handdator

Visa fullständig version : ljuddämpar-Fundering

Rangeraren
2012-03-20, 16:12
Tjena alla Bikers.. Så var det tid att besiktiga hojen (Night.Train 05) Luft o Buller Screaming Eagle, så på med besiktnings-rör.. Tog en provrunda och fick för mej att det blev bättre drag o vrid i hojen ? Tyst blev den iallafall. Är ju van vid ett jävla dån :-) Vet inte om jag bara inbillade mej eller effekten ökade ? Man höjer ju motståndet betydligt med orginal-rören om det nu kan ha nån verkan ? vet ju att motorn vill ha lite avgas-motstånd, och det fanns ju inte innan. Nåns som har koll på detta ?

jale
2012-03-20, 16:30
Tjena alla Bikers.. Så var det tid att besiktiga hojen (Night.Train 05) Luft o Buller Screaming Eagle, så på med besiktnings-rör.. Tog en provrunda och fick för mej att det blev bättre drag o vrid i hojen ? Tyst blev den iallafall. Är ju van vid ett jävla dån :-) Vet inte om jag bara inbillade mej eller effekten ökade ? Man höjer ju motståndet betydligt med orginal-rören om det nu kan ha nån verkan ? vet ju att motorn vill ha lite avgas-motstånd, och det fanns ju inte innan. Nåns som har koll på detta ?
No, du får inte bättre drag och vrid med orginalrören, tvärt om !, det var nog så att du nu på vårkanten kände glädjeruset återvända av att bara sitta i sadeln och köra :cool:
Eftersom du har, liksom de allra flesta, både öppnare insug och utblås så är detta anpassat till varandra och man får i a f 10 % effektökning ( vissa hävdar ända upp till cirka 15 hk mer vilket ju skulle motsvara cirka 20 % ). Hojarna levereras strypta i insuget och med för mycket ljuddämpning som tar ner effekten. Jmf med en dragbike som har helt öppna rör för att tillsammans med all annan trimmning få maximal effekt. Motståndet i rören du nämner har mera att göra med rörens utformning, diameter, 2-2, 2-1, osv för att avgaspulserna ska ge så bra tryck som möjligt. Ljuddämpningen är bara en eftergift för alla lagkrav.
Finns betydligt kunnigare personer än mig här på forumet som kan utveckla detta kära ämne betydligt men helt klart är att du får inte bättre drag och vrid med orginalrören än med dina SE rör, tvärtom.
Själv har jag en 03´a med förgasare och SE II system ( säljs inte längre ) och jag byter också till orginal vid besiktningen och då går han som en skadeskjuten kråka stackarn ... men det blir ju bara 2x2 km vart annat år så det får man väl ta .... thb;

robbbull
2012-03-20, 17:17
Jojo vår klippet brukar ju vara hujeda mej vem har trimmat hojen åt mig i vinteryp;

Rangeraren
2012-03-20, 17:24
Hej o Hoj.. Tackar för svaret, Ja det var vad jag misstänkte oxå.. Våryran gjorde sej påmind :-)

gronvit
2012-03-20, 21:32
Jag är också novis, men kan inte mer motstånd ge bättre vrid i vissa lägen? Eller blir det alltid för mycket i HD's originalsystem?
En dragbike är ju något helt annat än en original med öppnare luft. Fast ett öppnare avgassystem borde ge mer hk på lite högre varv.
Kom igen nu ni som kan det här?