handdator

Visa fullständig version : Byte avgassystem



Tko
2012-03-18, 21:59
Hej, är nybliven lycklig Fat Boy ägare:cool: Har köpt en 04:a med körförbud pga utebliven besiktning, har dock åkt på ett par kortare provturer hittills, man får ju provköra i samband med reparation... Hojen är försedd med luft och buller, den låter grymt skönt. Det är raka rör typ longshot så jag måste byta till original avgassystem före besiktning. Jag undrar därför vilka verktyg som man behöver när man ska skruva loss avgassystemet på cylindrarna? Är det tum och vilken typ av verktyg funkar bäst, fast nyckel, spärrskaft eller nån annan typ av verktyg, vad jag ska köpa?

thek
2012-03-18, 22:58
Jag lossa mitt nyligen å de e busenkelt..tum:ja de e ju amerikanskt så köp en sats..kan rekomendera swedol..kolla om lamdasonderna sitter kvar(mina gjorde de)så akta dom isf..sen skadar de inte att köpa nya packningar när du ändå e på hugget..min va de trångt men funka fyffsat med spärr å vanlig fast nyckel..kommer inte på storlek så köp alla när du ändå å på gång verktyg kan man aldrig ha för mkt av...e ingen expert men detta e egna erfarenheter..säkert någon mer kunnig som svarar..du får hålla tummarna haha:)

Tundra Trotter
2012-03-19, 09:18
Du , lossa lamda sonderna vid elektroniken INNAN du lossar avgas krökarna . Dela systemet , burkar , krökar för sig . Easy does it .

thek
2012-03-19, 22:19
Varför ska du lossa dom vid elektroniken??

Båging
2012-03-19, 23:05
Sonderna kan ju sitta fast rätt j*vligt ibland, så smidigast är att lossa dom när systemet sitter fast på cykeln. Lossa kontakterna brukar jag göra direkt, så kablaget inte skadas när du gängar ur dom....

Avgasmuttrarna funkar kanon att ta med en kort 1/2" hylsa med en lång 1/4" förlängare. Ibland t.o.m. 2-3 st förlängare... beror ju på hur systemet ser ut, men nästan alltid är det raka spåret till dom 2 bakre och högra främre.
Självklart kan det behövas släppas på värmesköldar först.... ;)

thek
2012-03-21, 12:17
Såja:)

Tko
2012-03-21, 22:19
Nu har jag skruvat loss systemet, det gick bra! Tack för era tips. Nu har jag dock en följdfråga, jag har ett gjutjärnsfäste för originalsystemet som jag inte fattar hur det ska sitta. Är det mer bitar som ingår i infästningen på ramen? Håldelningen stämmer med fästena på systemet men mot ramen begriper jag inte hur gjutjärnsfästet ska sitta? Har nån en bild på hur det ser ut?

Tko
2012-03-22, 19:20
Fick till det, men shit vilket fånigt ljud det är! Kan ju tro att det är nån Honda Shadow som åker förbi som den låter nu :(
Det blir raka rör igen direkt efter SBP!