handdator

Visa fullständig version : Ljuddämpare 883Xl53c



tulo66
2012-03-19, 11:38
Hej alla glada Sportster fans,
Har en Sporster 883 Custom med modell namnet XL53C 2002 års modell.
har haft ett stort bryderi att hitta ljuddämpare till den, typ Vance and Hines.
Då allt numera görs till 2004 och uppåt,
Dock hittade jag detta på Wikin:http://en.wikipedia.org/wiki/Harley-Davidson_Sportster

XL53C "Custom 53" (EU) XL883C "Custom" (US) '98 - '03 (53 cubic inches is approx 883cc), Forward-controls, duelseat, solid rear wheel and drag bars mounted on a riser. This became the XL883C "Custom" worldwide with the '04 rubbermount version,

Kanske kan då ett system för 2004, passa min 2002 års modell av XL53C, då den har denna gummi upphängda motor???

Någon som har kännedom om detta!

2003 Last year for the frame mounted Evolution engine.
2004 All-new frame including rubber-mounted engine for decreased vibration. Elimination of the transmission trap door, New shape hamcan, Exhaust balance pipe moved from running under the air filter and disguised and hidden behind the silencers to show more of engine, new smoother style oil tank right side panel with push and turn filler/dipstick, and the previously exposed battery is now enclosed in a matching side panel on the left

Betyder det då att tidigare modeller av sportster hade motorn fastsatt direkt i ramen utan gummi upphängning?
då jag inte har någon erfarenhet av detta problem tidigare
Hälsningar lelle i Visby

jess
2012-03-19, 12:14
Alla modeller -03 och tidigare har motorn stumt monterad i ramen och troligtvis passar alla system till dom årsmodellerna till din.

tulo66
2012-03-19, 13:48
Jag har en gummi upphängd motor! som det står i länken-

XL53C "Custom 53" (EU) XL883C "Custom" (US) '98 - '03 (53 cubic inches is approx 883cc), Forward-controls, duelseat, solid rear wheel and drag bars mounted on a riser. This became the XL883C "Custom" worldwide with the '04 rubbermount version

admin
2012-03-19, 14:01
Nej. motor direkt i ramen., Det som står i din text att att EU-modeller och USA-modellen gick ihop och blev XL883C (samma betäckning), 04 fick dessa och alla andra gummiupphängd motor.

Jag har ägt en 2001 och en 2002 Custom och båda var fastmonterade. Och ja, det är svårt att hitta balla blås.

admin
2012-03-19, 14:15
Kolla i Custom Chromes katalog, finns en del till äldre sporrar.

http://www.custom-chrome-europe.com/uploads/RTEmagicC_SEC_07.jpg.jpg (http://www.custom-chrome-europe.com/160.html?&L=1)

Hagis
2012-03-19, 14:49
Jag har ett par men jag är inte säker ännu om jag vill köra helt raka rör. Men återkom till mig i slutet av april så bör jag kunna ge dig ett svar!

tulo66
2012-03-19, 15:12
Jag har ett par men jag är inte säker ännu om jag vill köra helt raka rör. Men återkom till mig i slutet av april så bör jag kunna ge dig ett svar!


Jo tack alla fför svar, kanske jag som blandat ihop nåt där? hmm, skall kolla och kanske bifoga bilder om jag kan komma åt och fota,
funderar på dina rör, men ett stort tack till er alla

Henrik Forslund
2012-03-20, 10:51
Jo tack alla fför svar, kanske jag som blandat ihop nåt där? hmm, skall kolla och kanske bifoga bilder om jag kan komma åt och fota,
funderar på dina rör, men ett stort tack till er alla

Du har med största sannolikhet inte gummiupphängt. Det bör du se utan större erfarenhet. Själva motorn är monterat på bussingar/gummistag istället för direkt i ramen.
Så här ser det ut på 2004 o framåt.
http://image.motorcyclecruiser.com/f/15864455+w750+st0/lg+2004_harley_davidson_sportster_1200r_custom+eng ine_mount_view.jpeg.jpg

tulo66
2012-04-02, 10:57
Du har med största sannolikhet inte gummiupphängt. Det bör du se utan större erfarenhet. Själva motorn är monterat på bussingar/gummistag istället för direkt i ramen.
Så här ser det ut på 2004 o framåt.
http://image.motorcyclecruiser.com/f/15864455+w750+st0/lg+2004_harley_davidson_sportster_1200r_custom+eng ine_mount_view.jpeg.jpg



men en fråga kvarstår, är det en annan vinkel in mot motorn på avgas rören, om man nu skulle köpa ett system för 04 och nyare, för att modifiera det något?
Men är då vinkeln på dessa rör den samma som de tidigare rören, tänker då påvinkeln in mot motorn?

Girlie Bike User
2012-04-02, 21:24
Vad söker du för system 2-2 eller 2-1?. Vinkel in mot toppar är samma för alla. På orginal upp till 03 så finns ett mellanrör som du ser under din luftrenare. 04-nyare så är mellanröret samtidigt fäste för ljuddämparna och syns inte. Vad som gäller med stumt monterad motor så var det tom 03 årsmodell. 04-upp har en ny ram med gummiupphängd motor.Fäste för bakre ljudämpare sitter i ramen upp till 03. 04- senare sitter det i motorn.

tulo66
2012-04-03, 13:53
Vad söker du för system 2-2 eller 2-1?. Vinkel in mot toppar är samma för alla. På orginal upp till 03 så finns ett mellanrör som du ser under din luftrenare. 04-nyare så är mellanröret samtidigt fäste för ljuddämparna och syns inte. Vad som gäller med stumt monterad motor så var det tom 03 årsmodell. 04-upp har en ny ram med gummiupphängd motor.Fäste för bakre ljudämpare sitter i ramen upp till 03. 04- senare sitter det i motorn.

Men då har du besvarat alla mina funderingar, Jag tackar allra ödmjukast för denna info, nu rammlade poletten ned,
har klurat över det länge , men nu förstår jag hur dessa skiljer sig åt,
är ute efter 2 till 2 system, men det görs ju nästan inga till dessa sportsters längre, allt görs numera till 2004 och uppåt!
men det borde ju gå att ordna detta med, om man inte har tummen mitt i handen!

SportsterSmocken
2012-06-11, 21:10
ja har åxå en xl53c fast en 99:a och den är det typ slipon dämpare på.
sitter ett par skrikiga örnen på men till bes e de bara å dra av å trycka på orginalarna.
så om man bara ska ha burkar borde de finnas mycket att välja på..