta höjd, samt synlig vinkel.

Sanniz
2013-01-09, 20:20
Något att tänka på om man vill slippa problem med farbror blå, samt bilprovning.
Är att regskylten Endast får sitta centrerat eller på vänster sida om hojen, då bakom hjulaxeln. Finns även mått på minsta höjd, samt synlig vinkel.

Tack för informationen... thb;
Måste den sitta rakt (som på bilden, som jag lånat på internet) eller kan man vrida den 90 grader också? Sett bilder på att en del gör det...

http://image.annonsborsen.se/raw/947000/947707_2.jpg

- - - Uppdaterad - - -

Finns det verkligen inga snyggare reflexer för reg.plåtar heller? Måste de vara så sabla fula?
Tänkte på den där fula, rektungalära påklistrade historian...

jossi
2013-01-09, 20:36
Sen om dom är petiga så får du inte klistra något på skylten varken reflex eller dekal har för mig det kostar 500kr
personligen hade jag nog placerat skylten längre ner

slycke
2013-01-09, 21:07
Något att tänka på om man vill slippa problem med farbror blå, samt bilprovning.
Är att regskylten Endast får sitta centrerat eller på vänster sida om hojen, då bakom hjulaxeln. Finns även mått på minsta höjd, samt synlig vinkel.

Så här blir det om man följer bestämmelserna, på rätt sida, rätt storlek, bra belysning, godkänd reflex och inget kletat på skylten.
Hade denna på min förra hoj thb;

mean machine
2013-01-09, 21:10
Skylten måste sitta med regnumret vågrätt. Sen är det så som Jossi säger, man får inte montera något på skylten. Men det finns små avlånga E märkta reflexer som går att montera snyggt i underkant på plåten..

- - - Uppdaterad - - -

Ska man vara petig så får min inte vika eller böja plåten heller..

Sanniz
2013-01-09, 22:06
Skylten måste sitta med regnumret vågrätt. Sen är det så som Jossi säger, man får inte montera något på skylten. Men det finns små avlånga E märkta reflexer som går att montera snyggt i underkant på plåten..

- - - Uppdaterad - - -

Ska man vara petig så får min inte vika eller böja plåten heller..

Vad är det för reflexer du pratade om då? Någon länk eller bild att visa?

Alunda
2013-01-09, 22:25
Sån här gjorde jag. Sitter både i hjulaxel,stötdämparbulten och bakhjulsjusteringen och stadigt nog att slå av ett smalben.... :)

1017510176

mean machine
2013-01-09, 22:51
Minns tyvärr inte just nu vart jag hittade dom.:-( (googla) Ett annat alternativ som jag körde med ett par år är att, köpa vanliga rektangulära självhäftande i storlek ca 30x65mm och montera mellan skylt och hållare så att bara halva sticker fram.
Bara E märkningen syns så är det inget problem. Finns på dom flesta biltillbehörs butikerna för nån tia.

Ytterligare ett alternativ är att prata med en skylt tillverkare, (tex plast och plåt i kållered) dom har 3m reflex som finns E märkt, och har säkert någon spillbit som du kan få billigt:-) och klippa till i valfri storlek. Bara e märket sitter där.

jossi
2013-01-09, 23:11
själv har jag åkt med hemmagjord skylt ingen skyltbelysning eller reflex på flera hojar och aldrig blivit stoppad för det

Henrik Forslund
2013-01-10, 10:55
Ska man vara petig ska reflexen sitta centrerat på cykeln som baklyset alternativt en på vardera sida cykeln.
Funktionen är att upplysa vid avstängd baklykta om strl på fordonet för bakomvarande förare.

Lars Nilsson
2013-01-10, 11:58
http://ddcustom.dk/mc_licenseplate_se.htm
Sidomonterade hållare för SVENSKA skyltar.
Kanonkvalisort.

John Brandt
2013-01-10, 18:12
Såg ut o va fina prylar på DDC. Antar att det är priset man får lägga när man inte har tillgång till en simpel verkstad som student 150 mil hemifrån.

Knutte
2013-01-10, 21:38
Något att tänka på om man vill slippa problem med farbror blå, samt bilprovning.
Är att regskylten Endast får sitta centrerat eller på vänster sida om hojen, då bakom hjulaxeln. Finns även mått på minsta höjd, samt synlig vinkel.

Är det någon här som vet höjden samt den synliga vinkeln??

whiskeythrottle
2013-01-11, 01:47
borde stå på transportstyrelsens hemsida

Lasse.S
2013-01-11, 17:10
Nya regskyltar för MC blir mindre



Tidigare i år uppmanade Sveriges Motorcyklister, SMC, Transsportstyrelsen om att minska storleken på registreringsskyltar för motorcyklar och mopeder. Dessutom har SMC propagerat för nya regler som tillåter mindre registreringsskyltar utan EU-symbol. I Transportstyrelsens aktuella upphandlingsunderlag för framtidens skyltar går det att konstatera att regskyltarna på motorcyklar och mopeder blir mindre.

SMC har i tidigare skrivelse till Transportstyrelsen begärt möjligheten att välja två storlekar på registreringsskyltar för motorcyklar, en med eller utan EU-symbol.

Enligt den nya upphandlingsplanen från Transportstyrelsen blir den nya storleken för motorcyklar och mopeder 170 x 150 mm och kommer alltid att ha en EU-symbol (terrängmotorfordon, beskickningsfordon och saluvagnsfordon undantaget). Dagens regskylt för motorcyklar är i måtten 195 x 155 mm.

- Transportstyrelsen vill ha en enhetlighet på samtliga svenska fordons skyltar vilket också bidrar till lägre kostnader. Många EU-länder har redan idag endast skyltar med EU-symbol, säger Kjell-Åke Sjödin, Transportstyrelsen till SMC.

De nya registreringsskyltarna ska börja gälla från 1 januari 2014.

Lars Nilsson
2013-01-11, 18:19
Är det någon här som vet höjden samt den synliga vinkeln??

Max vinklad 15 grader neråt eller 30 grader uppåt.

Lars Nilsson
2013-01-11, 18:27
2. GENERAL LOCATION

2.1. The mounting for the rear registration plate of a motorcycle, motorcycle combination or tricycle must be located at the rear of the vehicle in such a manner that:

2.1.1. the plate can be positioned within the longitudinal planes passing through the outer extremities of the vehicle.

3. INCLINATION

3.1. The rear registration plate:

3.1.1. must be at right angles to the median longitudinal plane of the vehicle;

3.1.2. may be inclined from the vertical by not more 30° when the backing plate for the registration number faces upwards;

3.1.3. may be inclined by not more than 15° from the vertical when the backing plate for the registration number faces downwards;

4. MAXIMUM HEIGHT

4.1. No point on the space for mounting the registration plate may be more than 1,5 m above the ground when the vehicle is laden (kerb mass plus a mass of 75 kg).

5. MINIMUM HEIGHT

5.1. No point on the space for mounting the registration plate shall be less than 0,20 m above the ground, or less than the radius of the wheel above the ground if that is less than 0,20 m, when the vehicle is laden (kerb mass plus a mass of 75 kg).

- - - Uppdaterad - - -

google translatead:

2. allmänna platsen

2,1. Monteringsplatsen för den bakre registreringsskylten på en motorcykel, måste motorcykel kombination eller trehjuling placeras baktill på fordonet på ett sådant sätt att:

2.1.1. plattan kan placeras inom de längsgående plan som går genom de yttre ändarna av fordonet.

3. LUTNING

3,1. Den bakre registreringsskylten:

3.1.1. måste vara i rät vinkel mot fordonets längsgående mittplan,

3.1.2. kan lutning från det vertikala med högst 30 ° när stödplåten för registreringsnumret är vänd uppåt,

3.1.3. kan vara benägna med högst 15 ° från det vertikala när stödplåten för registreringsnumret är vänd nedåt;

4. HÖGSTA HÖJD

4,1. Ingen punkt på monteringsplatsen för registreringsskylten kan vara mer än 1,5 meter över marken när fordonet är lastat (tjänstevikt massa plus en massa på 75 kg).

5. Minsta höjd

5,1. Ingen punkt på monteringsplatsen för registreringsskylten skall vara mindre än 0,20 meter över marken eller mindre än radien av hjulet över marken, om denna är mindre än 0,20 m, när fordonet är lastat (trottoarkant massa plus en massa på 75 kg).

Sanniz
2013-01-12, 11:53
Är det någon som vet, om den infällbara varianten finns att köpa i Sverige (som man ser på vissa roddar mellan varven)?

pipps83
2013-01-12, 12:21
Finns o köpa men är svindyr!!!

Sanniz
2013-01-12, 12:24
Finns o köpa men är svindyr!!!

Jo, misstänker att den är dyr. Men vet du var man kan hitta den? Eller är det bara utlandet som gäller, för att få saker som passar roddar?
Alla har inte tid, plats, verktyg och material...

pipps83
2013-01-12, 12:32
Kan köpas av återfärsäljare av hd här i sverige

Sanniz
2013-01-12, 12:43
Kan köpas av återfärsäljare av hd här i sverige

wa; Då är det ju inte konstigt att det blir dyrt... :(
Finns det verkligen ingen annan, som säljer dessa?

whiskeythrottle
2013-01-12, 14:04
när tänkte du köra med skylten infälld? rodden är ju som snyggast i profil å då äre dumt att den skyms av regskylten.

pipps83
2013-01-12, 14:37
Det är svindyrt att köpa hd original delar i Sverige. Gjorde en beställning på original custom delar till hojen genom en bekant som bor i staterna. Hela paket kostade mig med frakt 3800kr. Samma delar hos handlarna här hemma hade kostat närmare 12000kr.

Sanniz
2013-01-12, 17:43
när tänkte du köra med skylten infälld? rodden är ju som snyggast i profil å då äre dumt att den skyms av regskylten.

Kan ju vara bra de gånger, som man står tätt parkerad... Så slipper man det utsticket i onödan. Och det händer ju i princip varje gång man är med på större evenemang eller behöver parkera där det är liten yta för just motorcyklar.

- - - Uppdaterad - - -


Det är svindyrt att köpa hd original delar i Sverige. Gjorde en beställning på original custom delar till hojen genom en bekant som bor i staterna. Hela paket kostade mig med frakt 3800kr. Samma delar hos handlarna här hemma hade kostat närmare 12000kr.

Inte konstigt de får slåss för sin överlevnad med sådana påslag. :(
HD/Probike får väl börja med ett alternativt lågpris sortiment á la ICA:s basic variant... Men med HD prylar...
Vet ju inte om någon här inne bygger ett, som är liknande med samma funktion... Och så skall jag ju bestämma mig för, OM jag vill ha sidomonterad eller ej...

mankanh
2013-01-15, 09:37
wa; Då är det ju inte konstigt att det blir dyrt... :(
Finns det verkligen ingen annan, som säljer dessa?
Jag köpte original skylthållaren till min förra wideglide, den som du pratar om, tror jag betalade 2200:- komplett med belysning osv av en handlare i Sverige, Var bara tvungen att göra en ny plåt för själva skylten, den som följer med e ju för USA skyltar

hunky
2013-01-23, 19:38
Någon som vill bygga en sidomonterad skylthållare till mig och min Sporre? =)

Beemusup
2013-01-25, 16:27
Någon som vill bygga en sidomonterad skylthållare till mig och min Sporre? =)

Finns färdiga kit i ruggigt bra kvalitet på ebay, köpte en till min förra -00:a, finns både utan och med bakljushållare. Jag hade en med och den passade till Ford Model A bakljus och där e nummerplåtslampa integrerat, sjukt coolt och smidigt... Ska se om jag hittar det

http://www.ebay.com/itm/Horizontal-Model-Side-Mount-License-Plate-Bracket-1-2-hole-SHOCK-MOUNT-/400397637128?hash=item5d398f1608&item=400397637128&pt=Motorcycles_Parts_Accessories&vxp=mtr